Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine.
#1998415
Bakjes van de Aldi? Zijn dat portiebakjes naturel yoghurt? (ik ben voor mezelf op zoek naar lekkere milde yoghurt namelijk en portiebakjes zou helemaal geweldig zijn)
Laatst gewijzigd door Martine. op ma 25 apr 2011, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine.
#1998419
Ik ga ze eens meenemen, dank voor de onbedoelde tip  :biggrin2:

Geen idee hoeveel yoghurt een hond max mag hebben trouwens. Geef ze hier af een toe eens een scheutje voor het lekker omdat ze er inderdaad ook gek op zijn. Volgens mij komt het niet zo nauw want het is een zuur melkproduct waardoor het minder lactose bevat dus minder kans op reactie.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1998431
Volgens mij kan yoghurt of kwark geen kwaad. Bandhu krijgt het ook regelmatig en vind het erg lekker. Volgens mij kun je dat rustig meerdere keren per week geven...
Door Bien
#1998984
Lizzy schreef: Tja, lastig. Niet iedere hond reageert goed op zuivel. Eigenlijk is het een voedingsmiddel dat niet thuis hoort in menu van mens en dier.
huh? heb ik iets gemist? Of niet goed gelezen?

hier krijgen ze elke ochtend een dikke druppel volle yoghut op een bordje.. doen ze een moord voor!

Is hütenkäse (of iets anders?) beter dan? hoeveel daarvan dan?
Door smulpaap
#1998986
Ze krijgen het hier heel af en toe eens , als lekkernij . Al moeten de twee Jackies er niets van hebben hoor .... het is blehhe  :biggrin2:
Ik geef ze wel elke week hutenkase
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1999010
Lizzy schreef: Tja, lastig. Niet iedere hond reageert goed op zuivel. Eigenlijk is het een voedingsmiddel dat niet thuis hoort in menu van mens en dier.
Bien schreef: huh? heb ik iets gemist? Of niet goed gelezen?
Tsja, ik geef ook geen zuivel. Nou ja, heel soms voor het lekkere. Zelf gebruik ik ook weinig zuivel (of zuivelproducten zoals bv kaas). De mens is het enige zoogdier dat na de zoogperiode nog zuivel gebruikt in het voedingspatroon.
Door Anne in Zweden
#1999014
Freggel schreef: Tsja, ik geef ook geen zuivel. Nou ja, heel soms voor het lekkere. Zelf gebruik ik ook weinig zuivel (of zuivelproducten zoals bv kaas). De mens is het enige zoogdier dat na de zoogperiode nog zuivel gebruikt in het voedingspatroon.
Ik kan nooit zoveel met deze argumentatie. De mens is ook het enige zoogdier dat zijn voedsel warm maakt op een vuurtje. De mens is ook het enige zoogdier dat smaken combineert. De mens is ook het enige zoogdier dat zijn levensmiddelen verbouwt en kweekt en fokt. De mens is ook het enige zoogdier dat de missionarishouding hanteert. Enzovoort.

Ik wil daarmee niet zeggen dat zuivel goed is voor de mens, alleen dat een vergelijking tussen dier en mens altijd mank gaat.
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1999015
Ben het met je eens dat de vergelijking niet altijd opgaat, maar dat is in veel gevallen zo en helaas is er niet altijd evenveel onderzoek naar dingen gedaan op bepaalde zoogdieren (buiten de mens). En daarom moet je het soms doen met de info die er wel is.

Even verder bordurend daarop 70% van de wereldbevolking is lactose-intolerant.
Lactose-intolerantie is het onvermogen de melksuiker lactose te verteren, waardoor darmklachten ontstaan. Jonge zoogdieren zijn dankzij het enzym lactase in staat lactose om te zetten in de monosacchariden glucose en galactose die vervolgens opgenomen worden in het bloed. Het vermogen dit enzym te maken neemt met het stijgen van de leeftijd geleidelijk af, zodat de meeste mensenrassen (en alle andere zoogdieren) op volwassen leeftijd lactose-intolerant worden. Volwassenen uit bevolkingsgroepen die van oudsher hun hele leven melkproducten gebruiken kunnen over het algemeen wel lactose verdragen. In Nederland is bijvoorbeeld maar 9% van de mensen lactose-intolerant. Wereldwijd is dat ongeveer 70%.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie

Ik heb ergens nog meer info hierover, maar ben het momenteel kwijt  :-\
Laatst gewijzigd door Freggel op di 26 apr 2011, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1999057
Volwassenen uit bevolkingsgroepen die van oudsher hun hele leven melkproducten gebruiken kunnen over het algemeen wel lactose verdragen
Even afgezien van de wat onnauwkeurige formulering ("volwassenen uit bevolkingsgroepen", "over het algemeen" - klinkt me niet erg wetenschappelijk onderzocht in de oren), is mijn ervaring anders. De Finnen staan erom bekend dat ze van oudsher een enorme melkconsumptie hebben (vergelijkbaar of nog meer dan Nederlanders) en toch is lactose-intolerantie een wijdverspreid fenomeen daar. Er lagen daar al lactosevrije producten in de winkel toen ik er voor het eerst kwam (eind jaren 80); toen had men in NL geloof ik nog nooit van die kwaal gehoord.

Verder vind ik het Wiki-citaat te vaag om er iets mee te kunnen, eigenlijk. Wereldwijd ongeveer 70% van de bevolking lactose-intolerant? Hoe hebben ze dat in godsnaam berekend? En als er bij lactosetolerantie blijkbaar sprake is van desensibilisering, dan is er toch eigenlijk niets aan de hand? Gewoon genoeg melkproducten nuttigen, dan heb je later nergens last van, blijkbaar. En die 9% Nederlanders met lactose-intolerantie, hebben die daar dus last van doordat ze vroeger niet voldoende melk hebben gedronken en daar pas op latere leeftijd mee zijn begonnen? (Is niet als kritiek op jou bedoeld hoor, ik wil alleen maar aangeven wat voor haken en ogen er aan zo'n kort Wiki-citaat kleven.) :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door