Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1996091
Luka is een kruising herder. Vader is witte herder en moeder is groenendaeler. Ze wordt volgende maand 13 jaar!
Ze is altijd een oersterke hond geweest met goede bespiering. Ze liep altijd graag naast de fiets en we gingen minimaal 2x per dag naar het bos. Tot een paar dagen terug trok ze zelfs nog wel een sprintje als Kira haar uitdaagde om te spelen...

Maar de laatste tijd is ze stram, heeft moeite met opstaan, wordt doof, heeft staar, slaapt meer en kan ze niet meer zelf de auto in of uit...  :'(  :'(  :'(
Afgelopen zomer werd ze opeens incontinent en daarvoor krijgt ze Propalin. Dat helpt gelukkig goed, dus geen natte mand.
Verder krijgt ze Previcox omdat ze arthrose heeft in haar rug.
Verder krijgt ze synoquin en teunisbloemolie. Dit is lange tijd goed gegaan... Ze was niet meer zo snel maar nog wel lekker levendig.

Maar de laatste tijd viel me op dat ze af en toe meer water dronk. Inmiddels heeft bloedonderzoek uitgewezen dat de leverwaardes en nierwaardes goed zijn. Maar er is wel een verhoogde alkalische fosfatase aangetroffen. Morgen gaan we terug naar Tannetje om haar verder te onderzoeken op de ziekte van Cushing.
Sinds 2 dagen sleept ze opeens met haar linker achterpoot. Langer dan een half uur lopen we al niet meer, want dan krijgt ze last van stijve spieren. Vanmorgen is ze bij de trimsalon geweest om haar te onwollen tegen de warmte. Bij thuiskomt zakte ze door haar linker achterpoot heen... Ik maak me zorgen wat dat nu kan zijn???
Ze gaat straks voor het eerst niet mee met de middagwandeling...  :'(
Ik ga alléén met Kira op pad...

Nu is het plan om haar rustig te houden en morgen om 16 uur wordt ze bekeken door Tannetje.

Duimen jullie voor Luka??!! Ik hoop zo dat ze nog een poosje lekker door het leven kan, lopen in de tuin, wandelen in het bos...
Dat doet ze zo graag...

Groetjes Ineke
#1996263
Wat lief dat jullie voor haar duimen!
Even n korte update:
Luka heeft veel liggen slapen vanmiddag en vanavond.
En ze heeft gelukkig goed gegeten en gedronken.
Het valt me op dat haar voet af en toe dubbel klapt bij het neerzetten van haar linker achterpoot.
Dan loopt ze op de bovenkant van haar tenen. Het ziet er zo naar uit.  :'(
Ze wankelt ook met lopen... Plassen ging gelukkig wel goed.

Ze mag vannacht naast bed slapen, kan ik haar goed in de gaten houden.
#1996957
Vanmiddag zijn we bij Tannetje geweest.
Er is bloed afgenomen om te testen hoe hoog de alkalische fosfatase is. Vorige keer was deze verhoogd en daarom vandaag weer een test gedaan. Eigenlijk heeft ze niet de specifieke kenmerken van Cushing... Ze heeft ook geen cortaphen geslikt in het verleden...
Maar wat er dan wel aan de hand is?
Nu wachten op de uitslag...
Luka was zo relaxt daar, ze liet zo makkelijk bloed afnemen!

Verder zijn haar rugwervels en haar SI-gewricht recht gezet.
Het kan zijn dat er een zenuw bekneld zat. Maar het kan ook zijn dat dit hoort bij de ouderdom...
Daarom krijgt ze nu spier support erbij en ik geef haar wei-proteïnen om haar spierkracht en spiermassa hopelijk weer wat te herstellen.
Want ook vandaag zakte ze weer een paar keer door haar achterpoten heen. Dan zakt ze met haar kont op de grond en dan komt ze niet meer zelfstandig overeind...  :(  Haar achterhand is echt zwak...
Verder doen we elke dag haar rugspieren masseren...
Als iemand nog tips heeft... ze zijn van harte welkom!!!

Groetjes Ineke
en Luka slaapt nu  :-* in haar biabed.
#1998873
luka en kira schreef: Vanmiddag zijn we bij Tannetje geweest.
Er is bloed afgenomen om te testen hoe hoog de alkalische fosfatase is. Vorige keer was deze verhoogd en daarom vandaag weer een test gedaan. Eigenlijk heeft ze niet de specifieke kenmerken van Cushing... Ze heeft ook geen cortaphen geslikt in het verleden...
Maar wat er dan wel aan de hand is?
Nu wachten op de uitslag...
Luka was zo relaxt daar, ze liet zo makkelijk bloed afnemen!

Verder zijn haar rugwervels en haar SI-gewricht recht gezet.
Het kan zijn dat er een zenuw bekneld zat. Maar het kan ook zijn dat dit hoort bij de ouderdom...
Daarom krijgt ze nu spier support erbij en ik geef haar wei-proteïnen om haar spierkracht en spiermassa hopelijk weer wat te herstellen.
Want ook vandaag zakte ze weer een paar keer door haar achterpoten heen. Dan zakt ze met haar kont op de grond en dan komt ze niet meer zelfstandig overeind...  :(  Haar achterhand is echt zwak...
Verder doen we elke dag haar rugspieren masseren...
Als iemand nog tips heeft... ze zijn van harte welkom!!!

Groetjes Ineke
en Luka slaapt nu  :-* in haar biabed.
Meer dan dit kun je, vrees ik, niet doen.... Eventueel kun je Puur Spondy proberen. Daar zit o.a. Harpagophytum, wat nog wel eens goed wil helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door