Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Joyce/sepp
#1990092
Ik vroeg mij iets af met betrekking tot het menu.
Ik voer nu een twee wekelijks menu met een aardige variatie aan diersoorten hij eet bijna iedere dag wat anders.
Nu weet ik dat je minimaal maar 4 diersoorten hoeft te voeren minimaal twee verschillende botsoorten en twee verschillende vleessorten anders dan het bot.
Als je zo voert heb je dan een 1 weeks menu en dus eet de hond een aantal dagen in de week hetzelfde en dit iedere week weer? Of heb je dan bv de ene week 4 soorten en de andere week 4 andere soorten?
Ben benieuwd hoe jullie het doen.

orgaan en vis even erbuiten gelaten wordt natuurlijk ook gevoerd.
Laatst gewijzigd door Joyce/sepp op di 12 apr 2011, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Xada
#1990101
Ik voer iedere week hetzelfde, zo krijgen ze twee keer per week kip, twee keer kalkoen, één keer eend, één keer orgaan en de laatste dag iets waar ik aan kan komen. Dit kan paard, koe, schaap, geit oid zijn. Heb ik dit niet dan pak ik een soort kvv van rund. Kan ik aan meer soorten komen, dan wil ik ook meer gevarieerd gaan voeren, maar ook dan weer meerdere soorten in de week.
Door Veerle-scrappyToo
#1990112
Wij steken het soort vlees altijd op zijn vaste plek in de vriezer en gaan gewoon elke keer op dezelfde manier de vriezer door. Van de linker vriezer naar de rechter vriezer en dan van boven naar onderen -van links naar rechts.  De ene keer zitten er meer soorten in de vriezer dan op andere momenten ( beetje afhankelijk van wat we kunnen krijgen op het moment).  Door altijd op dezelfde wijze door de vriezer te gaan zijn we zeker dat er steeds genoeg afgewisseld wordt in de vleessoorten.  Stel, je hebt 5 diersoorten zitten eten ze de eerste 2 soorten 2 keer in de week, de week nadien zijn het twee andere soorten.  Heb je een aanbod van meer dan 7 soorten is er telkens een andere soort die eens een week wordt overgeslaan...
Alles wordt ook altijd bij het binnen komen meteen in porties ingevroren zodat we per dag direct de juiste hoeveelheden kunnne uitgehaald worden.  In principe hebben we geen overschotten voor de volgende dag, alleen met een pup in huis gebeurt dat soms wel eens.  Maar voor hem vriezen we kleine en grote porties aan zodat we steeds een kleine portie kunnen uitnemen zodat we uiteindelijk aan een correcte hoeveelheid per dag komen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1990122
Ik ben daar vrij makkelijk in.
Pak per week 20kg uit de vriezer in de juiste verhouding.
En dan gewoon bv 2kg kip, 2kg eend, 1kg paard enz. gewoon op het oog gevarieërd.
En de week erop weer een andere soorten samenstelling, gewoon wat ik leuk vind om te pakken.

Als de vriezer een end leeg is en er is wat minder variatie dan krijgen ze gewoon wat er is. Maar dat komt niet zo vaak voor.
Door Nadia
#1990131
Je hond kan best een paar dagen kip of eend oid eten hoor. Das geen ramp. Het is leuk als je de weken kunt afwisselen, maar niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1990144
Hier doen we ook niet moeilijk, eten ze zomaar 2 dagen achter elkaar hetzelfde en komen bepaalde dingen wel meer dan 1 keer per week of 2 weken "op tafel".
Door Joyce/sepp
#1990158
Bedankt voor alle reactie's! geeft weer stof tot nadenken. het kan dus altijd makkelijker. :biggrin2:
Door Leonike
#1990173
Mijn aanpak lijkt ook meer op die van May Linn
Ik heb in mijn vrieskist een klein los vak (is volgens mij het snelvriesvak ofzo).
Daar gaat een weekportie in.
Ik weet per week wat ik nodig heb aan bot, spiervlees, orgaan, vis en groente.
Dat wordt zo gevarieerd mogelijk uit het grote vak en uit de vrieskast gehaald en in het kleine vak gekiept.
Hoe meer diersoorten op voorraad, hoe groter de variatie per week.
En met bijvoorbeeld 3 soorten vleesbot, 2 soorten spiervlees, 2 soorten orgaanvlees (allemaal van andere dieren, dus 7 diersoorten),
ontkom ik er niet aan om meerdere dagen hetzelfde te voeren.
Ik voer nl. vleesbot altijd samen met spiervlees of orgaan.
Ze hebben 6x per week vleesbot, dus 2x per week "hetzelfde" vleesbot, als ze pech hebben.
Heb ik meer soorten vleesbot in huis, dat hebben ze soms elke dag iets anders.

De katten eten bij mij alles wat de hond ook eet, dus dat gaat op dezelfde manier.
En als de hond een pensdag heeft, krijgen de katten een prooidier.

Zo zorg ik ervoor dat ze qua diersoorten voldoende variatie hebben, en dat ik er niet te veel werk aan heb.
Ben geloof ik wel een beetje lui  :-[ 
Door smulpaap
#1990238
Het hangt er weleens vanaf wat ik voor ze koop . Nu bv wat meer biologische kipkarkassen en weer wat minder eendenvleugels , dus momenteel  wat vaker aan de kipkarkas .
Parelhoen ,Eend en  Fazant pak ik per kilo en dat gaat gelijk op , de rest sloop ik gelijk en verdeel het in porties voor een maand . Het gaat op naam de vriezer in . En ze eten hier eigenlijk elke dag wel verschillende diersoorten
Gebruikersavatar
Door choopy
#1990249
Ik ben er ook heel makkelijk in, ik pak waar ik bij kan.
Zo af en toe hussel ik de voorraad weer wat door elkaar als ik merk dat ik steeds hetzelfde pak.
Alleen orgaan let ik op dat ze het 1x per week krijgen.
Pens krijgen ze 1x in de maand ongeveer, maar dan wel meteen een flinke lap, zodat ze even werk hebben.
Hier levert dat gelukkig geen rare ontlasting op.
Door Esther11
#1990283
Hier eten ze wel eens 2 dagen hetzelfde spiervlees als de kilo nog niet op is. Orgaan is iedere dag anders en ik probeer dit ook met het bot te doen.  Maar ze eten wel eens kipkarkas en kipnek in 1 week of 2x eend maar dan wel andere delen.
Door malimaniac
#1990309
Ik voer maar net waar ik aan kan komen. Maar let er wel op dat het minimaal 4 diersoorten zijn en van minimaal 2 diersoorten bot. Vaak kom ik in 2 weken tijd op 6 a 7 diersoorten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door