Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El budha
#1993626
Onlangs wilde ik mijn hondjes lamsnekken gaan geven, dus ik braaf met een hakbijltje aan de slag is er toch geen doorkomen aan.
Dan maar proberen met de snoeischaar.....nee, voor mij ook geen doorkomen aan.
Dan maar vriendlief gevraagd om zijn superkrachten los te laten op het lamsnekje. Met de snoeischaar en absurd veel kracht is het hem gelukt om er door heen te komen.
Met de regel in mijn achterhoofd indien je er niet makkelijk met de snoeischaar door heen komt niet geven. Dat heb ik dan ook niet gedaan.
Ben ik nu een miep of hadden mijn hondjes dit toch nog kunnen eten.
Zijn er trouwens ook nog lamsnekken die wel iets zachter zijn?
Door Esther Q
#1993628
Sommige lammetjes worden heel jong geslacht, maand of drie, maar lam wordt lam genoemd tot ze een jaar of 1 zijn (geloof ik), dus er kan nogal wat verschil zitten tussen het ene lam en het andere.
Door TMG1961
#1993655
Als je vriend er al amper doorheen komen met een snoeischaar dan zou ik het persoonlijk niet geven
Door El budha
#1993664
TMG1961 schreef: Als je vriend er al amper doorheen komen met een snoeischaar dan zou ik het persoonlijk niet geven
Gelukkig heb ik dit ook niet gedaan. Ik had er geen goed gevoel bij gelukkig wordt dit nu bevestigd en ben ik niet zo'n grote miep als dat ik had gedacht ;D
Maar zijn de lamsnekken altijd zo hard of heb ik gewoon een nek van een "te oud" lammetje
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1993665
deze tijd hebben ze wel zachtere lamsnekken, ik vraag er ook altijd speciaal naar en koop ze ook enkel in het voorjaar..
Door smulpaap
#1993722
Ik vind je juist helemaal geen miep

Ik heb ze hier  van de week geitennekken gevoerd en die waren prima . Voor de kleintjes moet ik altijd kleinere porties vleesbot maken en ik kwam er met een scherp mes gewoon doorheen .
Door El budha
#1993742
smulpaap schreef: Ik vind je juist helemaal geen miep

Ik heb ze hier  van de week geitennekken gevoerd en die waren prima . Voor de kleintjes moet ik altijd kleinere porties vleesbot maken en ik kwam er met een scherp mes gewoon doorheen .
Bedankt! Soms ben ik zo aan de twijfel met het vleesbot...

Maar heb je speciaal om jonge geitennekken gevraagd of waren deze standaard zo zacht?
Of is geit zachter dan lam? pff hoezo vele vragen :o
Door smulpaap
#1993785
Nou , maar beter twijfelen en ev. weggooien dan iets geven wat te hard is toch ? Ik test vooraf ook altijd hoor .... zeker met ribben en dergelijke . En dan misschien maar een miep  ;D

En ja als ik ribben of dergelijke nekken koop vraag ik vooraf idd of ze echt zacht zijn . Ik heb ze tot nu toe alleen jonge geitenribben en zachte reeribben gevoerd . En de geitennekken .
En ik voer eigenlijk nooit het wat kalere rib , durf ik ook niet .
Door Anne in Zweden
#1993791
Ik beken dat ik soms wel nekken geef die volgens de snoeischaarregel te hard zijn... Op een of andere manier jagen goedbevleesde harde nekken me niet zoveel angst aan als gewone ribben; ik heb de indruk dat het bot van een nek heel anders anders breekt, niet van die grote splinters loslaat. Wat ik gaf waren reenekken (nu al tijden niet meer verkrijgbaar hier, helaas), en het is een van de weinige botsoorten die mijn honden niet binnen 30 seconden naar binnen slurpen. Echt lekker knaagwerk is het voor ze, en mijn honden hebben er ook nooit problemen met de vertering door gehad.
Door 202Spots
#1993926
Hier vinden ze 'n lamsnek 'n heerlijke kluif bot, en er zit ook genoeg vlees aan.
Nee je kan het niet met de snoeischaar knippen,en meestal is het in de islam market in plakken gezaagd,
maar ik vraag aan de slager of ie de nek in de lengte voor me door wil zagen, en dat kluift ook makkelijker dan 'n hele nek,
Voor 'n kleine maat hond zou je 'n plak kunnen geven,maar ik geef de Spots liever 'n groter bot.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1996232
Je kunt kleinere honden rustig het vlees en het kraakbeen er af laten eten hoor. is niets mis mee en hebben ze tenminste wat te doen.
Mijn honden eten nekken van iets oudere jonge geiten of oudere lammetjes rustig weg hoor. Breekt mooi brokkelig af en is niet scherp
Door El budha
#1996935
Aquillo schreef: Je kunt kleinere honden rustig het vlees en het kraakbeen er af laten eten hoor. is niets mis mee en hebben ze tenminste wat te doen.
Mijn honden eten nekken van iets oudere jonge geiten of oudere lammetjes rustig weg hoor. Breekt mooi brokkelig af en is niet scherp
Mijn hondjes zijn niet zo klein ;) beide wegen rond de 45 kilo.
Kan ik het ook als knaagbotje geven en als ze bij de harde stukken komen het gewoon maar weggooien? Vind het zo zonde het ligt maar in de vriezer.

@Dory mooie foto's Zo zien mijn nekjes er niet uit. Bij mij zit er minder vlees aan.

Ik heb nu aan de islamitische slager gevraagd of hij aan hele jonge lamsnekken kan komen.
Door miik
#1997092
El budha schreef: Kan ik het ook als knaagbotje geven en als ze bij de harde stukken komen het gewoon maar weggooien? Vind het zo zonde het ligt maar in de vriezer.
Het ligt een beetje aan wat je hond doet. Er zijn er bij die blijven doorknagen en stukken van de kiezen afbreken.
Mijn honden doen dat niet, dus hier krijgen ze ook wel nekken die eigenlijk te hard zijn. Ik laat ze dan het vlees eraf knagen en het binnenste harde gooi ik weg, en dat gaat prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door