Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#1999985
Sinds enkele weken zitten mijn honden op kvv/barf/nrv. tot nu toe geen enkel probleem. Ze moesten met sommige dingen even wennen, maar eigenlijk ging/gaat het van een leien dakje. Maar toch zit ik nog met een berg vragen. Ten eerste hoe moet ik echt barfen met de kleine hondjes.De groten eten ca 750 gram per dag, dat geeft geen probleem, maar de kleintjes eten 70 tot 150 gram per hond per dag. Met KVV word ik er al niet goed van. Een klein kloddertje weegt al 5 gram en dat tikt aan als ik 70 gram wil klaar maken. Ze vinden kippenvleugeltjes en strotten heerlijk, ook haaskarkas en konijnenkoppen vinden ze geen enkel probleem, maar als ik hun maaltijd in porties moet gaan verdelen, bv  15 gram bot, 20 gram orgaan en 35 gram spiervlees?  Wat is nu 15 gram bot?  Ik denk toch niet dat de hond daar lekker op kan kluiven. Hoe doen jullie dat? ???
De volgende vraag betreft het moeilijk poepen van één van de hondjes. Zes van mijn honden hebben meestal geen probleem. In het begin was het (bij de groten die nu echt barfen)  soms wat te wit of soms wat te dun, maar  het ziet er nu keurig uit. Ze poepen ook veel minder dan vroeger, maar Black (Boomer ca 6 kg) poept wel drie/vier keer per dag en heeft er vaak erg veel moeite mee. Het komt er moeilijk uit. Hoe kan ik het voor haar wat makkelijker maken. Als ze pens krijgt spuit het eruit en dat is ook niet de bedoeling.
Verder heb ik nog vragen genoeg maar die bewaar ik voor de volgende keer. Eerst deze probleempjes even oplossen. Lida
Door nienk
#2000005
hoi! fijn te lezen dat het over het algemeen goed gaat met je nu barfende hondenspul!

over het barfen met je kleine hondjes:

ik vind het met Reus ook lastig. wat ik nu doe, is porties maken per 2 dagen. dat doe ik dan in bakjes in de vriezer (hele handige kleintjes van de Xenos), vleesbotjes per 2 stuks afgewogen in een zakje. dan eet hij dus per 2 dagen de goede percentages. hoe het uit het bakje komt neem ik namelijk niet zo nou, dus de ene keer zal het wat meer spiervlees zijn, en de andere keer wat meer orgaan. in de 150 ml bakjes van de xenos past precies zijn portie orgaan/spier per 2 dagen, dus ik weeg het orgaan en vul de rest bij met spiervlees, klaar! (ze zijn er ook van 100 ml.)

je zou ook 1 grote portie spiervlees/orgaan kunnen mengen voor al de kleintjes samen. goed roeren, en dan kan je uit die bak/zak ieder zijn portie geven. (voor op gesteld dat ze allemaal dezelfde verhoudingen krijgen)

omdat 1 dag portie bot voor Reus ook niet echt knaagwerk levert, krijgt hij 1 of 2 keer per week iets groters. zalm of eendenkop bijvoorbeeld, of een hele ipv halve eendennek.

Is Black verders helemaal gezond? misschien moet je haar percentage wat aanpassen, bijvoorbeeld standaard iets minder bot, of meer pens. dat ze te dun poept van pens zou er voor kunnen zorgen dat ze gewoon netjes poept als je de pens verdeeld over de maaltijden en niet in 1 keer geeft?

succes!
Door Lida. S
#2000019
Als ik ze 6 dagen spiervlees/orgaan geef en 1 dag bot (vlees), zonder vlees erbij, krijgen ze dan geen problemen met poepen?  Zeker bij Black ben ik daar bang voor. Ik heb geen zin in verstoppingen. Kan ik ze dan misschien iets laxerens erbij geven? En zo ja wat is dan geschikt?
Black is een kern gezond hondje, ze heeft bijna 9 jaar alleen maar brok gegeten en heeft naar mijn idee alleen wat meer tijd nodig om om te schakelen naar vers. In het begin kon ze helemaal niet tegen pens. (ze spuugde het uit en kreeg diarree).  Nu krijgt ze af en toe een stukje door haar eten en dat gaat goed.

Ik ga morgen naar xenos voor de bakjes. Het is wel een goed idee om voor een paar dagen spier en orgaan klaar te maken, want van dat wegen word ik echt niet goed. Ik wil het wel per hond apart houden, want ik laat het vlees zo groot mogelijk zodat ze wat te kauwen hebben en ik ben bang dat als ik het voor alle kleintjes meng en dan verdeel dat de verhouding niet meer zal kloppen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2000022
Bij zulke kleine porties ging ik niet per maaltijd de dingen verdelen. Dan zouden ze hier b.v. vandaag vleesbot met orgaan, morgen vleesbot met spiervleer, overmorgen vlees met orgaan enz. krijgen. Anders lijkt het me inderdaad geen doen.

Diegene die te harde ontlasting heeft die zou ik dus even wat minder bot geven. Je geeft nog niet zolang BARF, dus het kan goed zijn dat de vertering nog niet optimaal is. Maar het kan net zo goed dat dit ene hondje wat minder bot nodig heeft dan je andere honden.
Door nienk
#2000030
persoonlijk zou ik niet al je bot van de hele week op 1 dag geven, maar als je kijkt hoe je honden het verwerken kan het misschien ook wel. hoeveel vleesbot krijgen de kleintjes? ik kan de 15 gram die je in je eerst post noemde namelijk niet zo goed plaatsen. of geef je ze 2 keer per dag te eten?

die xenos bakjes zijn ideaal, ik ben er helemaal blij mee! pas wel op met invriezen, ik had ze iets te vol gedaan en toen waren er een paar dekseltjes los gegaan in de vriezer, zat mn hele onderste plank onder de zalm derrie. bij mijn xenos hadden ze ze in 100 en 150 ml, maar ik heb ze ook wel eens iets groter en zelfs nog kleiner gezien.
Door Lida. S
#2000129
Die 15 gram was uit de lucht gegrepen. Het was meer om aan te duiden dat 70 gram volgens mij niet te verdelen valt. Toch denk ik dat ik bij 70 gram voer  niet meer dan 30gram vleesbot moet geven (naast 30 gram spiervlees, 10 gram orgaan en dan ook nog groente, een eitje, wat kefir of yoghurt en dan zit ik al weer op 100 gram), maar ik zal het even gaan bekijken. De kleintjes krijgen nu overwegend kvv, dus houd ik  de gewichten voor de rest nu nog niet zo in de gaten. De kleintjes kregen (bij hun vorige baas) altijd 2x per dag te eten. Nu geef ik ze 's ochtends hun hoofdmaaltijd (50 -110gram) en 's avonds nog een hapje (20 -40 gram) of een eitje oid. Het is mijn bedoeling om over te gaan op 1 maaltijd per dag, maar die omschakeling kost nog wat tijd. Daarbij komt nog dat mijn vriend de honden ook graag eten wil geven, terwijl hij 's ochtends niet echt  (of beter gezegd: "echt niet") aanspreekbaar is, dus geeft hij ze 's middags/ 's avonds een hapje eten ("snoepje van de baas" zoals we dat noemen). Het zal er uiteindelijk op neer komen dat ze 's ochtends hun maaltijd krijgen en  's avonds een klein gedroogd visje of een 1/2 nekje oid.
Je schreef dat 1x per week vleesbot te weinig was (of teveel vleesbot op een dag, het is maar net hoe je het bekijkt) Zeker voor Black ben ik  ook bang dat dat problemen zal geven, maar ik zou ze toch wel minimaal 100 gram vleesbot per keer willen geven. 100 gram is toch al niets. ik denk dat een goeie eendennek al meer weegt. En hoe klein moet ik een haarkarkas of kippenkarkas niet hakken om aan zo'n onnozel gewicht te komen. Een zalmkop of iets anders komt dan al helemaal niet meer in aanmerking, terwijl die kleine monsters volgens mij het liefst een olifant zouden willen slopen. Als ze de kans krijgen jatten ze het eten van de grote honden ( en die sufferds laten dat dus gewoon toe) en gaan ze zonder probleem aan de haal met een lap pens van 500 gram of een geitenkop. Het kost ze wat tijd, maar helaas lukt het ze ook nog om alles naar binnen te krijgen. De laatste tijd heb ik het wat beter onder controle, (ik was hier,  toen ik ze net had niet op voorbereid)  maar ik vind het sneu om de kleintjes af te schepen met een vleugeltje of strotje terwijl ze hun hand niet omdraaien voor een konijnenkop oid.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2000248
Ik zou ze mee laten eten met de grote honden.
Hiermee bedoel ik dat je bv uitrekend hoeveel je nodig hebt voor 1 week, aan vleesbot, spiervlees, orgaan en evt groente.
Dit apart in een zak/bak. En dan gewoon per dag die hoeveelheid pakken die de honden eten. Ik zou dan 2 soorten pakken, bv vleesbot + spiervlees of orgaan en vleesbot of alleen spiervlees.
En dan met de bakken vullen, geef je de kleintjes gewoon een gedeelte van het voer. En dan de rest naar de grote honden.
Snap je het nog  :P

Ik doe het zo met 6 honden (3 minder grote en 3 grote).
Ze krijgen per week 21kg samen, waarvan 10kg vleesbot, 6kg spiervlees, 4kg orgaan en 1kg groentemix.
Per dag eten ze 3kg, dus pak ik bv 2kg vleesbot met 1kg spiervlees.
Ik weet de gewichten die de honden totaal per dag eten uit mijn hoofd, dus bak op de weegschaal. Stuk vleesbot erin en stuk spiervlees tot ik aan het gewicht ben en klaar.
Zo kan ik makkelijk alles per kilo in de vriezer gooien. En krijgen ze toch mooi iedere week compleet.

Voor de kleintjes zou je ook eens per week bv een grotere maaltijd kunnen geven en dan de volgende dag alleen wat groentemix met ei bv.
Door nienk
#2000252
tjah, of het sneu is.. begrijp het idee wel. als ik zie wat andere mensen bestellen of wat er in de vriezer ligt, dan denk ik shit reusie, was je maar een maatje groter. aan de andere kant, ze hebben  gewoon minder nodig.

ik zou je menu zo in elkaar draaien dat je vleesbotjes makkelijk portie te maken is. een eendennek bijvoorbeeld gaat makkelijk door de midden (snoeischaar!). en kippen/eenden vleugels, konijnenpootjes, zijn ook makkelijk in kleine porties te knippen. als je zo bijvoorbeeld aan vleesbot porties van 100 gram komt, en hond A mag 400 gram vleesbot per week, dan geef je dus om de dag vleesbot.

naja, het is een gepuzzel, zeker met zoveel honden in verschillende maten, ik snap het. ik zou gewoon wat dingetjes uit proberen en kijken wat voor jou en je honden het beste werkt.
Door Nadia
#2000256
Kijk voor het verdelen eens in de kattensectie. Ik barf ook met 2 katten. Is even lastig maar gaat prima. Hier eten ze zo'n 150-170 gram per dag per kat.

Ik voer niet elke dag compleet. Wellicht zou je kunnen kijken om 1 dag in de week prooi te voeren? Een kwartel ofzo? Dan heb je het al een dag makkelijker.
Maar, ik vind 70-150 gram per dag wel errug weinig voor een hond. Hoe klein zijn ze wel niet? Zijn het chi's?
Evt zou je een dag kunnen vasten, dat maakt de porties weer wat groter.

Mijn poezen geef ik van bot:
eendennek (1 per keer/dag)
kipnek, hier krijgen ze 2 van
kipkk (allebei een halve)
parelhoenkk (ook beide een halve)
kwartelkk (allebei 2)
Binnenkort weer nijnkk (hangt er vanaf hoe groot het kk is)

Vlees portioneer ik mee met het vlees van Kain, dus geen extra zakjes in de vriezer.
Door smulpaap
#2000298
Ja .... met de wat kleinere hondjes kan het soms een puzzel zijn . Ik heb die ervaring ook hoor . Het lichste hondje is 7,35 kilo , zeker in het begin heb ik met haar behoorlijk moeten expirimenteren . Want voordat je het weet geef je al snel teveel vleesbot . Ik had met haar de eerste tijd ook nooit stabiele ontlasting . of te hard of veel te dun . Ik voer haar nu elke dag compleet . Ze krijgt elke dag een portie orgaan 30 tot 40 gram .... afhankelijk van wat het is he ? Lever weer wat minder . Spiervlees elke dag dezelfde hoeveelheid en van vleesbot heb ik nu drie dagen waarop ze bv kippennekjes krijgt , een eendenvleugeltje of klein kipkarkasje . De overige dagen krijgt ze iets meer maar nooit meer dan 200 gram ineens . Verder de ene dag wat meer bevleest vleesbot de andere dag wat kaler . En op deze manier gaat het goed met haar . Maar ik heb ook een paar grotere honden en ze lift dus vaak mee . Als ik bv konijnenkarkas heb dan sloop ik die voor de kleintjes en maak porties  op naam , als het karkas op is hebben ze hem dus in zijn geheel gehad . En zo doe ik het eigenlijk met alle wat grotere karkassen . Verder eet ze vier maal per week haar portie groenten en de vis heb ik geschrapt , dat verdroeg ze zeer slecht , daarvoor in de plaats krijgt ze om de dag visolie . Ik maak voor de beide kleintjes hier porties orgaan en spier voor een hele maand en het grotere karkaswerk ook . Wat hier bij de kleinste ook niet werkte was een groentenmix met veel verschillende soorten groenten . Ze krijgt nu dus 1 soort per keer en dat gaat wel goed . En verder moet je denk ik goed bekijken hoeveel procent je kleintjes nodig hebben . Het is wat meer hak en snij werk , maar wel te doen . Zo eet ze bv ook ribbetjes mee en een deel van een hazenrug , deel van een geitennekje enz .
Door Lida. S
#2000355
Het kleinste kleintje weegt nog geen 4 kg, het grootste kleintje (nu iets te zwaar) mag 9kg wegen. De muizenhapjes die ze krijgen komen mij zo onnozel over, vergeleken wat de grote honden (40 kg) krijgen. Maar ik zal porties (op naam) voor meerdere dagen gaan maken. Ze krijgen dan misschien de ene dag wat teveel en de andere wat te weinig, maar gemiddeld zal het kloppen en dan kunnen ze af en toe toch een 'groot' stuk karkas iod krijgen en hoef ik me geen zorgen te maken als ik een karkas niet precies op het gewenste gewicht kan knippen. Voor de zekerheid geef ik ze voorlopig nog  2 a 3 dagen per week kvv. De overige dagen kan ik dan wat experimenteren.  Het was ook een goed advies om bij de katten menu's te kijken, dat zullen ook allemaal van die kleine porties zijn. Bedankt voor de tips en voorbeelden. Ik ga er mee aan de slag, want ook de kleintjes wil ik uiteindelijk volledig laten barfen. Kvv zal wel beter zijn dan brok, maar aan de grote honden zie ik hoe goed het voor ze is om te barfen, dus we houden vol. Lida
Door Mevroi Kruim
#2000396
Goed idee om de ukken ook te laten barfen! En als het met katten lukt moeten kleine hondjes het ook kunnen  ;)
Ik heb katten die 1x per dag eten, da's niet gebruikelijk maar daar kiezen ze hier zelf voor. Die krijgen bv een konijnenribstuk plus wat orgaan plus wat spiervlees en da's een lekker hapje. Of een halve kippenrug met orgaan oid. Ik weeg al jaren niet meer, de ene dag krijgen ze wat meer dan de andere dag maar ze blijven met ongeveer 125 gram per dag gemiddeld goed op gewicht.
Door nienk
#2000470
succes, ik vond het in het begin ook een heel gedoe en sta soms nog van 'uhhh, hoe gaan we dit nou weer doen?', maar ik word er steeds beter in en dan kost het ook steeds minder tijd om porties te maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door