Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1995870
[quote="Ieke-Meike"]
Als ik de rollen eerst wat laat ontdooien in (koud) water, dan mag ik deze toch niet meer opnieuw invriezen?

En kan het evt. ook met een zaag? Of moet je dan heel sterk zijn?
[/quote]

Dat kan best hoor helemaal niet erg. Je mag het van mij proberen met een zaag maar ik weet zeker dat IK het niet voor elkaar zou krijgen!
#1995942
Als je een zaag gebruikt met een beugel er op, zoals wel gebruikt wordt om bomen te zagen, dan gaat het prima.
We hebben jaren terug, nog in de tijd van de Rodi worsten zo'n kleine zaag gekocht en daar kon je echt goed mee zagen.
Zo af en toe wordt er nog mee gewerkt en nog steeds bevalt het goed genoeg.
Wij zaagden toen 20 kilo worst aan stukken, dat is de moeite. Kranten op de grond, worsten vast klemmen op de Workmate, handschoenen aan en zagen maar.
Het was meer opruim, dan zaagwerk.
Ik vind voer, dat een beetje aan het ontdooien is altijd zo stinken, dus mijn voorkeur zou zijn, bevroren zagen.

Hanny
#1996011
Nou barf ik volledig dus geen ervaring met zagen van worsten kvv maar ik neem aan dat haaksbarf toch wel een dagje houdbaar is in de koelkast. Als ik Meike zie dan neem ik tenminste even aan dat je 2x250 p/dag gaat voeren. Ik zou dus gewoon hele rol in een bakje in de koelkast doen en dan gewoon per keer die 250 gram eraf halen.
#1996206
Ik leg er één tijdje uit de vriezer en snij (zaag) ze met een gekarteld broodmes in stukken, in mijn geval 5 stukken. Ik leg ze daarna terug in een plastiek zak in de vriezer, iedere twee dagen heb ik zo'n stuk nodig dat ik de avond voordien in een afgesloten doosje in de koelkast laat ontdooien.
#1996360
Wat lees ik hier? Broodmessen?!  :o FOEI!
Een broodmes is voor brood, een vleesmes is voor vlees.

Leg de rol even in de koelkast, totdat deze wat meer ontdooid is. Zo heeft je mes makkelijker grip en kom je er makkelijker doorheen.
Maak in de rol een kerf in het midden en dan per helft ook weer een kerf in het midden. Snij nu de kerven in met je VLEESmes of hakmes. Er zijn verschillende technieken; zagende beweging of gewoon mes er in drukken en je gewicht erop zetten. Ik maakte altijd gebruik van de laatste methode.
Naar wens kan je nu de plastiekjes verwijderen, of laten zitten. Over het algemeen zijn de porties nog genoeg bevroren om ze zo in een zipzakje te doen en terug in de vriezer.
Snij niet meer worsten aan dan je in 3-4 weken op kunt voeren. Mijn ervaring is dat ze verpakt zijn onder beschermde atmosfeer en een aangebroken bevroren worst niet langer dan 3-4 weken houdbaar is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door