Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#1992763
Ik schrik me iedere keer weer te pletter als Max een haarbal op geeft, zelfs de dierenarts is geschrokken van het formaat. Ze zijn zo groot dat ik me af en toe af vraag hoe hij het zo lang binnen kan houden en dat hij ze er uberhaupt uit krijgt. Hij krijgt ze er ook alleen uit als hij z'n eten uit spuugt, de haarbal volgt daar vlak achter aan. Vanmorgen heeft hij er weer eentje neer gelegd en ik weet eigenlijk niet meer wat ik er aan moet doen om het wat makkelijker voor hem te maken. Hij krijgt al standaard 3x in de week haarbalpasta en in de rui periodes zelfs 4 of 5 keer per week. Ik probeer hem ook iedere dag even te borstelen en dan komen er ook altijd vrachten haar af. Dat helpt wel een beetje, maar de grootte van die dingen veranderen daar niet mee. Ik stel het uitspugen alleen maar uit, gelukkig heeft hij hooguit 2x per jaar een haarbal. Om een voorbeeld te geven.

Afbeelding

Hebben jullie nog ideeën wat ik verder nog zou kunnen doen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1992776
:o

Je doet alles al wat ik zou doen, dus daarmee kan ik je niet meer advies geven.
Ot heeft er 1 wel ongeveer iedere maand, afhankelijk van hoeveel muizen ze heeft gegeten (geeft meer haarbal) en hoe het met de rui is. Ots ballen zijn wel een stuk kleiner en ze gooit die zonder al te veel vocht en zonder voer eruit.
Sien vindt overgeven erg eng, dus doet dat bij voorkeur niet. Sien legt wel eens een gewone drol met oranje vacht erin in de kattenbak. Als Sien moet overgeven, zit ze altijd eerst een kwartier te zingen en ze is dan heel zielig. Ot staat gewoon ineens op, gaat een beetje smakken en dat zo heen en weer bewegen en dan komt de haarbal.
Door flin
#1992788
jo!!  :o

misschien kun je proberen wat oplosbare vezels te voeren,
(sla, courgette, pompoen, fijngesneden doort voer)
in elk geval niet te sterke smaken kiezen, die katzel niet lekker vindt

goede kans dat er dan delen haar vanachter uitkomen
Door mirdj
#1992807
Bij Max is het ook klok klok en dan zijn ze er uit. De haarballen van Snoepie zijn echt ieniemienie vergeleken bij die van Max. Bij Snoepie zijn ze de ene keer nat en de andere keer stevig. Hij heeft er ongeveer 1 per 2 a 3 maanden en geeft ze gewoon op wanneer het hem uit komt. Hij zingt ook voordat hij over moet geven en dat vind ik eigenlijk wel prettig want hij doet het altijd op m'n kleden en dan heb ik nog de kans om hem naar het laminaat te leiden. Ik zie ook regelmatig drollen met haren in de kattenbak liggen, maar ik heb het idee dat ze van allebei zijn.

Ik zit even te denken hoe ik dat met de oplosbare vezels moet gaan doen. Het zal geen probleem zijn als Snoepie ze ook ze binnen krijgt (ze eten uit elkaars bak) maar ik heb geen flauw idee of hij dit zal gaan eten. Poedertjes en drankjes door het eten is geen probleem, maar pillen vissen ze eruit. Ik weet dus niet wat ze gaan doen als ik bv courgette of pompoen door het eten meng. Mijn voorkeur zou dus uit gaan naar een poeder of vloeibare vorm.

Ik neem van de week ook even contact op met de dierenarts om te kijken of zij misschien nog iets weten (zonder dat ze weer met br*kken aan komen).
Door Emytje
#1993238
Nimueh had ook van dit soort haarballen. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat dat in zo'n maagje past. Wij hadden ook van alles geprobeerd net als jij, maar heel veel meer kun je niet doen. Nimueh is nu zo achteruit gegaan dat ze zichzelf niet meer wast, dus bij haar zijn de haarballen verleden tijd.
Door *Flip*
#1993321
echt een 'bal' is het niet meer te noemen  ???

Als het echt problemen geeft voor Max (effect op voedingstofopname/vocht verlies door de darmen oid) dan (misschien iets rigoureus) zou je kunnen overwegen af en toe met een uit dun schaar de vacht uit te dunnen, vervolgens alle losse plukken eruit kammen.
Het zal zeker niet het mooiste effect geven, maar naast wat je allemaal al doet lijkt mij dit nog een laatste optie.
Ik ga de dan ff vanuit dat Max een binnenkat is, buiten zal hij zijn vacht wel nodig hebben. Binnenkatten besteden gemiddeld 3-4u per dag meer aan wassen dan buitenkatten, die zullen dus sowieso meer last hebben van haarballen.
Door mirdj
#1993490
Het zijn beide binnenkatten. Hij lijkt er geen last van te hebben en ze liggen er ook zo uit. Problemen met eten en drinken zijn er ook niet, als ik dat merk zit ik ook zo bij de da want dat past totaal niet bij Max. Als hij de kans krijgt eet hij de bak van z'n broer ook nog leeg. Het uitdunnen van de vacht wil ik (nog) niet aan beginnen. Gaat hij er echt last van krijgen wordt het een ander verhaal.
Door *Yvje*
#1996718
Hej Mirdj ! Ziet er bekend uit, hier geven ze per kat ook zo'n 4 keer in de week een fikse haarbal op !
De jongste spaart ze heel lang op, die gaf van de week nog nadat ik zo trots was omdat ze
zo veel Kvv op had een enorma lange haarbal eruit, hij floepte er zo uit ook ! Ze had niet eens buikpersen.
al d'r Kvv d'r omheen natuurlijk. Maar ik vroeg me ook af hoe zo'n mini Birmaantje zo'n joekel van
een bal bij zich kon dragen, geen wonder dat ze niet veel eetlust had ook !

Axl geeft vaker een haarbal op, die spaart ze niet op geloof ik. Maar het is hier dus
op het moment ook zo erg dat het wel 4 a 5 keer per week raak is. Ze zijn ook heeeeel erg in de rui en
het lijkt langer te duren dan vorig jaar. Misschien omdat ik ze net op rauw had overgezegt voor de ruiperiode ?

Weinig aan te doen ben ik bang, behalve wat vaseline geven of een ander haarbal middel ..
Isogel kan helpen de haarballen die al in het maag/darm kanaal zitten makkelijk met de ontlasting mee te nemen.
Als ik merk dat er veel haren in de poepjes zitten dan krijgen ze hier eendag of 2 wat van door het voer.
Krijgen ze een soort rubber poepjes van lijkt het wel. Er komt een soort laagje over heen waardoor het makkelijk meegevoerd word.
Door Rianne145
#1996751
Wat is dat verschillen zeg! ik zie ongeveer 1 keer per jaar een haarbal op 3 katten, incl een maine coon. En ze krijgen geen kat-a-lax oid.

Die van mijn katten zijn ongeveer de helft van die van jou, jemig wat een mega bal!
Laatst gewijzigd door Rianne145 op vr 22 apr 2011, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1996790
Yvje, langharen moet je soms echt even meehelpen in de ruiperiode. Dus goed borstelen en onderwol verwijderen, of anders naar de trimmer. Sommige birmanen hebben een persachtige vacht en die is te lang en wollig om zelf goed af te voeren.
Otje heeft duidelijk ook minder eetlust bij een vaste haarbal, maar dat is niet 4-5x per week.
Door Jantina
#1996791
Toen ik vroeger bij de dierenarts werkte werd voor zulke extreme gevallen ananassap aanbevolen.
Hebben jullie daar wel eens van gehoord? Schijnen bepaalde enzymen in te zitten die helpen bij de vertering/verwerking van de haarballen.
Door Too
#1996798
Zulke mooie krijg ik heel soms... ::),
op t moment krijgen de dames kat-a-lax  en ik heb t idee dat ik nu meer glimmende haardrollen zie dan met de malt-pasta van gimpet
Door *Yvje*
#1997244
@Koekje, ja klopt, gelukkig hebben Birmanen bijna tot geen ondervacht. Ik kam ze niet
vaker als twee x in de week met de Furminator, zo'n geweldige kam. Je moet ze ook niet
iedere dag gaan kammen, dan wordt het vaak erger is mijn ervaring. Ze krijgen nu
iedere dag even een likje vaseline, Axl, die maffe kater, eet het zo uit de tube, Izzy smeer ik het
op d'r pootjes, krijgt ze het ook binnen. Axl is op het moment zo aan het kotsen dat ik de komende
dagen maar even een beetje Iso-gel door zijn Kvv meng. Komt er misschien ook haar via de andere uitgang uit.  ::)
Door mirdj
#1997291
Waar is de isogel te krijgen? Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen ipv de gimpet haarbalpasta.

Ananassap zie ik niet zo zitten. Ik denk niet dat ik Max zo gek krijg om z'n bak nog leeg te eten als dat er door zit terwijl z'n broer een bak zonder krijg.
Door *Yvje*
#1997299
Hihi, ananassap gaat er hier dus helaas ook echt niet in. Wat ook kan helpen is pompoen, bv
van Almo Nature. Isogel kun je kopen bij oa. Medpets maar sommige dierenartspraktijken hebben het ook wel.
Ik zou het niet al te lang geven, en niet te veel hoor, Axl liep op een gegeven moment rond met een
een soort van zakje met ontlasting uit z'n achterste ! Oeps, iets te veel gegeven dus, er komt een soort
rubber laagje lijkt het wel om alles wat in de maag zit heen, het lijkt net een soort zakje met ontlasting erin.
Ik geef nu maar 1 theelepeltje, ben vandaag weer begonnen dus even kijken of het genoeg is.
Doe ik even een dag of 3 denk ik. Dan zouden de meeste haren die nog onder in de maag zitten
of al in het darmkanaal er uit moeten zijn, beetje vies werkje, maar meestal maak ik het een beetje open
om te zien of ik haren kan zien ..

Normaal gesproken geeft Axl ook zo'n 1 x per maand of zelfs langer een haarbal op.
Nou gooit hij er al heel snel kleine stukjes haarbal uit, hij heeft altijd al een gevoelig maag/darm systeem gehad geloof ik
en wordt dus ook al heel snel misselijk van iets in zijn maag.
Nu in de rui plus misschien ongiften is het wel heel erg extreem !
Laatst gewijzigd door *Yvje* op za 23 apr 2011, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door