Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1989428
Afgelopen vrijdag hebben we röntgenfoto's laten maken van de wervelkolom van onze opvanger. Volgens onze informatie heeft hij toxoplasmose gehad. Dit was in Spanje verholpen en daarna liep hij nog.. stijf en moeilijk.. maar het ventje liep.. In NL aangekomen kon hij echter niet meer op zijn achterpoten staan  :'(.

Op dit moment wisselt het heel erg, de ene dag zet hij zijn achterpoten beter neer dan de andere. Links is altijd beter dan rechts. Hij sleept de achterpoten helaas vaak met de bovenkant over de grond. Wij dachten dus door de toxoplasmose, maar toen ik op internet de symptomen van spondylose las kwamen ze me veels te bekend voor  :'(. Inderdaad is op de foto's spondylose te zien, erg hoog in de rug ter hoogte van de eerste ribben volgens mij. Daarnaast zijn ook de doornuitsteeksels van de ruggegraat daar vergroeid/versleten(?). De da kon zich niks voorstellen bij de oorzaak, wie weet wat het arme ventje heeft meegemaakt  :'( :'(.

Sinds we hem bij ons hebben (19 feb. j.l.) is hij echter wel wat vooruit gegaan en omdat hij nog zin heeft in het leven en we zo graag willen dat hij in zijn leventje ook een fijne periode heeft gehad, zijn we nu aan het denken over 'hoe nu verder'.. Helaas is zijn achterhand erg verslapt, maar in zijn rolstoel heeft hij gelukkig nog veel plezier.

Wat zouden jullie in deze situatie doen (naast inslapen, dat kan altijd nog  :'()? Moeten we met dit soort klachten bij een orthopeed zijn of toch beter bij een fysiotherapeut? Is er uberhaupt nog wel iets mogelijk volgens jullie om de situatie iets te verbeteren? Weer leren lopen op eigen kracht hebben we opgegeven, maar het maakt het voor ons toch wel een stuk makkelijker als hij weer wat meeloopt als we hem dragen. Dit deed hij enkele weken geleden steeds meer, maar helaas is dit weer achteruit gegaan  :'(.

Afgelopen vrijdag hebben we dexamethason (corticosteroide) meegekregen en vitamine B. De steroide tegen  zwellingen (waarvan mij niet duidelijk is of hij ze heeft) in het ruggenmerg volgens mij. De vitamine B om te kijken of het zenuwstelsel hier positief op reageert..

Ik zou zo graag dit ontzettend lieve mannetje nog een fijne periode geven na 10 jaar vastgebonden te hebben gelegen aan een boom.. Ik vraag me alleen af of we nog iets voor hem kunnen doen  :'(.
#1989434
Lieverd, ik heb niet gereageerd op je eerdere berichtjes, omdat je waarschijnlijk niet graag wilt horen wat ik ervan denk. Maar hoe graag je het ook wilt, en hoe goed ie in zijn koppie ook nog is en nog wel een beetje geniet van de liefde die hij nu krijgt, zijn lijf doet gewoon niet meer mee met wat hij eigenlijk het liefste wil en wat ie eigenlijk zou verdienen.
Hoe triest en oneerlijk dat ook is, dit is ook geen leven voor een hond. Zeker niet voor zo'n levenslustig en loop-en ren-lievend ras.
#1989436
jalukrifa schreef: Lieverd, ik heb niet gereageerd op je eerdere berichtjes, omdat je waarschijnlijk niet graag wilt horen wat ik ervan denk. Maar hoe graag je het ook wilt, en hoe goed ie in zijn koppie ook nog is en nog wel een beetje geniet van de liefde die hij nu krijgt, zijn lijf doet gewoon niet meer mee met wat hij eigenlijk het liefste wil en wat ie eigenlijk zou verdienen.
Hoe triest en oneerlijk dat ook is, dit is ook geen leven voor een hond. Zeker niet voor zo'n levenslustig en loop-en ren-lievend ras.
Daar denken we ook eerlijk over na  :'(.. Maar in zijn rolstoel heeft hij nog zoveel plezier en gaat hij regelmatig dusdanig hard dat we moeten rennen om hem bij te houden.. Ik weet niet of dat nou onderdoet voor veel oude honden die achter hun baasje aan sukkelen tijdens de wandeling.. Ik geloof niet dat het hem deert dat hij daar een hulpmiddel bij nodig heeft. Hij loopt vaak met zo'n pretbekkie rond en gaat dusdanig 'off road' dat we vaak ons hart vasthouden.. Maar zo gauw we zien dat hij geen plezier meer heeft in zijn leven, dan is de beslissing natuurlijk snel gemaakt.. Het is niet zo dat ik je mening nu totaal weerleg, maar graag hadden we nog even wat meer geprobeerd..

Ik vraag me af of het nog een idee is om naar Tannetje of Paul Mandigers te gaan?
#1989456
Ik heb de vorige topics niet gelezen en ik heb ook geen persoonlijke ervaring met spondylose. Op mijn club traint iemand die een hond heeft gehad met spondylose. Hij heeft een aantal keer op het punt gestaan om de hond in te laten slapen, maar is elke keer weer opgeknapt. Deze hond werd behandeld door S. Schukking. De hond heeft o.a. hydrotherapie en acupunctuur. Kreeg ook de nodige supplementen. Uiteindelijk is deze hond nog 14 jaar geworden.
Laatst gewijzigd door Anya op ma 11 apr 2011, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1989461
Anya schreef: Ik heb de vorige topics niet gelezen en ik heb ook geen persoonlijke ervaring met spondylose. Op mijn club traint iemand die een hond heeft gehad met spondylose. Hij heeft een aantal keer op het punt gestaan om de hond in te laten slapen, maar is elke keer weer opgeknapt. Deze hond werd behandeld door S. Schukking. De hond heeft o.a. hydrotherapie en acupunctuur. Kreeg ook de nodige supplementen. Uiteindelijk is deze hond nog 14 jaar geworden.
Dat klinkt super! Wat zou ik het graag willen, maar op dit moment kunnen we denk ik alleen maar dromen van 3 fijne jaren voor hem  :'(.

Hij drinkt nu echt giga veel door de prednison. Ik word bijna bang voor watervergiftiging  :-[. Is het beter om op een gegeven moment de waterbak weg te pakken of kan ik hem beter maar laten drinken? Ik ben ook wel erg weinig gewend, die twee jongelingen hier krijgen altijd een beetje extra water bij de barf en drinken eigenlijk bijna nooit  :-\.
#1989481
Senta schreef: Dorith Ahron heeft ervaring met sponylose en kan de rug soepel houden.
Verder heb je Puur Spondy een goede visolie (Doils Joints) en glucosamine.

Zijn de foto's met of zonder roesje gemaakt?
Zonder roesje  :(.

Ik dacht dat ik in een ander topic erg negatieve ervaringen las over de behandeling van Ahron (of is het Aharon?) bij spondylose  :-\.

Puur Spondy wordt hopelijk morgen bezorgd en verder krijgt hij als spiersupport. Visolie durf ik nog niet aan te beginnen in verband met zijn al slappe ontlasting.
#1989650
Ramses had ook een door spondilose volstrekt verstijfde rug. Hij had natuurlijk toen er nog een beetje beweging in zat wel pijn, maar uiteindelijk nauwelijks meer. Hij reageerde erg goed op Cortaflx van www.fermain.com met HA toegevoegd. Was wat soepeler, liep gemakkelijker.
Ramses liep ook al jaren onder controle bij dr. Mandigers (vooral voor al zijn andere kwalen). Zelf heb ik veel vertrouwen in Mandigers, en zou, zeker voordat ik definitieve keuzes zou maken, een consult bij hem vragen.
Ik hoop dat jullie kanjer nog een hele tijd van zijn rolstoel en van jullie kan genieten.
Sterkte .
#1990331
hamada schreef: Ramses had ook een door spondilose volstrekt verstijfde rug. Hij had natuurlijk toen er nog een beetje beweging in zat wel pijn, maar uiteindelijk nauwelijks meer. Hij reageerde erg goed op Cortaflx van http://www.fermain.com met HA toegevoegd. Was wat soepeler, liep gemakkelijker.
Ramses liep ook al jaren onder controle bij dr. Mandigers (vooral voor al zijn andere kwalen). Zelf heb ik veel vertrouwen in Mandigers, en zou, zeker voordat ik definitieve keuzes zou maken, een consult bij hem vragen.
Ik hoop dat jullie kanjer nog een hele tijd van zijn rolstoel en van jullie kan genieten.
Sterkte .
Wat fijn om te horen dat je veel vertrouwen hebt in dr. Mandigers! Ik wil ook zeker bij hem langs gaan met Handsome voor we een definitieve keuze maken. Vandaag heb ik Puur Spondy binnengekregen en een afspraak gemaakt bij een andere da, iemand met een ontzettend groot hart voor dieren die altijd erg bereid is om met je mee te denken.. Zo fijn gewoon. Daar gaan we vrijdag naar toe. Eens kijken wat hij er van denkt en we kunnen daar vragen om een verwijzing naar de Wagenrenk.

Vandaag zijn we weer met het ventje naar de hei geweest en heeft hij in zijn rolstoel weer lekker zijn 'off road' ding gedaan. Als we met mensen stonden te kletsen, vraag ik nu vaak wat voor indruk Handsome op ze maakt en eigenlijk zeggen ze allemaal dat hij pret lijkt te hebben en ze hem zeker zo niet in zouden laten slapen.. Ik ben me er maar al te bewust van dat ik misschien niet geheel objectief kijk  ::), maar hij maakt gewoon zo'n actieve en levenslustige indruk dat ik hem niet wil opgeven voor hij er zelf geen zin meer in heeft. Gelukkig dat deze indruk ook door totaal vreemden bevestigd wordt.
#2003511
Afgelopen vrijdag hebben we de achterhand van Handsome ook nog op röntgenfoto laten zetten om zeker te weten of daar ook niet nog een probleem zit. Alles zag er perfect uit, de da wou dat hij alleen maar foto's maakte met deze perfecte heupen. Tja we konden alleen maar gekscherend zeggen dat ze ondanks zijn leeftijd bijna nooit gebruikt zijn  :'(.

De lieve vent heeft nu twee keer hydrotherapie gehad en krijgt binnenkort ook acupunctuur. Naar Mandigers gaan zou geen meerwaarde hebben zei onze da die ik ontzettend vertrouw.

We zijn echt zo droevig, we hebben al die tijd gehoopt dat het nog beter zal worden en dat hopen we nog steeds wel maar hoe langer het duurt hoe banger we worden dat het is zoals het is nu  :'( :'( en dat we dus voor de moeilijke beslissing gaan staan of hij op deze manier wel genoeg plezier in zijn leven heeft. Wandelen vindt hij prachtig en met zijn rolstoel 'rolt' hij vaak ver voor ons uit. Hij snuffelt dan heerlijk en gaat 'off road' terwijl wij proberen de vlakke paden voor hem uit te kiezen.

Maar ja de rest van de dag is natuurlijk minder ook al ben ik op dit moment langdurig thuis en probeer ik hem te helpen bij alles wat hij wil. We moeten nog gaan oppassen voor luiheid wordt gezegd bij hydrotherapie. Hij gaat ook echt al minder proberen zijn achterpoten te gebruiken nu.. Maar of de rest van de dag zo frustrerend voor hem is dat het wandelen dat niet meer goed maakt.. Ik weet het niet zeker  :'(. Gelukkig tilt hij zijn poten na twee keer hydrotherapie al weer wat beter op.. zo moeilijk deze periode.

Ontzettend lijden doet hij gelukkig niet hij trekt nog erg vaak blije bekkies ook thuis. En aan ondernemingslust heeft hij geen gebrek, maar ik vraag me af of dat nu positief of negatief is in zijn situatie  :'(.

Ik kan het maar niet van me afzetten en wou hier toch even mijn hart luchten  :'(. Het is niet te beschrijven hoe we hem nog wat leuke jaartjes zouden gunnen, mogelijk hier blijvend ook. Hij is gewoon zo ongelofelijk lief, past zich razendsnel aan, probeert zindelijk te zijn na 11 jaar aan een boom  :'(. Echt zo ongelofelijk verbazingwekkend hoe dit oudje het hier doet in huis  :'(. Hij heeft 11 jaar een ellendig leven gehad aan een boom waarbij iemand mogelijk ook nog zijn wervels heeft gebroken en wat zouden we hem nu toch graag een fijne oude dag gunnen  :'( :'(.
#2003601
Soms is het beter om te beslissen dat het genoeg is....
Ik hoop dat je je realiseert dat als je daarvoor kiest dat dat een teken is van heeel veel liefde voor hem, en niet eentje van "tekort" schieten ! :-*  Je hebt alles gedaan wat mogelijk was voor hem. En je hebt hem laten zien is wat liefde en aandacht en genieten. Ik hoop dat je daar strakjes je troost uit kunt halen. Maar zijn lijf kan het niet aan... hoe triest ook.
Ik weet waar ik het over heb, ik heb op hetzelfde punt gestaan met een zwaar verwaarloosde opvanger :( Uiteindelijk heb ik ook moeten beslissen dat het niet eerlijk was om aan mijn idealen vast te houden, het diertje kun je het niet uitleggen--> dat het "misschien" nog wel goed komt....Nu -achteraf- weet ik dat Ceasar ook een stukje liefde heeft gehad en dat ik hem gegeven heb wat ik kon, ook al waren dat geen jaren...
Ik hoop dat jij dat straks ook zult zeggen !
Heel veel sterkte !!! Want het is vreselijk moeilijk !
#2003650
miik schreef: Soms is het beter om te beslissen dat het genoeg is....
Ik hoop dat je je realiseert dat als je daarvoor kiest dat dat een teken is van heeel veel liefde voor hem, en niet eentje van "tekort" schieten ! :-*  Je hebt alles gedaan wat mogelijk was voor hem. En je hebt hem laten zien is wat liefde en aandacht en genieten. Ik hoop dat je daar strakjes je troost uit kunt halen. Maar zijn lijf kan het niet aan... hoe triest ook.
Ik weet waar ik het over heb, ik heb op hetzelfde punt gestaan met een zwaar verwaarloosde opvanger :( Uiteindelijk heb ik ook moeten beslissen dat het niet eerlijk was om aan mijn idealen vast te houden, het diertje kun je het niet uitleggen--> dat het "misschien" nog wel goed komt....Nu -achteraf- weet ik dat Ceasar ook een stukje liefde heeft gehad en dat ik hem gegeven heb wat ik kon, ook al waren dat geen jaren...
Ik hoop dat jij dat straks ook zult zeggen !
Heel veel sterkte !!! Want het is vreselijk moeilijk !
Ik weet inderdaad dat als we deze keuze zouden maken het puur is uit liefde voor hem  :'(. De chiropractor en hydrotherapeute zagen geloof ik wel nog mogelijkheden.. We proberen dat nog even intensief en daarna.. we zullen zien  :(. Het vreemde is dat hij zijn poten kan gebruiken, de grote vraag blijft waarom hij het niet doet  :-\. Pijn lijkt hij niet te hebben en op pijnstillers functioneerde hij niet anders dan zonder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door