Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#1991538
Ikijok heeft van pup af aan een wat gevoelig maag-darmstelsel. Vaak braken (meestal gal) en snel "van de leg". Nu hij qua gedrag rustiger wordt, gaat het nu stukken beter. Ribben en groter botwerk kon ik hem nooit geven, want hij gooide dat eruit en werd er ook echt ziek van. Nu het beter gaat, toch besloten weer wat groter botwerk te proberen. Konijn is al goed gegaan (als ik dat niet te vaak geef) en vandaag ga ik de hertenribben weer proberen. Ik ben benieuwd! Ik had nog 'n mooi zacht stukkie liggen met flink vlees eraan. Ik heb er voor de zekerheid een flink stuk pens bij gegeven. Afwachten hoe 't valt. Voorlopig ligt ie uit te buiken...
Door Laura2004
#1991838
Ik hoop ook dat het nu goed gaat.

Maar ik vraag me af, waarom wil je dat hij grotere botten eet? Er zijn genoeg zachtere botten te vinden in NL.

In Spanje gaf ik ook hardere botten, omdat ze anders totaal niet gevarieerd konden eten, maar in Nederland krijgen ze eigenlijk alleen zachte botten, en dan is er al meer dan genoeg variatie.
Door Malamoods
#1991963
Laura2004 schreef: Ik hoop ook dat het nu goed gaat.

Maar ik vraag me af, waarom wil je dat hij grotere botten eet? Er zijn genoeg zachtere botten te vinden in NL.

In Spanje gaf ik ook hardere botten, omdat ze anders totaal niet gevarieerd konden eten, maar in Nederland krijgen ze eigenlijk alleen zachte botten, en dan is er al meer dan genoeg variatie.
Ik heb verschillende redenen om het nog eens te proberen. Als eerste denk ik echt dat zijn gedragsverandering ook van invloed is op zijn spijsvertering. Dat denk ik in elk geval te merken. Daarnaast is kauwen van grotere botten goed voor hem. Als eerste vanwege zijn tanden, want die zien er niet uit.  :-[ Maar van kauwen wordt je ook rustig en vroeger liep hij te mutsen en nu ligt hij gewoon heel ontspannend en genietend te knagen aan zo'n bot. Maar je hebt gelijk dat 't voor de variatie niet nodig is... Hij krijgt 't ook niet wekelijks, maar gewoon zo af en toe (als ik super zacht en goed bevleesd heb). Als het nu wéér niet goed valt, dan is mijn besluit definitief en dan krijgt hij geen grotere botten meer. Maar tot nu toe gaat 't goed. Ik zie een relaxte hond, die niet sloom of misselijk gedrag vertoont. Hij heeft niet gespuugd vannacht en vanochtend een prima drol neergelegd. Het kan vandaag (uiterlijk morgen) nog "misgaan". Maar ik verwacht eigenlijk dat 't goed gevallen is.... So far so good....
Door Esther Q
#1991965
Fijn dat het tot nu toe goed gaat!
Ik ben even benieuwd, eet hij ook moeilijk, in de zin van dat hij er lang over doet en niet makkelijk dikker te krijgen is? Of snaait hij alles wel zo weg?
Door Malamoods
#1991972
Esther Q schreef: Fijn dat het tot nu toe goed gaat!
Ik ben even benieuwd, eet hij ook moeilijk, in de zin van dat hij er lang over doet en niet makkelijk dikker te krijgen is? Of snaait hij alles wel zo weg?
Ik heb altijd flink mijn best moeten doen om hem op gewicht te houden. Met 'n kilo per dag lukte het om hem op gewicht te houden, al vond ik hem wel altijd wat aan de magere kant... Nu wordt hij ietsjes te dik, hij heeft nu echt minder eten nodig. Tijdens het eten liep hij vaak te meuten. Hij had geen rust in zijn lijf, liep dan tien keer met het voedsel in zijn bek, liep 'n rondje, kauwde wat, spuugde weer uit. Hij kwam niet echt tot eten zeg maar en als hij er wel toe kwam, was 't peuzelen. Tijdens training was de adrenaline zo hoog, dat hij vaak geen voedsel aanpakte en verder was hij gewoon vaak misselijk. Inmiddels eet hij nog steeds peuzelig, maar duidelijk met meer rust en meer motivatie. Hij geniet er meer van en tijdens training is ie gulzig. Hij kan zowat niet wachten op zijn beloning! Het wordt echt 'n andere hond.
Laatst gewijzigd door Malamoods op vr 15 apr 2011, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#1991977
Esther Q schreef: Ok, dank je :) Een van onze mals is ook moeilijk op gewicht te houden en mutst nogal met zijn eten.
Is dat ook zo'n stuiterbal eh... stuitermal?
Door Xada
#1992060
Esther Q schreef: Fijn dat het tot nu toe goed gaat!
Ik ben even benieuwd, eet hij ook moeilijk, in de zin van dat hij er lang over doet en niet makkelijk dikker te krijgen is? Of snaait hij alles wel zo weg?
Mag ik vragen waarom je dit wil weten?
Wamão van mij was ook niet op gewicht te krijgen en at heel langzaam en voorheen at hij heel vaak zijn brokken niet op.
Toen ik hem vlees ging geven at hij beter maar met eend zat hij ook altijd nog te mutsen. Eend at hij als ik hem voerde in hapklare stukjes. Een vriendin van mij had ook een hond die moeilijk at en ook die is jong overleden. Ik vraag mij af of hier een relatie tussen is.
Door Esther Q
#1992119
Rachel, het is onze 'showlijn' mal, die rustige weet je nog :)
Xada, ik vroeg het omdat enkele van onze honden bot niet altijd goed verteren, dat zijn nakomelingen van deze reu. De eerste outcross in onze groep. De andere honden hebben er geen moeite mee en die vreten als beesten :biggrin2: Het zijn allemaal nog jonge honden. Waaraan zijn de honden overleden waar jij het over hebt en op welke leeftijd? We hebben hier ook een husky lopen die heel moeilijk eet. Haar geschiedenis kennen we verder niet (alleen in theorie). Is ook nog jong.
Door Laura2004
#1992177
Malamoods schreef: Ik heb verschillende redenen om het nog eens te proberen. Als eerste denk ik echt dat zijn gedragsverandering ook van invloed is op zijn spijsvertering. Dat denk ik in elk geval te merken. Daarnaast is kauwen van grotere botten goed voor hem. Als eerste vanwege zijn tanden, want die zien er niet uit.  :-[ Maar van kauwen wordt je ook rustig en vroeger liep hij te mutsen en nu ligt hij gewoon heel ontspannend en genietend te knagen aan zo'n bot. Maar je hebt gelijk dat 't voor de variatie niet nodig is... Hij krijgt 't ook niet wekelijks, maar gewoon zo af en toe (als ik super zacht en goed bevleesd heb). Als het nu wéér niet goed valt, dan is mijn besluit definitief en dan krijgt hij geen grotere botten meer. Maar tot nu toe gaat 't goed. Ik zie een relaxte hond, die niet sloom of misselijk gedrag vertoont. Hij heeft niet gespuugd vannacht en vanochtend een prima drol neergelegd. Het kan vandaag (uiterlijk morgen) nog "misgaan". Maar ik verwacht eigenlijk dat 't goed gevallen is.... So far so good....
Duidelijk! Fijn dat het tot nu toe goed gaat  ;)

Ik ben juist zo blij dat ik als mijn hondjes straks weer bij mij zijn geen hardere botten hoef te voeren  :)
Door Malamoods
#1992258
Laura2004 schreef: Duidelijk! Fijn dat het tot nu toe goed gaat  ;)

Ik ben juist zo blij dat ik als mijn hondjes straks weer bij mij zijn geen hardere botten hoef te voeren  :)
Dat kan ik me voorstellen. Een keuze is natuurlijk altijd veel beter. Maar, die ribben geef ik dus niet wekelijks. K'eyush zou dat denk ik wel aankunnen, maar Ikijok niet. Als het zo gaat, zoals nu is het puur als aanvulling op het "gewone" menu (zachtere botten dus), zodat ze af en toe iets meer met 't bekkie moeten werken.
Esther Q schreef: Rachel, het is onze 'showlijn' mal, die rustige weet je nog :)
Xada, ik vroeg het omdat enkele van onze honden bot niet altijd goed verteren, dat zijn nakomelingen van deze reu. De eerste outcross in onze groep. De andere honden hebben er geen moeite mee en die vreten als beesten :biggrin2: Het zijn allemaal nog jonge honden. Waaraan zijn de honden overleden waar jij het over hebt en op welke leeftijd? We hebben hier ook een husky lopen die heel moeilijk eet. Haar geschiedenis kennen we verder niet (alleen in theorie). Is ook nog jong.
Ik vroeg me dus af of er een verband bestond (misschien ook bij andere honden?) tussen druk gedrag en problemen met de spijsvertering. Problemen met slecht verteren botten, heftig reageren op vet, of vaak spugen en dunne ontlasting. Vandaar dat ik 't vroeg....

Bij Ikijok is kennelijk zijn spijsvertering (en weerstand) verbetert. Eerst pikte hij elk virusje mee. Deden we iets leuks, dat hij spannend vond (bijv. wandelen met vriendin en haar malamutes), dan was 't accuut dunne ontlasting en ga zo maar door.... Nu gaat dat dus veel beter.
Door Malamoods
#1993631
Nou, ik kan inmiddels melden dat de hertenribjes prima gevallen zijn! Ik durf overigens lamsribben niet aan, ook omdat die vrij vet kunnen zijn. Ik laat het zo af en toe dus gewoon bij de hertenribben. Dat lijkt me beter. Maar ik ben dus heel blij met dit resultaat!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door