Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barf
#1997501
Ik snap er even niks meer van, de afgelopen paar weken braakt Capoontje met grote regelmaat net nadat hij gegeten heeft. Hij staat inmiddels een half jaar op  barfvoeding, alles verteerde prima, geen botresten te zien, nooit gebraakt helemaal probleemloos. Medisch is er niets aan de hand, alles is onderzocht.
Iemand een idee wat nu te doen ?
#1997544
Als hij braakt net na het eten zou het eten er nog zo moeten uitzien als het er is ingegaan, in grote lijnen dan.
Als alles verteerd is zoals je zegt, is het van langer terug lijkt mij zo..
Schrokt hij erg?
Ander botwerk erbij of vlees, misschien vetter vlees?
Misschien een idee om het fijner te snijden of gemalen voor even, kijken of hij het dan ook terug geeft...
#1997548
Hij schrokt enorm, op zijn vorige adres kreeg hij alleen frolic en zo, hij heeft het een half jaar prima gedaan maar de laatste weken braakt hij onmiddelijk na het eten. Ik heb geen andere leveranciers, niets veranderd dus ik begrijp er geen hout van.
Heb inderdaad al zijn eten in kleinere stukken gegeven maar dan braakt hij ook, het is ook niet dagelijks maar toch drie vier keer per week, na het braken schrokt hij het zo snel mogelijk weer naar binnen
#1997708
Ik zie dit niet als "niet verdragen" maar meer als "herkauwen nadat het in 1ste te snel naar binnen is gegaan". Een vervelende gewoonte, omdat het voor ons wat ranzig is om te zien dat ze hun eigen kots staan op te snaaien, maar medisch gezien geen probleem.
#1997750
Hoe is de temperatuur van het eten? Misschien iets te koud? Met dat warme weer zijn ze vaak ook wat extra gevoelig op de maag en darmen. En juist te koud eten valt dan slecht. Als je een metalen voerbak hebt, zet deze anders eens in de gootsteen met warm/heet water tot het voer lauw is. En kijk dan eens of ie nog braakt.
#1997837
Lizzy schreef: Hoe is de temperatuur van het eten? Misschien iets te koud? Met dat warme weer zijn ze vaak ook wat extra gevoelig op de maag en darmen. En juist te koud eten valt dan slecht. Als je een metalen voerbak hebt, zet deze anders eens in de gootsteen met warm/heet water tot het voer lauw is. En kijk dan eens of ie nog braakt.
Nee het eten is absoluut niet te koud, hij heeft een rustige eetplek juist omdat hij zo fel op zijn eten is.
Geen veranderingen aangebracht in het voedingspatroon, geen andere leveranciers.
Wel twee keer logeetjes gehad maar dat vond hij fantastisch, hij is gek op andere honden dus ook dat leverde geen extra stress op.
Ik kan er niets van maken behalve misschien dat hij in de loop van het half jaar steeds schrokkeriger geworden is
#1997855
Misschien dan net zorgen dat er grotere stukken gegeven worden waar hij verplicht wordt om meer te gaan knagen ( en dus minder kan schrokken) us alles iets rustiger binnen krijgt?  Of denk je dat hij gewoon bijt bijt gaat doen en dan zo snel mogelijk alles binnen schrokken waardoor het risico bestaat dat hij te grote stukken binnen gaat krijgen?

Als je het eten geeft, zit er dan een ritueel rond?  Hier moeten ze bvb gaan zitten, ons aankijken en als ik zie dat ze rustig zijn mogen ze gaan eten.  Bij de pup was dat bijna niet mogelijk, hij wou het liefst van al gans in zijn eetbak springen om zo snel mogelijk alles binnen te schrokken.  We zijn dan begonnen met hem te laten zitten en de eetbak werd achter onze benen neergezet.  Stelde hij zich recht, bak terug omhoog en in een zit.  Bleef hij rustig dan gingen we een  stapje achteruit zodat we boven zijn pot stonden, bleef hij rustig dan gingen we nog verder zodat de pot voor onze benen stond.  Pas als hij dan rustig bleef zitten, ons aankeek kreeg hij een EET MAAR  en gingen we weg zodat hij helemaal alleen was.  Fantastisch resultaat naar het schrokken MAAR dat kan ook zijn omdat zijn reden van schrokken anders was??  Hij heeft nu gewoon geleerd dat hij niet hoeft te schrokken, we gaan het hem niet afnemen.  We mogen zelfs ons hand in de pot houden, hem strelen... hij begint niet feller te eten.

Of misschien zorgen dat de hoeveelheid groter wordt door één keer te voeren in plaats van twee keer als je dit zou doen?  Dan heeft hij misschien een vol gevoel.  Of net twee keer als hij maar één keer meer krijgt...zodat hij net de kans niet krijgt om een groot hongergevoel te krijgen?  Zou ook verschil kunnen maken.

Dat zijn de dingen waar ik nu meteen aan denk...
#1997863
Veerle-scrappyToo schreef: Misschien dan net zorgen dat er grotere stukken gegeven worden waar hij verplicht wordt om meer te gaan knagen ( en dus minder kan schrokken) us alles iets rustiger binnen krijgt?  Of denk je dat hij gewoon bijt bijt gaat doen en dan zo snel mogelijk alles binnen schrokken waardoor het risico bestaat dat hij te grote stukken binnen gaat krijgen?

Als je het eten geeft, zit er dan een ritueel rond?  Hier moeten ze bvb gaan zitten, ons aankijken en als ik zie dat ze rustig zijn mogen ze gaan eten.  Bij de pup was dat bijna niet mogelijk, hij wou het liefst van al gans in zijn eetbak springen om zo snel mogelijk alles binnen te schrokken.  We zijn dan begonnen met hem te laten zitten en de eetbak werd achter onze benen neergezet.  Stelde hij zich recht, bak terug omhoog en in een zit.  Bleef hij rustig dan gingen we een  stapje achteruit zodat we boven zijn pot stonden, bleef hij rustig dan gingen we nog verder zodat de pot voor onze benen stond.  Pas als hij dan rustig bleef zitten, ons aankeek kreeg hij een EET MAAR  en gingen we weg zodat hij helemaal alleen was.  Fantastisch resultaat naar het schrokken MAAR dat kan ook zijn omdat zijn reden van schrokken anders was??  Hij heeft nu gewoon geleerd dat hij niet hoeft te schrokken, we gaan het hem niet afnemen.  We mogen zelfs ons hand in de pot houden, hem strelen... hij begint niet feller te eten.

Of misschien zorgen dat de hoeveelheid groter wordt door één keer te voeren in plaats van twee keer als je dit zou doen?  Dan heeft hij misschien een vol gevoel.  Of net twee keer als hij maar één keer meer krijgt...zodat hij net de kans niet krijgt om een groot hongergevoel te krijgen?  Zou ook verschil kunnen maken.

Dat zijn de dingen waar ik nu meteen aan denk...
Weinig rituelen, hij moet in een bench eten omdat hij anders de andere honden aanvliegt. Daar ligt hij ook netjes te wachten totdat hij krijgt, hij krijgt als derde zijn eten omdat we hem niet te lang willen laten wachten. Zodra hij begint te eten schrokt hij het zo snel mogelijk weg, sinds er een stuk pens in zijn strot is blijven steken omdat hij gewoon niet kauwde zijn we wat voorzichtiger geworden met al te grote stukken te geven, zijn botten kauwt hij echt netjes, wel zo snel mogelijk maar hij zal niet een half bot zo doorslikken, dat doet hij alleen met vlees.
Dat hij het terugbraakt en direkt weer op gaat eten is niet smakelijk maar ook geen probleem want medisch is hij gewoon gezond. Het gaat mij erom waarom hij dit vijf maanden niet doet en de laatste weken ineens wel ;)
#1997873
Maar krijgt hij wel in de buurt van andere honden zijn voer, ook al zit hij in de bench?
Of zijn er honden die dichter bij zijn bench ook eten krijgen wat misschien vroeger niet was?
Het zijn soms hele kleine veranderingen, die wijzelf niet opmerken zo geleidelijk aan ontstaan...
#1997874
Veerle-scrappyToo schreef: Zou het kunnen dat er een hond eerder klaar was en die bij hem ging kijken of er nog iets te rapen viel?  Of iets anders waardoor hij het gevoel kreeg dat hij snel moet zijn omdat hij het anders kwijt is?
Nee onmogelijk want wij zitten er als aasgieren bovenop, iedereen heeft zijn eigen plek, zijn eigen bak en niemand mag bij een ander komen zolang die nog eet. Het zijn op Capoontje na allemaal voormalig zwerfhonden die altijd vinden dat ze tekort komen dus als ze de gelegenheid hebben graag de portie van de ander ook nog wegsnaaien ::)
Vanaf dat we hem kregen was hij extreem fel op eten, heel raar want hij komt uit een gezin waar hij enigst hondje was, hij viel ons zelfs aan als we maar naar zijn eten keken. Dit hebben we eruit gekregen door steeds een extraatje te geven als hij klaar was. Hij is nog wel fel maar niet meer naar ons, hij weet dat niemand bij zijn bak mag.
#1997876
de Meiden schreef: Maar krijgt hij wel in de buurt van andere honden zijn voer, ook al zit hij in de bench?
Of zijn er honden die dichter bij zijn bench ook eten krijgen wat misschien vroeger niet was?
Het zijn soms hele kleine veranderingen, die wijzelf niet opmerken zo geleidelijk aan ontstaan...
Ja Shadow eet sinds het overlijden van Gizziebeertje in de huiskamer en dat is inderdaad dichter bij zijn bench maar ze mag niet van haar plek af als ze klaar is. Wat Shadow wel doet is om zich heen loeren, misschien dat het probleem inderdaad daarin zit, had het eigenlijk nog niet zo bedacht
#1997879
Barf schreef: Ja Shadow eet sinds het overlijden van Gizziebeertje in de huiskamer en dat is inderdaad dichter bij zijn bench maar ze mag niet van haar plek af als ze klaar is. Wat Shadow wel doet is om zich heen loeren, misschien dat het probleem inderdaad daarin zit, had het eigenlijk nog niet zo bedacht
Kijk misschien is dat het probleem, ogen kunnen zeer dringend/ dwingend zijn als het over hondentaal gaat....ben benieuwd !
#1997882
de Meiden schreef: Kijk misschien is dat het probleem, ogen kunnen zeer dringend/ dwingend zijn als het over hondentaal gaat....ben benieuwd !
Het zou inderdaad heel goed kunnen dat dit het probleem is, ik ga Shadow een andere eetplek geven, die maakt het toch niets uit zolang ze haar prakkie maar krijgt.
Ik laat het nog weten hoe dit gaat en allemaal heel erg bedankt voor het meedenken ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door