Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda en Kiri
#1998009
Nog even een vraagje. Ik heb vandaag Kiri (morgen 16 weken en sinds 3 weken over op KVV) voor het eerst kippennekken gegeven. Het was een kleintje en een iets grotere. Ik heb ze zo goed als ik kon geplet. De kleine kippennek slurpte ze zo naar binnen alsware spagetti op de tweede kauwde ze op en hoorde het soms nog wat kraken.
Ne heb ik wel al gelezen via de zoekfunctie dat het voor een grotere hond geen kwaad kon, maar geldt dat voor een pup ook?? Ze vond het wel erg lekker, rolde na het eten heerlijk in het gras op haar rugje om daar zo even te blijven liggen.
Door Martine-Tom
#1998081
Tom at kippenekken als pupje van 16 weken, hij woog toen net 2 kilo.
Hij stond toen net een week op KVV.
En hij leeft nog steeds  :biggrin2:
Door Linda en Kiri
#1998085
Slikte hij dat ook zo ineens door??? Vraag me af hoe ze het doorgeslikt krijgt.
Was even enorm geschrokken dat het dus zo...gulp.. weg was..
Laatst gewijzigd door Linda en Kiri op zo 24 apr 2011, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Monoxxide
#1998243
Heeft amadeus hier ook al gedaan,hij was toen ook 16 weken +-, nekje was zelfs niet platgeslagen.Was indy eten aan het geven en hij snaaide het uit mijn handen.Met een haring ook al gebeurt dit is nog breder en was ook hap slik weg, EB is toch wat kleiner als een rottie.Ik geef indy allesinds geen extraatje meer als hij in de buurt is.
Hij is erg voedingsgericht, net alsof i al weken niet heeft gegeten elke keer weer.
Laatst gewijzigd door Monoxxide op ma 25 apr 2011, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Linda en Kiri
#1998283
Dank jullie wel voor de reacties..Ben er iets geruster op nu... Ik wil Kiri vaker bot geven als hij vis heeft gehad. Van vis krijgt ze nl dunnere ontlasting en door dan wat bot erbij te geven waar ze en aan kan knabbelen (tenminste is de bedoeling :biggrin2:) en dat haar ontlasting wat harder blijft.
Door Barf
#1998359
Linda en Kiri schreef: Slikte hij dat ook zo ineens door??? Vraag me af hoe ze het doorgeslikt krijgt.
Was even enorm geschrokken dat het dus zo...gulp.. weg was..
Hier slikte Barf het als pup ook zo door, geen probleem, wel even de ontlasting checken ;)
Door Martine-Tom
#1998440
Barf schreef: Hier slikte Barf het als pup ook zo door, geen probleem, wel even de ontlasting checken ;)
Tom niet, die kauwt alles netjes...maar die is dan ook super klein in vergelijking met een rottweiler ;)
Tom is formaatje maltezer, weegt nog geen 6 kilo.
Door Veerle-scrappyToo
#1998485
Hier ook een rottweilerpup van 17 weken die al vanaf zijn 8 weken op barf staat.  Tot op vandaag knippen en pletten we nog steeds de kippenekken,vleugels kippekarkassen en eendenekken.  In zijn ontlasting is soms nog wel een groter stukje bot terug te vinden en zolang dat gebeurt blijf ik even aan de gang om het toch klein genoeg te maken mocht hij het gewoon binnenslurpen.  En de platgeslagen eenenekken slurpt hij ook gewoon naar binnen hoor net als spagetti  ;D :D.  Ik heb al vaak gedacht dat hij een superbreed keelgat heeft  ;D
Vis was hij niet gek van , daar knabbelde hij wat aan de buik maar dat was het dan ook...
Door beesteboelmona
#1998492
Waarom geef je niet wat grotere botten?
Biggy at met 16 weken al kipkarkassen.
Niet platgeslagen, geknipt of wat dan ook.
Biggy is een podenco en was op 16 weken zo` n 12 kilo
Door Veerle-scrappyToo
#1998503
Omdat ik schrik heb dat hij niet goed genoeg gaat bijten, grote stukken gaat binnenslikken ( die heeft volgens mij echt een superbreed keelgat) en die dan niet goed verteren.  Vb: kippevleugel heeft op het eind het dikste bot.  Als je daarvan een stuk van 3-4 cm onverknipt in zijn pot legt komt het er ook even groot achteraan weer uit.  En we hebben al één keer moeten helpen omdat er een wervel van een eendenek bleef steken toen hij wou poepen.  Nou dan liever even langer knippen en zeker zijn dat er geen verstopping komt door grotere stukken dan het risico nemen.  Maar ik ben dan ook een mietje  :D ;D als het op gevaar aankomt.
Door beesteboelmona
#1998518
Veerle-scrappyToo schreef: Omdat ik schrik heb dat hij niet goed genoeg gaat bijten, grote stukken gaat binnenslikken ( die heeft volgens mij echt een superbreed keelgat) en die dan niet goed verteren.  Vb: kippevleugel heeft op het eind het dikste bot.  Als je daarvan een stuk van 3-4 cm onverknipt in zijn pot legt komt het er ook even groot achteraan weer uit.  En we hebben al één keer moeten helpen omdat er een wervel van een eendenek bleef steken toen hij wou poepen.  Nou dan liever even langer knippen en zeker zijn dat er geen verstopping komt door grotere stukken dan het risico nemen.  Maar ik ben dan ook een mietje  :D ;D als het op gevaar aankomt.
Ik bedoelde juist grotere botten zodat hij wel moet kauwen.
Ik weet niet hoeveel vleesbot hij per dag krijgt?
Maar hij zal een hele kipkarkas of halve eendkarkas toch niet in 1 keer doorslikken?
Ik denk dat jou pup gewoon denkt mooi het vrouwtje knipt het voor me nu kan ik lekker schrokken dit moeten we zo houden.

Maar ik begrijp nu dat hij het niet verteerd?
Dat er aan de andere kant weer een eendenek uitkomt als hij er een heeft gegeten?
Dan kun je ook gewoon tijdelijk malen of platslaan en knippen .
Dat helpt niet tegen het schrokken maar dan komen er geen grote stukken meer uit en kan hij veilig zijn vertering op orde krijgen.
Door Veerle-scrappyToo
#1998527
Ja, het is hier gewoon kwestie van de vertering die nog wat beter op gang moet komen.  Daarom dat we knippen en slaan.
Het schrokken hebben we al lang onder de knie gekregen door een andere methode toe te passen: hond in zit, eetbak achter onze benen op de grond.  Blijft hij rustig zitten stapje achteruit zodat we boven de pot staan.  Blijft hij rustig dan nog stapje achteruit tot pot voor onze benen staat en als hij dan nog rustig is wordt hij uitgenodigd om te eten.  Dat hebben we denk ik 1 weekje zo gedaan en nu blijft hij rustig bij het zien van een eetbak én bij het eten. Ging hij in de fout door naar zijn pot te willen gaan konden we ingrijpen zonder dat hij in zijn pot vlees kon weggraaien.  
Ondertussen gaat hij zelf mooi zitten, kijkt ons aan en weet dat hij dan door ons zijn commando krijgt.  We kunnen nu zelfs ook onze hand in zijn pot houden, hem strelen en zo meer... ( wat we niet standaard doen maar ik vind het wel nodig om bij zijn pot in de buurt te kunnen komen als het nodig is, hij rustig blijft eten en weet dat we het niet gaan afpakken dus dat schrokken niet hoeft)
Die eerste week trok hij de nek die we nog vasthielden ( om hem te leren knagen) gewoon zo hard mogelijk uit onze handen om hem als een sliertje binnen te slikken...zelfde met zijn eetpot hap slik weg...dat is nu opgelost door onze bovenstaande methode toe te passen.
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op ma 25 apr 2011, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Linda en Kiri
#1999565
Heb de ontlasting van Kiri in de gaten gehouden. Een keer extra vis menu erop gezet. Krijgt ze nl iets dunnere ontlasting van. Maar madam had geen probleem. Tenminste ik heb geen bot gezien. Dus ze mag de volgende kippennek van mij ook wel gewoon opslurpen :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door