Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1992227
Hoi iedereen. Ik ben alweer 2 maand aan het Kvv'en en het gaat best goed.
De oudste Axl doet het er belachelijk goed op en smult er ook van en eet
als ik niet oppas ook de porties van de andere kat op !

Izzy, de jongste, een poes doet nog steeds iets moeilijker, al eet ze steeds vaker
als ik haar eerst omkoop met een stukje vlees met Gourmet erdoor rauw vlees zonder blik.
Alleen ze zit lang niet aan de hoeveelheid die ze zou mogen hebben op een dag, ze krijgt
nu zo'n 110 gram per dag. Ze zou makkelijk zo'n 125 gram mogen, ze is erg slank en zou er
nog wel een gram of 200 weer bij mogen hebben. Alleen eet ze dus maar een aantal happen en
dan heeft ze genoeg. Een paar uur later begint ze dan wel weer te mauwen dan heeft ze weer honger.
Nu geef ik daar maar aan toe omdat ik bang ben dan ze anders veel te weinig op een dag binnen krijgt.

Wat moet ik hiermee aan ? Moet ik gewoon hard zijn en het bij 2 keer per dag voeren laten en als ze
niet genoeg heeft gehad haar gewoon negeren ? Leert ze op deze manier dat ze haar bordje leeg moet maken ?
Ik heb het al eens eerder geprobeerd maar de boodschap kwam niet echt goed over geloof ik.
Ik maak me dan ook zorgen als ze te weinig binnen krijgt, ik wil namelijk ook niet dat ze nog meer afvalt nu.
Moet ik me hier gewoon niet druk om maken en een paar dagen heel hard zijn zodat ze wel meer in èen keer eet ofzo ?

Liefs Yvonne
#1992229
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Het verschil tussen 110 gram en 125 per dag is best klein. Als ze niet meer wil eten, wil ze niet meer eten. Katten dwingen is erg moeilijk en kan ook juist averechts werken.
Ik denk dat ze nog steeds in de wenperiode zit. Als ze daar doorheen is gekomen, zal ze wellicht meer gaan eten. En sommige katten doen dat niet; die eten echt niet meer dan ze nodig hebben.
De wenperiode kan lang duren; bij sommigen wel een half jaar.
#1992278
Maakt het voor het in 1 keer meer eten uit of je wel of niet samen zet tijdens het eten?

Onze Remi laat rustig iets staan om er later weer aan te gaan beginnen, tenzij Stitch erbij zit.
Dan is ie (terecht  :biggrin2:)  bang dat Stitch zijn voer inpikt.

Zeuren om eten, dat deden ze hier in het begin ook heel erg. Dat heeft zeker een paar maanden geduurd.
Nu ze BARF krijgen, is het een heel stuk minder, maar als je ze soms ziet, alsof ze zwaar uitgehongerd zijn...
En dan zo beschuldigend kijken, ik zou me bijna schuldig gaan voelen.
Terwijl ze prima op gewicht zijn, Remi zou zelfs wel iets kwijt mogen.
#1992895
*Yvje* schreef: Hej Koekje, dank voor je reactie, het zou idd zo kunnen zijn dat ze niet meer eet dan
ze nodig heeft, maar dan zou ze toch na een uur niet alweer gaan vragen om eten ?
iedereen (ik zelf ook) geeft als tip katten beperkt de tijd te geven om te eten. Dan wordt het gemakkelijker om ze over te zetten, in de meeste gevallen zal dit zeker zo zijn. Hier geldt dat dus niet. Meneer eet als hij zin heeft (dan ook veel) en anders eet hij bijna niet. Ook niet na enkele dagen volhouden.
's Morgens zet ik een bakje neer, soms wordt er meteen wat van gegeten, soms in een keer helemaal op en andere keren eerst naar buiten om een paar uur later een paar hapjes te nemen, als ik 's middags thuis kom is het iig altijd op.

Mocht ik iets uit de vriezer heb gevist dat hij niet zo lekker vindt waar hij even geen trek heeft en ik ben thuis, dan zeurt hij om eten terwijl het er staat >:(. Op die momenten zet ik het wel terug in de koelkast, later op de dag nog een keer proberen. Soms heeft hij er dan wel in eens trek in, 2e keer niet, dan krijgt hij volgende dag hetzelfde ontbijt.

's avonds gaat het meestal in 2 rondes op, 1e als meneer Pammie uit zijn werk komt en 2e na Flips avondommetje.

Als ik 2 eetmomenten in zal lassen, dan weet ik zeker dat hij (voor zijn doen) veelte weinig zal gaan eten. Nu heb ik maar 1 kat, dat maakt het wel simpel om het te laten staan.
#1993486
Heeeej, ja, heb ik ook al aan zitten denken en geprobeert maar ik vind het geen goeie optie.
Ten eerste eet Axl het dan dus gewoon op en ten tweede vind ik het goor, het vlees ligt op de vensterbank
boven een kachel, de enige plek waar de hond er niet bij kan en de katten wel, het vlees wordt na anderhalf uur al
heel droog en bruin, dan hoeft ze het dus ook al niet meer ! Dus ik moet wel in porties voeren, ik
zet haar er gewoon bij, dan begint ze ook nog niet hoor, ik moet even iets tegen d'r neus aan drukken
zodat ze het proeft, dan begint ze meestal wel zelf te eten, ik leg steeds een nieuw stukje neer vlak
voor het andere op is... als ik er meerder neer leg loopt ze weer weg ! Het is echt een vreselijk maffe kat !
Krijg soms echt geen hoogte van d'r ! Ik denk dat ik het maar bij 3x eten geven laat, dan lukt het in de meeste gevallen
wel om haar om een dag zo'n 115 gram naar binnen te laten werken. Ik zal verder eens kijken
of ik het kan mengen met een klein beetje a/d voer, krijgt ze iig wel genoeg voedingstoffen binnen.
Daar is ze nogal dol op, misschien wordt ze ook zat van het eenzijdige blikvoer van Gourmet, ze lust
er maar 2 smaken van, de zalm en tonijn en het lijkt me aardig hetzelfde. Wel even duur maar goed, is te proberen..
#1994735
misschien dan juist het ontbijt overslaan? Het kan natuurlijk zijn dat ze door de verschillende kleinere porties gewoon niet zoveel trek heeft. Als het dan ook nog eens niet het lievelingsmaal is, is laten staan wel gemakkelijker.

Is haar omgeving verder wel rustig? Ik kan mij zo voorstellen dat aan de andere kant vh raam veel gebeurd, toch honden op de loer of andere katten, waardoor er geen rust is om te eten.
Flip eet in een hoek in de keuken, met zijn kop naar de muur en rug naar de buitendeur. Andersom eet hij niet rustig, steeds gejaagd naar buiten kijken ed. Dit doet hij alleen als hij eet, als hij gewoon binnen is boeit buiten hem weinig ???
Eten gaat hier ook aanzienlijk vlotter als wij rustig aan tafel/voor tv zitten.

Een andere eet plek zoeken kan ook werken, om de associatie met de vensterbank + eten = gedoe aan mn lijf weg te nemen. Heb je boven een kamer over? Of op kleedje op zolder, overloop, in de badkamer oid. In het begin zal je vieze blikprut kunnen voeren, dat eet ze goed. Op het moment dat ze op haar nieuwe plek goed eet kan je andere dingen toe gaan voegen en de blikprut verminderen.
#1995160
Hoi Pammie ! Nou, ik was ook niet zo handig geweest kwam ik achter, ik had 3 dagen dezelfde smaak Cb gegeven,
daar zal het mede aan gelegen hebben denk ik ! Normaal krijgen ze iedere dag een ander merk en smaak.
Ook krijgt ze nu op de grond eten, ik gooi eerst wat voor haar neer met lekker veel blik erdoor, dan smikkelt ze het
wel op in de meeste gevallen, en dan leg ik snel wat op het placematje op de grond en zet ik haar er neer en dan
eet ze wel redelijk goed eigenlijk, moet echt wel in 3 keer voeren, want anders lukt het echt niet, nu lukt het meestal
net om die 115  gram bij haar naar binnen te krijgen soms zelfs iets meer ! Afhankelijk van de smaak ook denk ik.
Ik denk idd dat ze de vensterbank nu geassocieerd heeft aan een gefrustreerd baasje ..
#1997946
Hihi, ja, beetje dom van me ook, en ik maar sjago zijn op die arme arme poes ! Nja.. geloof
dat ze het me allang weer heeft vergeven. Ze rende op een gegeven moment al van me weg als
ik naar d'r toe kwam met die vinger met Kvv..  ;D Nu gaat ze meestal ergens zitten en dan
leg ik haar wat voor, meestal doet ze het zelf nu wel, vandaag eet ze weer de Cb natuur, is ze
minder dol op, dat was ook die die ze dus 3 dagen heeft gehad. Vandaag eet ze dus weer iets minder goed.
Heb het vanochtend op d'r pootje afgesmeerd, proeft ze het en dan heeft die muts wel zoiets van.. hmm...is toch niet zo vies.
Ik laat het haar zelf een beetje aangeven ook, ze begint meestal op een bepaalde manier te mauwen en dan springt ze
op de koelkast of het aanrecht dan weet ik wel dat ze wat lust, meestal wacht ik da even want ik wil
haar er ook niet aan laten wennen dat ze zodra ze roept meteen eten krijgt ! Maar het gaat ze weer iets beter.
Ze eet ook steeds meer stukjes Kvv zonder toevoeging .. en ik ga volgende maand eens kijken naar Tinlo,
dan krijgen ze 4 verschillende merken en een boel smaken, dan krijgen ze CB lam en natuur, en Bibi, natuur en beef en
Lotgering mogen ze af en toe wel van de hond even mee smikkelen en dan van Tinlo nog 4 smaken.
Dat moet voldoende zijn toch !!

Ow ja ! En Izzy zit nu op de goeie dagen op 120 gram Kvv !
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door