Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1995143
Gisteren hier een account aangemaakt omdat een van mijn katten niet meer wilde eten. Was 2,5 week geleden gediagnosticeerd met acuut nierfalen. Haar creatine was een ongehoorde 1331~! Ook haar ureum was veeeeel te hoog (ergens tegen de 70 geloof ik). Na 2,5 liter vocht te hebben gehad via een infuus mocht ik haar na 3 dagen weer mee naar huis nemen omdat ze ook moest gaan eten. Crea was toen net onder de 700 en ureum <30. Het leek de goede kant op te gaan totdat ze steeds minder wilde eten.
Hills K/D nam ze maar 5 brokjes van en dan alleen met de nodige stimulans (in het bakje roeren met je vinger). Vitacraft liquid vond ze heerlijk. Carnibest en Bandig gisteren gehaaldm aar toen wilde ze al niet meer eten. Ze leek wel geïnteresseerd, slikte veel, maar liep er toch van weg.
Vannacht haar bij me gehouden, maar merkte dat ze erg begon te stinken uit haar mond. Bleek door het hoge ureum te zijn. Tig keer lopen janken vannacht en vanochtend, maar ook de da vond het verstandig om haar niet langer te laten doorploeteren (ze had al blaasjes op haar tong).

Om 12:30u is Janneke ingeslapen en laat haar broer Jip en mij achter  :'(


Ik wil tzt wel kijken of Jip over wil stappen naar Bandit/Carnibest. Die is echter, net als Janneke, zijn hele leven Hills en RC gewend met af en toe wat Felix zacht voer. 't zal mij benieuwen.
#1995155
Ah, wat zielig.
Helaas zijn er heel veel katten met nierproblemen en sinds de komst van de brok op de markt is dat aantal echt schrikbarend toegenomen.

Ik wil je aanraden gewoon op het gemakje het eea hier te lezen. Ook over het waarom en hoe over vers en er zijn ook tips om de overstap op vers voor jezelf en poes makkelijker te maken. Hopelijk kan Jip bespaard blijven van nierfalen.
Bij vragen of meer informatie (of de bomen door het bos niet meer zien; er is namelijk best veel informatie), mag je natuurlijk altijd roepen.
De overstap is niet altijd even makkelijk, zeker niet bij katten die jarenlang alleen maar brok hebben gegeten en nooit zelf het eea hebben gevangen. Er zijn trucs om het een groter succes te laten worden. Het kan handig zijn eerst even een periode van rouw in te lassen, ook voor jezelf en broer Jip. Dan moet even niets, maar mag het wel.

Veel sterkte met het verlies van Janneke en wat jammer dat ik je onder deze omstandigheden welkom mag heten.
#1995177
Ze zou in augustus 14 zijn geworden  :'(

Jip heb ik, nadat Janneke was ingeslapen, erbij laten komen zodat ook hij het kan snappen. Echter werkt het bij dieren anders als bij ons: hij ligt al weer heerlijk in het zonnetje te dutten.

Ik heb gisteren redelijk veel gelezen over het kvv en barf en begrijp dus wel het hoe en waarom. Het is eerder (denk ik) de moeilijkheid om een kat over te laten stappen. Ik dacht niet gelezen te hebben dat een ex-kater met heel af en toe wat blaasgruis een probleem zou moeten zijn bij kvv, toch?
Ik zal Jip momenteel ook zeker niet gaan overhalen naar wat anders over te stappen. Ik heb 500gr cb-eend in de vriezer liggen. Ook nog 240gr aan Bandit in de koelkast. Ik denk dat ik dat straks maar weg moet gooien...ik zie het nl niet gebeuren dat Jip er meteen toe over wil gaan. Aan de andere kant...het kan maar zo. 't mag max 2 dagen in de koelkast na openen, dus ik heb vandaag en morgen nog.
#1995179
Je kunt het wel weer invriezen hoor. Dieren doen daar minder moeilijk over dan mensen. Als het lukt Jip op vers over te zetten en hij lust een paar dingen, kun je het gewoon weer ontdooien.

Het is geheel van de kat afhankelijk of ie wil overstappen of niet, of hoe snel. Sommige katten gaan ook op hoge leeftijd nog moeiteloos op vers over, andere willen pertinent niet. Ik hoop voor je dat Jip tot de eerste groep behoort!

Enne, inderdaad, welkom hier! Wel jammer dat de aanleiding voor de kennismaking zo droevig is, maar daar kan niemand helaas iets aan veranderen.

Sterkte nogmaals.
#1995200
He jakkes... Sterkte ermee!
Wij hadden 3 weken geleden ook een kat met acuut nierfalen met ongeveer net zo'n bloeduitslagen als Janneke. Wij hebben niet gekozen voor een infuus, maar hebben hem direct laten inslapen. Altijd een moeilijk iets, maar inderdaad wel beter voor je katje.

De oudjes hier (inmiddels beiden overleden), zijn op 13 jarige leeftijd nog overgestapt. Ik ben begonnen met smuldier kip gemengd met brok en dat later uitgebreid met CB diabetes en eend, maar ook Bibi beefmix en Haaksbarf kip en kip/rund. Cold turkey overzetten bij zo'n oude diertjes zou ik in ieder geval niet doen en je moet ook veel geduld hebben. Begin met een theelepeltje aan te bieden, gewoon als een soort snoepje. Zo heb ik het ook gedaan en hier werkte het. Nogmaals heel veel sterkte!
#1995357
Kensei schreef: Ze zou in augustus 14 zijn geworden  :'(

Jip heb ik, nadat Janneke was ingeslapen, erbij laten komen zodat ook hij het kan snappen. Echter werkt het bij dieren anders als bij ons: hij ligt al weer heerlijk in het zonnetje te dutten.
Heel veel sterkte met het verlies van Janneke :bigarmhug:

Vergis je niet in de rouwverwerking van een dier. Uiteraard zie je Jip niet huilen, maar dat wil zeker niet zeggen dat hij ook het verlies van Janneke aan het verwerken is.
Heel veel extra knuffels voor Jip :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
#1996167
wat zielig..  :'(  heel veel sterkte voor jullie en jippekind..
wb het overzetten.. gewoon doorzetten hoor!!!
steeds een beetje meer kvv en minder hills..

wb het blaasgruis verhaal.. juist kvv werkt vaak heel goed tegen blaasgruis..
meestal zijn het de brokjes die dit veroorzaken..
mijn oude kater had ook blaasgruis en door de kvv (gewone zonder speciaal dieet) is de blaasgruis verdwenen..
ook mijn dalmaat had blaasgruis.. ook niks meer van te zien..
d.a. was niet blij, die wilde me heel graag dieetbrokken verkopen..  :biggrin2:
helaas mislukt.. :P
#1996207
Sterkte met het verlies  :'(

Hier ook 2 blaasgruiskaters die helemaal gruisvrij zijn sinds ze kvv krijgen. Bij Max was ik helaas te laat en hij heeft daardoor een penisamputatie gehad. Nu gaat het hartstikke goed en ze zijn hartstikke gezond. Mijn da wilde ook graag dat ze op blaasgruisbrokken gingen, maar die zijn zo vet dat Max gewoon dicht zou groeien. Ze hebben het wel even gehad omdat ik toen in de overgangsfase zat van brok naar kvv. Max was gelukkig heel snel over en is de makkelijkste eter. Bij Snoepie ben ik toch snel een maand of 4 bezig geweest voor hij het zonder toevoeging van blik of brok at. Voor overzetten heb je 2 dingen nodig, geduld en doorzettingsvermogen en je niet door ze in de maling laten nemen.
#1996779
Wat ontzettend verdrietig, sterkte!

Mijn lastigste kat was een Maine Coon kater van 10kg.
Met hem ben ik 2 maanden bezigngeweest alvorens hij vers wilde eten, anderen gingen van de ene op de andere minuut over.
Als je zo ver bent dat je tips wilt, laat het ons hier dan weten.
#1997288
Allen bedankt voor jullie medeleven en tips. Gisteren is Janneke thuis gekomen in haar urntje. Wel weer een triest moment, maar wat ik toch erger vindt is de momenten dat je haar verwacht te zien (bij thuiskomst na het werk, 's ochtends als ik de slaapkamerdeur open doe, op het balkon als ik daar even lekker zit te lezen. Het zal moeten slijten, 't is niet anders.
Wel merk ik aan Jip dat hij toch wat uit zijn doen is. Het is soms lastig om je vinger erachter te krijgen. Hij heeft pas afgelopen nacht op zijn kamertje weer (als vanouds) lopen mauwen toen ik ik bed lag....dat was standaard bij hem en heeft hij na het overlijden van Janneke toch een dag of 2 dus niet gedaan. Ook in de woonkamer merk ik dat hij soms wat..tsja..hoe moet je het noemen....stiller is. Ik zal 'm hoe dan ook goed in de gaten moeten houden.

Het kvv ga ik volgende week eens bij hem proberen...klein beetje per keer. Desnoods een keer een theelepel bij zijn brokjes, en dan maar kijken hoe ik het kan opbouwen.
#1997317
Het zou goed kunnen dat hij zich ook best alleen voelt. Sluit je hem op voor de nacht in een aparte kamer? Niet iedereen wil katten in zn eigen bed (ik vind het zelf bijzonder gezellig en slaap er juist beter van; zo'n dikke Sien onder het dekbedtegen me aan geplakt), maar je zou hem ook gewoon in de woonkamer kunnen laten of de deur van zijn kamer open, zodat hij kan kiezen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door