Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1992766
Ik ben vandaag naar de natuurwinkel gegaan omda tik zilverwater moest aanvullen, ecchinacea in huis wilde halen en een goede probiotica. 
De verkoper deed me een uitleg over probiotica omdat hij niet wist welke hij nu juist best meegaf voor een hond.  Blijkbaar is het zo bij mensen dat een baby een bepaalde darmflora heeft die voorzien is op melkvoeding en , eens die baby klaar is voor vaste voeding diaree krijgt waardoor hij die darmflora uitscheid en plaats maakt voor een andere darmflora die vaste voeding aankan. 
Daarom zou er probiotica bestaan voor babay's en probiotica voor kinderen - volwassenen.  Maar hij wist niet waar de darmflora van een hond nu het dichtst bij aansloot...
Een totaal nieuw gegeven voor mij dus ik heb mij vastgehouden aan een naam die ik hier als positief bevonden meenam.  Ik heb Acidophilus van arkopharma meegenomen.

Maar u ben ik toch benieuwd: waar sluit inderdaad de darmflora van een hond bij aan ( wil wel graag kunnen antwoorden als ik die man de voglende keer zie)?  En is dit iets waar we rekening mee houden als we probiotica kopen voor de hond.  Of hou ik het gewoon bij Acidophilus.
ZIjn er probiotica die de voorkeur krijgen bij bepaalde soorten diaree ( deze morgen een topic gelezen met info over verschillende soorten diaree).
Wie maakt mij slimmer vandaag  ;D
Door sella
#1992856
Ik gebruik gewoon probiotica voor de volwassen mens voor mijn honden, ik wissel graag merken af, omdat overal net weer een andere samenstelling van culturen inzit en ook zitten er in de ene wel die stam en in de andere niet.

Ik heb dit van de holistisch dierenarts meegekregen voor Diego.
En ik heb aangenomen dat die wist wat ze deed en ben zelf gaan afwisselen, omdat ik dat ook moet om een goede samenstelling van de ontlasting te houden.

Pasgeboren kindjes hebben nog geen volledige darmflora en die moeten dat opbouwen via de moedermelk. Bij darmkrampjes en of spuitpoep, dan is er een aangepaste probiotica beschikbaar omdat er een bepaalde stam zwaarder gedoseerd wordt, en er een stel wegelaten worden.
#1992868
Omdat het maagzuur van honden sterker is dan van mensen houd ik het op probiotica voor volwassenen en dan ben ik eerder geneigd een dubbele dosering te geven i.p.v. een halve mensendosering wat vaak gebruikelijk is wanneer we humane voedingssupplementen inzetten bij honden. Overigens had een overbezorgde pupmoeder van mij ooit eens die loeidure babyprobiotica gekocht en dat deed dus echt 0,niks. Waarschijnlijk zijn al die babybacteriën al overleden als ze de maag verlaten :-X
Door Fido
#1993413
Het klopt dat er verschillende pro biotica's zijn voor verschillende levensfases.

Humaan
Een pasgeborene heeft totaal andere stammen dan oudere kinderen/volwassen. Maar deze begin fase is O zo belangrijk. De stammen leggen als het ware de basis aan waar de andere stammen op gedijen. Baby's die de beginfase gemist hebben of voor een groot gedeelte gemist hebben kunnen daar op latere leeftijd klachten van ondervinden waarbij zeer weinig mensen denken aan een niet aangelegde basis van pro biotica. De oplossing is dan om deze culturen te gaan slikken en daarna pas de volwassen culturen.
Ouderen hebben weer een andere samenstelling.

Hoe dat exact met dieren zit? Daar is nog geen onderzoek naar gedaan. Wij zijn in onze praktijk aan het testen maar daar kunnen we nu nog geen conclusies uit trekken (tijdsbestek is nog te kort).

Of je nu de infantis culturen neemt of de volwassen maakt wat betreft het maagzuur niet uit. Ze worden gelijkaardig kapot gemaakt. Om enigszins een bescherming te geven is het verstandig om de probiotica 5 a 10 minuten in water te laten staan, er komt dan enigszins een beschermlaagje om zodat dat meer bescherming geeft tegen maagzuur. Zo wie zo gaan er heel wat kapot daarom moeten er heeeeeeeel veeeeeeeel in een potje zitten  :D
#1993459
Ok, al heel interessante informatie allemaal.  Waardoor bij mij nu de vraag naar boven komt: is het inderdaad aangewezen om van volwassenprobiotica te wisselen wat de samenstelling betreft of zit daar niet zoveel verschil in?  Hoeveel geef je aan je hond?  En waar kan je makkelijk vinden hoeveel er in welke probiotica zitten  - hoeveel moeten er minimum inzitten om van een goede kwaliteit te spreken?
Door Lizzy
#1993685
Ik heb standaard de Acidophilus van Arkopharma en die bevalt mij prima. Ik gebruik de normale mensen dosering en gooi het door het eten en merk vrijwel direct verschil. Bij diarree is de diarree vrijwel gelijk over maar bij een kuurtje wil er nog wel eens een flinke laag slijm om de ontlasting heen zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door