Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petrap
#1988578
Viento heeft een piepklein wratje op zijn ooglid. Het heet meyboomse klier en het is een soort tumor. De dierenarts adviseerde het weg te halen en daarvoor moet hij onder narcose. Gezien zijn leeftijd (10 jaar) toch wat meer risico dan een oudere hond. Is er iemand die die ook wel eens heeft laten weghalen bij zijn hond?
Door Lizzy
#1989067
petrap schreef: Viento heeft een piepklein wratje op zijn ooglid. Het heet meyboomse klier en het is een soort tumor. De dierenarts adviseerde het weg te halen en daarvoor moet hij onder narcose. Gezien zijn leeftijd (10 jaar) toch wat meer risico dan een oudere hond. Is er iemand die die ook wel eens heeft laten weghalen bij zijn hond?
Dit zijn toch gewoon klieren in het ooglid, meyboomse klieren? Dat zegt toch niks over de afwijking? Ik dacht dat daar bijv. ook ontstekingen aan voor konden komen. Met andere woorden heeft hij dus een wrat of tumor aan de meyboomse klier?

De vragen die bij mijn opkomen is of het wratje kwaadaardig is. Of dat het de oogbol beschadigt? Want in die gevallen denk ik dat het weghalen ervan wel nuttig is. Maar als het goedaardig is en het raakt de oogbol niet (groeit het?), zou ik het niet weg halen halen.
Door henneke
#1989092
uhhh ik zie hier in de straat hoe het er uit gaat zien als je ze niet weg laat halen en die hond loopt nu op haar 15de echt met zware oogleden en ze gaan nog stuk ook als ze een keer op de grond ligt te schuren .
ze groeien ook nog steeds en het worden er steeds meer .
Door Anne in Zweden
#1989160
Heeft dat ding ook een Latijnse naam? Ik heb er net op gegoecheld en krijg geen hits. Scotch heeft ook een zwart wratje op zijn onderste ooglid, raakt het oog niet en dus heb ik er nog niets mee gedaan, maar ik zou toch graag een afbeelding van zo'n wrat willen zien om te kijken of het hetzelfde is.

Edit: vind net "meiboom klier" via google. Ga effe lezen.
Nogmaals edit: o nee, dat van Scotch ziet er heel anders uit, is echt een wratje.

Sterkte met Viento!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 11 apr 2011, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1989219
henneke schreef: uhhh ik zie hier in de straat hoe het er uit gaat zien als je ze niet weg laat halen en die hond loopt nu op haar 15de echt met zware oogleden en ze gaan nog stuk ook als ze een keer op de grond ligt te schuren .
ze groeien ook nog steeds en het worden er steeds meer .
Dat is wel heel extreem :-\

Ik heb bij mijn bouvier ooit zo'n wratje weg laten halen, bij onze oudste Oesreu overigens ook, dit omdat bij deze het wratje langs de oogbol schuurde en daardoor voor irritatie zorgde. Onze Groovy heeft nu een klein wratje die het oog niet raakt en die mag blijven zitten. Bij beiden is het met een licht roesje en plaatselijke verdoving gedaan.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#1989759
Bij onze saarloosteefje Kayleigh ook weg laten halen omdat de andere saarloosjes het probeerden weg te bijten en dat zo dicht bij het oog vond ik niet zo'n strak plan. Ze had er zelf ook last van. Wel "schrok' de da over de lengte van de wortel. Is toen opgestuurd en er waren wat cellen onrustig. Maar dat zat aan de binnenkant en is dus niet verder onderzocht
Door petrap
#1989912
Lizzy schreef: Dit zijn toch gewoon klieren in het ooglid, meyboomse klieren? Dat zegt toch niks over de afwijking? Ik dacht dat daar bijv. ook ontstekingen aan voor konden komen. Met andere woorden heeft hij dus een wrat of tumor aan de meyboomse klier?

De vragen die bij mijn opkomen is of het wratje kwaadaardig is. Of dat het de oogbol beschadigt? Want in die gevallen denk ik dat het weghalen ervan wel nuttig is. Maar als het goedaardig is en het raakt de oogbol niet (groeit het?), zou ik het niet weg halen halen.
Het wratje zit aan de onderkant van het ooglid en rust tegen de oogbol aan. Ik had begrepen dat dat wratje zo heette, maar misschien heb ik het gewoon verkeerd begrepen  :-[ . Ik had het wratje überhaupt nog niet gezien en ook bij een vorig bezoek aan de d.a. (plm. half jaar geleden) is dit niet opgemerkt, dus ik vermoed dat het er nog niet zo heel lang zit. Wel viel me op dat hij de laatste weken wat meer last 's ochtends heeft van glazige prut bij zijn ogen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door