Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tschabo
#1989567
Het is volgens mij al wel eens ter discussie gesteld, maar kan het niet vinden via de zoekfunctie.

Hoe vaak per dag voeren is nu het beste en waarom? Ik heb met een producent/leverancier gesproken en die vertelde dat je de beste spieropbouw bij honden krijgt als je meerdere malen per dag voert. Omdat dan de ontwikkeling op gang blijft.

Wie weet hier meer over?
Gebruikersavatar
Door pike
#1989579
En wat produceerde die leverancier?

Enn over welke leeftijd van de hond heb je het? Meerdere malen per dag voeren is alleen voor puppen van belang.

Ik voer de volwassen honden 1x per dag. Als ik 2 keer zou voeren kan ik alleen maar kleine botjes geven.
Bovendien, als ik meerdere malen per dag een kleine portie zou geven, zouden ze nooit echt verzadigd zijn en constant honger hebben. Nu eten ze lekker hun buikje vol en zijn tevreden.  ;)
Door Nadia
#1989689
Wat het beste is ligt geheel aan jouw eigen hond. Kain zou gaan snaaien van straat als hij 2x per dag eten krijgt. Maar er zijn ook honden die gaan snaaien als ze maar 1 x krijgen. Dus kijk wat jouw en je hond goed bevalt. het kan allebei  1 of 2 keer per dag.
Door TMG1961
#1989707
Ik geef nog altijd 2x per dag, eigenlijk moet dat 2,5x per dag zijn  :biggrin2: 's avonds als ze gaat slapen krijgt ze nog een stukje vlees (30-35gram) omdat ze anders regelmatig 's ochtends gal spuugt, met dat stukje vlees is dat zo goed als helemaal niet.

's ochtends krijgt ze niet echt veel, ongeveer 1/3 van de dagelijkse hoeveelheid.
Door Esther Q
#1989749
Als het gaat om volwassen honden, belangrijkste bij spieropbouw is de kwaliteit van eiwitten die je voert (dierlijk en vers is het beste) en de rust/inspanning balans. Ook train je het beste op een lege maag. In de praktijk komt dit bij ons neer op 1 keer per dag voeren. Als wij 2 keer per dag voeren zit de maaginhoud de honden duidelijk in de weg tijdens de training. Dit alles lijkt me pas van belang als je een grotere prestatie verwacht van je hond dan wandelingen en spelen. Een niet sporthond kan prima meerdere keren per dag eten. Van spieropbouw is zonder training natuurlijk sowieso geen sprake.
Door Deesje
#1990837
uit carnivoren verteringsoogpunt vind ik 2 keer per dag eigenlijk teveel.. als we even stil staan bij het feit dat een hond ofwel in standje vertering en herstel kan staan ofwel in standje activiteit (qua zenuwstelsel dat de aansturing doet) zou twee keer per dag betekenen dat de hond het grootste deel van de dag bezig is met vertering en herstel (rust), bij een pup of jonge hond is dit het geval want groeien valt onder 'herstel' en een jonge hond heeft meer nodig om goed en regelmatig te groeien, minder beweging meer rust..

een volwassen carnivoor echter is gemaakt om langere tijd niet te eten, presteert beter op een lege maag (kan nog steeds efficient jagen na meerdere dagen zonder eten) en zou normaal gezien flink in beweging moeten zijn. een hond moet bewegen, is gemaakt om uren per dag ónderweg' te zijn, niet om een beetje rond te hangen met een volle maag en een uurtje buiten te komen.
vanuit dit oogpunt voor ik niet meer dan zo'n 4 keer per week, meestal om de dag, soms zelfs met 2 dagen tussenruimte. iedereen moet dat voor zichzelf en zijn hond(en) bepalen, maar vanuit fysiologisch oogpunt gezien zou ik een volwassen hond zeker niet meer dan 1 keer daags voeren, puur omdat het lichaam dan net klaar is met de vertering en alweer opnieuw moet beginnen met het aanmaken van verteringssappen..
Door jara
#1990908
Vanaf welke leeftijd zou je dan 1x per dag gaan voeren...stel een hond is rond 2 jaar volwassen/uitgegroeid (qua groei....qua gedrag is weer wat anders), is dat dan het moment om 1x per dag te gaan voeren??
Door Lizzy
#1990969
jara schreef: Vanaf welke leeftijd zou je dan 1x per dag gaan voeren...stel een hond is rond 2 jaar volwassen/uitgegroeid (qua groei....qua gedrag is weer wat anders), is dat dan het moment om 1x per dag te gaan voeren??
Middelgrote honden kun je vanaf de leeftijd van zo'n maand of 12 a 14 al 1 keer per dag gaan voeren. Als ze het pikken..... ::) :-X :biggrin2: (ik heb een eigenwijs smurfje zeg! Die brak te tent af toen ik over stapte op 1 keer per dag voeren toen ze 12 maanden was).
Door tschabo
#1991029
Ik voer normaal gesproken ook maar 1 keer per dag bij honden vanaf 12 maanden, maar door het gesprek met deze producent ben ik er toch nog eens over na gaan denken en heb het hier ter discussie gesteld.

De producent stelde dat wanneer je gelijkmatiger over de dag verdeeld er ook een gelijkmatigere toevoer is naar de spieren, hetgeen een betere spieropbouw bevorderd.

Ik deel zeker niet de mening dat mijn honden beter presteren met een lege maag. Ze leveren betere prestaties wanneer ik bijvoorbeeld wat honing voer icm snel opneembare vetten.
Door Esther Q
#1991066
tschabo schreef: Ik deel zeker niet de mening dat mijn honden beter presteren met een lege maag. Ze leveren betere prestaties wanneer ik bijvoorbeeld wat honing voer icm snel opneembare vetten.
Over watvoor prestaties heb je het?
Koolhydraten (of honing ed) worden in de sledehondensport wel gebruikt door sprinters. Onze honden lopen lange afstanden en hoeven dus niet te pieken. Vlugge suikers vinden we daarom niet nodig. Wij wateren ze af met bv water/bloed of water/vet of water/melk (wordt afgeraden ivm melkzuur) vooraf de training en verder niets.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door