Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marlou
#199415
Hallo!
Na veel gelezen te hebben hebben we besloten kvv te gaan voeren (om te beginnen..) Vanochtend een aantal kilo`s cb-light ingeslagen, nadat we ruimte in de vriezer gecreeerd hadden deze week door veel heerlijk junkfood op te eten (helemaal niet erg!) dat er nog inlag. Zometeen krijgt Sten z`n eerste portie carnibest.. Eerder voerden we naast de brokken en naast het diner ook wel regelmatig prins of rodi. Dat vond hij heerlijk. We hebben die hoeveelheid vers vlees langzaam opgevoerd en zo ook de voorraad opgevoerd. Vanavond dus z`n eerste maaltijd helemaal vers. Leuk! Totdat de brokken op zijn is het plan om ` sochtends nog brok ken te geven en dan ` s avonds cb.
De laatste dagen al (tijdens `t opvoeren van de hoeveelheid vers)merkten we een behoorlijke verandering van z`n ontlasting. Minder flutterig en zowieso minder. Tevens laat hij minder scheten.
Als iemand nog tips heeft bij het omschakelen of suggesties over het een of ander; ik hoor het graag!
Wat betreft de hoeveelheid moeten we nog wat uitproberen.
Even een beschrijving van Sten: galgo-espagnol-reu, 9 maanden, 30 kilo, erg beweeglijk en actief (buiten althans..). We gaan (bijna) dagelijks met hem naar het bos waar hij zich verschrikkelijk aanstelt qua rennen, spelen en gek doen. (Daar moet een energie in gaan zitten!!)
Goed, nu zelf even eten en dan.. toekijken bij hem.. :) :D
Groeten, Marlou.
Oke
Door zurca
#199417
Wat fijn dat je helemaal "om" bent :D
Ben benieuwd wat Sten straks van z'n maaltijd vind..Enne ik ben ook wel benieuwd naar een foto van Sten ;)

Nog even een vraagje, waarom hebben jullie voor de carnibest light gekozen?
Laatst gewijzigd door zurca op do 04 nov 2004, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marlou
#199425
Light werd ons aangeraden door de verkoper en ook een kennis zei zo overgegaan te zijn.. Het zou een makkelijker overschakeling zijn..?

Een foto van Sten wordt aan gewerkt..

Wat doen jullie om de tanden van de hond(en) `schoon` en plakvrij te houden? Qua voedsel dan? De verkoper zei dat over een tijdje langzaam aan met kippennekjes te beginnen misschien een idee is. ??
Kauwbotten en varkensoren krijgt hij af en toe om op te kagen en uiteraard heeft hij ook zo`n flostouw (maar dat is natuurlijk niet om op te eten, haha..)
Ik moet erbij zeggen trouwens dat Sten een hele makkelijke eter is. Iets te makkelijk zelfs want hij vindt dus alles lekker ook als het niet goed voor hem zou zijn (inclusief wat hij buiten op straat vind, maar dat gaat nu gelukkig erg goed..) Daarbij heeft hij vreselijke voernijd.
Vanaf dat wij hem in huis hebben hebben we alles wat we konden bedenken en lezen gedaan om het eruit te krijgen maar echt over is het niet. Hij verdedigt zijn eten enorm! Zelfs zijn kauwbotten en varkensoren. Die krijgt hij nu in de bench en wij laten hem volledig links liggen dan. Uiteraard gaat de bench een keer het huis uit, en dan..? Het lijkt op deze manier wel iets beter te gaan omdat het voor hem minder een item wordt dus. Er is trouwens wel een redelijke verklaring voor dit nare gedrag (want hij verandert echt in een soort monster dan..). Hij is in Spanje gevonden met ongeveer 8 weken. Bij het vuilnis. Alleen. Toen is hij even bij een opvangezin daar geweest. Die hebben hem erbovenop geholpen want het was maar de vraag of hij het redden zou. Vervolgens heeft hij 2 weken in een opvanggezin in Belgie gezeten. Daar was het behoorlijk chaotisch en leefden meerdere honden in en om het huis. Zij kregen een paar bakken voer met z`n allen en ja, zoek het maar uit.. Niet echt bevorderlijk dus in zijn situatie. Terwijl zij het overigens wel allemaal goed bedoelden, maar ja..
Hij is daar 2 weken geweest. Dus vanaf 10 weken, toen hij bij ons kwam hebben wij geprobeerd om hem minder fanatiek op eten te laten worden. Aan de onderlinge verhoudingen in huis qua dominantie ligt het niet, daar zijn we ook heel erg mee bezig geweest, en uiteraard nog.
Het wordt dus voor ons extra spannend om hem vers te gaan voeren want hij zal er fel op zijn. Maar ja, het is beter voor hem dus wij zoeken gewoon door naar een oplossing.. Overigens is hij voordat hij het eten krijgt erg netjes en gaat hij zitten totdat wij zeggen dat hij het mag pakken. Hij sleurt het dus niet uit onze handen (wat je gek genoeg ook nog wel hoort) en wij kunnen gewoon ons ding doen in de keuken als hij eet.
Nou, wat een verhaal alweer.. nu wordt het echt tijd voor z`n maaltje.. Ik zal verslag uitbrengen..
Door tieneke
#199429
Je was me net voor ;) ;D
Als de hond dit een paar dagen zonder problemen eet zou ik zo snel mogelijk een andere versie geven,omdat jouw hond nog erg jong is en veel zal groeien.
Ben trouwens benieuwd hoe hij zijn nieuwe eten vindt :D
Door Sjakie
#199434
Dit is wat ik bij carnibest onder het kopje Light zag staan

"Deze voeding is zeer geschikt om honden met overgewicht te doen laten afvallen en werkt tevens preventief tegen vetzucht bij gecastreerde honden en/of oudere minder aktieve honden."

Volgens mij toch echt een dieet versie!!!
Door zurca
#199441
[quote="Sjakie"]
Dit is wat ik bij carnibest onder het kopje Light zag staan

"Deze voeding is zeer geschikt om honden met overgewicht te doen laten afvallen en werkt tevens preventief tegen vetzucht bij gecastreerde honden en/of oudere minder aktieve honden."

Volgens mij toch echt een dieet versie!!!
[/quote]
Dat is ind. ook wat ik had gelezen en vandaar mijn vraag ;)
Ik las nl over cb aktief dat dit voor honden is die veel werken zoals bijv. boarder collies maar ook windhonden, misschien past dat beter bij Sten...
Door Marlou
#199448
oke, dank je sjakie, ik zal het navragen! Want hij is eerder dun dan het tegenovergestelde. En hij is eerder te veel dan te weinig actief. Tja.

By the way, de eerste portie is smakelijk verorberd!! De bak werd uitermate schoon gelikt, hij heeft de vloer eromheen helemaal geinspecteerd, hij ging 3 keer terug naar de keuken om te kijken of alles echt op was en hij kwam even blij langs lopen om `dank je wel te zeggen` maar dat doet hij eigenlijk altijd. En toen ging hij kijken of er nog kattenvoer was.. in de andere kamer. Vreetzak!! En wij hebben ook genoten van wat wij zagen! Zelfs de antibiotica-pil die ertussen zat heeft hij er niet tussenuit gevist!
Zo zie je maar weer; hij blij, wij blij..
Misschien dat we de katten ook binnenkort gaan `verblijden`. Hoewel dat wat moeite zal gaan kosten vrees ik..
Oke, nu naar het paard. Kijken of hij ook lekker gegeten heeft..
Door Marlou
#199449
Dank Zurca, ik ga het navragen want hij moet niet dunner worden.. Hij heeft net trouwens 500 gram op. Ik begreep dat dat een normale hoeveelheid is in zijn geval. Ik vond het er `veel` uitzien maar heb me er maar aan gehouden..
Nu echt naar het paard..
Bye.
Door Lupa
#199468
ik zou zo snel mogenlijk naar de natuur carnibet overgaan.
Wat tandplak enz enz 1x per week een recreatie bot doet wonderen, dus niet een nep bot maar een echtebot
Gebruikersavatar
Door Nitus
#199527
Uit een folder van Carnibest (2003-08) gekopieerd:

Waarom is de Light-voeding ook geschikt om honden over te schakelen van brok/diner/blikvoeding naar verse voeding?

Daarbij behoort enige uitleg. Honden die altijd 1 van de bovengenoemde voeders krijgen hebben een spijsverteringsstelsel wat ‘lui’ wordt. Het spijsverteringsstelsel van een hond is nog exact gelijk aan dat van zijn voorouders, de wolven. Dit is uit recentelijk onderzoek gebleken. Daarom is het ook niet zo verwonderlijk dat veel honden erg goed reageren op de versvleesvoedingen van Carnibest. Carnibest staat immers dichter bij de natuur dan welke voeding ook.

Het is begrijpelijk dat honden die lang droogvoer en/of blikvoer hebben gegeten, zullen moeten wennen aan een versvleesvoeding.
Het spijsverteringsstelsel moet geheel omschakelen, droog-/en blikvoer zijn verhitte voedingen en daardoor zijn de enzymen eruit ‘gekookt’. Deze enzymen zijn juist erg belangrijk voor de vertering van het voedsel. In vers vlees zitten veel enzymen die de vertering vergemakkelijken. Bij het voeren van droogvoer wordt er dan ook van de alvleesklier nogal wat verwacht. Deze moet extra spijsverteringsenzymen produceren om het voedsel goed te laten verteren.
Ook bestaat droogvoer voor een zeer groot gedeelte uit koolhydraten, afkomstig uit diverse graansoorten, waar de meeste droogvoeders op gebaseerd zijn.
Carnibest bestaat voor het kleinste gedeelte uit koolhydraten en voor een veel groter gedeelte uit eiwitten en vetten. Het spijsverteringsstelsel moet dus omschakelen, deze was voorheen ingesteld op het verteren van voornamelijk koolhydraten en krijgt nu ineens meer vet aangeboden dan voorheen.

Dit is echter wel veel natuurlijker, het originele voedsel van een wilde hond/wolf bestaat niet voor het grootste gedeelte uit koolhydraten, zeker niet uit granen. Een wolf/wilde hond/hond is een zogenaamde prooi-eter. Hij eet dus zeker niet alleen vlees, maar ook voorverteerd plantaardig materiaal en botten.

Carnibest Light bevat minder energie dan de andere varianten Carnibest en bevat o.a meer pens, op deze manier kan het spijsverteringsstelsel van uw hond rustig wennen aan vers voedsel.
Met de andere varianten kan dit uiteraard ook, zeker als u het tijdelijk mengt met het huidige voer van uw hond. Wij raden dit aan, doch uit ervaring van gebruikers blijkt dat veel honden direct overgezet kunnen worden op Carnibest. Dit verschilt dus per hond, indien u het zekere voor het onzekere wilt nemen kunt u het voer beter tijdelijk mengen.

Indien u direct overschakelt kan het zijn dat uw hond de eerste dagen veel meer ontlasting produceert dan u gewend bent, dit is een normaal en zelfs goed verschijnsel. De darmen zitten vaak vol met onverteerbare restanten van bijv. droogvoer, deze restanten moeten eerst afgevoerd worden. Het kan voorkomen dat de ontlasting dunner is dan normaal, ook dit is van voorbijgaande aard.
Door tieneke
#199596
Voor jonge opgroeiende honden tot circa 1 jaar is de light NIET geschikt!
Een paar keer geven gaan ze echt niet dood van,in de andere versies zitten alle voedingsstoffen die ze nodig hebben.
Door Marlou
#199603
Hee bedankt Nitus, Anne-Marie! Goede info!
Ik ga de 10 kilo die ik aangeschaft heb dus gewoon voeren. In eerste instantie alleen `s avonds, totdat volgende week ergens de brokken op zijn, kijk naar hoe het gaat en besluit dan volgende week of hij over kan gaan op die natuur-mix.
Ik las net ergens anders dat honden kunnen afvallen van deze omschakeling..? Goed om in de gaten te houden want hij moet niet echt afvallen.
Omdat hij nu net toen wij besloten over te stappen op vers vlees een antibiotica-kuur moet hebben moeten we zowieso even kijken of het allemaal wel goed blijft gaan met z`n ontlasting.
Ik begreep dat probiotica een goed idee is na de ab kuur, dus dat ga ik dan morgen aanschaffen.
Momenteel ligt meneer heerlijk te smakken in z`n slaap en te dromen. Wellicht over die heerlijke bak met vlees die hij daarstraks heeft verorberd..
Ik ben benieuwd naar hoe zijn ontlasting eruit gaat zien.
Nou, er zullen nog wel meer vragen volgen, gaandeweg.
O ja, hier is er al een.. zo`n vers bot... aan te schaffen bij de slager??
Ik moet er echt even inkomen.., ik heb zo`n 10 jaar geen vlees gegeten.. En het gekke is dat ik sinds de komst van Sten af en toe de neiging heb (en daaraan toegeef) toch een beetje vlees te eten. Oei oei..
Tot de volgende vraag, en alvast dank jullie wel! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door