Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sandrath
#1999315
Hallo,

Een vraagje, mijn James (3 jaar) heeft eigenlijk zijn hele leven al gras gegeten in de zomer. Van dat lange gras. Dit ging altijd goed. Tot nu...

Steeds als hij nu gras heeft gegeten, dan kotst hij het een paar uur laten uit. Soms komen er echt hele ballen uit, waar dan ook wat eten of houtjes (?) in zijn blijven steken. Ik vraag me af waarom hij dit steeds doet, en waarom hij er nu ineens zo van gaat kotsen....

Hij eet altijd 1x per dag, 's avonds omdat dat het rustigste moment van de dag is. Ik twijfel nu sterk of ik hem niet ook 's ochtends iets moet gaan voeren. Zou hij honger hebben en vult hij het zo aan? Of komt hij iets te kort? Hij krijgt normaal barf (bot (1xvis), spier, orgaan en groentemix), als aanvulling geef ik hem 2xeitje, smurfen beetje honing (1x2wkn), beetje knoflook.

Hebben jullie enig idee? Ik heb wat in de bibliotheek gezocht en via de zoekfunctie maar toch niet dat tegengekomen waarvan ik denk O ja, tuurlijk...

(ik neem niet aan dat zijn castratie hierop van invloed is, of wel?)
Laatst gewijzigd door sandrath op di 26 apr 2011, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fransosowitz
#1999695
Onze hond Bor at & eet ook regelmatig wat gras. Vooral in zijn brokken tijdperk behoorlijk veel waar hij dan ook soms van moest kotsen. Dat was vooral als hij honger had. Daarom zijn we hem toen voordat we gaan wandelen eten gaan geven. Dus b.v. eerst ontbijt, en daarna pas een wandeling. Ook gaven we hem zijn eten in 3 porties: ontbijt, lunch en diner zeg maar. Dit alles bij elkaar scheelde bij Bor erg veel: hij at een stuk minder gras, en kotste er zelden meer van.

Sinds we KVV geven (vanaf december 2010) is het gras eten minder geworden. Maar nog steeds krijgt hij 3x per dag eten. Om zo zijn maag niet al te leeg te laten zijn. Want ook nu heeft hij nog wel eens (vooral vroeg in de ochtend) een vreet-gras-aanval.  ;)
We gaan binnenkort over op BARF en willen dan ook overschakelen naar 2 maaltijden (s'ochtend en s'avonds). Hopelijk gaat dat goed. Het verteren van BARF zal sowieso meer tijd kosten zodat zijn maag minder snel leeg is, is de verwachting.

Mijn tip zou dan toch zijn om de maaltijden van James te splitsen in 2 porties (s'ochtend en s'avonds). Wie weet helpt dit hem ook.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1999711
hier krijgt Noa smoegens een stukje gedroogd vlees en savonds haar maaltijd
Noa was smorgens altijd te nuchter en moest altijd gal spugen waarna ze gras ging eten
Door Lizzy
#1999772
[quote="sandrath"]
Hallo,

Een vraagje, mijn James (3 jaar) heeft eigenlijk zijn hele leven al gras gegeten in de zomer. Van dat lange gras. Dit ging altijd goed. Tot nu...

Steeds als hij nu gras heeft gegeten, dan kotst hij het een paar uur laten uit. Soms komen er echt hele ballen uit, waar dan ook wat eten of houtjes (?) in zijn blijven steken. Ik vraag me af waarom hij dit steeds doet, en waarom hij er nu ineens zo van gaat kotsen....

Hij eet altijd 1x per dag, 's avonds omdat dat het rustigste moment van de dag is. Ik twijfel nu sterk of ik hem niet ook 's ochtends iets moet gaan voeren. Zou hij honger hebben en vult hij het zo aan? Of komt hij iets te kort? Hij krijgt normaal barf (bot (1xvis), spier, orgaan en groentemix), als aanvulling geef ik hem 2xeitje, smurfen beetje honing (1x2wkn), beetje knoflook.

Hebben jullie enig idee? Ik heb wat in de bibliotheek gezocht en via de zoekfunctie maar toch niet dat tegengekomen waarvan ik denk O ja, tuurlijk...

(ik neem niet aan dat zijn castratie hierop van invloed is, of wel?)

[/quote]

Hier eten ze ook gras, dat is heel gewoon, dat heeft niks met tekorten te maken. Maar het braken van gras is minder gewoon. Eet hij vooral veel snij-gras? Daar kan hij wel een geirriteerde maag van krijgen. Ik zou het gras eten voorlopig even verbieden zodat de maag kan kalmeren. En probeer het anders eens uit, meerdere keren per dag voeren.
Door Esther Q
#1999835
Hier geven ze soms ook over na het eten van gras. Gras met wat schuim en slijm komt er dan uit. Soms ook wat haren, maar dat is denk ik toeval. Ik merk verder niets byzonders aan ze, eigenlijk. Of het met de castratie te maken kan hebben, ik denk het niet. Geeft hij echt elke keer over na het gras eten? Dus echt iedere dag? Dat heb ik hier nog niet gezien, zo af en toe een keertje wel, maar niet standaard.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1999841
Ik denk juist dat ze bepaalde grassen uitzoeken om iets sneller uit de maag te krijgen wat niet goed is gevallen. Doerak zoekt naar hele specifieke grassen en doet dit eigenlijk alleen wanneer hij echt heel beroerd is, knorrende maag (niet van honger want hij wil op die momenten écht niets anders dan die grassoort). Meestal kotst hij even later wat uit, inderdaad haren (van DJ wel te verstaan ::)), soms wat stukjes van een takje en de grassen komen er ook weer uit. Ook heeft hij wel eens gras gegeten en een half uur later kwam het er aan de achterkant met een boel dunnen slijmerige ontlasting weer uit. Volgens mij gebruikt Doerak het om zichzelf te reinigen zeg maar. Maar dat is mijn idee, hij eet ook jonge grassprietjes omdat hij het gewoon lekker vindt. Maar bovenstaande is echt duidelijk gedrag wat hij dan alleen vertoond.
Door sandrath
#2000021
[quote="Lizzy"]
Hier eten ze ook gras, dat is heel gewoon, dat heeft niks met tekorten te maken. Maar het braken van gras is minder gewoon. Eet hij vooral veel snij-gras? Daar kan hij wel een geirriteerde maag van krijgen. Ik zou het gras eten voorlopig even verbieden zodat de maag kan kalmeren. En probeer het anders eens uit, meerdere keren per dag voeren.
[/quote]

Is snijgras van dat lange gras, plat en breed? Dat eet hij.
Als hij een klein beetje eet, dan is er vaak geen probleem. Maar als hij echt heeft staan grazen, dan komt het er weer in zo'n nat slijmerige klats uit (beetje vies verhaal, maar wel juist  :D). Het gras is dan samengebald en dat ligt dan in het nat.

Ik doe mijn best om het te verbieden en dat lijkt redelijk te lukken. Maar als hij de kans krijg, probeert hij het toch. Ik zal eens proberen hem 's morgens iets aan te bieden en dan te kijken hoe dat gaat.
Door nienk
#2000032
mocht het zo zijn dat hij het gras eet om zijn maag inhoud er uit te gooien, omdat het hem niet lekker zit, misschien is het dan een idee om eens een tijdje bij te houden wat hij gegeten heeft en wanneer hij moet overgeven. wellicht is er iets in zijn menu waar zijn maag niet zo goed tegen kan, waardoor hij het er liever uit heeft.
Door Oesje72
#2000487
[quote="Fransosowitz"]
Daarom zijn we hem toen voordat we gaan wandelen eten gaan geven. Dus b.v. eerst ontbijt, en daarna pas een wandeling.
[/quote]

Ik persoonlijk zou hier met een grote hond heel erg mee uitkijken in verband met een maagtorsie.  Je zou er toch niet aan moeten denken dat....  :'(

Ik ga zelf nooit wandelen met mijn hond als het niet ong. 2 uur geleden is dat hij voor het laatst heeft gegeten.

:dog:
Door sandrath
#2000572
[quote="Oesje72"]
Ik persoonlijk zou hier met een grote hond heel erg mee uitkijken in verband met een maagtorsie.  Je zou er toch niet aan moeten denken dat....  :'(

Ik ga zelf nooit wandelen met mijn hond als het niet ong. 2 uur geleden is dat hij voor het laatst heeft gegeten.

:dog:
[/quote]

Klopt hoor, dat zou ik ook niet zo snel doen. Ik zit meer te denken om eens te proberen om na de wandeling 's morgens, dus net voordat we richting werk vertrekken, om hem dan iets te eten te geven. Dan is hij daarna wel gewoon rustig thuis (volgens mij leeft hij een slapend bestaan op de bank  ;)), maar heeft hij misschien 's middags een minder leeg gevoel, want vooral dan eet hij gras.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door