Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1988851
Ik deed het met een handmatige (porkert)
Kippennekken, kipkarkas, eendennekken, eendenkarkas, kwartelkarkas.

Allemaal geen enkel probleem.
Gaat het je te zwaar dan stop je het in een plastic zakje en geef je er een paar meppen op met een hamer voor je hem maalt
#1988890
Hier een Sfinx -8- handmolen van de kringloopwinkel.  :D

Moyra maalt tegenwoordig alles zelf, maar voor Tristan en voor haar hebben we in het begin vleesbot gemalen van: kip/zalmkop/haas/fazant/eend. Tis even flink draaien, maar het lukt wel. Zou het toch niet voor grote hoeveelheden willen doen.  ;)
#1988955
Hier een handmatig Alexanderwerk.
En een Bomann elektrische maalmachine, maar daar spreek maar niet over  :-X
Het Alexanderwerk maalt alles t/m zachte lamsribben en lamsstaartjes.
Moet je wel flinke spierballen hebben bij dat hardere bot.
Konijn, kip, eend, duif, kwartel, fazant gaan allemaal wat makkelijker.
#1988977
Gietijzeren porkert maat 10. Hier eten ze niet alles (wild is vies) en Sien krijgt dragende delen niet weg. Voor Ot heb ik dat soort dingen voor in de molen dus ook niet in huis.
Kip: nekken, karkassen, vleugels, hele braadkuikens, af en toe een poot
Eend: nekken (hebben we nog niet uitgeprobeerd), karkassen/ruggen, vleugels, geen poten!
Konijn: karkassen, voor- en achterpootjes, nekdelen, geen koppen!
parelhoen: vleugels, karkassen, hele geslachte vogels zonder organen
Duif: heel
Kwartel: karkassen (hele voer ik ongemalen)

Dus eigenlijk alleen de dingen die ik ook als ongemalen vleesbot aan Sien voer. Geen grote grazers (lammetjes vind ik ook grote grazers) en zo goed als geen dragende delen.
Toen ik nog zelf aan de molen draaide, moest ik altijd de kachel uitzetten en met 2 handjes draaien en mn gewicht op de slinger zetten. En alles klein hakken van te voren. Dat zegt meer over mij dan over de molen, want andere mensen lukt het zonder problemen.

Konijnenkoppen passen niet in zn geheel in de molen en zijn ook best hard. Door de ronde vorm krijgt de wokkel in de molen er geen grip op. Dus moeten de koppen eerst met het hakmes in 2. Toen ik dat dus een keer deed en mn mes weer omhoog haalde met hakken, zaten de konijnenhersenen tegen de keukenkasjes omhoog  :-X
Ik voer dus nooit meer konijnenkoppen. Eendenkoppen vind Sien niet zo lekker en zijn ook best groot, kippenkoppen wel maar kan ik bijna niet aankomen. Als ze een kop wil eten, eet ze die van de duif maar op of anders van een kwartel als die er nog aanhangt. Verder eten ze beiden de koppen van kuikentjes en Ot ook van ratten/muizen/gerbils (neus van muis en rat is niet zo lekker, dus die blijft lang liggen).
#1989098
Lizzy schreef: Ik heb deze:

Afbeelding

En die maalt alleen vleesbot van kleine dieren. Ik gebruik 'm nooit maar als er pups komen zal daar verandering in komen want ik ben van plan het vleesbot eerst te malen voor de kleintjes.
En ook hier zit een (te) kleine snijschijf bij om jouw het werk makkelijk te maken. Als je wilt dat Martijn een andere voor je maakt weet je me te bereiken ;)
#1989174
Cindy de Wolf schreef: En ook hier zit een (te) kleine snijschijf bij om jouw het werk makkelijk te maken. Als je wilt dat Martijn een andere voor je maakt weet je me te bereiken ;)
Oh?! Kun jij er ook meer mee malen dan alleen kleine vleesbotten?
#1989208
Lizzy schreef: Oh?! Kun jij er ook meer mee malen dan alleen kleine vleesbotten?
Ik kan met die Kenwood na aanpassing snijschijf malen; kippenekken/karkas, Eendennekken, Parelhoenkarkas, haasrugkarkas (van Halimas), kwartelkarkas, konijnrugstuk/koppen, jonge lamsribben, jonge geitenribben, jonge hertenribben, kleine kalkoennekken.
Zonder de nieuwe snijschijf die Martijn gemaakt heeft had die al moeite met kip. Echter Martijn zei al heel snel de motor kan het prima aan, het is dat gaatjesding (snijschijf) wat het probleem is. Nou ja jullie kennen Martijn ondertussen wat dat betreft ook wel een beetje dus binnen een week lag er een nieuwe snijschijf en nu maal ik 14kg in 30minuten ;) wel natuurlijk alles van tevoren klein(er) maken zodat het door de opening kan.
Bij veel vleesmolens zal dus niet de motor het probleem zijn maar de bijgeleverde snijschijven. Dat verklaard ook waarom over het algemeen de Bomann hier zo goed wordt ontvangen aangezien die een vrij grote snijschijf erbij heeft zitten maar de motor is niet krachtig genoeg voor het grotere botwerk dat is die Kenwood dus wel en ik weet 98% zeker de Diamond ook.
#1989341
Xada schreef: Kun je daarmee ook kalkoenbotten van de vleugels malen? Ik zit er aan te denken om die voortaan te malen, maar weet nog niet welke machine dat kan doen.
Dat weet ik niet, ik heb zelf nog nooit kalkoenvleugels gevoerd dus heb geen idee qua hardheid. Jonge/kleine kalkoennekken gaan prima maar of vleugels ook gaan daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven. Staat er niets in mijn lijstje waarvan je denkt dat dit qua hardheid daar in de buurt zou komen? Wellicht kan je dan zelf een inschatting maken. Let wel op dit zijn dus wel prestaties na aanpassing snijschijf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door