Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#1985427
Zoals jullie weten hebben mijn vriend en ik vorige week plotseling afscheid moeten nemen van 1 van onze katten. We hadden hem samen met een poes, Nimueh uit het asiel gehaald in september. Nimueh heeft een te snel werkende schildklier en krijgt daar medicijnen voor.

Een tijdje terug merkte ik op dat mevrouw problemen kreeg met lopen en vandaag zijn we dus naar de dierenarts geweest. En het is dus alweer niet goed. Ik snap er niets meer van en ik begin gigantisch te twijfelen of ik wel goed bezig ben. Het probleem met lopen kan wijzen op iets neurologisch, maar ook op een ontsteking in haar koppie. Ze hebben daarom bloed geprikt en ik moet zeggen dat ik op zijn zachtst gezegd teleurgesteld ben. Ik had iets beters verwacht eigenlijk... Haar glucose/glu (zo heet het toch?) is verhoogt (10,23 ipv onder de 8,84), maar dit zou kunnen zijn vanwege de stress bij de DA. Het bloed is daarom ook opgestuurd of het hierbij gaat om een plotselinge piek of iets wat er al langer zit. Het laatste kan wijzen op diabetes. Maar dan was ook haar ureumwaarde verhoogt. Deze is 15,7 ipv onder de 12,9 en ze zou dus op een nierdieet moeten en hier ligt het probleem eigenlijk. Nimueh is nogal pietluttig geweest met eten en heeft daarom als menu alleen kip, kalkoen, parelhoen, eend en wat vis. Wat in principe dus een nierdieet is. Waarom is die waarde dan verhoogd? Ik snap het niet meer. Ben ik nog wel goed bezig? Of komt het gewoon puur omdat ze 13 jaar lang op brokken heeft gestaan en het daarom niet echt meer om te keren is? Voor mij is dit een behoorlijke aanslag op mijn zelfvertrouwen en ik weet dus ook even niet meer wat ik moet doen. Jullie wel?

Ook haar globuline/glob waarde is verhoogt. Deze is 52 ipv onder de 51. Volgens de dierenarts zou dit kunnen wijzen op een ontsteking. Mevrouws tandvlees ziet er niet gigantisch goed uit, dus het kon daar aan liggen, maar het kon dus ook wijzen op een onsteking in haar koppie. Haar schildklierwaardes waren gelukkig wel goed.

Maar ik weet het dus echt niet meer. Ik dacht er goed aan te doen door vers te voeren, maar dit is het tweede geval al en ik begin dus echt heel erg te twijfelen. Ik moet wel zeggen dat ik het met brokken ook zou hebben hoor, maar ik weet het dus niet meer. Of moet ik het gewoon zien als dat ik nu alles uit de kast heb gehaald? Iemand nog tips/adviezen?
Laatst gewijzigd door Emytje op di 05 apr 2011, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1985439
Ho, even rustig aan.
Je zit nog zo middenin je rouwproces, het is nu erg moeilijk om objectief te kunnen oordelen. Sta jezelf dat ook toe, dat is nodig.

Bij versgevoerde katten zie je vaker dat nierwaardes (1 van de 2 dacht ik, ik weet niet welke) iets, tot 10% dacht ik, verhoogd zijn. Dat zou die ene waarde van 15 kunnen verklaren.
Vergeet ook niet dat Nimueh nu ook in de rouw zit en daardoor ook extra stress heeft.
En ja, een kat die 13 jaar brokken heeft gegeten is er aan de binnenkant een stuk minder goed aan toe dan bv de 2 jonge poezen van mij, die al bijna hun hele leven vers eten.

Nierdieet zou ik echt niet doen. Wil je dat desondanks wel, stel dan zelf een rauw katten-nierdieet samen. Ik geloof dat het hier wel eens vaker is gedaan, de zoekfunctie kan je meer vertellen.
Vind je dat te ingewikkeld, dan kan je ook het niervoer van Bandit geven. Dit is kvv, maar dan een nierdieet.

Haar menu zoals het nu is, zou net minimaal moeten zijn. Voor een jonge gezonde kat die lang vers heeft gegeten en dat is bij haar niet. Dingen toevoegen als rund zou ik nu even niet doen, want voor de nieren is het belangrijk dingen niet te voeren waar bepaalde stoffen (fosfaten?) inzitten. Die zitten veel in rund. Je zou wel kijken of ze kwartels en duiven lust. Dat is beiden gevogelte.

Mocht ze pilletjes voor andere dingen voor haar lijf nodig hebben, dan zou ik haar die wel geven. Behalve dat commerciele verhitte nierdieet dus.

Je doet het echt niet slecht, maar je hoofd zit nu nog zo vol met van alles. En het is ook het risico van oudere katten uit het asiel nemen. Ze gaan niet allemaal mee in goede gezondheid tot ze 20 zijn  :-*
Door Emytje
#1985518
Dank je wel voor je reactie! Ik denk ook wel dat je gelijk hebt dat mijn hoofd gewoon nog zo vol zit met Muninn en eigenlijk kan ik dit er gewoonweg niet bij hebben, ik kan er niet normaal door denken. Plus dat ik me ook zorgen maak om de dierenarts te vertellen dat we niet achter een brokken-nierdieet staan. Gelukkig heb ik voor dat laatste een oplossing gevonden; mijn vriend belt morgen op voor de uitslag en hij doet dus het woord. Ik ben nu dus echt in staat om overal ja op te zeggen en dan sta ik zo buiten de deur met een zak RC/Hills nierdieet troep, terwijl mevrouw geen brokken lust. Dat laatste is natuurlijk ook een goed argument, mevrouw eet zeer, zeer slecht brokken en dat was dan ook de oorspronkelijke reden van mijn overstap op vers. Van blik voer gaat ze overgeven, dus ook dat kan ik schrappen. Op vers is ze ruim een kilo aangekomen gelukkig.

Ik heb zojuist met mijn vriend overlegd en we vinden het verstandig om niet teveel aanpassingen te gaan doen met haar menu. Ze raakt daarvan in de stress en stress betekend bij haar niet eten. Ik wil wel kijken of ze visolie lust om zo haar nierwaarde iets te verbeteren. Voor de rest blijft haar menu dus gewoon uit kip, kalkoen, eend, parelhoen en wat vis bestaan. Dat zijn haar veilige vleessoorten en waarvan ik zeker weet dat ze die eet. Duif en kwartel vind ze zo vies dat ze dat onder wil graven, dus dat word em niet. Gelukkig vind ze van de grote grazers niets echt lekker. Het enige waar ik me wel zorgen om maak; mevrouw eet geen nier. Konijn vind mevrouw ook niet te eten en daar vallen de niertjes ook onder. Ook gebakken in eigen gemaakte kippenbouillon die ik speciaal voor de katten heb gemaakt (alleen water en kip dus), vind ze het niet eetwaardig. Krijgt ze daardoor tekorten? Of is lever, hart en maag in principe ook voldoende? Dat eet ze namelijk wel goed.

Dan is het morgen eigenlijk afwachten hoe het zit met die waarde gerelateerd aan diabetes. De verhoogde waardes zijn allemaal ook net iets hoger dan die 10%, dus ik vind het daardoor ook erg moeilijk inschatten. Ik zit er ook over te denken om over een paar weekjes weer een bloedtest te doen. Zijn de waardes nog hetzelfde zou ik zeggen dat het gewoon bij haar hoort. Zijn ze verhoogd, dan word het wel een probleem. Is het verlaagd is het natuurlijk weer een ander verhaal. Punt is ook dat we alleen als vergelijkingmateriaal de bloedwaardes van toen ze in het asiel zat hadden. Ze stond toen op brokken en goed vergelijkinsmateriaal is het dan natuurlijk niet. Ik vind het erg lastig en ik vind het nog veel moeilijker om hier realistisch over na te denken, dus ik hecht veel waarde aan jullie mening en die van mijn vriend (die leest hier ook af en toe mee). Dus tips, opmerkingen en adviezen zijn altijd welkom, want ik zie door de bomen het bos effe niet meer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1985562
Ik vind het een goed idee om over een tijdje weer te testen, zo heb je idd een referentie.
Jammer van de nier, maar hier krijgen ze dat ook niet standaard. Voor Sien zijn ze soms op en voor Ot heb ik niet altijd wat voor door haar mix. Hier eet Sien overigens wel liever lamsnier dan konijnennier, maar lam is weer een grotere grazer. Verder op het gebied van een rauw nierdieet kan ik je niet adviseren, dat ligt buiten mijn kennis. Een gebrek aan nier zorgt niet direct voor tekorten. Ik dacht dat hart en lever erg essentieel waren. Liever natuurlijk wel nier in een menu, maar als het echt niet kan, dan maar niet.

Als mevrouw poes door stress niet eet en snel stress heeft, is het allerbelangrijkste dat te vermijden tenzij anders noodzakelijk. En zeker in het geval van een nierkat is iets eten belangrijker dan wat er dan wordt gegeten.

En mocht je nog eens zelf tegen de dokter moeten praten: het is jouw kat en jij bepaalt ten alle tijden wat er in gaat. De DA kan je alleen adviseren, de uiteindelijke keuze is aan jou en zijn adviezen mogen natuurlijk wel in de wind geslagen worden.

Hoe is het met de hartfunctie? Daar alles nog goed mee?
Door Emytje
#1985724
Er was geen hartruis te horen, dus dat is wel prettig. :) Er zijn ook geen tekenen van een verhoogde bloeddruk.

Wat ik nu trouwens ook zat te denken. Bij Muninn was het zo dat hij vergeleken met de andere katten 2x vaker per dag naar de bak moest om te plassen en dan plaste hij 3x zoveel als de andere katten. Ik zie bij Nimueh hier geen verandering in en is de frequentie gewoon hetzelfde gebleven en ze plast ook niet meer. Als ze echt rammelende nieren heeft, zou daar toch verandering in moeten zijn? Ze drinkt ook niet meer (gewoon normaal voor een barfkat) en dat was iets dat Muninn wel veel deed. Nu hij weg is zie ik pas hoeveel hij eigenlijk dronk en plaste.

Nu ik er een nachtje over heb geslapen denk ik eigenlijk dat ik me niet meer zo krampachtig bezig moet houden met een nierdieet. Ik geef haar gewoon wat ze nu eet, eventueel aangevuld met visolie, maar iets anders niet. Gezien hetgeen in haar koppie (beroerte/tumor/ontsteking), zal ze toch geen jaar er meer bij krijgen. Ik denk dat we al blij moeten zijn met een paar maanden extra. Want ookal zijn haar nierwaardes over een tijdje niet verandert of juist wel verbeterd, als ze overal tegenaan botst omdat haar evenwicht zeer zeer slecht is en ze niets anders meer doet dan slapen en het lichtje in haar oogjes is gedoofd, vind ik het ook genoeg.

Ik moet overigens zeggen dat ik blij ben met dit forum. Het geeft me toch het gevoel niet alleen te zijn, ookal ken ik jullie niet persoonlijk.  :)
Door Emytje
#1986309
Mevrouw heeft in ieder geval geen diabetes. De eerste waarde was dus verhoogt vanwege het gestress bij de DA, dus dat is wel positief. Morgen ga ik prednison halen om te kijken of dat effect heeft. Heeft het geen effect dan heeft ze dus een tia/beroerte gehad.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1986521
Een tia oid geeft hele specifieke verschijnselen, niet alleen zwak lopen. Zijn al die verschijnselen (pupillen niet even groot, orientatie weg, 'van het padje af', mogelijk hoofdpijn, etc) er wel?
Door Emytje
#1986995
Ze valt vaak om, lijkt dronken, zoekt steun aan dingen die in de kamer staan om te lopen, ze 'wiegt', lijkt soms de weg krijgt te zijn, slaapt veel... Springen op iets heeft ze al een hele tijd niet meer gedaan en trap lopen doet ze ook niet meer. Hoe zie ik of ze hoofdpijn heeft? De pupillen was niets anders aan, daar is naar gekeken.

Ik heb nu AB en prednison voor haar. Samen met de schildklierpillen, worden dat dus 6 pillen op een dag. :o
Gebruikersavatar
Door koekje
#1987041
Ja, dan is er zeker iets aan de hand. Ik kan niet ruiken of het idd een tia oid is geweest. Ik ben geen dokter ook.
Hoofdpijn is heel moeilijk te merken, laat staan al pijn op zich. Lijkt mij dat met hoofdpijn ze drukke geluiden en fel licht willen vermijden.
Door Limpy
#1987051
Die verschillende pupillen is soms ook alleen tijdens aanval en erna te zien tot ze weer enigszins terug op de wereld zijn.
Wel zullen ze idd (plots) fel licht willen vermijden omdat het zeer doet aan hoofd en ogen...

Emytje, zie je ook iets van een "tic" in dr snoet? Dat ze bv met 1 oog meer knijpt of soms raar/veel met dr lip of wang trilt?
Ik heb het overigens met een ander diersoort op mn ouwe werk meegemaakt dat ze (on)regelmatig een toeval kreeg/krijgt, die ouwe dame is blijkbaar errug taai en loopt er na 5 jr nog steeds mee rond (zij had die tics in dr snoet), zij krijgt vitamine B complex ter ondersteuning
Door Emytje
#1987079
Een tic is me nog niet opgevallen, wel dat wiegen. Dat ziet er nogal apart uit. Ik zal haar eens zeer goed gaan observeren met wat ze allemaal doet. Voor de rest is ze trouwens nog vrolijk. Ze staat precies op tijd klaar voor het eten. Is super fan van spiervlees en wil nog steeds graag geaaid worden, dus dat is wel fijn.

Ik heb niet het idee dat ze fel licht probeert te vermijden. Een paar daagjes terug wilde ze wel perse in het zonnetje liggen dat toen door het raam scheen.
Door Emytje
#1987724
Na heel wat gedoe is het gelukt om een plasje te laten controleren. Ook daarin was te zien dat haar nieren niet helemaal meer naar behoren werken. Ze krijgt er nu dus Benakor bij en over 3 weken moeten we terug voor weer een bloedonderzoek en nog een plasje.
Door Emytje
#1989270
Ik heb het idee dat het wat beter gaat. Ze staat wat vaster op haar pootjes en valt niet meer gigantisch vaak om. Ook lijkt ze wat actiever. Iets wat ik een wonder vind als je - nu nog - 6 pillen op een dag moet innemen. Vandaag is de prednison van 2 naar 1 pilletje gegaan. Ze eet ook goed. Gelukkig neemt ze de pilletjes aan in wat vlees en hoef ik daar niet alles voor uit de kast te halen.

Over 2,5 week moesten we terugkomen voor nog een keertje urineonderzoek en bloedonderzoek.
Door Emytje
#1992535
Niet helemaal. Ze had om 9 uur voor het laatste gegeten en om 10 uur nog een schildklierpilletje met easy pill gehad en het bloedprikken was rond 6 uur die avond. Er zal dus ongeveer 8 uur tussen hebben gezeten.

Easy pill zijn we nu dus vanaf gestapt en nu krijgt mevrouw haar pillen gewoon in spiervlees.

Nimueh begint nu alleen wel te snotteren. We willen het nog eventjes aankijken, maar aangezien ze nu stijf staat van de AB en prednison, lijkt het me een virus. Een paar dagen geleden heeft ze een beetje op de tocht gelegen toen het waaide. Hopelijk word het snel minder.

Ik zie overigens voor de rest geen verbetering. Misschien zelfs eerder een verslechtering, alleen dat is lastig kijken, want met 4 verschillende medicijnen zou ikzelf zo stoned zijn als een garnaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door