Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaby
#1998056
Hoi allemaal,

Vanmiddag heb ik wat verse pepermunt geplukt om door de maaltijd te doen.
Kan ik dit zo over de maaltijd geven of moet dit net als groenten eerst fijn gemalen door de keukenmachine
voordat het opgenomen wordt?

Dank alvast :)
Gaby
Door 202Spots
#1998091
Gaby schreef: Hoi allemaal,

Vanmiddag heb ik wat verse pepermunt geplukt om door de maaltijd te doen.
Kan ik dit zo over de maaltijd geven of moet dit net als groenten eerst fijn gemalen door de keukenmachine
voordat het opgenomen wordt?

Dank alvast :)
Gaby
Als 't voor je kat is dan mag je 't helemaal niet geven, mint is gevaarlijk voor katten.
Voor de hond worden de meeste verse kruiden ook niet aangeraden,maar er word eerst 'n thee van getrokken die als drinken word gegeven
of als kruidenbuiltje op wonden gelegd word.
Als je wel verse kruiden wil geven dan moet het fijn gemalen zijn en heel weinig.
Door Gaby
#1998101
202Spots schreef: Als 't voor je kat is dan mag je 't helemaal niet geven, mint is gevaarlijk voor katten.
Voor de hond worden de meeste verse kruiden ook niet aangeraden,maar er word eerst 'n thee van getrokken die als drinken word gegeven
of als kruidenbuiltje op wonden gelegd word.
Als je wel verse kruiden wil geven dan moet het fijn gemalen zijn en heel weinig.
Het is voor de honden. Thanks voor de info :) ;)
Door Linda en Kiri
#1998238
Ik vraag me eigenlijk de hele avond al af...waarom zou je pepermunt in je voer willen vermengen???? Tja, het kan een mens maar bezig houden..
Door Martine.
#1998474
Ik heb er geen ervaring mee maar als je op geneeskracht van kruiden afgaat zou het lekkerder ruiken van Frank nog kunnen werken ook  :biggrin2:


1) PEPERMUNT – Venus/Uranus

Pepermunt werkt vooral op het zenuwgestel; het verzacht pijn, bevordert de spijsvertering, wekt de eetlust op en stimuleert de galblaas. En het verdrijft darmgas. Culpeper zegt dat dit zelfs het beste kruid is bij winderigheid maar ook bij overgeven, misselijkheid, slapeloosheid en duizeligheid..
Door Martine.
#1998496
Ik bedoelde hem ook niet serieus hoor, vandaar ook die dikke grijns erachter. Ik was echter ook benieuwd waarom je munt zou geven en vandaar even door google geworpen. Volgens mij is kruiden sowieso lastig omdat je volgens mij thee moet trekken. Geloof nooit dat je dat in redelijke hoeveelheden bij een hond naar binnen krijgt als het al zou werken.
Door beesteboelmona
#1998502
Als je het voor de geneeskrachtige inwendige werking doet.
Kun je het best voor biologische munt gaan en er tinctuur van maken.
Thee kan ook dan moet je munt eerst drogen.
Maar dan moet je wel meer geven dan als je gewoon een tinctuur maakt.
Of drogen en dan door het voer is ook nog een optie.

Voor uitwendig maak je een zalf.

Ik heb mijn kruidenboek niet bij de hand en weet niet zeker wat de uitwendige werkingen zijn.
Maar dat kan ik vanavond wel even nakijken voor je
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op ma 25 apr 2011, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1999161
Linda en Kiri schreef: Ik vraag me eigenlijk de hele avond al af...waarom zou je pepermunt in je voer willen vermengen???? Tja, het kan een mens maar bezig houden..
Het is ook helemaal niet nodig om verse of gedroogde kruiden aan de hond te geven. ;)
De enige verse  kruid die door de groentenmix gaat is peterselie.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1999854
Toch kreeg ik van Erwin van Gijtenbeek de tip om met regelmaat om naast peterselie ook oregano en kurkuma door het eten te doen, kruiden kunnen een zeer goede aanvulling zijn voor zowel mens als dier. Maar misschien verschillen hier de meningen over ;).
Door Mevroi Kruim
#2000398
Ik vind kruiden ook een goede aanvulling. Maar wel met kleine beetjes, veel kruiden bevatten behoorlijk wat geneeskrachtige bestanddelen die je niet moet overdoseren.
Gebruikersavatar
Door kira
#2000939
Munt heb je volgens mij in soorten, Akkermunt, Pepermunt etc.
Pepermunt kun je gebruiken als thee, Tinctuur, en olie.
Pepermunt is te gebruiken bij koliek, verteringsverbetering en als pijnbestrijding (reuma, pijnlijke spieren en gewrichten).
Ik gebruik etherische pepermunt in massage olie bij jeuk die hitte geeft (geeft een hond natuurlijk niet aan, maar je merkt snel of pepermunt verlichting geeft of niet). Uitwendig verkoeld pepermunt, waarna het vervolgens verwarmd, het is ook ontsmettend. Het versterkt de bloedstroom.
Je mag pepermunt niet bij zogende dieren geven, ook niet bij drachtige. Kruizemunt kun je in grotere hoeveelheden gebruiken. Let wel op dat pepermunt (volgens mij alle muntsoorten) op oestrogenen werkt, de oestrogenen cyclus van het dier (mn dus de vrouwelijke dieren) kan dus beïnvloed worden. Pepermunt werkt wel sterk, volgens mij kunnen niet alle dieren er tegen.
Oh ja, en pepermunt en homeopathie gaan vaak niet samen, dus als je ook homeopathie geeft aan je dier, zou ik geen pepermunt als kruid geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door