Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door blanco
#1993675
na een valse start een tijdje terug ( terug op brokken hervallen) gaan we toch terug een poging ondernemen om vers te geven. Ik zie het voorlopig niet zitten om zelf samen te stellen dus ik ga ze op alaska zetten. ééntje is al overgeschakeld, zodra de andere hun brokken op zijn volgen ze ook. ik zou in 1 keer willen overschakelen, na de brokken geef ik ze een weekje duck en daarna dus op alaska.

ik heb wel regelmatig een nestje pups, ik zou de moeder en de pups wel op gewone brok willen zetten ... is dit mogelijk of is dit wel goed voor de moeder zo overschakelen ?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1993714
Waarom wil je een moederhond op brok zetten. Zelfs de meeste diehard brokkenvoerder zetten hun moederhonden nog "even" op vers vanwege de betere resultaten die ze daarmee behalen.

Hoe makkelijk/moeilijk een hond omschakelt verschilt per hond, dus dat is een kwestie van uitproberen.
Door blanco
#2000344
laatste 2 weken zet ik de moederhond op een puppy brok, ook de pups krijgen deze brok, later wil ik de pup die bij mij blijft dan over zetten op vers. Ik doe dit omdat ik zelf nog wat onzeker ben met vers, misschien dat ik later wel helemaal overstap.

ééntje zit trouwens al volledig op kvv alaska ( konijn en eend), vandaag gaan er 2 over op alaska, na een weekje duck is het de eerste keer dat ze dit krijgen, spannend....ook gaan er nu vandaag weer 2 andere op een weekje duck om daarna ook over te stappen.
Door Esther Q
#2000401
Nou, zeker spannend! Je vraagt of het mogelijk is en goed is voor de moederhond zo overschakelen. Mogelijk is het zeker. Goed zou ik het niet willen noemen. Het is juist voor een zwangere en zogende teef en juist voor puppies in de groei heel erg veel beter om verse voeding te krijgen dan brokjes. Maar goed, je twijfelt nog, dus ja, het is mogelijk. Ik zou dan zo laat mogelijk overschakelen op brokjes, zodat mams zo lang mogelijk nog verse voeding krijgt. En ik zou zo snel mogelijk de pupjes van brokjes op vers overzetten, zodat ze zo vroeg mogelijk vers krijgen. Misschien kun je hier eens wat vers afgespeende nestjes volgen, of oudere topics opzoeken. Er lopen aardig wat mensen rond die dit al langere tijd voeren. Misschien helpt het een beetje om van je onzekerheid af te komen :)
Door Lil
#2000452
ik denk dat het overschakelen op brok na het geven van vers niet goed is voor de moeder. Die van mij hebben sinds ze vers krijgen moeite met het verteren van brokken. Het kan natuurlijk wel als je geen vers durft te voeren, maar ik denk dat je moeders en pups lekker om een kvv moet laten staan. Desnoods eentje met premix, als je bang bent dat ze anders voedingsstoffen missen  ;)
Fijn dat je overgaat op vers!  :D
Door blanco
#2001954
misschien dat ik ze dan toch op duck zet ....
het valt me vooral op dat de honden echt waanzinnig worden tegenwoordig, ze volgen me letterlijk overal heen, vind ook wel dat ze magerder worden, kan dat?
heb er ééntje volledig op eend gezet omdat ze een voedselallergie heeft, lijkt nog niet echt te helpen maar ondertussen heeft ze nog wel een volledig brood gestolen, 500 gr boter opgegeten, .... zal er ook wel iets mee te maken hebben
het verschil in ontlasting is ongeloofelijk

bedankt in ieder geval voor de tips hier
Door Parelridder
#2001960
Ik zou geen onnodige voerverandering doen in de laatste fase van de dracht. Da's juist de periode dat de pups flink moeten gaan groeien, dus kans op maag/darmproblemen bij de moederhond zou ik zeker dan zo mogelijk vermijden.

Ik ken niet zo zeer afvallen nav verse voeding, alswel afvallen nav verandering van voeding. Je moet misschien gewoon nog de juiste benodigde portie vinden?
Door blanco
#2007002
moederhond zit nu toch volledig op duck, ze kreeg sowiso al enkele dagen in de week duck dus geen last van maag en darmen... kan ik gewoon duck blijven geven na de bevalling want ik meen hier en daar te lezen dat er te weinig calcium in duck zou zitten?

ondertussen staan al de honden op alaska en ze zijn er heel dankbaar voor.... ik zou verschillende kvv's willen geven ( haaks barf, alaska en duck) en wil dit in de toekomst wat aanvullen met vers, als het goed is kom ik hier later nog wel in dit topic op terug
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door