Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ien
#1990334
Oke daar gaat ie: mijn eerste poging om een menu samen te stellen  ::)

Voor onze hond Dapper, het is een kruising van een flatcoated retriever x smooth collie, hij weegt 29 kilo (en ik heb het idee dat hij niet zwaarder moet gaan wegen, eerder zal er wat gewicht af mogen..)

Met de rekenhulp kom ik uit op 4060 gram per week (dus 580 gr per dag)

Ik ga uit van:
50% bot is per week 2030 gram
10% groente is per week 406 gram
20% orgaan is per week 812 gram
20% spiervlees is per week 812 gram


Menu 1

Maandag:
290 gr geitenrib
116 gr runderspiervlees
116 gr orgaanmix van pens, lamslong wordt lamsnier en kalfsmilt
58 gr groentenmix

Dinsdag:
290 gr  kipkarkas
116 gr lamssnippers
116 gr orgaanmix van pens, geitenlever en lamslever wordt lamshart
58 gr groentenmix

Woensdag:
290 gr eendennekjes
116 gr geitensnippers
116 gr orgaanmix van pens, lamslever en geitenhart
58 gr groentenmix

Donderdag:
290 gr kalfsbot
116 gr reevlees
116 gr orgaanmix van pens, lamslever wordt lamsnier en geitenlever
58 gr groentenmix

Vrijdag:
290 gr geitenrib
116 gr kipfiletsnippers
116 gr orgaanmix van pens, lamslever en rundernier
58 gr groentenmix

Zaterdag:
290 gr geitennek
116 gr kopvlees rund
116 gr orgaanmix van pens, lamslever en geitenlever wordt rundernier
58 gr groentenmix

Zondag:
406 kipkarbonade (telt als bot en spiervlees)
116 gr orgaanmix van pens, runderlong wordt kalfsmilt en lamshart
58 gr groentenmix


De groentemix moet ik nog gaan samenstellen maar dat moet ik nog even goed bekijken want hij heeft nogal snel last van winderigheid  ::)
En dagelijks een klein scheutje zalmolie

Ik heb bewust geen long als orgaan in zijn menu gezet want ik droog heel veel long als beloning dus dat krijgt ie al genoeg binnen  ;)


Graag jullie opmerkingen en advies  :D
Laatst gewijzigd door ien op wo 13 apr 2011, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1990505
Ik vind het een subliem menu!
Mooie afwisseling!

Wel een paar puntjes die ik zou veranderen:
- kalfsbot is niet geschikt voor barf. Dat bot is eigenlijk altijd te hard.
- Geitenrib en geitennek zijn prima maar geen beginnersbotten. Dus die zou ik nog even bewaren voor na een maand of 2-3 als de hond wat meer gewend is aan barf  ;)

Dan nog wat vraagjes om over na te denken:
- je geeft geen vis? is dat bewust, lust je hond geen vis. Als ie het wel lust zou ik vis liever geven in hele vorm dan in visoliecapsules.
Je kan de vis verdelen over de dagen, dus bv 3 dagen 1 sardientje bij het eten of 1x per week een maaltijd vis.

- ook voor jezelf is miss handig even na te denken of je het handig vind iedere dag compleet (alle onderdelen) te voeren.
Dit omdat het zulke kleine portie's dat het voor jezelf niet zo handig portioneren is.
Je kan ook kiezen bv op maandag vleesbot + spiervlees te geven en dan bv op dinsdag vleesbot + orgaan + groente enz.

Heb wel weer een lijstjesdag zie ik  :P
Maar het is vriendelijk behulpzaam bedoelt  :)
Door ien
#1990521
haha geeft niets hoor, ben blij met alle tips!!  :)

oke kalfsbot gaat uit het menu dan. Dat vervang ik door kipkarkas (daar is ie gek op)

Maar onze hond is geen beginnend barfer hoor maar wij zelf eigenlijk nog wel... Onze hond was helemaal aan de barf toen hij bij ons kwam maar omdat wij het nog wat moeilijk vonden om het goed samen te stellen en ik nog niet genoeg vriesruimte had hebben we een mix  van barf en kvv gegeven.  :-[

Maar nu hoog tijd om het goed aan te pakken  ;)

Dus hij hoeft niet aan perse aan de beginnersbotten want geitenrib en zo geven we hem nu ook al regelmatig.

Ik heb de vis inderdaad nog niet in het menu staan omdat ik niet precies wist hoe ik dit in het menu moest verwerken: bijvoorbeeld zalmkop, (krijg ik vrijdag bij mijn bestelling van SW en anders op zaterdag van de visboer maar moet dan nog een paar weken ingevroren blijven ivm parasieten) is dat een volledige maaltijd of moet ik er dan nog wat bij geven?
Weet al wel dat het slim is om hem de vis buiten te voeren ivm de geur (en aangezien ik dus zelf helemaal niet van vis houd, krijgt ie die dus echt niet binnen  ;))

Wat betreft het iedere dag compleet voeren:
Qua bot is het hiet zo'n probleem maar orgaan daarvan moet ik nog even kijken of onze hond alles even goed verdragen kan. Ik weet wel dat als ie iets teveel pens krijgt dat ie dan aan de diarree raakt. Daarom wilde ik de orgaan per dag geven dan krijgt ie niet zoveel tegelijk.
Ik wil het zelfs even per orgaan apart verpakken zodat ik later gemakkelijk kan wisselen om te testen waar hij last van heeft (maar hopelijk krijgt hij er geen last van..).

Ik had een tijdje geleden een groentemix gemaakt en daarvan ging hij behoorlijke winden laten maar omdat er zoveel soorten groenten inzaten kon ik dus lastig achterhalen waar het door kwam.. Dus heb ik alle mix maar in de container gegooid.  Ik zou het wel jammer vinden als ik de orgaan ook weg moest gooiene daarom wil ik het met orgaan op deze manier doen.

Ik gebruik voor het verdelen, zakjes die ik dichtmaak met een zakkensluiter (gaat super snel), ik heb verschillende kleuren plakband gevonden en kan zo per diersoort een kleur plakband gebruiken.


Ik ga zaterdag samen met mijn zoon de porties maken  (het is zijn hond dus hij moet er ook wat voor doen  ;D)
Laatst gewijzigd door ien op wo 13 apr 2011, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1990536
Kijk je bent al goed voorbereid  :D
Zalmkop kun je onder vleesbot rekenen. Is even een beetje afhankelijk van je hond, sommige honden kunnen prima alleen 1 zalmkop krijgen, andere gaan daarvan aan de race. Zalmgraat valt ook onder vleesbot.
Alle andere kleine visjes kun je scharen onder compleet of onder spiervlees want de botjes die erin zitten zijn maar zo klein.

Is even kijken dan in welke verhouding hij goed tegen orgaan kan. Kom je vanzelf achter als je alles apart verpakt.

Over de groentemix, meestal gaan honden van (teveel) koolsoorten flinke winden laten.
Sommige honden kunnen ook niet zo goed tegen groente uit de nachtschadefamilie (aubergine, paprika, tomaat).
Ik denk als je deze weglaat dat het al beter gaat, maar dat is even uit proberen  ;)

Veel plezier met barfen  :)
Door Nadia
#1990545
Prima hoor! Maaruh, je zegt dat je geen long voert? Op maandag zie ik wel long staan?

Persoonlijk ben ik altijd geneigd om iets te veel te voeren dan te weinig. Weet niet of jij dat ook hebt? Je schrijft dat er eerder iets af mag bij je hond. Wellicht kun je uitgaan van exact 4 kilo in de week. Dus exact 2 kilo bot. Omdat je vleesbotten toch nooit exact op gewicht kunt voeren heb je zo wat speling. Zo heb ik het gedaan toen Kain wat gewicht kwijt moest.
Door ien
#1991040
[quote="May Linn"]
Kijk je bent al goed voorbereid  :D
Zalmkop kun je onder vleesbot rekenen. Is even een beetje afhankelijk van je hond, sommige honden kunnen prima alleen 1 zalmkop krijgen, andere gaan daarvan aan de race. Zalmgraat valt ook onder vleesbot.
Alle andere kleine visjes kun je scharen onder compleet of onder spiervlees want de botjes die erin zitten zijn maar zo klein.

Is even kijken dan in welke verhouding hij goed tegen orgaan kan. Kom je vanzelf achter als je alles apart verpakt.

Over de groentemix, meestal gaan honden van (teveel) koolsoorten flinke winden laten.
Sommige honden kunnen ook niet zo goed tegen groente uit de nachtschadefamilie (aubergine, paprika, tomaat).
Ik denk als je deze weglaat dat het al beter gaat, maar dat is even uit proberen  ;)

Veel plezier met barfen  :)
[/quote]

Vis moet ik nog ergens aan zien te komen.. de kleinere vissoorten kun je die in de supermarkt krijgen? ( ben zelf dus absoluut geen visliefhebber dus let er niet op in de supermarkt  :biggrin2: )

En bedankt voor de groente tip: ik zal eens opzoeken welke groenten nog meer onder de nachtschadefamilie vallen. En de "kool-winden" kennen we al dus kool komt er niet in.

Is het trouwens misschien gemakkelijker als je uit wilt testen welke groenten goed gaan, om een soort groenten per dag te geven? Of is het niet zo goed om maar een groente te geven?
Door ien
#1991094
[quote="Nadia"]
Prima hoor! Maaruh, je zegt dat je geen long voert? Op maandag zie ik wel long staan?

Persoonlijk ben ik altijd geneigd om iets te veel te voeren dan te weinig. Weet niet of jij dat ook hebt? Je schrijft dat er eerder iets af mag bij je hond. Wellicht kun je uitgaan van exact 4 kilo in de week. Dus exact 2 kilo bot. Omdat je vleesbotten toch nooit exact op gewicht kunt voeren heb je zo wat speling. Zo heb ik het gedaan toen Kain wat gewicht kwijt moest.
[/quote]

Oeps vergeten weg te halen de long  ::) ... ik had dus eerst wel long in het menu verwerkt maar bedacht me later dat het misschien beter was om dat weg te laten omdat hij al aardig wat gedroogde long als beloning krijgt. Dus de long van maandag zal ik vervangen door lamsnier. En de runderlong van zondag vervang ik door kalfsmilt.

Zal het in het menu boven meteen even aanpassen.


En de tip om de hoeveelheden neer beneden af te ronden op hele kilo's neem ik zeker mee.
Door ien
#1991103
Behalve de long heb ik nog wat aangepast in het menu want ik zag dat hij op sommige dagen van 2 diersoorten lever zou krijgen en dat lijkt me een beetje veel lever op een dag. dus leek me beter dit te vervangen door ander orgaan.

Is dit beter zo of had ik het beter bij het oude kunnen laten? Ik heb hetgeen er eerst stond expres niet weggehaald maar doorgestreept om beter te vergelijken.

Jeetje ik geloof dat ik nu hier niet meer kan ontkennen dat ik een pietleut ben  :-[  ;D

Maar goed ik denk maar zo beter heeel goed beginnen dan kan ik altijd nog wat afzwakken  :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door