Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Gaby
#1989353
Heb twee border collies een reu en teef. Ik geef het rekenvoorbeeld voor de reu van 23kg

Heel graag advies op of aanmerkingen  :biggrin2:
Het gaat mij er voornamelijk om of ik zo tekortkomingen heb? Dat is mijn grootste zorg.
Ik ben een beetje tussen billinghurst en Lonsdale in gaan zitten wat betreft vleesbot percentages. Daar voel ik me wel goed bij.... maar sta open voor kritiek natuurlijk:-)
Als een wolf een hert vangt lijkt me het merendeel dat hij eet orgaan en spiervlees te zijn en niet veel bot. Vandaar dat ik een eigen percentage genomen heb en er wat tussenin ben gaan zitten....

Ik werk met hem veel bij de schapen. Ik heb 3% van het lichaamsgewicht genomen. Hij komt niet gauw aan.
Ik voer 1x daags

35% vleesbot
10% vermalen groenten (komen 'ie niet altijd aan)
20% orgaanvlees
35% spiervlees

(maandag)1 dag in de week probeer ik te vasten. Ik geef dan wat (geiten)Yoghurt en een rauw eitje.
dinsdag 900 gram eendenruggen
woensdag 900 gram pens (schaap)
donderdag 900 gram kipkarkas en of lamsribben
vrijdag 900 gram orgaan (geit of schaap)
zaterdag 600gr zalmkop en of staart of soms een hele makreel
zondag 900gr spiervlees (geit of schaap) ga binnenkort wat rundspiervlees geven voor afwisseling

p.s. Geef vaak nog 1 dag in de week bij het vlees wat omega 3 tabletten. Omdat ik verder geen wild geef om
de kosten zo veel mogelijk te drukken

Dank jullie wel alvast ;)
Door Lonaa
#1989442
3% lijkt me wat weinig voor een hond die veel werkt, maar dat zie je vanzelf.

Verder kan pens en orgaan laxerend werken, en je geeft 2 x 900 gram pens en orgaan op een dag, hier is dat not done, maar misschien reageert jouw hond er wel helemaal niet op.

Verder tel ik niet zo veel diersoorten (eend, schaap, kip, zalm). Ik vind schaap, lam en geit allemaal wel 'veel van hetzelfde' zeg maar.
Ik zou er minimaal rundvlees bijvoeren.
Zelf zou ik ook kijken of ik het orgaan kan vervangen door een ander diersoort (bijv. konijn)
Door Angela_Bodhi
#1989582
Als je zalmkop geeft, hoef je geen extra omega 3 te geven. Dat zit in de zalm voldoende.

Wat voor orgaanvlees geef je? Geef de helft aan pens, de rest hart, lever en nier. Lever en nier niet teveel van geven.

Het is handig om orgaanvlees te mixen met vleesbot, vanwege de laxerende werking.

Het is altijd handig om zoveel mogelijk te variëren. Dit kan ook goedkoop hoor. Kip en rund zijn redelijk goedkoop en ook van eend, geit, lam/schaap zijn wel goedkope dingen te bestellen.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1989592
Geef je verder geen spiervlees bij de karkassen??
Bij mijn border leidt dat geheid tot "kattenbakgrind" zoals mn vriend dat zo mooi noemt.

Ik tel 3 dagen vleesbot, 1500 gram
1 dag spiervlees, 900 gram
2 dagen orgaan, 1800 gram

Totaal: 4200 gram + groenten

3% van 23 kg= 690 gram per dag/ 4830 gram per week

Hierin zit dus al een verschil??

Als ik dan even uitga van die 4200 gram, kom ik op deze percentages, groente even niet meegerekend.
Vleesbot: 36%
Spiervlees: 21,4%
Orgaan: 43%

Als ik dan uitreken wat het zou moeten zijn in grammen met de percentages die je zelf aangeeft op basis van 4830 gram per week.
Vleesbot: 35% 1690 gram per week
Spiervlees: 35% 1690 gram per week
Groentes: 10% 483 gram per week
Orgaan: 20% 483 gram per week pens en 483 gram per week overige organen.

Ook kwa soorten zal ik nog wel het een en ander toevoegen. Minimaal 4 diersoorten + vis wordt aangeraden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1989718
Choopy heeft het al heel mooi uitgerekent  :)
Ik zou het menu dus nog eens nakijken en veranderen zodat je hoofdpercentages ongeveer kloppen.

Begin je pas Barfen? Zoja dan zou ik nog geen lamsribben geven, maar eerst beginnen met kleine vleesbotsoorten.
Ook hier bij de borders zorgt op 1 dag alleen vleesbot zonder spiervlees of orgaan tot krijtpoep of grote kans op verstopping.
Je zou bv half vleesbot en half orgaan of spiervlees op 1 dag kunnen geven.
qua diersoorten mag er idd wel 1-tje bij, miss dat je bv aan runderpens kan komen? dat is ook goed betaalbaar.
Door Gaby
#1989900
Dank voor jullie reacities en mee denken :)

Afgelopen november ben ik zo een beetje begonnen, en toen gaf ik nog wat kvv bij. sinds januari denk stel ik het zelf samen. De kipkarkas dagen gaan super, de ontlasting van beide honden is niet te hard.
Op de orgaandag is de ontlasting idd wel iets zachter, maar niet heel erg dun.

Ik had op een site gelezen, kan 'm zo niet meer vinden maar vond hem heel overzichtelijk en de info was voor het gros het zelfde als hier, dat je pens ook als spiervlees kunt zien.
Ik heb vergeten te melden in mijn berekining/uitleg dat ik pens dus als spiervlees heb berekend. Puur om het betaalbaar te kunnen houden, in de toekomst hoop ik daar eens verandering in te kunnen brengen.
Ze doen het beide super op een schapen pens. De ontlasting kan niet mooier na een pensdag.

Ik gaf nog wat extra tabletten omega 3 omdat ik verder geen wild geef en er in wild een natuurlijk omega 3 zit. Dut ik dacht honden die wel wild eten krijgen veel meer omega 3 binnen dan dat zalmkopje of makreeltje 1x per week. Als je dus geen wild geeft is dan een zalmkop of makreel al voldoende omega 3?

Ik heb schapenpens genomen omdat die wat handzamer zijn dat de koeienpens en dat zelfde geldt voor het orgaan. Ik kan eens bij mijn poelier vragen of ik aan konijn orgaan kan komen en wat het kost...

3% is idd misschien toch wat weinig met het werk dat hij bij de schapen verzet.
Wat mij betreft hoeft de hoeveelheid wat ik geef op een dag niet helemaal te kloppen, als hij maar alles binnen krijgt en geen tekorten krijgt.
Meestal geef ik hem idd wel 1 kilo per dag hij wordt nooit te dik. Mijn teef wel, die heeft daar aanleg voor.

Bij de lamsribben krijgen ze idd wel wat hardere ontlasting. Daar zou ik dan toch wat anders bij moeten geven.
Ik vind het nu zo handig de maaltijd per dag zo in 1 x uit de vriezer kan halen voor de volgende dag.
Dus vandaag ligt er eend uit, morgen pens, etc. Dat is al verpakt in een zakje per hond.

Op een orgaan dag geef ik tot nu toe van schaap of geit, op 1 dag een hart, een lever en twee niertjes.

Ok dus het belangrijkste advies is dus een vleessoort er bij doen, zoals rund, en wat vinden jullie verder
van dat je pens ook als spiervlees kan zien?
Door Gaby
#1989911
Heb de site gevonden waar ik het van af haalde over spens als orgaan:

http://menuwijzer.rauwevoedingvoorhonden.nl/


"Vuile pens mag je aanvullen als een maaltijd los spiervlees of bijtellen als orgaan tot 20%.
In het Natural Raw Feeding valt vuile pens onder spiervlees en wordt niet in de orgaanberekening meegenomen. Als je pens wel meerekent als orgaan, voer je gemiddeld 20% orgaan per week. Je trekt dan een maaltijd spiervlees af van het spiervleespercentage."
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1990010
Bij Barf zien we pens als orgaan omdat de eigenschappen daarvan het meest met orgaan overeen komen.
En het natuurlijk heel simpel gezien ook een orgaan is, namelijk 1 van de magen van een dier.

Alhoewel ik vind dat een dag pens in de week niet zo'n probleem is (zonder vastendag), dat zou dan uitkomen op 14% pens + max. 10% andere organen = 24% orgaan. Is wat aan de hoge kant, maar een beetje speling heb je natuurlijk wel.
Ik vind dan je percentage andere organen erg hoog is in verhouding tot je menu.
Je geeft 21,5% overige organen, ik zou maximaal 10% geven. En dan het percentage wat over is verdelen over vleesbot en spiervlees.
Het orgaan zou je dan bv samen met de lamsribben kunnen geven waardoor de ontlasting er ook beter uit komt te zien.

Als ik dan nog eens kijk naar je diersoorten: eend, kip, lam/schaap, geit. 4 is in principe genoeg, maar die zou dan wel allemaal wekelijks geven en dan de organen of spiervlees van geit nemen. En als je eens goedkoop kan komen aan ander vlees afwisselen.

Omega 3 tabletten zijn idd niet nodig bij een gezonde hond die 1x per week vis eet.
Door Gaby
#1991484
[quote="May Linn"]
Bij Barf zien we pens als orgaan omdat de eigenschappen daarvan het meest met orgaan overeen komen.
En het natuurlijk heel simpel gezien ook een orgaan is, namelijk 1 van de magen van een dier.

Alhoewel ik vind dat een dag pens in de week niet zo'n probleem is (zonder vastendag), dat zou dan uitkomen op 14% pens + max. 10% andere organen = 24% orgaan. Is wat aan de hoge kant, maar een beetje speling heb je natuurlijk wel.
Ik vind dan je percentage andere organen erg hoog is in verhouding tot je menu.
Je geeft 21,5% overige organen, ik zou maximaal 10% geven. En dan het percentage wat over is verdelen over vleesbot en spiervlees.
Het orgaan zou je dan bv samen met de lamsribben kunnen geven waardoor de ontlasting er ook beter uit komt te zien.

Als ik dan nog eens kijk naar je diersoorten: eend, kip, lam/schaap, geit. 4 is in principe genoeg, maar die zou dan wel allemaal wekelijks geven en dan de organen of spiervlees van geit nemen. En als je eens goedkoop kan komen aan ander vlees afwisselen.

Omega 3 tabletten zijn idd niet nodig bij een gezonde hond die 1x per week vis eet.
[/quote]

Bedankt voor de reacite. Fijn om te weten dat 1x vis voldoende is. Ik maaktje toch een beetje zorgen omdat ik geen wild geef dat ik niet aan genoeg omega 3 kom, maar dat is dus niet zo.

Ik geef idd geit als spiervlees en schaap en wil dit wat gaan afwisselen met rund, voelt toch fijn om er rund bij te geven.
Wat betreft de pens heb ik nog een vraag.
Je zei dat bij barf de pens als orgaan wordt gezien, dat snap ik klinkt ook best logisch.
Ik las bijvoorbeeld dat tong en hersenen en testikels ook als orgaan wordt gezien.

Is het zo dat pens bij 'Barf' als orgaan wordt gezien en bij 'natural raw feeding' dit gezien wordt als
spiervlees maaltijd??
In het Natural Raw Feeding valt vuile pens onder spiervlees en wordt niet in de orgaanberekening meegenomen. Als je pens wel meerekent als orgaan, voer je gemiddeld 20% orgaan per week. Je trekt dan een maaltijd spiervlees af van het spiervleespercentage.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door