Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rianne145
#1989370
Pfff, ik word helemaal stapel gek van mijn slecht etende katten!
Een half jaar gelden aten ze carnibest (natuur, rund (?) en diabetes) prima! Het afgelopen half jaar heb ik voornamelijk bibi gevoerd maar dat gingen ze heel slecht eten. Dus ik dacht, cb eten ze in ieder geval maar ze eten het met lange tanden of niet.
Ik probeer altijd zo veel mogelijk af te wisselen omdat ik zelf merkte dat als ze langere tijd het zelfde merk eten ze dat minder graag eten.
Hebben jullie dezelfde ervarig met cb of ligt dat toch echt aan mijn katten...
Laatst gewijzigd door Rianne145 op ma 11 apr 2011, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rianne145
#1989403
Hmmmm, 1 is te dik maar hij geeft de minste problemen. Maar ik ga er eens over nadenken, het zou best kunnen dat dat het probleem is bij mijn twee streepjes. Ik ga ze eens minderen, ze beginnen inderdaad te miepen sinds het warmer wordt.
Door *Yvje*
#1989462
Hmmm.. ik geef ze nog maar een maand of 2 Kvv maar mijn katten zijn heel erg
wispelturig, dan lustten ze die en dan die..
Door beesteboelmona
#1989464
[quote="Rianne145"]
Hmmmm, 1 is te dik maar hij geeft de minste problemen. Maar ik ga er eens over nadenken, het zou best kunnen dat dat het probleem is bij mijn twee streepjes. Ik ga ze eens minderen, ze beginnen inderdaad te miepen sinds het warmer wordt.
[/quote]

Het kan ook heel goed komen door de warmte.
Mijn katten eten met dit warme weer ook niet overdag dus die eten nu snachts.
Ik zet gewoon een bak neer als ik ga slapen en smorgens is het op.
Door Rianne145
#1989473
Ze eten hier 's ochtends om 7.30 en 's avonds ergens om 22.00 dus niet op het warmst van de dag. Ik ga de topic titel even veranderen, misschien komen er nog meer tips.
Door Rianne145
#1989480
Het zou heel goed kunnen dat 2 van de 3 te veel krijgen, ik ga dat aanpassen. Zaurak echter is te mager, hij is ook afgevallen de afgelopen weken. Ik had hem net weer een beetje ok, toen hij hier kwam wonen in september was hij brood mager! Heeft iemand nog tips hoe ik hem weer een beetje aan het eten krijg? Hij heeft 2 smaken CB geweigerd in eerste instantie maar vandaag heb ik hem in huis opgesloten en heeft hij toch zijn portie opgegeten. Ik ga hem maar weer 3 keer per dag een kleine portie geven, misschien dat dat helpt
Gebruikersavatar
Door koekje
#1989695
Ik heb die ervaring ook met Otje. CB at ze slecht (ik heb haar vaker gevoerd met een vorkje) en andere merken kvv gingen er eigenlijk ook niet in. Afwisselen met smaken (Ot lust alleen kip en rund) deed ik ook zoveel mogelijk. Ik vond het allemaal te veel geld en ben ook voor Ot gaan samenstellen. Ot eet geen hele vleesbotjes, dus haar menu gaat door de molen.
Ze is nu nog steeds geen grote eter, maar eet wel en vaak ook met smaak.

Als je op dit plaatje kijkt:
Afbeelding

Volgens die weergave neigt Otje echt naar 2 en Sien wel naar 4.
Sien krijg ik niet dunner, want dan speelt haar pica meer op. Ot krijg ik niet dikker, want er gaat gewoon niet meer in. Otje heeft het voordeel dat ze een wat langere vacht heeft, dus het valt niet zo op dat ze erg slank is.

Ik heb inmiddels geaccepteerd dat de ene kat gewoon erg slank is en de andere een bolletje. De ene mens is ook een propje en de andere een dunne lijs. Zolang het niet extreem wordt (1 of 5), laat ik het maar zo.
De laatste keer dat ik met Ot bij de dokter zat, zei deze dat ze een mooi gewicht had, maar toen was ze ook nog wel zeker een halve kilo zwaarder.
Sien is als kitten van 8/9 maanden al te dik bevonden. Toen werd er gezegd dat ze niet dikker moest worden. Inmiddels is ze een stuk ouder (ze wordt deze zomer 5) en de laatste keren bij de dokter beaamden ze dat ze stevig/mollig was, maar ik kreeg niet te horen dat er echt iets aan gedaan moest worden. Sien is heel sterk en gespierd en dat weegt ook mee in haar gewicht.

Ik denk dat zoiets ook van toepassing kan zijn op Zaurak, maar dan de andere kant uit.
Hij heeft waarschijnlijk in zn vorige huis geen vers gegeten en daardoor minder spieren opgebouwd. Deze kweek je niet zomaar in 1x, daar gaat lange tijd overheen, minstens een jaar.
Een extra eetmoment kan een goede optie zijn, tenzij het net zo'n eter als Ot is. Als ik haar vaker ga voeren, zit ze ook eerder vol.
Wat bij Ot ook helpt is lekker actief zijn. Ik merk dat ze dan meer en beter eet. Als we hebben gelogeerd (meneer koekje heeft een groter huis en een trap binnen), eet ze meer.
Door Rianne145
#1989792
Dank jullie wel voor de reacties. Zaurak is een 2, Mien een 3 en dikke een 4. Zaurak was overigens een 1 toen ik hem kreeg.
Gisteren en vanochtend hebben ze minder gehad, en vanochtend was er al meer enthousiasme.
Ik bied Zaurak per maaltijd zo veel aan als hij wil (er gaat een flinke portie in zijn bak, wat over is gaat weer terug in het bakje) is dat handig? In het begin heb ik het afgemeten maar dan laat hij de ene maaltijd wat staan en heeft vervolgens niet genoeg aan de andere portie. Werkt dat misschien ook in de hand dat hij minder eet doordat het zo'n grote berg is?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1989993
Dat heb ik bij Otje vroeger zo wel gemerkt en haar heb ik dus ook vaker eten gegeven. Totdat ze daar niet meer intrapte en vers beter begon te eten.

Zaurak is dus al van een 1 naar een 2 gegaan, dus er zit een stijgende lijn in. Ik denk dat hij binnen een jaar wel op een 3 zit en precies goed is. En het kan ook zijn dat hij op een 2,5 blijft steken en gewoon slank gebouwd is.
Door *Yvje*
#1989997
Nou, Izzy heeft hetzelfde, die eet ook niet in èen keer zoveel, haar geef ik nu zelfs 4 keer per dag een beetje
zodat wel haar dagelijkse portie opheeft, hopelijk kan ik overgaan op 2 als ze het beter eet ....
hier is het ook geen kwestie van het niet lekker genoeg vinden, ze zit gewoon heel snel vol volgens mij..
Izzy is ook afgevallen, zij zit denk ik net tussen de 2 en 3 in. Al kijk in nooit naar dit soort tabellen, niet handig vind ik.
Laatst gewijzigd door *Yvje* op di 12 apr 2011, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#1990022
[quote="Rianne145"]
.......Ik probeer altijd zo veel mogelijk af te wisselen omdat ik zelf merkte dat als ze langere tijd het zelfde merk eten ze dat minder graag eten.
Hebben jullie dezelfde ervarig met cb of ligt dat toch echt aan mijn katten...
[/quote]

Hier moet ik ook regelmatig van merk wisselen omdat ze het dan in één keer niet meer moeten.
Ik mix nu zelf ook gemalen kipkarkas met hert of paard als afwisseling en zo nu en dag een hart dagje maar het blijft een drama.
Er zijn zelfs dagen dat de dames en heren alles weigeren en ik er vis doorheen moet roeren om het spul aan het eten te houden.

Een week later gaan bij hetzelfde voer de laad deuren wagenwijd open, is het bordje binnen een nanoseconde leeg en eisen ze meer... :rolleyes2:
Door Rianne145
#1990088
[quote="koekje"]
Zaurak is dus al van een 1 naar een 2 gegaan, dus er zit een stijgende lijn in. Ik denk dat hij binnen een jaar wel op een 3 zit en precies goed is. En het kan ook zijn dat hij op een 2,5 blijft steken en gewoon slank gebouwd is.
[/quote]
Hij is inderdaad wel dikker dan dat ik hem gekregen had maar hij was een maand geleden wel wat dikker, dat was magertjes maar acceptabel. Pfff, katten ::)
Door *Yvje*
#1994276
Nou, ik wordt op het moment zo gefrustreerd van Izzy, ze eet zo weinig en slecht dat ik erover na denk
om als het nog een maand langer zo doorgaat haar weer terug op Orijen te zetten.
Misschien is het gewoon geen Kvv kat.. ze houd niet van rauw denk ik ... het voeren is meer
een moment van stress geworden voor me .. voor haar ook niet echt leuk zo..
Maar ze weigert gewoon steeds, en gaat dan vervolgens wel onrustig zitten mauwen ..
Ik weet het ook niet meer hoor, ik probeer dit nog een maand en gaat ze niet beter eten dan
zal ik toch weer naar de brokken moeten voor haar, ze krijgt anders veel te weinig binnen.
Wil geen graatmagere kat, kan ook niet gezond zijn .. Kvv ok, is helemaal super mits ze het wel
voldoende eten ... baal enorm dus want ze doet het er beter op dan op brokken... mja.. moet ze er wel van eten.
Door Rianne145
#1994719
Is ze ook afgevallen? Het kan ook zijn dat ze er gewoon niet zo veel van nodig heeft als jij denkt.

Inmiddels is het nog niet echt verbetert hier, heb vandaag 25kg carnibest binnen gekregen en ze eten het momenteel heel slecht.... Ik hoop maar dat het een fase is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door