Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door golfje
#1996012
Ik geef mijn dieren al een aantal jaar volledig vers, maar tot nu toe was dit altijd hele prooi. Nu we er een hond bij nemen wordt een deel toch echt zelf samengesteld, muizen voeren aan je hond kost een klein fortuin namelijk haha.
Nu liep ik tegen wat problemen op en wellicht weten jullie de antwoorden door (bestel) ervaringen.
Voor sommige vragen gaat het om vlees van een bepaalde online winkel, maar ik denk dat ik die hier niet mag noemen... laat ik maar hopen dat je overal hetzelfde krijgt als je het volgende besteld:

als ik hertenribben bestel, zit daar ook iets van vlees aan vast of zijn dit kale ribben? (bij een ander product wordt specifiek neergezet lamsrib met vlees) als het alleen ribben zijn, mag je dit dan wel geven?
als ik nekvlees bestel, is dit met bot of puur spiervlees?
als ik koppen bestel, dan zit hier ook een deel orgaan bij (hersens), hoeveel % is dat van zo'n kop? Of krijg je dan zonder hersens en is het spiervlees?
valt runderstrot onder spiervlees? en hoe zwaar is dit ongeveer?
valt schapenvet onder spiervlees? Als ik dit geef hoeveel % mag ik hiervan geven tegenover echt spiervlees (stel ik wil 500 gram vet geven tegenover 2000 gram echt spiervlees en dit samen vormt dan de totale procenten spiervlees, is dit een juist percentage of maakt dat niet uit?)
als je ergens pens kan kopen is dit altijd vuile pens? Ik zie dat namelijk nergens bijstaan. Wat voor verschil zit er tussen schapenpens en runderpens? En kan je beide als compleet geven?
Waar kan ik hele kip kopen met veren en organen?

bedankt!  :)
Door nienk
#1996027
je mag hier denk ik wel de leverancier erbij noemen hoor denk ik, bijvoorbeeld vragen of iemand ervaring heeft met een bepaald product van een bepaalde leverancier. (correct me if i'm wrong) gebruik anders even de zoekfunctie, of kijk eens rond in het vraag en aanbod of verzameltopic.

over je vragen, schapenvet is sowieso precies dat: schapenvet. geen spiervlees dus.

pens wordt hier over het algemeen niet als complete maaltijd gegeven, maar gezien als onderdeel van het menu.
Laatst gewijzigd door nienk op do 21 apr 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1996040
Een hoop vragen, maar ik zal mijn best doen ze te beantwoorden.
als ik hertenribben bestel, zit daar ook iets van vlees aan vast of zijn dit kale ribben? (bij een ander product wordt specifiek neergezet lamsrib met vlees) als het alleen ribben zijn, mag je dit dan wel geven?
Dat verschilt enorm per leverancier. Je kunt er in principe wel vanuit gaan dat je als vleesbot besteld dat er dus nog wat vlees aanzit, hoeveel is niet te zeggen.
Je zou wel je vraag gerichter kunnen vragen bv hoe zijn de hertenribben van herby bevleesd, dan zul allicht van genoeg mensen antwoord krijgen of er genoeg vlees opzit.
Onbevleesde botten zou ik nooit geven, dat verteerd niet goed.
Je kunt ook de leverancier vragen hoeveel vlees er aan het vleesbot zit ongeveer.
als ik nekvlees bestel, is dit met bot of puur spiervlees?
Ik zou bij nekvlees denken aan alleen vlees. Maar dat zou de leverancier beter kunnen vragen.
als ik koppen bestel, dan zit hier ook een deel orgaan bij (hersens), hoeveel % is dat van zo'n kop? Of krijg je dan zonder hersens en is het spiervlees?
Idd zitten de hersenen en vaak de tong en ogen nog aan/in een kop.
Ik persoonlijk tel dit niet mee als orgaan, zoveel is het niet  ;)
Een kop is altijd vleesbot, maar wel een wat kaler vleesbot. Ik zou er dus wat spiervlees bijvoeren in 1 maaltijd.
valt runderstrot onder spiervlees? en hoe zwaar is dit ongeveer?
Runderstrot bestaat grotendeels uit kraakbeen. De meeste mensen laten dit idd onder spiervlees vallen.
1 runderstrot weegt ongeveer 500-600gram.
valt schapenvet onder spiervlees? Als ik dit geef hoeveel % mag ik hiervan geven tegenover echt spiervlees (stel ik wil 500 gram vet geven tegenover 2000 gram echt spiervlees en dit samen vormt dan de totale procenten spiervlees, is dit een juist percentage of maakt dat niet uit?)
Puur (schapen)vet is geen spiervlees. Meestal bevat spiervlees en vleesbot ook wel een gedeelte vet en dat is genoeg.
Extra vet toevoegen zie ik geen meerwaarde in.
als je ergens pens kan kopen is dit altijd vuile pens? Ik zie dat namelijk nergens bijstaan. Wat voor verschil zit er tussen schapenpens en runderpens? En kan je beide als compleet geven?
In Nederland kun je eigenlijk alleen uitgeschudde pens vinden, qua voedingsstoffen is dit net zoveel als vuile pens. Het enige verschil is dat er minder maaginhoud inzit.
Wat ik ook goed vind, want de maaginhoud van de koeien en schapen tegenwoordig bestaat grotendeels uit brok en kuilgras  ;)
Een schapenpens weegt ongeveer 800-900gram, een runderpens kan tot 15kg wegen, dat is het grootste verschil.
Bij Barf rekenen we pens niet als compleet. Ikzelf vind ook niet dat het compleet is, want het is een onderdeel van een dier (de 1e maag) en niet een heel dier.
Waar kan ik hele kip kopen met veren en organen?
Deze heeft koekje al geroepen  :)
Door golfje
#1996050
koekje schreef: Hele kippen hebben ze bij Kiezebrink.
Als ik op omschrijving klik zie ik daar dus een kale kip zonder hoofd, geschikt voor menselijke consumptie, dus ik denk ook zonder organen

May Linn schreef: Een hoop vragen, maar ik zal mijn best doen ze te beantwoorden.
Dat verschilt enorm per leverancier. Je kunt er in principe wel vanuit gaan dat je als vleesbot besteld dat er dus nog wat vlees aanzit, hoeveel is niet te zeggen.
Je zou wel je vraag gerichter kunnen vragen bv hoe zijn de hertenribben van herby bevleesd, dan zul allicht van genoeg mensen antwoord krijgen of er genoeg vlees opzit.
Onbevleesde botten zou ik nooit geven, dat verteerd niet goed.
Je kunt ook de leverancier vragen hoeveel vlees er aan het vleesbot zit ongeveer.
Ik zou bij nekvlees denken aan alleen vlees. Maar dat zou de leverancier beter kunnen vragen.
Idd zitten de hersenen en vaak de tong en ogen nog aan/in een kop.
Ik persoonlijk tel dit niet mee als orgaan, zoveel is het niet  ;)
Een kop is altijd vleesbot, maar wel een wat kaler vleesbot. Ik zou er dus wat spiervlees bijvoeren in 1 maaltijd.
Runderstrot bestaat grotendeels uit kraakbeen. De meeste mensen laten dit idd onder spiervlees vallen.
1 runderstrot weegt ongeveer 500-600gram.
Puur (schapen)vet is geen spiervlees. Meestal bevat spiervlees en vleesbot ook wel een gedeelte vet en dat is genoeg.
Extra vet toevoegen zie ik geen meerwaarde in.
In Nederland kun je eigenlijk alleen uitgeschudde pens vinden, qua voedingsstoffen is dit net zoveel als vuile pens. Het enige verschil is dat er minder maaginhoud inzit.
Wat ik ook goed vind, want de maaginhoud van de koeien en schapen tegenwoordig bestaat grotendeels uit brok en kuilgras  ;)
Een schapenpens weegt ongeveer 800-900gram, een runderpens kan tot 15kg wegen, dat is het grootste verschil.
Bij Barf rekenen we pens niet als compleet. Ikzelf vind ook niet dat het compleet is, want het is een onderdeel van een dier (de 1e maag) en niet een heel dier.
Deze heeft koekje al geroepen  :)
Oke bedankt, ik heb de leverancier een email met een hele hoop vragen gestuurd al enige tijd geleden maar ze reageren niet.  ???
Even wat gerichter dan:
Zijn de hertenribben van herby bevleesd?

Nienk, ook bedankt natuurlijk!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1996054
In mijn prijslijst staan er ook kippen met veren.
Er zijn ook kippen zonder veren; dat zijn dezelfde, maar dan gepluimd.
Er zijn ook geslachte kippen; die zijn zonder veren en zonder organen.

Ik zie de kippen met veren ook niet staan op de website. Ze hebben ze overigens wel; artikelnummer 129.
De kippen zonder veren zijn niet geweldig gepluimd, dus mss voldoen ze wel voor je:
http://www.kiezebrink.eu/pdf/bar/143.pdf
Door golfje
#1996059
Dank je wel! ik bestel tot nu toe altijd samen met iemand via haar account, waarschijnlijk heeft zij dan een completere lijst, dat wist ik niet!
nog een vraagje trouwens, geven jullie je hond nog steeds apart kluiven?
En heeft iemand ervaring met de paardenbout met veel vlees, geitenvlees met botten en ribben, en hertenbot (als kluifbot?) van herby?
Door Barf
#1996079
golfje schreef: Dank je wel! ik bestel tot nu toe altijd samen met iemand via haar account, waarschijnlijk heeft zij dan een completere lijst, dat wist ik niet!
nog een vraagje trouwens, geven jullie je hond nog steeds apart kluiven?
En heeft iemand ervaring met de paardenbout met veel vlees, geitenvlees met botten en ribben, en hertenbot (als kluifbot?) van herby?
Ja de paardenbout met veel vlees is inderdaad heel veel vlees, mijn honden laten echter het bot liggen, dit doen ze niet bij de paardenribben van Herby.
Geitenvlees met botten en ribben ziet er over het algemeen goed uit, veel vlees en niet al te vet. Hertenbot geef ik niet, wel de hertenribben en die zijn mooi bevleesd. Dit alles uitgaande van Herby 8)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1996084
golfje schreef: Als ik op omschrijving klik zie ik daar dus een kale kip zonder hoofd, geschikt voor menselijke consumptie, dus ik denk ook zonder organen


Oke bedankt, ik heb de leverancier een email met een hele hoop vragen gestuurd al enige tijd geleden maar ze reageren niet. ???
Even wat gerichter dan:
Zijn de hertenribben van herby bevleesd?

Nienk, ook bedankt natuurlijk!
Herby is niet zo van de mail, bellen gaat sneller  ;)
Door golfje
#1996097
Barf schreef: Ja de paardenbout met veel vlees is inderdaad heel veel vlees, mijn honden laten echter het bot liggen, dit doen ze niet bij de paardenribben van Herby.
Geitenvlees met botten en ribben ziet er over het algemeen goed uit, veel vlees en niet al te vet. Hertenbot geef ik niet, wel de hertenribben en die zijn mooi bevleesd. Dit alles uitgaande van Herby 8)
tx! wat is de verhouding van het geitenvlees met bot 50/50? en de hertenribben zijn dus ook iets van 50/50 als ik het goed begrijp?
May Linn ook bedankt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door