Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1992708
Sinds een aantal maanden hebben wij een kat in huis. Het is een hij en zolang hij niet sproeit in huis mag hij ook een hij blijven. Zijn naam is Kat (hoe origineel) en na een aantal weken in een bench te hebben gebivakkeerd loopt hij nu als de koning in huis tussen de honden door. Aangezien ik van huis uit geen kattenmoeder ben en de verwachting had dat hij wel naar buiten zou gaan om een beetje te jagen heb ik me nooit verdiept in wat een kat nodig heeft als hij rauwe voeding gaat eten.

Alleen, ons Kat is een bijzondere vermoed ik. Hij krijgt zolang als hij bij ons is brokjes en blik te eten maar tegenwoordig zit hij op het aanrecht als ik bezig ben met het eten van de honden en dat is al jarenlang rauw. Vorige week zijn we maar eens begonnen met een kippennekje aan Kat te geven en dat ging er smakelijk in. Vanmorgen heeft hij een schaaltje gesneden geitenvlees gehad en ook dat was binnen een nano seconde verdwenen.

Dus ja het wordt tijd voor een verbreding van de kennis want onze Kat wil blijkbaar ook gezond eten.

Maar wat heeft een kat nodig? Ik heb werkelijk geen flauw idee. Kan hij gewoon mee eten met het menu van de honden of heeft hij nog wel wat aanpassingen nodig?
#1992711
verstandige Kat ;)

Er zijn meerdere katten die met de hondenpot mee barfen, dat maakt het wel veel gemakkelijker dan aparte kleine porties te moeten maken.

Katten hebben geen groente/fruit oid nodig enkel vlees (volgens mij in hoger % dan bij de hond), af en toe een ei/kuiken en wat vette vis.
Pens lusten de meeste katten niet, maar de katten die standaard met de honden mee eten lusten dat vaak wel, zien eten doet eten denk ik  :biggrin2:

Vangt hij zijn eigen muizen ed? Als hij dat eet dan kan je ook hamsters/muizen/ratten proberen. Die zijn altijd compleet.

Succes!
#1992742
Pammie schreef: verstandige Kat ;)

Er zijn meerdere katten die met de hondenpot mee barfen, dat maakt het wel veel gemakkelijker dan aparte kleine porties te moeten maken.

Katten hebben geen groente/fruit oid nodig enkel vlees (volgens mij in hoger % dan bij de hond), af en toe een ei/kuiken en wat vette vis.
Pens lusten de meeste katten niet, maar de katten die standaard met de honden mee eten lusten dat vaak wel, zien eten doet eten denk ik :biggrin2:

Vangt hij zijn eigen muizen ed? Als hij dat eet dan kan je ook hamsters/muizen/ratten proberen. Die zijn altijd compleet.

Succes!

Nee hij vangt niets zelf want hij wil niet naar buiten. Hij mag wel en de deur staat ook de hele dag open maar hij gaat niet. Geeft ook niks want hij hoeft niets maar mag alles. Aan de meeste van zijn behoeftes kan ik voldoen lees ik. Hamster, muizen en ratten zijn een No Go hier. Ten eerste vind ik dat zelf afschuwelijk maar we hebben ook nog twee tieners in huis die ik kan wegdragen wanneer Kat dat moet gaan eten dus als ie vindt dat hij dat moet eten dan zal hij dat zelf moeten gaan vangen.

We gaan aan de slag met hem en voorlopig eet hij dan maar mee met de honden met af en toe een eitje erbij.
#1992784
Ik ben ook voor castreren bij katten.

Je hebt een kater, dus je zal niet ineens met een nestje kittens komen te zitten. Een ander wel, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet jouw probleem vindt.
Een open kater heeft veel behoefte zijn territorium te bewaken. Dit zal resulteren in sproeien (als jouw huis er middenin staat, zal hij niet in huis geneigd zijn te sproeien), veel uithuizig zijn, ongezelligheid (want drift ter bewaking) en meer risico op vechten. Open katers los lopen grote risico's op vechtwonden en bijbehorende abcessen, geslachtsziektes, verongelukt raken, verdwalen, door een ander meegenomen te worden (ze zullen er wilder uitzien en bv door iemand anders of castratieorganisatie meegenomen kunnen worden) en platgereden te worden (meer uithuizig). Er hoeft maar 1x een andere kat in de buurt van je huis te lopen en het sproeien kan beginnen. Dit stopt echt niet altijd met castratie dan en het stinkt verschrikkelijk. Ook is de lucht niet zo makkelijk weg te poetsen en dringt overal in door. Voorkomen is echt beter dan genezen.
Er zijn weinig nadelen aan het castreren van katten, itt bij honden. De nadelen kunnen zijn dat ze wat meer aanleg kunnen hebben om dik te worden. Iets minder voeren is zo gedaan.
De voordelen van castreren zijn erg aanwezig. Bij kortharige katten krijgt je geen castratenplofvacht, je zal geen moeite hoeven te doen om ze zoveel te voeren dat ze niet graatmager zijn, ze zijn gezelliger en huislijker (is ook handig om de muizen in huis tegen te gaan), zijn gezelliger voor andere dieren en mensen, minder kans op ziektes en wonden tgv vechten en andere katten bezwangeren (kater bijt poes in nek tijdens de daad, de meeste poezen bijten na de daad wel terug, kattenbijtwond is erg vies), etc. Dat hij nu nog niet naar buiten gaat, wil niet zeggen dat hij dat over een tijdje niet zal doen.
Het castreren van een kater is niet zo duur en een kleine ingreep. In Moerstraten zit een goedkope DA, daar is dat veel goedkoper dan bv bij DAP de Zoom in BOZ.
Wat je verder besluit is aan jou, maar ik wil je castratie echt aanraden.

Nu over voer.
Prooidieren hoeft echt niet perse als je dat niet wil. Kuikens kunnen ook vervangen worden door een ei en de rest (muizen, ratten, hamsters, gerbils) zijn niet nodig. Duiven en kwartels ook niet, maar kwartels worden wel vaak erg lekker gevonden. Gelukkig zijn er ook kale kwartels te koop; die lijken gewoon op een klein braadkipje.

Hier even de gemiddelde percentages voor een kat:
3% van het lichaamsgewicht per dag
30-50% vleesbot
10-20% orgaan
de rest spiervlees
Zoals al eerder gezegd eten de meeste katten geen groentemix (kunnen ze weinig mee) en lusten ze geen pens. Ook eten katten kleinere botjes. Qua vleesbot kan je denken aan klein gevogelte (dus geen kalkoen en struisvogel) en kleine andere dieren (konijn, haas). Spiervlees kan je alles geven, ik vind kopvlees vaak minder geschikt voor katten omdat me lijkt dat er minder voedingswaarde inzit. Katten eten kleinere porties, dus iets met minder voedingswaarde, maakt snel een groot gedeelte van het menu uit. Orgaan kan je buiten pens ook vanalles geven. Ik merk dat ze hier runderorgaan niet zo lekker vinden. Je kan allerlei soorten en dingen geven buiten pens; niertjes (konijn of lam), lever (kip, konijn, lam, kalkoen), maagjes (kip, eend, kalkoen) en natuurlijk hart (lam, kip, eend, rund, kalkoen, etc).
1x per week een portie vette vis voor de omega's; stukje zalmfilet of -karkas (koppen zijn te hard), een kleine hele vis (sardien of horsmakreel), etc. En 1-2x per week een eitje. Als het lukt om toch een kuikentje te geven, stellen de meeste katten dat wel beter op prijs dan een ei. Kuikens zijn ook leuk om mee te gooien, maar dat kan je ze gewoon afleren. Je kan katten trainen om van een eigen kleedje op een eigen plaats te eten.
Jonge en actieve katten eten meer dan oude bankaardappels. Ik geloof dat de meeste katten hier tussen de 100 en 200 gram per dag eten. Katten eten het liefst wel 2x per dag, maar er zijn er ook die liever 1x per dag eten. Ik raad zelf wel 2x per dag aan, omdat katten niet mogen vasten en een gevoelige lever hebben. Bij 1 maaltijd missen loop je dan sneller risico op leververvetting. Als je 2x per dag voert, is 1 maaltijd missen of erg weinig eten niet zo'n ramp, want dan is er later op de dag nog een maaltijd om het weer in te halen.
Kijk rustig even rond hier en naar verschillende menu;s die mensen hun katten voeren. Zo kom je op allerlei ideetjes.

Als je eenmaal een menuutje hebt gemaakt, mag je dat ter controle natuurlijk altijd hier zetten.
#1992790
dank jullie wel .

Even over het castreren...het is niet mijn eerste kat in mijn leven zodat ik daarover het een en ander aan bagage heb. Ik snap alle voordelen van het wel laten castreren maar net zoals bij mijn honden ben ik voorstander om ze zo lang mogelijk intact te laten en pas castreren wanneer dat noodzakelijk is. Meneer Kat heeft nu nog geen aanleiding tot castreren gegeven dus hij mag intact blijven. Mijn vorige kater is pas gecastreerd op het moment dat hij ging sproeien en na castratie was dat helemaal voorbij.

Over het uithuizig zijn ...dat juist een beetje de bedoeling. Hij is hier omdat we buiten wonen en last hebben van muizen. Kat moet die gaan vangen maar dan moet ie wel naar buiten gaan. We laten hem daarin de vrije keuze...ondanks dat het wel de bedoeling is gaan we hem niet dwingen om buiten te zijn. Andere katten hier op het erf zal hij niet tegenkomen.

Kat krijgt 2 keer per dag eten en nu met alle tips zijn we een stuk verder .Vis krijgt hij al en gaat er ook prima in.
#1992841
A picture says more than a thousand words. ;D

Erna, ik kan alleen maar hopen dat alle poezen in jullie buurt gesteriliseerd zijn. Er worden meer ongewenste kittens geboren dan 'gouden mandjes' voor te vinden zijn.  :(
Laatst gewijzigd door Tamomi op za 16 apr 2011, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#1992846
Tamomi schreef: A picture says more than a thousand words. ;D

Erna, ik kan alleen maar hopen dat alle poezen in jullie buurt gesteriliseerd zijn. Er worden meer ongewenste kittens geboren dan 'gouden mandjes' voor te vinden zijn. :(
Ja dit gaat de aloude discussie worden van 'Ik moet mijn kat castreren omdat poezeneigenaren geen maatregelen nemen'. Daar ga ik even niet in mee na dit bericht.

Zolang Kat geen aanstalten maakt om naar buiten te gaan of om verder te gaan dan ons eigen erf en niet sproeit in huis zie ik geen reden om hem te castreren. Mocht hij in de toekomst wel verder willen verkennen gaan we daar weleens over nadenken. Voor nu heeft het geen enkele zin om te proberen mij een schuldgevoel aan te praten. Als hondeneigenaar en fokker ken ik mijn verantwoordelijkheden en dat geldt voor de kat niet anders, maar dan wel op het tijdstip dat ik het nodig acht. Voor nu heeft Kat het nog erg naar zijn zin op de beneden en bovenverdieping en schijnt het buitenleven niet zo aantrekkelijk te zijn.
#1992857
Tsja, dat kan een poezeneigenaar ook zeggen: “Moet ik mijn poes soms laten steriliseren omdat kater-eigenaren geen maatregelen nemen?” En dan blijft alles bij het oude en wordt er weer een nestje kittens in het asiel geplempt.

Je kat laten helpen doe je niet uit schuldgevoel, maar uit een gevoel van verantwoordelijkheid.

‘Geen aanstalten maken’ zegt niks. Zijn gebrek aan belangstelling voor ‘buiten’ kan in een oogwenk omslaan. Zeker als-ie in de gaten heeft dat er een krolse poes rondloopt. Je hoeft maar een paar seconden de andere kant op te kijken en hij is foetsie.

Maar ja, ik hoop dat het zo ver niet komt.
#1992858
Alles is nu wel gezegd over wel of niet laten castreren, alle meningen zijn verkondigd. De enige die iets te zeggen heeft over het daadwerkelijk castreren van Kat is Erna zelf, want het is haar kat.
Laten we allemaal nu verder on topic gaan en het over voer hebben, waar ook dit hele forum over draait.
#1993066
Ik denk dat je idd best een end komt om kat (leuke naam trouwens) gewoon met de honden mee te laten eten (met wat kleine aanpassinkjes zoals al genoemd) krijg je alleen maar een makkelijk etende kat van!
En als hij pens lust, why not voor af en toe. Mijn jongste is bij mamma+familie ook opgegroeit met honden en heeft daar ook een voorliefde voor pens opgedaan (die de andere hier nu in mindere maten soms ook lekker vinden)

Zien eten doet eten, deze meneer komt er wel denk ik met die barfhonden van jullie!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door