Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door zodiacje
#1989505
Mijn labrador, Max, heeft vier hobbies: slapen, balletjes, wandelen en éten  :biggrin2:
Hij doet alle vier met volle overgave.
Niet erg maar met eten toch een beetje jammer.
Hij gaat al jaren als een stofzuiger door zijn voerbak en heeft zijn eten op voordat je "op" kan zeggen.

Sinds anderhalve maand zijn wij overgestapt op KVV.
dit eet ie zo mogelijk nóg sneller.  :)
Nu is dat mijn probleem niet echter ik wil hem ook wat meer echt vers gaan geven.

Ik ben begonnen met kippenhartjes en wilde vandaag runderriblappen (gewoon van de AH) geven als opbouw naar de kippennekken.
Hier komt dus mijn probleem; die (dure  ;) ) riblap beet ie twee keer in om vervolgens het ding in zijn geheel door te slikken...

Behalve dat ik teleurgesteld was (was zo blij dat ie lekker vlees kreeg, wilde m zien genieten), maakte ik mij ook een beetje zorgen..
Kan het kwaad dat zo'n homp vlees in z'n geheel naar binnen gaat?
Moet en kan ik dit afleren voordat ik aan de kippennekken begin?
Moet ik het voortaan in stukken snijden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Door ulla
#1989534
Vlees is hier ook zo weg, maar bot doen ze echt wel langer over.
Gewoon een keer een nek geven, en kijken wat hij doet.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1989541
hier doen ze dat ook, net reigers daarom ben ik het in hapklare stukken gaan snijden, heb al een paar keer een momentje gehad met ze..... :-\
zo'n nekkie zal ie ook wel naar binnen slurpen, zou wat groters aanbieden, karkassen bv, voor de zekerheid misschien effies wat slaan met de hamer zodat het wat geplet is voor in het geval dat ie dat ook achterover wilt slaan
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1989544
Grote lappen vlees gaan hier zo groot mogelijk naar binnen. Als het écht nodig is wordt er een stuk afgeknaagd, maar het liefst niet. Het is tot nu toe goed gegaan maar ik sta altijd op een afstand, uit zicht de boel in de gaten te houden.  :D
Het is volgens mij heel erg menselijk gedacht dat je het eten in kleine stukjes moet kauwen, honden denken hier heel anders over.  ;)

Voordeel: een grote lap ligt lekker in de maag en doet er een stuk langer over om te verteren dan voorgemalen kvv.
Moyra krijgt aan het eind van de dag de grote hap eten, daarna is er weinig acitviteit meer.

Vwb de kippennek, grote honden werken dat soms in een keer naar binnen. Is op zich niet erg, want het is geen hard bot. Wel even bij blijven of het goed naar binnen gaat. De vertering daarná is waarschijnlijk geen probleem.

Fijn dat Max het zo lekker vind!  :)
Door zodiacje
#1989550
pff, fijn, jullie antwoorden stellen mij gerust!

tristan, dat klinkt ook wel logisch dat dat dan op de maag ligt. Dan zal ie er vast langer vol van zitten.

Ik had idd al gelezen om de kippennek plat te slaan met een hamer.
Had ook de honden heimlich al gezien  ;)

goed om te weten dat Max dus niet helemaal apart is.
Teleurstellend is het wel hoor, lekker stukkie vlees, proeft ie pas op zn tong als het al in zn slokdarm hangt  :o
Door Anne in Zweden
#1989717
Ik heb een boxerdame die datzelfde geintje ook met kalkoennekken uithaalt, onder het motto: waarom energie verspillen aan het kauwen als hij ook zó door m'n schuif past. Op een of andere wonderbaarlijke wijze komt er aan de achterkant wel steeds een keurig compact barfkeuteltje uit de volgende dag, dus ik laat het maar zo. ;D

Als je hond nog niet zo lang op vers staat, zal z'n maagzuur botten nog niet zo perfect verteren als onze boxy, dus let er met alles wat groter is dan een kippennekje wel op dat ie dat netjes kauwt. Of even platslaan inderdaad (zakje erom, als je niet opnieuw wilt behangen). Misschien wordt jouw Max na verloop van tijd wel wat rustiger met eten, als ie merkt dat die riblappen geen verjaardagscadeautje zijn maar dat er echt iedere dag mjammie hondeneten op het menu staat!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1989721
Ja labjes (en sommige andere rassen) zijn gek op eten  :biggrin2:
Hier ook 2 van de schokoppen. Mocht je het uiteindelijk willen, bij Barfen zie je ze al ietsje langer geniet met vleesbotten.

Het kan iig geen kwaad als hij zo'n hele lap in 1x doorslikt, dat verteerd prima.
Enige wat ik wel eng vind is als de lap net te groot is om door te slikken en ze dat wel proberen.
Daar zou ik dus even een oogje op houden  ;)
Door Veerle-scrappyToo
#1990091
Hier een pup die hap slik weg doet  ::)  Kippenekken, karkassen, eendenekken...allemaal plat geslaan tot moes in het begin, nu knippen we het in met de snoeischaar maar als we een harder deel te groot laten dan komt het er onverteert weer uit.  We blijven dus maar knippen en slaan terwijl hij wel al 7 weken op barf staat. Een kippenek met nog ribben aan ( geknipt-geslaan)  is ook nog steeds hap slik weg
In het begin dachten we: we houden het vast zodat hij verplicht wordt om te kauwen maar dat liep niet goed, het werd precies een gevecht, hij trok meer in plaats van te kauwen en als hij dan een stuk afgekauwd had slikte hij het idd zo in...  Maar je zou het kunnen proberen : groter stuk vasthouden zodat hij niet hap-slik-weg kan doen maar het mag geen gevecht worden.  Anders gaat hij in de toekomst misschien nog meer slokken omdat hij zoiets krijgt van: snel eten of baasje is er mee weg.
Ondertussen heeft hij hier door dat we het echt niet gaan afnemen en begint hij rustiger te eten.  Maar...veel delen slikt hij nog steeds gewoon in zijn geheel door.  Ik denk dat hij echt een super groot keelgat heeft  :biggrin2:
Door muntdropje
#1991336
wat ik mis in alle antwoorden, is: hoe stort je hond zich op het eten? Zet jij de etensbak op de grond en de hond stort zich erop? Op is hij zo enthousiast dat hij bijna niet kan wachten en om je heen springt en druk is?
Of moet je hond rustig liggen, wachten op gepaste afstand. Wanneer jij de bak op de grond zet, springt hij er niet op af, maar wacht tot jij het sein geeft, dat hij 'rustig' overeind mag komen en het eten mag opeten dat jij hem geeft.
Het klinkt misschien gek, maar doordat jij de baas over het eten bent en hij rustig moet wachten tot hij het sein krijgt te mogen eten, en zelfs wanneer je je hand bij zijn bak houdt, hij zich terugtrekt.. daardoor eet een hond rustiger. Hij zal er echt niet zoals een mens, lekker de tijd voornemen en alles goed kauwen, maar verschil met drukke hap-slik-weg, en gewoon snel eten, is toch echt wel te zien. Door deze discipline eet mijn hond in ieder geval stuk beter, dan toen hij net als pup bij ons kwam, en at alsof hij het eten elk moment kon kwijtraken aan een ander. 
Door TMG1961
#1991342
Pixie slikt vlees na 1 of 2 keer kauwen door. Paar weken terug pens in 2 stukken verdeeld en mevrouw slurpte dus in 1 keer een stuk van ruim 400 gram naar binnen zonder kauwen, pens en ook vlees wordt nu dus in kleine stukken van een 5cm geknipt.

Bot daarin tegen kauwt ze wonderbaarlijk heel goed. Zelfs als ik haar een stukje bot geef van 2cm dan kauwt ze daar op.

Als ik de bak buiten neerzet moet ze gaan zitten, dat doet ze automatisch, en dient ze te wachten totdat ik vrij geef, de wachttijd is altijd verschillend.
Door Veerle-scrappyToo
#1991377
muntdropje schreef: wat ik mis in alle antwoorden, is: hoe stort je hond zich op het eten? Zet jij de etensbak op de grond en de hond stort zich erop? Op is hij zo enthousiast dat hij bijna niet kan wachten en om je heen springt en druk is?
Of moet je hond rustig liggen, wachten op gepaste afstand. Wanneer jij de bak op de grond zet, springt hij er niet op af, maar wacht tot jij het sein geeft, dat hij 'rustig' overeind mag komen en het eten mag opeten dat jij hem geeft.
Het klinkt misschien gek, maar doordat jij de baas over het eten bent en hij rustig moet wachten tot hij het sein krijgt te mogen eten, en zelfs wanneer je je hand bij zijn bak houdt, hij zich terugtrekt.. daardoor eet een hond rustiger. Hij zal er echt niet zoals een mens, lekker de tijd voornemen en alles goed kauwen, maar verschil met drukke hap-slik-weg, en gewoon snel eten, is toch echt wel te zien. Door deze discipline eet mijn hond in ieder geval stuk beter, dan toen hij net als pup bij ons kwam, en at alsof hij het eten elk moment kon kwijtraken aan een ander.   
Daar volg ik je wel in want de laatste dagen beginnen wij ook verschil te merken.  Wij zijn begonnen met het volgende te doen: Gizmo moet zitten en dan zetten wij zijn etenspot achter onze benen op de grond, met een duidelijk handgebaar naar hem toe van "blijf".  als hij rustig blijft stappen we een beetje achteruit zodat we over de pot staan, hij moet rustig blijven dan kunnen wijnog verder achteruit zodat de pot uiteindelijk voor onze benen staat.  Dan , als hij ons nog maar één blik geeft zeggen wij "EET MAAR" en nodigen hem uit.  Vanzodra hij komt gaan we altij dmeteen weg en laten hem alleen.  In het begin moesten we wel een paar keer de pot weer omhoog doen nog voor hij op de grond stond, of hem terugsturen naar een zit.  Maar omdat wij er voor stonden kon hij nooit resultaat boeken bij zijn pogingen om ook maar bij het vlees te komen.  Ondertussen zijn we zo ver geraakt dat we de pot gewoon voor onze benen kunnen neerzetten, hij rustig wacht op zijn bevel en al bij de pot mogen blijven staan ( wat we nog niet te vaak doen natuurlijk).  En ja, hij begint rustiger te eten.  Of het is door bovenstaande , of omdat er ondertussen natuurlijk meer in zijn pot ligt omdat zijn hoeveelheden nog elke keer aangepast worden aangezien hij nog pup is...  Ik weet alleen dat het veel verschil maakt met een 2 weken geleden.
Bij Nena hebben we dat nooit gehad enhet aanleren van een "eet maar" ging daar ook volledig anders, die was ook gek van haar eten maar was gewoon veel rustigerop die momenten dan Gizmo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door