Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roxiii
#1999289
Hallo allemaal,

Zal me even voorstellen ik ben Roxanne en heb een Bordeaux dog genaamd Billy. Hij is nu bijna 1,5 jaar en weegt nu ongeveer 60 kilo maar ik vind hem te mager. Zijn borstkas is mooi breed zitten lekkere spieren op maar de achter kant zie je zijn startbeen en ribben sinds 2 weken. Ik had het gevoel dat hij door de brokken honger bleef hebben en niet genoeg voeding binnen kreeg. Vorige week vertelde een vriendin van mij dat zij haar hond gemalen kip gaf. Ik ben eens bij die polier langs gegaan en hij vertelde mij dat ik die kip gewoon in karkassen en nekken kon geven, om te proberen heb ik eerst 9,5 gemalen gehaald en 4 kilo karkassen ( Was maar 3 euro kwijt). Nu merk ik dat die het hier heel goed op doet en er begint al een extra laagje vet aan te zitten. Ik heb de afgelopen dagen veel meegelezen met jullie maar vind het allemaal nog een beetje ingewikkeld en heb jammer genoeg niet het budget om alles te doen zoals jullie het doen. Daarom heb ik nu besloten om de kip de aankomende tijd aan te houden en dat bakjes smuldier en nog een verpakking die ik kan inkopen via die zelfde vriendin van mij daarbij te gaan voeden. Kunnen jullie mij een beetje helpen met hoeveel ik Billy geven kan, iets om hem eventueel meer aan te laten komen en wat goedkoop is om nog meer aan zijn menu aan te passen.

Alvast bedankt

Groetjes Roxanne
Door nienk
#1999296
oeooeoeeooeh een bordeaux! (ik hoef er zelf niet eentje in huis te hebben, zeg ik eerlijk. maar ik vind ze ZO mooi!)

wellicht kan je via je poelier ook aan wat eend komen? dat is lekker vet. vraag ook eens of hij je aan orgaantjes kan helpen, dat heeft je hond immers ook nodig.

qua hoeveel je hem moet geven, dat verschilt enorm per hond. geloof dat het zo'n beetje schommelt tussen 1,5 en 4 procent van het lichaamsgewicht. afhankelijk van de beweging die de hond krijgt, zijn leeftijd, en dan wisselt het nog. je zal dus een beetje wat moeten proberen, maar aangezien je vind dat hij wat aan moet komen...

als ik zo lees dan denk ik dat je zelf wel wat vries ruimte hebt? en met zo'n grote hond, misschien is het dan een idee om in het groot te bestellen, eventueel samen met iemand bij jou in de buurt? dat kan de kosten behoorlijk drukken. hoewel, dat via je poelier is wel heel goedkoop.

succes!
Door Roxiii
#1999311
Ja het is een schat van een best ben onwijs blij met hem het is inderdaad veel werk met hem maar ik vind het heerlijk!

Ik zal even vragen aan die polier of ze ook eend verkopen ik hoop het! En wat betreft de orgaantjes kan ik eventueel ook langs een slager. Maar dan de vraag wat vraagt een slager hiervoor? Lijkt mij dat ze anders niet veel met de orgaantjes doen dus lijkt me niet dat ze er zoveel voor vragen.. Ben helemaal niet hoor met deze manier van voeren dus laat hem nu nog eerst wennen aan de kippennekken, karkas en gemalen kip en kan van de week even vragen naar eend.

Ja ik heb nu nog een klein tafel model vriezertje speciaal voor hem in de schuur staan maar ben van plan even op marktplaats te gaan kijken voor een grote vrieskist. Kan ik lekker veel inslaan. Wat ik hem nu geef is 1,5 kilo per dag dat vertelde een man mij van de dieren winkel (sorry als ik me vergis). Het liefst wil ik de meeste dingen lekker bij de slager ophalen maar dan zal ik ook even na moeten gaan vragen.

Nou laat de reacties en tips maar komen groetjes
Door Limpy
#1999326
Met een tafelmodelvriezer kom je idd niet ver met een bordeauxdog idd  ;D een foto v/d mooierd word altijd gewaardeerd hier op BP....
(ik vind ze ook retemooi maar heb een ietsepietsie groter a´dams kabouterhuisje als nienk dus dapastnie)

Lam/schaap/geit en zalm/makreel/haring zijn ook vettere diersoorten, dus wellicht dat ook eens proberen. Misschien kun je dat meebestellen met die vriendin?
Heb je een islamitische slager in de buurt? Daar kun je ook makkelijk aan orgaanvlees komen, zelfs hersentjes en testikels.
Door nienk
#1999341
ik wou inderdaad ook de islamitische slager opperen. pas daar wel op met het soort 'vleesbotten' wat ze je (vaak gratis) mee geven, zij benen op een andere manier uit, gebruiken heel veel meer van het dier dan dat hollandse slagers doen, waardoor het vaak erg kale (en meestal dragende en daardoor niet echt geschikte) botten zijn.

sommige slagers geven veel voor niets mee, andere vragen minimale bedragen en waar veel mensen komen met dergelijke vragen zal het duurder worden. mijn ervaring is, dat hoe 'ambachtelijker' de slager, des te goedkoper wat je mee krijgt. ik bedoel dus kleine, zelfstandige ouderwetse slager winkels. die mensen zijn vaak erg aardig en behulpzaam, kunnen wat voor je bestellen of achterhouden. (zo heb ik er hier eentje in amsterdam die speciaal voor mij wel eens kant&klaar bami zonder paprika maakte, kwam ik thuis, zaten er ineens ook lekkere hapjes voor reus in het tasje..)
Door Roxiii
#1999347
Nee  ;D inderdaad Limpy ik krijg er niet veel in moet dan zo ongeveer om de 2 weken inkopen doen en dat gaat niet. Ja via die vriendin kan ik een rol verse voeding krijgen dat zit volgens mij geperst maar ze verkopen geen grote stukken vlees of bot. Ik probeer zo snel mogelijk fotootje te plaatsen alleen ik moet even uitvogelen hoe dat werkt :shy:

Ja heb hier een islamitische slager om de hoek dus daar zal ik ook eens navraag naar doen is wel een heel goed idee! Is KVV en die karkassen en nekken ook goed en dat ik dat dan 1 x in de zoveel tijd een goede maaltijd zelf samen stel?en af en toe wat orgaantjes. Ik moet even kijken hoe ik alles ga en kan verdelen.  

Ja klopt Nienk zo hoop ik nu dus ook wat te kunnen regelen met een slager er zitten er nogal een hoop hier dus ik zal morgen me wandel schoenen Nasr even aantrekken en erop uit gaan. Zo kunnen jullie binnenkort reageren op mijn eigen samengestelde menu.
Door nienk
#1999359
als je basis kvv is, dan luistert het (althans, voor een tijdje) niet erg nauw wat je er naast voert en kan je hem prima alvast laten wennen aan wat knaag werk. let goed op je hond, hoe of zijn ontlasting is (te hard?stukjes bot? dan verteert hij het bot toch nog niet goed genoeg).

de kvv die je van je vriendin kan kopen, welk merk is dat of van welke leverancier komt het? niet alle kvv's zijn compleet namelijk, en dat is wel belangrijk. aan de hand van wat er in je kvv zit zou je moeten bepalen wat het handigst is om er nog bij te voeren.

het is een heel gepuzzel in het begin, dat weten we allemaal! maar, het is zo ontzettend gezond voor de hond en je zal zien dat je er zelf (na het eerste gedoe) er een hoop plezier aan zult beleven.

veel plezier en succes!
Door Roxiii
#1999484
Tot nu toe doet die het heel goed op de karkassen en KVV van smuldier hij vind het lekker en zijn ontlasting is stukken minder sinds die van de brokken af is.

Het merk weet ik niet ik zou daar wat meer informatie over moeten hebben weet alleen dat het uit Limburg komt. Het is zeker puzzelen maar vind het toch heel erg belangrijk dat die gezond eet, zal wel koeten met een reus als bil.

Zou iemand me alleen nog kunnen helpen met het reken werk als ik op volledig barf zou gaan hoeveel gram mag ik hem dan van orgaan, spier, bot en vlees mogen geven (ben niet zo slim met procenten :shy:) vis en af en toe een eitje als tussendoortje doe ik al en ben sinds vandaag begonnen met een teentje knoflook tussen zijn eten te doen.
Gebruikersavatar
Door nova
#1999486
Roxiii schreef: Tot nu toe doet die het heel goed op de karkassen en KVV van smuldier hij vind het lekker en zijn ontlasting is stukken minder sinds die van de brokken af is.

Het merk weet ik niet ik zou daar wat meer informatie over moeten hebben weet alleen dat het uit Limburg komt. Het is zeker puzzelen maar vind het toch heel erg belangrijk dat die gezond eet, zal wel koeten met een reus als bil.

Zou iemand me alleen nog kunnen helpen met het reken werk als ik op volledig barf zou gaan hoeveel gram mag ik hem dan van orgaan, spier, bot en vlees mogen geven (ben niet zo slim met procenten :shy:) vis en af en toe een eitje als tussendoortje doe ik al en ben sinds vandaag begonnen met een teentje knoflook tussen zijn eten te doen.
Welkom op BP.

Wat het rekenwerk aangaat:
Ik wil je wat handvaten geven, maar een menuutje moet jezelf in elkaar draaien.
Ik weet immers niet wat je in de vriezer hebt liggen.

Per dag voer je ong. 2 % van zijn lich. gewicht, dus voor een hond van 60 kilo is dat ong. 1200 gr per dag.
van die 1200 gr, geef je ong. de helft  van aan vleesbotten(bevleeesde karkassen).
de andere helft verdeel je over ong. 15 % orgaan, 10 % groente, en 25 % spiervlees.
De 10 % groente mag je ook wel eens vervangen door een eitje, een tafelrestje, wat yoghurt of kefir
Barfen hoeft echt niet duurder te zijn dan het voer wat je tot nu toe gegeven hebt.
Integendeel, als je een beetje uitkijkt  wat en wanneer je koopt, dan ben je zelfs goedkoper uit.
Er is voor elke beurs wat wils. Runderpens  betaal je ook maar een paar euro per stuk voor, en die dingen wegen al snel 10 kilo. Gewoon , om je een indruk te geven. :) :)

Hier worden regelmatig bestelrondjes gedaan, kijk maar eens bij verzamelplaats. daar heb krijg je een indruk wat hier aan vleesbestellingen georganiseerd wordt.
misschien kun je op korte termijn zelf al meedoen aan een bestelronde van VSE.
dat is een eendenslachtbedrijf. Vrijwel alle BP mensen gaan daar de eendenruggen en nekken halen


Waar woon je?
Misschien loopt er net een bestelling in jouw buurt  ;)
Door Roxiii
#1999490
Heel erg bedankt nu heb ik een beetje inzicht over wat ik hem geven moet. Wat moet ik me voorstellen bij spiervlees? Als dat om een biefstuk gaat is dat behoorlijk diir :o En dat van die runderpens is indd niet duur!

Ja ik ben nu rustig alles een beetje aan het doorlezen maar soms kom ik er gewoon niet uit. Ik woon in leiden?!?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1999493
Biefstuk krijgen onze honden ook niet.
Maar wel alle vleessnippers en stukken vlees die wij zelf niet zo gauw zouden eten.
Bv bij uitsnijden van een kipfilet blijven er snippers over en die gaan apart en worden dan weer aangeboden bij leverancier.
Zo met vele soorten vlees.

Idem met karkassen.
Orgaan word in NL weinig gegeten dus ook dat is niet zo duur.
Als je een beetje her en der snuffelt (leest) dan vind veel leuke aanbiedingen en leuke leveranciers.
Zo is het eten van je hond goed en niet duur.

Ik wil je best een keer helpen met procenten omzetten naar gewichten.
Maar het menu verder in elkaar draaien mag jezelf doen, zo weet je precies wat je aan je hond geeft en waarom  ;)
Door Roxiii
#1999936
Hahah ja dat zak best wel denk dat die van mij die biefstuk zo weg slokt.

Oké ik ben vandaag even bij de slager hier om de hoek geweest en die verkocht alleen pens van de koe( 1 euro per 500 Gr.) en daarbij kan ik nu ook aan kippennekken, karkas van de kip en gemalen kip komen voor 0,25 cent per kilo.  Nu de rest nog. Pfoe er gaat aardig wat kilo's bij die lekkerbek naar binnen hoor bijna 34 kilo in een maand. Dus gaat een hoop puzzelen worden. Hebben jullie nog suggesties over andere soorten en een beetje te betalen vlees soorten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door