Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marchje
#1997068
... de kinderen.

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet dan sorry daarvoor.

Ik vroeg me af hoe de ouders onder ons het doen met vriendjes die komen spelen/slapen en die zien dat de hond geen brokjes te eten krijgt. Benieuwd hoe jullie ze dat uitleggen (als ze er al dan niet naar vragen) en of jullie daar uberhaupt aandacht aan besteden?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1997089
Ja, daar besteden wij wel aandacht aan. Ik leg het uit en doe daar niet bijzonder over ofzo. Het is de normaalste zaak voor ons en zo vertel ik het ook. De kinderen vinden het vaak eerst vies, raar, maar zijn zeer geïnteresseerd en vinden het de keren daarna steeds normalen worden. Ze vertellen het ook weer thuis aan hun ouders, wat ze daar dan van zeggen maakt mij niet zoveel uit.

Wij hebben in de winter ook nogal eens wild hangen in de garage/schuur dat geslacht moet worden. De vaste vriendinnetjes weten dit en ook dit wordt steeds normaler voor ze. Maar ze hebben nog nooit gekeken als het geslacht werd. Onze dochters wel, de oudste maakt dat ze niet steeds in de garage moet zijn, de jongste heeft nogals eens een krukje neergezet op daarop te gaan zitten kijken.

De jongste wil juist ook vaak als er vriendinnetjes zijn Baiko voeren. Even interessant doen denk ik. Niet altijd mag ze dat, maar als het toch toevallig etenstijd is voor Baiko mag ze het en dan hebben we weer een klein gesprekje over honden en kattenvoer.
#1997099
Ik zou er alleen aandacht aan besteden als de kinderen er zelf over beginnen. Ik had vroeger ook vriendinnetjes met honden en ik kan me niet heugen dat ik me er één nano seconde druk om heb gemaakt wat die woefsels te eten kregen.
Als ze geïntereseerd zijn, dan zou ik wel uitleggen hoe of wat. Zeker kinderen weten nog heel goed logisch na te denken en begrijpen vrij snel dat het helemaal niet zo gewoon is om die droge meuk te voeren.
Door smulpaap
#1997104
Mijn zoon had laatst een vriend mee naar huis , en die is hier a.hw kind aan huis . Dus de vriend komt hier ook weleens in de koelkast . De jongens waren samen op stap geweest en hadden blijkbaar lekkere trek  :) Wij lagen al in bed , ik had in een bewaardoosje alvast wat lamstesten gesneden . De volgende dag wilde ik de testen voeren , weg testen . Dus ik dacht hoe kan dat nou  ::) Komt zoonlief thuis en ik dacht toch eens vragen of ze toevallig in de koelkast geweest zijn . En dat was zo ...... ja ik zelf niet hoor ik heb F . een biertje en wat te nassen laten pakken  , nou zeg ik weet je dan wel wat jullie opgepeuzelt hebben . Hmm geen idee , maar het smaakte wel redelijk .  :biggrin2: Nu weet zoonlief heel goed wat de honden eten , dus ik zeg nou ik miste wel de lamsklootjes ..... het is maar goed dat jullie al het nodige gedronken hadden  :biggrin2: Een paar dagen later kwam vriend F binnen en ik vroeg hem heeft de worst uit dat bakje gesmaakt ? Hmm hoezo ? Nou zei ik dat was eigenlijk voor de honden . Ik heb hem maar bespaart dat hij lamsklootjes opgepeuzelt heeft  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1997111
smulpaap schreef: Mijn zoon had laatst een vriend mee naar huis , en die is hier a.hw kind aan huis . Dus de vriend komt hier ook weleens in de koelkast . De jongens waren samen op stap geweest en hadden blijkbaar lekkere trek :) Wij lagen al in bed , ik had in een bewaardoosje alvast wat lamstesten gesneden . De volgende dag wilde ik de testen voeren , weg testen . Dus ik dacht hoe kan dat nou ::) Komt zoonlief thuis en ik dacht toch eens vragen of ze toevallig in de koelkast geweest zijn . En dat was zo ...... ja ik zelf niet hoor ik heb F . een biertje en wat te nassen laten pakken , nou zeg ik weet je dan wel wat jullie opgepeuzelt hebben . Hmm geen idee , maar het smaakte wel redelijk . :biggrin2: Nu weet zoonlief heel goed wat de honden eten , dus ik zeg nou ik miste wel de lamsklootjes ..... het is maar goed dat jullie al het nodige gedronken hadden :biggrin2: Een paar dagen later kwam vriend F binnen en ik vroeg hem heeft de worst uit dat bakje gesmaakt ? Hmm hoezo ? Nou zei ik dat was eigenlijk voor de honden . Ik heb hem maar bespaart dat hij lamsklootjes opgepeuzelt heeft :biggrin2:
Lol  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1997115
Nu heb ik zelf geen kinderen en ook weinig kinderen van anderen over de vloer (Ot en Sien kunnen daar niet zo goed tegen), maar wel eens andere buitenstaanders (mannetjes om dingen te verbouwen of repareren, schoonmakers van de thuiszorg, dokterspost en paramedici, etc). Ik voel dan absoluut niet de behoefte om het kattenvoer weg te halen of dan ineens de resten op de gaan ruimen als iets nog niet helemaal opgegeten is. Misschien scheelt het dat de vreetkleedjes van de katten niet middenin de woonkamer liggen, Ot eet in een hoekje naast de vriezer en half achter de tv, Sien eet in een hoekje naast de bank en voor de inpandige boekenkast. Mensen snappen altijd gelijk dat het kattenvoer is en doen er eigenlijk niet moeilijk over. Vooral allochtonen vinden het heel normaal dat mn katten echt eten krijgen. En de mensen die het niet normaal vinden, tja jammer dan, maar niet mijn probleem. Het is voor de katten, niet voor hun en het is ook al dood.
Mn schoonmoeder heeft wel eens toegegeven het eng te vinden, maar ze stond wel op een afstandje nieuwsgierig te kijken naar Sien die een kippenvleugel naar binnen werkte.
Ik maak er zelf geen probleem van dat mn katten dat eten, eventueel in bijzijn van anderen. Het probleem ontstaat pas op het moment dat je er zelf moeilijk over gaat doen.

Ik denk dat het zo ook bij kinderen werkt. Als je zelf doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, zullen kinderen dat sneller ook zo vinden. Op het moment dat ze er wel moeilijk over doen (huilen, weetikveel wat), kan je het uitleggen waarom en dat het echt beter is voor de hond en voor jullie zelf (minder stront, minder stinkende hond, etc). Ik zou er altijd bijvertellen dat ze het niet zelf hoeven op te eten, maar dat een hond nu eenmaal carnivoor is.
#1997190
mijn kinderen zijn zeer fanatieke barf promoters,als ze ergens komen waar er honden of katten zijn vragen ze stee vast wat ze eten. en is dat dat brok dan steken ze gelijk een verhaal af over hoe slecht dat wel niet is voor je dier ::)
ik zeg regelmatig dat iedereen zelf moet weten wat ze hun dier voeren maar dan krijg ik een boze blik toe geworpen en..das toch zielig mam dat ze die vieze brokken moeten eten!!

dus komt dat kind hier spelen dan krijgt hij of zij de vriezer met inhoud te zien,en wat gedroogd spul,ik heb het idee dat de meeste kinderen het wel interesant vinden.
merk ik dat ze het eng vinden dan voer ik de honden als het betreffende kind weg is. maar de meesten staan er met intresse naar te kijken.
Door Nadia
#1997219
Ik denk dat het ook wel heeft te maken met de leeftijd en bijbehorende fase van het kind. Wanneer iemand van 5 of 6 jaar komt spelen, kan ik me voorstellen dat die het niet eens ziet dat de hond vlees krijgt.
Wanneer de kinderen echter 15-16 zijn, wat aant puberen gaan en opstandig worden, tja,. dan kan het best zijn dat het lapje vlees wat uitleg nodig heeft, want dan is het anders als 'normaal'.

Wanneer de katten iets niet opgegeten hebben wanneer er iemand binnenkomt dan ruim ik het wel altijd op. Niet zozeer om het rare idee wat de ander kunnen krijgen maar gewoon omdat het zo slordig staat als er nog voer staat.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1997223
Ik leg nu al uit aan Davey wat honden en katten eten ;D :D

Hij wilde een zandtaartje geven en zette het op de grond natuurlijk heel lief , ik zei de hondjes mogen geen taart maarrrrr????????????? zegt ie vlees hahahaha
Door Barf
#1997511
Marchje schreef: ... de kinderen.

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet dan sorry daarvoor.

Ik vroeg me af hoe de ouders onder ons het doen met vriendjes die komen spelen/slapen en die zien dat de hond geen brokjes te eten krijgt. Benieuwd hoe jullie ze dat uitleggen (als ze er al dan niet naar vragen) en of jullie daar uberhaupt aandacht aan besteden?
Ik snap het probleem niet zo, vragen ze erna leg je het uit, vragen ze niks heb je ook niks uit te leggen toch ?
Door Barf
#1997665
Marchje schreef: Er is ook helemaal geen probleem. Ben alleen benieuwd hoe andere mensen daar mee omgaan.

Ik snap niet zo goed waar je dan mee moet omgaan ? Je honden barfen , wat is daar wereldschokkend aan ?
Vroeger werden kippen en konijnen geslacht waar je bijstond, als kind 8)
Door Marchje
#1997734
Tsja, er zit misschien een verschil tussen niet snappen en niet willen snappen.
Voor ons is het logisch, voor een ander wat minder en kan me van kinderen die het niet gewend zijn, voorstellen dat die het misschien wat 'eng' vinden of raar of weet ik veel wat, in onze 'brokkenmaatschappij'.

Vroeger werden kippen en konijnen geslacht waar je als kind bij stond ja, maar tegenwoordig niet meer dus daar hebben die kinderen nu toch niks meer aan?

Een gemiddeld kind weet waarschijnlijk niet eens van het bestaan van KVV of Barf, die gaat er klakkeloos vanuit dat een hond brokjes eet, dus als ze dan bij een barfer komen en dat zien, dan zullen ze zich toch wel wat afvragen en daar misschien enige uitleg over willen, dat is wat ik bedoelde.
#1997752
Sanotje is pas 4 en is zich erg bewust van het "zielig" gehalte van het geven van diertjes. Bijv de kuikens van de katten. Hij staat gefascineerd te kijken als ze eten en als ze wat laten liggen moet dat grondig onderzocht worden. Maar zijn paaskuikenlolly wil hij niet opeten want die is lief! Ook als de honden een hele haas krijgen is dat zielig. "kijk dat lieve neusje nou" zegt hij dan.  En ik vind dat geweldig. Want ook al is barf goed. Het zijn wel dieren en daar mag je liefde voor voelen. Vriendjes van Sano hoeven dit van mij niet te zien. Ze zijn nog zo klein. Ik denk dat dat nog te schokkend is. Maar ben wel trots als Sano zonder schroom bij de wilde vogelshow een rat aan de buizerd durft te geven terwijl al die moeders staan te griebellen. :D
#1997791
geen probleem hier, vriendjes zien de jongens wel eens eten en kijken dan wat vreemd, tja zegt mike dan altijd, zo horen ze te eten hoor! ;D ;D ;D
heel af en toe wil ik het weleens uitleggen maar meestal zijn het van die 'droge' kids, die interesseren zich er niet voor en halen hun schouders op
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door