Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#1992909
Nou we zijn nu een aantal weken onderweg.
De eerste weken ben ik vooral bezig geweest met kijken hoeveel % hij nodig heeft, hoevaak per dag (KVV moest 3 keer anders ging hij spugen, nu krijgt hij smorgens een klein snackje en savonds pas eten en gaat prima!) en vooral wat hij lust.

Dat is nu allemaal wat duidelijker en ik ben nu aan het puzzelen op een menu.

Hij is nu 16 maanden en weegt 5,7 kilo.

Vleesbot                 504 gram 40%
Spiervlees 567 gram 45%
Orgaanvlees 189 gram 15%

Dit zijn onze percentages.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat bot eigenlijk meer is en spier minder.
Ik voer dikbevleesde botten (eendenrug, kippennek, eendenrug) als ik minder bevleesd voer kom ik wel op deze percentages.

Hij eet nu.
*1 dag pens
*2 dagen 200/250 gram eendenrug/nek/vleugel met  ong 50 gram spiervlees
*2 dagen kippennek/karkas/vleugel met 50 gram spiervlees
*2 dagen 150 gram spiervlees (rund, kip, geit, schaap) en 2 kippennekken (100 gram)

Verder eet hij 1 ei per week en ik doe mijn best er vis in te krijgen maar dat blijft een worsteling.
Groentes krijgt hij eigenlijk alleen als tafelrest en is dus onregelmatig en tel ik niet mee in het menu.
Orgaan krijgt hij nu nog gedroogd als beloning omdat we heel hard aan het trainen zijn (hulphondenopleiding) en hij voor gedroogde orgaan tenminste wil werken ;) Hij krijgt van 6 dieren orgaan hart/lever/nier.
Orgaan eet bij rauw nog niet, muv rundernieren, straks na de training wil ik ze steeds minder gedroogd aanbieden zodat hij ze straks ook rauw eet.

En lijkt het er al een beetje op?
Door Esther Q
#1992917
[quote="martine-tom"]
Dit zijn onze percentages.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat bot eigenlijk meer is en spier minder.
Ik voer dikbevleesde botten (eendenrug, kippennek, eendenrug) als ik minder bevleesd voer kom ik wel op deze percentages.
[/quote]
Bedoel je dat je eigenlijk meer bot geeft dan in die 40% zit? Maar als dat zo is dan kom je toch niet op de percentages die je noemt door MINDER bevleesd te voeren, maar juist door MEER bevleesd te voeren? Of ik begrijp je niet goed, doet er verder niet zoveel toe, vleesbot tussen de 40 en 50% is prima!

Hoelang ga je nog trainen? Lever vind ik wel echt interessant om vers te voeren. Als hij lever van de bio industrie rund niet lust (komt vaker voor) dan zou je biologische kunnen proberen, of lever van de schaap of geit. En als vis gaat lukken, dat zou helemaal geweldig zijn. Verder vind ik het er heel mooi uitzien, zeker als het spiervlees vooral van de geit en schaap komt!
Door Martine-Tom
#1993210
Ik voer nu eigenlijk alleen maar bevleesd bot.
Als ik naar een eendenrug kijk bijvoorbeeld zit daar zoveel vlees aan dat hij daar gewoon genoeg aan heeft.
Als ik naast die eendenrug nog spier ga voeren gaat hij aan de dunne...

De percentages hou ik wel aan als ik bijvoorbeeld geitenrib voer want daar zit veel minder vlees aan, geitenrib tel ik dus wel als bot apart zeg maar en daar voer ik dan spier bij.
Eigenlijk probeer ik alles uit en kijk naar zijn ontlasting, tot nu toe is het perfect op de combi botvlees met gedroogd orgaan (word dus uiteindelijk rauw).
Gister hebben we lamsstaart gekocht dat wil ik combineren met geitenspiervlees omdat die staart niet zo bevleesd is.
Ben benieuwd hoe dat gaat.

We moeten nu nog 4 weken naar hulphondenschool, daarna denk ik nog wel trainen maar dan wil ik langzaam de droogtijd van het orgaan in gaan korten.
Nu is het gewoon onhandig om met "nat" orgaan te gaan lopen omdat we nog zo hard trainen en zoveel belonen.
Als doel heb ik gesteld dat ik in augustus ook het orgaan rauw wil hebben, tot die tijd blijf ik ook vis proberen als het dan nog niet lukt heb ik het 10 maanden geprobeerd en dan ga ik het opgeven en doet hij het maar zonder vis.
Gebruikersavatar
Door nova
#2001921
[quote="martine-tom"]
Ik voer nu eigenlijk alleen maar bevleesd bot.
Als ik naar een eendenrug kijk bijvoorbeeld zit daar zoveel vlees aan dat hij daar gewoon genoeg aan heeft.
Als ik naast die eendenrug nog spier ga voeren gaat hij aan de dunne...

De percentages hou ik wel aan als ik bijvoorbeeld geitenrib voer want daar zit veel minder vlees aan, geitenrib tel ik dus wel als bot apart zeg maar en daar voer ik dan spier bij.
Eigenlijk probeer ik alles uit en kijk naar zijn ontlasting, tot nu toe is het perfect op de combi botvlees met gedroogd orgaan (word dus uiteindelijk rauw).
Gister hebben we lamsstaart gekocht dat wil ik combineren met geitenspiervlees omdat die staart niet zo bevleesd is.
Ben benieuwd hoe dat gaat.

We moeten nu nog 4 weken naar hulphondenschool, daarna denk ik nog wel trainen maar dan wil ik langzaam de droogtijd van het orgaan in gaan korten.
Nu is het gewoon onhandig om met "nat" orgaan te gaan lopen omdat we nog zo hard trainen en zoveel belonen.
Als doel heb ik gesteld dat ik in augustus ook het orgaan rauw wil hebben, tot die tijd blijf ik ook vis proberen als het dan nog niet lukt heb ik het 10 maanden geprobeerd en dan ga ik het opgeven en doet hij het maar zonder vis.
[/quote]

Ik vind het wat moeilijk  om een goed inzicht te krijgen over de verhoudingen zoals je nu voert.
Hier poepen ze in elk geval knikkers zo hard, als ik alleen  vleesbot( eendenruggen van VSE) zou voeren. Maar, elke hond is anders.

Nat orgaan is idd niet geschikt om mee te  nemen tijdens training.
Maar heb je al eens long gedroogd?
dat is mooi om te drogen en vervolgens mee te nemen.
Ik knip ook gedroogde eendenvoetjes aan 4 of 5  stukjes, en neem die mee in de jas zak. OOk niks geen probleem.

Lever of nier zou je ook even in de pan gooien  kunnen gooien voordat ze het eten en de tijd in de pan steeds meer verkorten.  Misschien ook een idee .
Zo hebben ze hier  ook het e.e.a. leren eten  ;)
Door mysmoothcollies
#2002271
[quote="martine-tom"]
Ik voer nu eigenlijk alleen maar bevleesd bot.
Als ik naar een eendenrug kijk bijvoorbeeld zit daar zoveel vlees aan dat hij daar gewoon genoeg aan heeft.
Als ik naast die eendenrug nog spier ga voeren gaat hij aan de dunne...

De percentages hou ik wel aan als ik bijvoorbeeld geitenrib voer want daar zit veel minder vlees aan, geitenrib tel ik dus wel als bot apart zeg maar en daar voer ik dan spier bij.
Eigenlijk probeer ik alles uit en kijk naar zijn ontlasting, tot nu toe is het perfect op de combi botvlees met gedroogd orgaan (word dus uiteindelijk rauw).
Gister hebben we lamsstaart gekocht dat wil ik combineren met geitenspiervlees omdat die staart niet zo bevleesd is.
Ben benieuwd hoe dat gaat.

We moeten nu nog 4 weken naar hulphondenschool, daarna denk ik nog wel trainen maar dan wil ik langzaam de droogtijd van het orgaan in gaan korten.
Nu is het gewoon onhandig om met "nat" orgaan te gaan lopen omdat we nog zo hard trainen en zoveel belonen.
Als doel heb ik gesteld dat ik in augustus ook het orgaan rauw wil hebben, tot die tijd blijf ik ook vis proberen als het dan nog niet lukt heb ik het 10 maanden geprobeerd en dan ga ik het opgeven en doet hij het maar zonder vis.
[/quote]

Even off topic: wat leuk dat je een aankomend hulphond vers voert! Welke HH stichting is dat?
Door Martine-Tom
#2002315
[quote="nova"]
Ik vind het wat moeilijk  om een goed inzicht te krijgen over de verhoudingen zoals je nu voert.
Hier poepen ze in elk geval knikkers zo hard, als ik alleen  vleesbot( eendenruggen van VSE) zou voeren. Maar, elke hond is anders.

Nat orgaan is idd niet geschikt om mee te  nemen tijdens training.
Maar heb je al eens long gedroogd?
dat is mooi om te drogen en vervolgens mee te nemen.
Ik knip ook gedroogde eendenvoetjes aan 4 of 5  stukjes, en neem die mee in de jas zak. OOk niks geen probleem.

Lever of nier zou je ook even in de pan gooien  kunnen gooien voordat ze het eten en de tijd in de pan steeds meer verkorten.  Misschien ook een idee .
Zo hebben ze hier  ook het e.e.a. leren eten  ;)


[/quote]
Ik voer 600 gram vleesbot, 400 gram spiervlees en 200 gram orgaan in de week.
Verder houden we 1 pensdag en daar eet hij dan 150 gram van.
Hij krijgt elke dag ongeveer een ons vleesbot, ongeveer 75 gram spiervlees en orgaan dus nog als snoepjes, deze week het lever wat minder gedroogd en dat vond hij heerlijk dus we gaan vooruit :biggrin2:
Ik zeg ongeveer een ons omdat het nogal lastig is om precies te hakken zeg maar, soms is het 120 gram, soms wat minder.
Ik vul het aan tot 175 gram op een dag met spiervlees, ten eerste omdat dat wat makkelijker hakken is en ten 2e omdat hij meer bot beter verdraagd dan meer spier.
Hart lust hij inmiddels al rauw, daar krijgt hij elke week een plakje van 30 gram ongeveer van (afgetrokken van zijn wekelijkse hoeveelheid die ik droog.

En ja long vind hij super lekker!
Alleen als ik daar 2 dagen op train wil hij er niet meer voor werken, meneer houd van afwisseling ::)
Door Martine-Tom
#2002316
[quote="mysmoothcollies"]
Even off topic: wat leuk dat je een aankomend hulphond vers voert! Welke HH stichting is dat?
[/quote]
We trainen bij hulphondenstichting De CLICK.
Door Martine-Tom
#2005993
Nou Tom is eindelijk door zijn angst voor rauw orgaan heen :biggrin2:
Omdat hij maar zo weinig mag heb ik een 2 weken schema geintroduceerd, spier, bot en pens is per week compleet en overig orgaan per 2 weken.
Hij mag per week 2 ons orgaan.
We houden 1 pensdag per week, dan eet hij ong 150 gram pens op een dag, ik reken dan nog 1 onsje orgaan per week wat hij moet krijgen.

Orgaan heb ik in stukken verdeeld, hart per ons, lever per 50 gram en nier ook 50 gram.
1 keer per 2 weken krijgt hij hart, lever of nier bij zijn eten.
Ik kom dan op 150 gram maar de porties zijn nooit helemaal precies op de gram dus dan komen we wel op de 2 ons, zeker als ik de gedroogde snackjes ook meetel.

Hart en nier vind hij lekker maar lever moet hij nog steeds even over denken, meestal eet hij dat vlak voor we naar bed gaan met het idee dat hij toch niks beters krijgt :biggrin2:

Verder gaat het steeds beter.
Hij lust steeds meer.
Qua bot heb ik 5 dieren, orgaan van 6 dieren en spier van 8 dieren, in totaal voer ik nu 9 dieren.
Niet slecht  :)

De verhouding van bot ligt nog steeds wat hoger dan de norm maar hier doet hij het goed op.
Als ik kipkarkas voer kloppen de verhoudingen wel dus ik denk dat de rest gewoon meer bevleesd is ofzo.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2006764
Toppie!

Hier moeten ze juist wat meer spier bij een karkas ook al is die goed bevleesd.
Zo zie je maar, iedere hond is weer anders  ;)
Door Martine-Tom
#2006924
Als ik het goed begrijp zijn zelfs jou 2 zelfde ras en leeftijd monsters nog verschillend :)
Van de week een bestelling binnen gekregen en ik had orgaanmix besteld voor de katten. Die eten het door omstandigheden niet dus maar geprobeerd bij Tom...en dat eet hij dus weer wel ::)
Nouja dan maar orgaan als mix, ik vind het best als hij het maar eet :P
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door