Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1995085
Ik weet niet of het hier goed staat, maar dat zien we dan wel weer.

Ik zat daarnet te neuzen op de website van een Duitse barfleverancier, en die had een aanbieding van 10 kg eendagskuikens uit pathogeenvrije fokkerij. Elders op de website was ook 10 kg kuikens te koop, daar stond dat van pathogeenvrije niet bij. Die kuikens waren per 10 kg 4 euro duurder dan de pathogeenvrije, maar ik weet niet of ze ook pathogeenvrij zijn of dat het er gewoon niet bij staat, en of dat prijsverschil een foutje is.

Ik heb het bedrijf al een mailtje met vragen gestuurd, maar in het kader van check en double check vraag ik het hier ook maar even na. Via Wikipedia en Google weet ik inmiddels wat pathogeenvrij inhoudt en hoe dat kan worden bereikt (hygiëne, ziektekiemvrij voer, dat soort dingen), maar ik vraag me af of er ook minder lekkere middelen worden ingezet (antibiotica bv.) om een prooidier pathogeenvrij te krijgen? Waardoor dat pathogeenvrije een wassen neus zou worden, want dan heb je een prooidier dat vol akelige troep zit?

Heeft iemand hier verstand van?
#1995150
Ze worden met name in een omgeving opgefokt die aardig steriel is en er daardoor minder kans is op ziektes. Dus niet bij een boer achterin de schuur tussen de varkensmest etc.
De ratten en muizen van Kiezebrink zijn bv ook SPF, de kuikens weet ik niet, maar zou ook goed kunnen. Ik betaal er overigens niet meer voor; KB is het goedkoopste waar ik kuikens, ratten en muizen kan krijgen. Ik betaal voor een doos van 10 kilo kuikens iets van 8,5 euro dacht ik.

Ook voor voedseldieren zijn er regels mbt AB. Als dat is gegeven, dient het zoveel tijd voor de slacht te zijn. Ik weet niet in hoeverre dit voor voedseldieren voor dieren geldt en ook niet in hoeverre dit dan wordt nageleefd. Voor bovenstaande producten heb ik weinig keuze en ook weinig tot geen mogelijkheden om het te controleren (behalve mailen of bellen en dan maar op de blauwe ogen van KB zelf vertrouwen).
Zelf fokken weet je precies hoe en wat, maar ik heb daar geen mogelijkheden voor. Vooral vanwege plaatsgebrek en de knoop in mn buik bij het te moeten doodmaken van de prooitjes.
Otje heeft wel eens scharrelmuizen en -gerbils gegeten en die vindt ze wel erg lekker. Heloise fokt zelf en zo heb ik Otje wel eens wat gegeven. Zij geeft geen AB en ze krijgen goed voer (zelf samengesteld en van goede kwaliteit, mogelijk bio). Ook hebben ze een leuk leven met best veel ruimte, speeltjes en normale roedelstructuur. Ik heb er wel eens over na zitten te denken om ook zelf te fokken, maar dat is geen doen hier.
Kippen in de tuin kan ook niet, want in A'dam mag je geen kleinvee houden als particulier.
#1995176
8,50 € voor 10 kilo kuikens! :o :o :o

Right, ik ga emigreren naar Nederland! Ik betaal hier 25,50 € voor 10 kilo... (En die SPF-kuikens waren ook nog 21,50 €...)

Maar OT: is steriliteit goed dan? Ik dacht dat onze barfende katten en honden een beetje bacteriën wel konden hebben?
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Ik las ook dat het voer voor SPF-prooidieren steriel en hygiënisch en weet ik wat allemaal was; dat moet toch ook op een of andere manier steriel worden gemaak, op een commercieel interessante wijze? En "dus" zijn daar misschien wel chemische middelen bij nodig, die uiteindelijk via het prooidier in onze barfers belanden?
#1995192
Kom dan wel in de omgeving van A'dam wonen, dan kan je ook bij KB meebestellen  :P

Bepaalde bacteriën wil ik liever niet in mn katten via hun voer. Denk aan botulisme bv. En ja, rauw gevoerde huisdieren kunnen wel wat hebben. Je kan niet altijd aan de buitenkant van een dood voedseldier zien en ruiken wat er aan de binnenkant zit.
De meeste professionele opfokbedrijven leveren SPF-voedsel. Dus ik zou daar niet teveel naar kijken en de goedkoopste nemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door