Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door golfje
#1998945
Ik ben alvast wat menu's aan het samenstellen voor over een aantal weken en vroeg me af wat jullie hiervan vinden.
Week 1 is gebasseerd op 7kg zware pup, week 2 op 8,5 kg (dit is een schatting kijkende naar de groeicurve) Ik heb 7% genomen van het lichaamsgewicht

490 gram eten
week 1
245 gram kippennekken/eendennekken
98 gram hertenvlees/eendenspiervlees/rundvlees
73,5 gram orgaanmix (hart/lever/nieren/long) en pens
49 gram vis
25 gram groente/fruit/zuivel/ei
595 gram
week 2
298 kippennekken/eendennekken
89,25 orgaanmix en pens
119 hertenvlees/eendenspiervlees/rundvlees
59,5 vis
30 gram groente/fruit/zuivel/ei

Omdat ze bij mij voor het eerst vers krijgt zitten er de eerste 2 weken alleen nekken in het menu als bot. Zou ik meer kunnen varieeren op dat gebied behalve vleugels van dezelfde diersoorten?
Is vis in het menu van een pup direct aan te raden? Kan ik dit het beste in porties per dag geven, of nu al 1 visdag in de week ipv verdeeld zoals bovenstaande?
Is de orgaanmix van Herby aan te raden of is dit gemalen? (dat staat er niet bij overigens) en weet iemand van welk dier dit is?
Moet ik het eten wegen als het ontdooit is, of kan bevroren ook?

Vanaf week 3 zat ik te denken om konijnenkoppen, rat en hele kip toe te voegen.
vanaf 5 weken alle overige botten erbij. Is dit realistisch?

Ik ga 3-4 dagen hele prooi geven (konijnen, mega-ratten, kip) en 4 dagen onderstaande zaken
op lichaamsgewicht.
50% hertenribben/lamskop/fazantkarkas met ingewanden (dan geen orgaanmix)
20% hertenvlees/eendenspiervlees/rundvlees/runderstrot
15% orgaanmix en pens
10% verschillende vissoorten
5% zuivel/ei/groente/fruit

Ik heb mijn verhoudingen gebasseerd op de combinatie hele prooi (waar ook maaginhoudt inzit) met barf. En kopvlees wat iets minder vlees bevat compenseren met iets meer vlees.
Ik kan me ook best vinden in de richtlijnen van nrv en daar zit sowieso meer spiervlees bij en geen groente. Kijkend naar de samenstelling van Pens zie ik dat ook wel zitten als compleet voor een dag, wie doet dit ook en hoe bevalt het?
Laatst gewijzigd door golfje op di 26 apr 2011, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1999022
Even voor mijn eigen duidelijkheid  :biggrin2:
Die 490 gram in de eerste week, dat is per dag en de grammen die je er onder zet geef je dus ook per dag??

Als je namelijk van die 490 gr per week uit gaat dan geef je te weinig.
Verder zie ik ik 5 diersoorten, dus dat is voldoende.

Of een pup nog extra/andere dingen nodig heeft durf ik ook niet goed te zeggen.
Door Lizzy
#1999029
golfje schreef: Ik ben alvast wat menu's aan het samenstellen voor over een aantal weken en vroeg me af wat jullie hiervan vinden.
Week 1 is gebasseerd op 7kg zware pup, week 2 op 8,5 kg (dit is een schatting kijkende naar de groeicurve) Ik heb 7% genomen van het lichaamsgewicht

490 gram eten
week 1
245 gram kippennekken/eendennekken
98 gram hertenvlees/eendenspiervlees/rundvlees
73,5 gram orgaanmix (hart/lever/nieren/long) en pens
49 gram vis
25 gram groente/fruit/zuivel/ei
595 gram
week 2
298 kippennekken/eendennekken
89,25 orgaanmix en pens
119 hertenvlees/eendenspiervlees/rundvlees
59,5 vis
30 gram groente/fruit/zuivel/ei

Omdat ze bij mij voor het eerst vers krijgt zitten er de eerste 2 weken alleen nekken in het menu als bot. Zou ik meer kunnen varieeren op dat gebied behalve vleugels van dezelfde diersoorten?
Kwartel gaat op die leeftijd ook al prima. En plat geslagen parelhoenkarkas en plat geslagen kippenvleugels ook.
Is vis in het menu van een pup direct aan te raden? Kan ik dit het beste in porties per dag geven, of nu al 1 visdag in de week ipv verdeeld zoals bovenstaande?
Ja, dat is zeker direct aan te raden. Pups die voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgen, zijn slimmer. Bovendien leren ze in deze fase al lekker alles eten. Ik zou alleen geen hele vis-dagen geven want menig hond krijgt juist weerstand tegen vis als ze er teveel van moeten eten. Dus ik zou bijv. 2 keer per week een sardientje geven. Of 1 keer sardien en 1 keer makreel.
Is de orgaanmix van Herby aan te raden of is dit gemalen? (dat staat er niet bij overigens) en weet iemand van welk dier dit is?
Moet ik het eten wegen als het ontdooit is, of kan bevroren ook?
Volgens mij is dat gemalen en dus niet aan te raden.
Vanaf week 3 zat ik te denken om konijnenkoppen, rat en hele kip toe te voegen.
vanaf 5 weken alle overige botten erbij. Is dit realistisch?
Konijnenkop is erg hard. Ik weet niet of je pup dat op deze leeftijd al weg krijgt. Hele kip is geen probleem. Rat heb ik geen idee van, ik voer dat soort dingen niet aan mijn honden.
Ik ga 3-4 dagen hele prooi geven (konijnen, mega-ratten, kip) en 4 dagen onderstaande zaken
op lichaamsgewicht.
50% hertenribben/lamskop/fazantkarkas met ingewanden (dan geen orgaanmix)
20% hertenvlees/eendenspiervlees/rundvlees/runderstrot
15% orgaanmix en pens
10% verschillende vissoorten
5% zuivel/ei/groente/fruit
Lamskop vind ik echt niet realistisch. Die eet Biscuit pas sinds ze 1 jaar is. Ik heb het eerste jaar trouwens sowieso geen botten van grote dieren gevoerd omdat ik die te rijk vind aan fosfor en calcium. Ik heb alleen kip, eend, konijn, haas, parelhoen gevoerd. En sinds ze 1 jaar is, geef ik daar pas lamsnek/rib en geitennek/rib bij. Ik vind 10% vis veel.  
Ik heb mijn verhoudingen gebasseerd op de combinatie hele prooi (waar ook maaginhoudt inzit) met barf. En kopvlees wat iets minder vlees bevat compenseren met iets meer vlees.
Ik kan me ook best vinden in de richtlijnen van nrv en daar zit sowieso meer spiervlees bij en geen groente. Kijkend naar de samenstelling van Pens zie ik dat ook wel zitten als compleet voor een dag, wie doet dit ook en hoe bevalt het?
Pens is niet compleet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 apr 2011, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door golfje
#1999043
[quote="Lizzy"]
Kwartel gaat op die leeftijd ook al prima. En plat geslagen parelhoenkarkas en plat geslagen kippenvleugels ook.
Ja, dat is zeker direct aan te raden. Pups die voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgen, zijn slimmer. Bovendien leren ze in deze fase al lekker alles eten. Ik zou alleen geen hele vis-dagen geven want menig hond krijgt juist weerstand tegen vis als ze er teveel van moeten eten. Dus ik zou bijv. 2 keer per week een sardientje geven. Of 1 keer sardien en 1 keer makreel.
Volgens mij is dat gemalen en dus niet aan te raden.
Konijnenkop is erg hard. Ik weet niet of je pup dat op deze leeftijd al weg krijgt. Hele kip is geen probleem. Rat heb ik geen idee van, ik voer dat soort dingen niet aan mijn honden.
Lamskop vind ik echt niet realistisch. Die eet Biscuit pas sinds ze 1 jaar is. Ik heb het eerste jaar trouwens sowieso geen botten van grote dieren gevoerd omdat ik die te rijk vind aan fosfor en calcium. Ik heb alleen kip, eend, konijn, haas, parelhoen gevoerd. En sinds ze 1 jaar is, geef ik daar pas lamsnek/rib en geitennek/rib bij. Ik vind 10% vis veel.  
Pens is niet compleet.
[/quote]

Bedankt voor de feedback!
Bedoel je dat ik kwartel al in de eerste weken kan voeren of pas nadat ze kippennekjes kan verteren? Het platslaan van een parelhoenkarkas, wanneer weet ik of dit goed genoeg is platgeslagen? Heb je hier een plaatje van?
Kippennekjes blijven voeren is dus prima gedurende het eerste jaar, of zelfs daarna? Gecombineerd met andere botten natuurlijk. Ze wordt zo'n 30-35 kilo zit hier echt genoeg bot in?
Fazantkarkas, is dat wel een goed idee vanaf 5 weken barfen?
is het een idee om dan
50% botvlees
20% spier
20% orgaan (waarvan 50/50 pens en andere organen)
5% vis
5% overig

Super bedankt!

Sammy, het is inderdaad per dag  ;D
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1999062
kwartel kun je eigelijk al meteen voeren , zijn beginners karkassen  :)
Door golfje
#2011224
Bedankt! Ik heb een nieuw menu gemaakt voor de eerste weken, graag jullie feedback

maandag

70 gram eendenspiervlees
175 gram kippennek
(onderstaande is voor elke dag hetzelfde)
35 gram runderpens, schapenpens
35 gram verdeeld over: lamslever, eendenhart/kippenhart, rundernier
18 gram vis (verschillende soorten)
17 gram groente, yoghurt, ei

dinsdag

hertenvlees
kippennek
organen-vis pakket zoals op maandag

woensdag
runderspiervlees
kippenvleugels
organen-vis pakket zoals op maandag

donderdag
hertenvlees
kippennek
organen-vis pakket zoals op maandag

vrijdag
eendenspier
eendennekken
organen-vis pakket zoals op maandag

zaterdag
hertenvlees
kippennek
organen-vis pakket zoals op maandag

zondag
runderspiervlees
eendennek
organen-vis pakket zoals op maandag

Vanaf week 2 kwartel en rat erbij
De verhouding van maandag is voor elke dag als de pup elke dag 5 kilo zou wegen. (ze weegt waarschijnlijk 5 als ze komt  :P )

Als dit allemaal goed gaat zijn gans, fazant en kalkoen dan ook goede beginnersbotten ivm calcium-fosfor verhouding voor pups en qua hardheid?
Kan ik konijn/haas al proberen vanaf dit moment of is dat echt nog te hard in jullie ervaring? Wanneer zijn jullie begonnen met konijn geven?
Wanneer zou ik zalmkoppen kunnen toevoegen?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2011231
gans en kalkoen botten zijn te hard en verslinteren met scherpe stukjes , zou konijn in de plaats geven
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2011234
Als dit allemaal goed gaat zijn gans, fazant en kalkoen dan ook goede beginnersbotten ivm calcium-fosfor verhouding voor pups en qua hardheid?
Kan ik konijn/haas al proberen vanaf dit moment of is dat echt nog te hard in jullie ervaring? Wanneer zijn jullie begonnen met konijn geven?
Wanneer zou ik zalmkoppen kunnen toevoegen?
Kalkoen zou ik zowiezo niet geven, de vleugels en poten zijn veel te hard.
Kalkoennekken als je kleine hebt zou nog kunnen, maar ook die zijn aardig hard en dus echte gevorderdenbotten.
Gans is vaak ook vrij hard, ganzennekken kunnen wel prima als gemiddelt vleesbot.
Fazant is ook wisselend in hardheid, maar het is meestal van gemiddelde hardheid dus prima om te Barfen.

Konijn vind ik niet zo hard. Zeker rug, voorpoten/borst niet.
Als je hond de beginnersboten goed verteerd kun je dit best toevoegen.
De kop is vaak wel harder, maar dat krijgen ze prima weg met een maand of 6.

Zalmkoppen is ook even afhankelijk of je pup de beginnersbotten goed verteerd.
Zoja dan kun je best eens een halve of kwart kop proberen, erg hard is het niet. Maar er zit veel kraakbeen en is flink vet en niet alle honden kunnen daar goed tegen.
Kleine visjes (sardientjes enzo) kun je wel als beginnersbot geven. Zalmkarkas is ook niet zo hard.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door