Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ieke-Meike
#1993707
Onze Meike heeft naar alle waarschijnlijkheid een glutenallergie. Daarom zit ze nu tijdelijk op speciale brokken van de dierenarts en 's avonds krijgt ze afwisselend lam of vis. Ze heeft vier weken antibiotica gehad omdat ze haar hele buik kapot had gekrabt en verging van de jeuk. In de periode dat ze antibiotica had, leek het beter te gaan en was haar buik schoon. Nu is ze echter een week van de antibiotica af en de eerste bultjes zijn al weer gesignaleerd. Ook is ze weer aan het krabben...

Wat ze sinds afgelopen week extra krijgt is gemalen (rauwe) wortel en geitenkaas.

Heeft iemand enig idee wat we hier aan zouden kunnen doen? Weer naar de dierenarts zijn we eigenlijk niet zo voor, omdat die weer een antibiotica kuur erin wil gooien of de zwaardere middelen laat aanrukken...
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1993738
ik zou nog helemaal niks extra's geven zoals wortel of geitenkaas..
maar gewoon een eliminatie dieet gaan uitzoeken..
als er in die brokken geen gluten zitten, dan is dat dus niet het volledige probleem.. maar is ze ook nog allergisch voor iets anders..

doe even de zoekfunctie op eliminatie dieet.. ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#1993803
Ik ga mee met mijn voorganger. Als het een voedingsallergie zou zijn, dan ontdek je dat met een eliminatiedieet. En het kan ook iets anders zijn als voedingsgerelateerd. Foppe is bv allergisch voor schoonmaalmiddelen, shampoo, wasmiddel etc, niet voor voeding.
Door Ieke-Meike
#1993832
Net even de homeopathische dierenarts hier in de buurt gebeld, maar die zit tot half juni volgeboekt  :(
Dat gaat helaas dus niet wat worden. Wist nog wel een collega in de buurt van Apeldoorn, maar dat is me net even te ver rijden.

Ze raadde inderdaad aan om een strak eliminatiedieet te voeren van bijv. Haaksbarf lam. Momenteel krijgt ze alleen wat lamsvlees en wat lamspens en af en toe wat pangafilet. Door Haaksbarf te voeren krijgt ze in ieder geval een complete voeding, want dat heeft ze nu natuurlijk niet. Zodra de zak brokken van de dierenarts op is (en dat is bijna) dan stoppen we daar ook mee. We willen voorlopig dus even Haaksbarf voeren omdat dat een complete voeding is en we op dit moment ons niet voldoende hebben voorbereid om haar op een volledig Barf eliminatiedieet te zetten.

Ben nu een manier aan het verzinnen om Meike de komende 6 weken enkel en alleen Haaksbarf lam en Haaksbarf vis te kunnen geven. Het is alleen wel zo dat we in de meivakantie een weekje naar de camping in Zeeland gaan (wat vanaf Almelo zo'n 4-5 uur rijden is). Even informeren of tante en oom vs. campingeigenaar plek in de diepvries heeft. Stijfbevroren en in de koeling bewaarde worsten moeten dan toch nog wel weer opnieuw in de vriezer te gooien zijn? Of weet iemand een adresje waar we op koninginnedag nog zo'n stuk of 5 rollen lam kunnen halen? Ergens in Zeeland, in de buurt van Goes...

Zou het ook zo kunnen zijn dat ze extra jeuk heeft gekregen van het rollen in het gras? Gisteren waren we namelijk op visite en heeft ze heerlijk in het gras liggen rollen. Ook zaterdag was er een fijn grasveld tijdens de nestendag en heeft ze daar wel een tijdje liggend op doorgebracht. Thuis hebben we geen gras (wil niet groeien onder de bomen), maar alleen zwart zand en plantjes waar ze tussendoor banjert. Ze heeft in d'r liezen allemaal velletjes/droge schilfertjes en in d'r oksel en net voor billen (bij het laatste tepeltje ongeveer) een rood plekje... Dat smeren we nu al in met Calendula zalf en de rest van d'r schilfertjes met van die emulsie (dat smeert wat makkelijker)...

Verder heb ik nog even geinformeerd bij de homeopatische dierenarts of Meike ook allergisch zou kunnen zijn voor wortels. Daar had ze nog nooit van gehoord dat een hond daar allergisch voor is. Ben nu dus wel aan het twijfelen wat we daarmee doen. Verder kreeg ze nog geitenkaas en rijstewafels. Waar we allebei dus maar wel even mee stoppen. We willen haar wel graag groenten blijven geven omdat we toch wel het idee hebben dat dat goed voor haar is. Maarja, wat niet kan, dat kan niet...

Ik denk zo dat dit een verhaal wordt, waarvan het einde nog lang niet in zicht is... Zolang het maar eindigt met 'en ze leefde nog lang en gelukkig' wordt het vervolgd...

BTW, zie dat ik een heleboel verdekt opgestelde vragen heb gesteld, maar zie momenteel door de bomen het bos even niet meer en wil m'n meissie niet volpompen met medicijnen. Een bezoekje aan de reguliere dierenarts gaan we dus zoiezo niet doen. We hebben nog een beetje van die hydrocortisone spray en daar lijkt de jeuk iets minder van te worden. Ik las hier nog iets over Puur Natuur Jeuk of Pollen ofzo. Zou dat nog iets zijn? Dan bestrijden we de jeuk van binnenuit en daar ben ik persoonlijk meer van gecharmeerd dan het sprayen met een goedje dat nogal chemisch ruikt.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1993841
waarom nou toch geitenkaas en rijstwavels?  :-\
of haaksbarf vrij is van gluten e.d. weet ik niet.. dat weten anderen vast wel..
maar ik zou als ik jou was toch even heel streng voor jezelf gaan zijn en toch in een razend tempo een eliminatie menuutje eruit flansen..
half half dingen doen werkt niet.. zeker niet als een hond heel gevoelig reageert op dingen doen..
dus.. geen groenten en geen kaas en rijst wavels..
als je dat menu voor 6 weken strikt toepast, weet je gelijk dat je het ook écht in het voer moet zoeken..
dus ook geen koekjes en snoepjes e.d.
zo moeilijk hoeft het niet te zijn meis.. het is misschien even wennen..
maar als je eenmaal door je koudwatervrees heen bent, ben je gelijk tig stappen verder..
en stel dat je haar op kip zet bijv.
(ik weet niet of ze wel eens kip heeft gehad en of dat handig is om als eliminatiedieet te doen)
dan zou je dat zo uit de supermarkt kunnen halen tijdens de vakantie..
dan wordt t gekoeld voor je.. ;)
Door Ieke-Meike
#1993845
Rijstwafels, wortels en kaas die doen we vanaf nu niet meer. Was misschien niet duidelijk geworden in m'n vorige berichtje. Die waren we langzaam aan gaan bijvoeren omdat het dus goed leek te gaan. Maar misschien was dat nog het laatste beetje werking van de antibiotica kuur.

Ze kreeg eerder altijd kip, dus dat gaan we zoiezo niet doen. Ook kreeg ze toen rund/koe en alles wat er verder nog meer door de kant en klare vers dingen heen zit.

Haaksbarf schijnt compleet glutenvrij te zijn. En ook de calciumbron is enkel en alleen van het beest dat op de verpakking staat. Volgens de dierenarts was dat de beste optie op dit moment...

Ze krijgt als tussendoortje nu ook door ons zelf gedroogde lamspensreepjes en hartblokjes. Mag dat nog wel of kunnen we daar ook beter even mee stoppen? Al had ik ook al gelezen dat je niet met alles tegelijk moet stoppen omdat je dan nog de oorzaak niet weet ofzo...
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1993861
je moet juist wel met alles tegelijk stoppen..
ik weet niets over haaksbarf.. wellicht dat anderen daar nog wat over zeggen..
kan goed zijn dat de d.a. daar gelijk over heeft..
maar het is juist andersom..

je zorgt dat je iets kiest waarvan je zeker weet dat ze dat nog nooit gehad heeft..
bijv. die hartblokjes.. als die van rund zijn, kan het zijn dat juist de rund hetgeen is waar ze op reageert..
als je die blokjes blijft geven zal ze jeuk blijven houden als dat haar allergie aanwakkerd..

met een eliminatie dieet geef je iets waar ze nooit op heeft kúnnen reageren..
desnoods kangaroe ofzo.. ;)
dat blijf je dan 6 weken geven..
ws zal ze in die 6 weken opknappen.. jeuk wordt minder, plekjes worden minder, haartjes komen terug etc.
en dan na die 6 weken zul je dus weten of het daadwerkelijk voedingsrelateerd was..
als ze niet beter wordt, moet je buiten het voer om gaan zoeken.. dus idd wasmiddelen of shampoo's of vlooien enz.
wordt ze wel beter.. kun je na die  6 weken langzaam dingen toe gaan voegen..
dus dan geef je bijv. wat rund bij.. en dan zien of haar huid netjes blijft..
krijgt ze weer jeuk, schrap je de rund.. wacht je tot ze weer beter wordt.. voeg je wat anders toe..
blijft ze netjes, kun je én haaks én rund blijven geven.. en voeg je weer iets extra's toe.. bijv. lam
reageert ze.. schrap je de lam.. en zo bouw je dus een menu op waarvan je weet dat ze daar niet op zal reageren..
waar ze niet tegen kan noteer je.. en zorg je voor dat ze dat nooit meer krijgt..

een hond die gevoelig is voor voedsel kun je ws nooit zomaar koekjes en kluifjes gaan geven waarvan je niet weet wat er in zit..
ook lekkere dingen voor mensen zijn een no no..

tis lastig.. en jammer misschien.. maar als je het nu goed aanpakt.. dan weet je op een gegeven moment wat je wel en niet kunt doen..
nu is haar huid nog netjes door de a.b. e.d.
wacht dus niet te lang.. ;)  :-*
Door Ieke-Meike
#1993867
Okee, zo'n idee had ik inderdaad ook al.


Ze krijgt nu dus 's ochtends brokken van de dierenarts (bijna op) en 's avonds vers vlees. Op aanraden van de dierenarts begonnen met lam omdat ze dat nooit gehad had en dat voor ons het makkelijkst te verkrijgen is. Sinds 1 week krijgt ze daar dus vis bij.

Omdat dit goed leek te gaan (vis+lam), hebben we net 1 doos Haaksbarf lam besteld en een doos met Haaksbarf zalm.

Mijn vraag is nu: kunnen we door blijven gaan met het voeren van lam? Of kunnen we beter overgaan tot een ander beest? En kunnen we vis en lam tegelijk voeren? Of is het beter om met 1 dier te blijven voeren?

En hoe kunnen we dit probleem in de zomervakantie ondervangen, wanneer we 4 weken naar Zuid-Frankrijk willen gaan? Is het dan evt. op te lossen met iets van Renske/Ecostyle? Of de worsten van de dierenarts (die hypoallergeen schijnen te zijn, maar waar nog wel granen op de verpakking staan...)

Ik heb net op de website van Haaksbarf gekeken en daar staat dat er echt alleen lam of alleen vis of alleen paard in zit. Ik heb hier al even de zoekfunctie gebruikt en er zijn meer honden die er qua eliminatie goed op reageerden.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1993874
lam en vis.. 
sja.. waar reageert ze nu op?
op de brokken of op de lam en vis?
dat weet je dus niet.. want ook al ging het even goed.. dat kan ook door de ab komen..  :-\
maar 1 van de 3 iig is niet goed voor haar..

daarom is het slimmer om dus met iets te starten wat ze nog niet gehad heeft..
of misschien kun je beter eerst de lam doen.. vis is ook een ruim begrip.. daar heb je tig soorten van.
maar dus GEEN brokken.. ook geen hypoallergeen etc..
gewoon 1 ding.. anders weet je nog niks!
ook niet in de vakantie..
dat is nog een aantal weken verder.. dat zie je dan wel.. dan zal je misschien al iets hebben kunnen toevoegen wat daar gewoon te verkrijgen is..
Door Ieke-Meike
#1993876
@ Spreeuwtje, bedankt voor je antwoorden.

Ik heb vanavond een familie-overleg gepland en dan moeten we met elkaar maar eens overleggen hoe we dit kunnen gaan aanpakken. Ik ben helaas niet de enige die haar voeren moet, dus de rest van de family moet ook inzien waarom en hoe en wat.

Wordt vervolgd...
Door nienk
#1993982
hoi! ben het allemaal eens met mijn voorgangers. voor extra info zou je even kunnen kijken naar mijn topic over Reus. in het barf vraag&antwoord heeft Patje88 een topic over het eliminatie dieet van zijn hond Jasco. ook daar kan je lezen hoe zo'n dieet in de praktijk werkt.

veel succes!
Door inni
#1994083
Zoals er hierboven al staat, één soort voer (één diersoort) niks, maar echt niks tussendoor, en dat enkele weken volhouden. Alleen zo kom je te weten of de reactie door 't voer komt.
Kan 't ook geen vlooienallergie zijn?
Door vitess
#1994092
Om uit te vinden waar het probleem vandaan komt (en dus in de toekomst dit probleem te voorkomen) zul je toch echt zes weken lang maar één ding moeten gaan voeren. Dus geen brokken, haaks barf lam en haaks barf zalm tegelijk. Dit is geen elimineren. Zes weken lang, zoals de voorgangers al noemen, bijvoorbeeld Haaks Barf Lam. En dan moet iedereen in je omgeving daar natuurlijk aan meewerken. Mocht je na twee weken verbetering zien, dan toch op deze voet doorgaan met alleen dit en niet te snel al denken dat je iets kunt gaan toevoegen.
En tja, ik zou de afspraak met de homeopaat toch door laten gaan. Succes!
Door Els77
#1994175
Succes met het eliminatiedieet.
Ik ken het. Met Joy ben ik dit ook aan het doen.
Als je met het dieet wilt gaan beginnen, zou ik eerlijk gezegd een totaal andere vleessoort nemen dan ze ooit gehad heeft.
Joy heeft met brokken veel soorten vlees gehad, dus ik heb gekozen voor geit.
Dat heeft in geen enkele brok gezeten en dat heeft ze dus nooit als eiwitbron gehad.
Door Nynke
#1994203
ik ga mee met de voorgangers  :) :)  en verder, over je vakantie in Zeeland: Als wij naar Frankrijk gaan, gaat er in de koelbox een kilo of 6-7 kvv mee, meestal Carnibest, en dat gaat in Frankrijk weer in de vriezer, geen probleem !! ( en we rijden er ongeveer 15 uur over  ;))
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door