Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1990245
Ik zie net op de nieuwe homepage van bp dat lamspoten gegeven mogen worden (ik dacht altijd dat dat "dragende poten van een groot dier" waren"). Nou kan ik op een Duitse webste gemengde lamsbotten kopen van biologisch lam, botten van verschillende grootte. Dit is het bijbehorende plaatje: Afbeelding

1,75 € voor een kilo biolamsbotten is spotgoedkoop voor mij, en nou lamspoten wel blijken te mogen, overweeg ik flink wat kilo's in te slaan. Doen of niet? Ze hebben daar ook biolamsruggengraat voor 2,70 €, kan dat ook?
Door Barf
#1990263
Van een heel jong lammetje kan het volgens mij wel, laat ik het zo zeggen mijn honden hebben daar geen moeite mee maar je moet wel zeker weten dat het inderdaad een leblammetje is ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1990267
Ben wel benieuwd waar dat staat?

Ik geef geen lamspoten want over het algemeen zijn die erg hard en splinteren.
En ook erg kaal.
Poten van zuiglammeren zou ik nog wel durven, maar dan heb ik het over lammetjes van nog geen week oud die dus heel zacht zijn.
De meeste lammeren worden pas geslacht rond 8-9-10 maanden en dan vind ik de poten echt te hard.

Lamsruggengraat geef ik weleens, tenminste als ze zacht genoeg zijn.
Ik zie trouwens ook geen plaatje.
Door Anne in Zweden
#1990277
May Linn schreef: Ben wel benieuwd waar dat staat?

Ik geef geen lamspoten want over het algemeen zijn die erg hard en splinteren.
En ook erg kaal.
Poten van zuiglammeren zou ik nog wel durven, maar dan heb ik het over lammetjes van nog geen week oud die dus heel zacht zijn.
De meeste lammeren worden pas geslacht rond 8-9-10 maanden en dan vind ik de poten echt te hard.

Lamsruggengraat geef ik weleens, tenminste als ze zacht genoeg zijn.
Ik zie trouwens ook geen plaatje.
In de handleiding, onder vleesbotten, en dan naar beneden scrollen; iets onder de helft van de pagina staan ze.

Raar dat jullie geen fotootje zien, ik zie 'm wel namelijk. :-\

Ik zal op die website eens navragen hoe oud de geslachte lammetjes waren. Ze staan er nog maar sinds kort op, na lange afwezigheid van enige vorm van lam, dus ik heb goede hoop dat het jonge dieren zijn.

Ik had in november trouwens van de buren de resten van twee lammeren van 6 maanden gekregen. De poten heb ik niet gehouden, maar zou ik dat de volgende keer wel kunnen doen? Het is duidelijk dat die voor geen snoeischaar wijken, maar als recreatieknaagsel - zoals in de bp-reportage wordt gezegd - is het misschien wel iets?

Dank voor de antwoorden alvast, u allen! 
Door nienk
#1990328
Reus heeft wel eens (delen van) lamspoten gehad, piepjonge lammetje van bij de islamitische slager. groot succes, soms liet hij het middelste stuk liggen, was dan toch iets te hard. maar de knokkels en het kniegewrichtje is leuk knaagwerk, en met name het merg ging er erg goed in bij hem!
Door Lizzy
#1990351
Ik heb inmiddels ook dit hoofdstuk alvast aangepast om onduidelijkheid te voorkomen. Dit was een beetje oude meuk, qua tekst. Ik voer gewoon geen poten. En als je al poten wilt voeren, dan echt niets anders dan van ZUIG-lam (en ook dat voer ik dus niet).
Door Anne in Zweden
#1990362
Lizzy schreef: Ik heb inmiddels ook dit hoofdstuk alvast aangepast om onduidelijkheid te voorkomen. Dit was een beetje oude meuk, qua tekst. Ik voer gewoon geen poten. En als je al poten wilt voeren, dan echt niets anders dan van ZUIG-lam (en ook dat voer ik dus niet).
Oké, helemaal duidelijk. Dan worden het dus de ruggetjes en verder niets. Ik begin wel eens te twijfelen, omdat ik hier omringd wordt door barfers die er geen been (hahaaaaa) in zien runderpoten te voeren, en dus ook lamspoten. Maar beter van niet is beter van niet.

Zenks for ze meedenken!
Door Esther Q
#1990369
Wij voeren hier soms wel eens poten en op zich gaat dat redelijk, maar ik zou het dus ook niet doen als het niet nodig is, het is gewoon veel harder dan andere botten en los van of het goed verteerd, slijt het onnodig de tanden.
Door Anne in Zweden
#1990457
Esther Q schreef: Wij voeren hier soms wel eens poten en op zich gaat dat redelijk, maar ik zou het dus ook niet doen als het niet nodig is, het is gewoon veel harder dan andere botten en los van of het goed verteerd, slijt het onnodig de tanden.
Toch verbaast het me dat in Duitsland zulke poten zonder blikken of blozen worden gegeven. Onze hondenschooltrainers geven bv. één keer per maand een halve runderpoot waar de honden dan een halfuur per keer op mogen knabbelen, en lamspoten zonder enige vorm van vlees er nog aan gaan er zelfs vaker dan één keer per maand doorheen. Als ik dan zeg dat wij Hollanders dat niet doen vanwege de slijtage, dan kijken ze heel vreemd. En ik moet het ze nageven: hun honden hebben perfecte gebitten. Ik heb er eens een blik op geworpen, een achtjarige retriever met werkelijk spierwitte tanden, geen spatje tandsteen, echt bewonderenswaardig. Vandaar dat ik soms wel eens twijfel of ik mijn viervoeters niet ook af en toe eens zo'n blok kan voorzetten, ter recreatie ende vermaeck.

Ik kreeg laatst van een Duitse barfleverancier die op de hondenschool langskwam een infobrochure mee voor mensen die willen overstappen van brok op barf. Daarin staat ijskoud dat runderstrotten zo ongeveer het ideale barfbot zijn omdat het uitstekende calciumleveranciers zijn, en dat voor mooie schone gebitten kalfsribben worden aangeraden. :-X Hoe kan dat toch zo afwijken van wat wij hier doen, denk ik dan.

Wat me wel opvalt is dat Duitse barfhonden naar mijn mening beduidend minder mooi glanzen dan die van ons. Ze zien er goed uit (dankzij de trainers zijn er veel barfers op de hondenschool), maar niet zo mooi en gespierd als ons drietal (zei zij misschien niet geheel objectief... 8)). Dus het Duitse systeem met z'n olietjes en graantjes en relatief weinig afwisseling spreekt me verder niet zo aan. Maar op de gebitten van de retrievers van onze trainers ben ik wel eens jaloers...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1990486
Heb eindelijk de nieuwe website gevonden....hoezo blond  :P
En nu ook gesnapt dat het al aangepast is.

Ik snap niet dat mensen uberhaupt runderpoten voeren  :-X
Slijtage ahja ok, daar valt miss nog over te twisten.
Maar ik heb een paar jaar geleden een hond zien overlijden aan een runderknie, dat wil je niet meemaken.
Die rede vind ik al genoeg om geen runderpoten te geven en voorzichtig te zijn met hard bot.
Hier komen dan ook geen lamspoten in huis.
Jonge lamsrugwervel, schouderblad en nek gaat nog wel, maar dan wel nog met vlees eraan en vlees erbij.

Uiteraard kies je eigen weg  ;)
Maar als je variatie genoeg hebt en je honden kunnen genoeg kauwen op ander vleesbot, dan zou ik het risico niet nemen.
Door Esther Q
#1990572
Anne in Duitsland schreef: Toch verbaast het me dat in Duitsland zulke poten zonder blikken of blozen worden gegeven. Onze hondenschooltrainers geven bv. één keer per maand een halve runderpoot waar de honden dan een halfuur per keer op mogen knabbelen, en lamspoten zonder enige vorm van vlees er nog aan gaan er zelfs vaker dan één keer per maand doorheen. Als ik dan zeg dat wij Hollanders dat niet doen vanwege de slijtage, dan kijken ze heel vreemd. En ik moet het ze nageven: hun honden hebben perfecte gebitten. Ik heb er eens een blik op geworpen, een achtjarige retriever met werkelijk spierwitte tanden, geen spatje tandsteen, echt bewonderenswaardig. Vandaar dat ik soms wel eens twijfel of ik mijn viervoeters niet ook af en toe eens zo'n blok kan voorzetten, ter recreatie ende vermaeck.

Ik kreeg laatst van een Duitse barfleverancier die op de hondenschool langskwam een infobrochure mee voor mensen die willen overstappen van brok op barf. Daarin staat ijskoud dat runderstrotten zo ongeveer het ideale barfbot zijn omdat het uitstekende calciumleveranciers zijn, en dat voor mooie schone gebitten kalfsribben worden aangeraden. :-X Hoe kan dat toch zo afwijken van wat wij hier doen, denk ik dan.

Wat me wel opvalt is dat Duitse barfhonden naar mijn mening beduidend minder mooi glanzen dan die van ons. Ze zien er goed uit (dankzij de trainers zijn er veel barfers op de hondenschool), maar niet zo mooi en gespierd als ons drietal (zei zij misschien niet geheel objectief... 8)). Dus het Duitse systeem met z'n olietjes en graantjes en relatief weinig afwisseling spreekt me verder niet zo aan. Maar op de gebitten van de retrievers van onze trainers ben ik wel eens jaloers...
Mij verbaasd het niet meer. NLders zijn in de regel erg voorzichtig, of bezorgd, denk ik, in vergelijking met veel andere landen. Mijn vriend geeft ze af en toe ook zonder blikken of blozen (varkenspoten, geen rund) en vooral varkenskoppen hebben ze ook gehad en soms nog wat andere harde dingen en ik moet toegeven, het gaat ook gewoon goed, behalve dat sommige van onze honden slijtage aan de tanden hebben en ik wijdt dat voorlopig aan de harde botten, maar misschien komt het door het klappertanden wat sommige van diezelfde honden doen voor het werken en eten, door hun opwinding. Een deel van onze lijn bestaat uit vrij zenuwachtige honden. En niet bij allemaal staan de tanden precies goed op elkaar, dat helpt natuurlijk ook niet bij dat klappertanden. Nou ben ik nog steeds een beetje meer NLds dan iets anders, dus ik neem persoonlijk liever het zekere voor het onzekere, maar ik ben daarin wel aan het veranderen. Omdat ik al op meerdere vlakken sinds ik hier leef heb gemerkt dat ik het soms gewoon echt bij het verkeerde eind heb. Dat ik niet gewoon bezorgd, maar echt overbezorgd ben.
Waarom bij de een de tanden wel slijten en bij de ander niet, misschien een onzin argument, maar het zou me niets verbazen dat als generaties honden harde botten hebben gegeten dat de tanden daar beter tegen bestand zijn dan generaties honden die die botten niet hebben gegeten.
Wat me hier verder opvalt is dat de honden delen van die hardere botten laten liggen, terwijl ze het karkar van een wild hert zo wegeten, alles, poten, kop, alleen de hoefjes heb ik nog wel eens gevonden. Ook Boef knaagt dat zo weg en alles verteerd goed. Misschien is zo'n hert totaal niet te vergelijken met een veel zwaarder varken, ik weet natuurlijk ook niet hoe oud die hertjes zijn en het zijn geen hele grote hier, maar ik vraag me af of er misschien verschil is tussen botten van door mensen gehouden dieren en botten van dieren in het wild.
En zo komen er per dag meer en meer vragen in me op :P
Door Lizzy
#1990634
Nou, ik besef wel dat wij aan de voorzichtige kant zijn hier. Dat klopt wel.

Maar wij hebben het dan in Nederland/Belgie ook wel een paar keer wat mis zien gaan met knetterharde botten. Er is 1 hond overleden en 1 hond heeft het ternauwernood gered. En ik trek mij dit soort dingen wel aan. Want ten eerste vind ik het verschrikkelijk voor de hond in kwestie en de eigenaar van de hond. Ten tweede doet het de naam BARF geen goed. En ten derde voel ik mij toch als forum-eigenaar knap verantwoordelijk.

Weet je, dit soort dingen gaan altijd goed. Totdat ze fout gaan.

En weet je wat mij wel opvalt met al die versforums en groepen over de hele wereld? Dat als het fout gaat en mensen schrijven erover, ze in mootjes worden gehakt. Dan mag niet geschreven worden "mijn hond is dood (of bijna dood) aan een bot dat jullie hebben geadviseerd". Dan worden er ineens allerlei idiote redenen uit de kast gehaald waarom je "zulke botten wel kunt voeren maar natuurlijk niet aan zo'n ontzettend doorgefokt exemplaar dat jij (fictief) hebt". Want dan willen mensen toch zo'n ernstig geval "goed praten" (noem het onder het tafelkleed moffelen). Je mag daar ook geen kritische vraag stellen, over of het voeren van bot nu eigenlijk wel veilig is.

Ik/wij doe(n) daar niet aan mee, vanaf dag 1 al niet. Wij zijn hier uiterst voorzichtig. Wij adviseren aan de zeer voorzichtige kant en als er een hond geopereerd moet worden of zelfs dood gaat aan het eten van een bot, dan kan daar hier gewoon over gepraat worden en leven we mee en scherpen we indien nodig zelfs onze al veilige adviezen aan. Ik vind dat er over het voeren van botten juist gepraat moet worden. Want nee, het voeren van vleesbot is niet 100% veilig. En ik vind dat je dat als BARF/zelfsamenstel wereld ook niet moet pretenderen. Mensen moeten weten waar ze aan beginnen. En zelf verantwoordelijkheid nemen voor wat ze doen. Ik vertel 100000 keer dat je geen dragende delen moet voeren of andere knetterharde botten van grotere dieren. Als mensen het dan wel doen en er breekt een kies of (of erger): dan waren ze in ieder geval gewaarschuwd en hebben zij zelf het risico genomen. Bewust. En ik doe dat niet om te kunnen zeggen "ik zei het toch". Wij hebben gewoon gekozen om liever "te" (wat is te in deze?) voorzichtig te adviseren dan te makkelijk.

Overigens zijn niet alle Duitse hondeneigenaren zo hoor. De fokker waar Biscuit vandaan komt voert net zo veilig BARF als ik dat doe. Nee sterker nog, veiliger. Zij voert zelfs geen ribben of nekken meer van lam/geit/kalf, ze voert alleen vleesbot van kleine dieren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 13 apr 2011, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#1990826
Maar het is natuurlijk iets heel anders wanneer je anderen iets adviseert en dan ook nog anderen op grote schaal die je niet kent en waarvan je niet weet hoe zij denken en wat hun ervaring is, of wat je je eigen hond voert. En jouw positie in de hele kwestie is natuurlijk een totaal andere dan die van mij, dus ik begrijp heel goed dat jij daar instaat zoals je doet! En ik vind het ook goed dat je dat telkens weer herhaalt, ook in dit topic, want je weet nooit wie het leest en hoe zorgvuldig mensen zijn met informatie zoeken. Ik adviseer anderen in principe ook niet om dragende delen en andere hardere botten te voeren, ik vind dat ook een risico en ik vind ook dat mensen dat risico helemaal zelf moeten aangaan en niet omdat ik denk dat het wel kan. Want ik heb op internet idd al enkele malen gelezen dat het bijna of helemaal mis is gegaan. En onlangs nog hoorden wij van een pup die is overleden, waar verstopping misschien ook een rol bij speelde. Ik weet dat dat kan gebeuren en voor mezelf kan ik beslissen om dat risico te lopen, maar een ander zal ik wijzen op dat risico en afhankelijk van de totale context in principe adviseren om het niet te doen. En als hier de vleesbotten voor het oprapen lagen dan zou ik het uberhaupt niet uitproberen. Mja, we hebben helaas niet altijd keus en zijn nog steeds op zoek naar een alternatief.
Dus ik begrijp heel goed dat er hier voorzichtig wordt geadviseerd! Ben ik het ook volledig mee eens. En je zult mij ook nooit een excuus horen roepen mocht het fout gaan. En dan mag iedereen kritische vragen stellen tot op het naadje van de kous. Tenslotte leren we ook van elkaars fouten. En in mootjes hakken mag ook, als mensen dat zo graag willen. Alleen stop ik het ook niet weg dat het tot nu toe goed gaat. Want ook dat is misschien leerzaam, of interessant, iig gaat dit topic daarover. Want weet je, ja, dit soort dingen gaan altijd goed totdat ze fout gaan, maar dat geldt voor alles in het leven. Ik bedoel, we kunnen gewoon niet alle risico's uitbannen. Dat bestaat niet volgens mij. En ik denk dat we ons soms gewoon heel erg inperken door binnen de vermeende risicogrenzen te blijven die soms steeds meer naar elkaar toe opschuiven, omdat iets heel misschien eens ooit een keertje mis gaat. Maar misschien is dat vooral een persoonlijk iets, hoe ik de dingen nu ervaar. Maar om het weer terug over de botten te hebben, nogmaals, in NL hoef je het risico van dragende of andere harde botten helemaal niet aan te gaan, maar hier hebben we dus echt grote moeite met het bij elkaar krijgen van onze voeding. En ik sta daardoor toch ineens wat anders tegenover zo'n risico :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door