Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#1987925
Ik vind alles best, en ik heb veel over voor mijn honden, maar -----! De eerste keer kreeg  ik bij het slachthuis lappen pens (schoon). Ik wist nog van vroeger dat de geur van pens niet echt aangenaam was en wilde voorzichtig beginnen. De keer erop heb ik hele pensen gehaald (ook schoon) . Ok dat ging ook nog. Maar nu had ik vuile pens. Gelukkig was het nog niet zo warm en heb ik het buiten in stukken kunnen snijden. Maar wat is dat erg, het leek wel alsof het al een paar weken had liggen rotten.  Ik heb een slechte neus. Als het eten aanbrand ruik ik het pas als ik begin te hoesten en de keuken blauw ziet van de rook, maar pens is verschrikkelijk.  Gelukkig heb ik grote honden. Ik heb  de pens in lappen van ca 1 kg geneden (sausje er over, want ik ben 3x over m'n nek gegaan). Maar zijn er echt mensen die dit in de keuken klaar maken?  Ik heb nu 3 pensen in de vriezer (ca 40 kg) daar kan ik wel even mee vooruit, maar ik zie nu al op tegen de volgende keer. Als het dan ook nog warm is en het zonnetje schijnt. Hoe doen jullie dat?? Ik lees ook wel dat jullie pens drogen, maar dat betekend nog meer snij werk. Ik kan geen stuk van 1kg in de droger gooien. Ook mijn kleine honden moeten het maar zonder pens doen. Ik ga echt niet een paar ons in kleine stukjes snijden. Het is dat ze het zo lekker vinden en dat het ook nog eens zo weinig kost, maar hier krijg ik nachtmerries van, De geur blijft in m'n neus hangen, ook al heb ik na het verwerken van de pens al 2x gedouched en heb ik ook nog een keer uitgebreid in bad gezeten. Ik weet het, het is niet echt belangrijk, maar ik moest het even kwijt. Lida
Door Anne in Zweden
#1987927
Arme ziel! Persoonlijk vind ik het wel meevallen; natuurlijk stinkt het wel, maar ik vind de geur eerder romantisch-landelijk dan weerzinwekkend.

Kun je geen voorgesneden stukken kopen? Zelf haal ik het gemalen in de supermarkt, dat zijn pakjes van een kilo, hoef je alleen nog maar te laten ontdooien en (in jouw geval met een knijper op je neus) over de voerbakken te verdelen. Overigens voer ik de pens zo omdat ik tot voor kort niet aan hele pensen kon komen. Maar binnenkort komt er 10 kg lamspens binnen, ongemalen, hoera!

Ik heb één keer een hele koeienpens kunnen kopen, en die buiten op het gras in de stralende zon in lappen gesneden. Met een fris windje erbij (en dan met de wind in de rug gaan staan!) viel de stank erg mee. Wat de buren ervan vonden, weet ik overigens niet. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1987931
hele pensen in de keuken doe ik ook niet hoor!
ik koop lappen pens, die snij ik in hapklare stukken(zijn net reigers hier...)..daarna was ik m'n handen met tandpasta en je ruikt niks meer..
ik vindt pens niet stinken, niet echt lekker ruiken maar verse pens ruikt gewoon.........naar pens!
is de pens al wat dagen ouder dan vindt ik het ook niet echt lekker hoor....
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1987934
Over het algemeen worden in Nederland alleen uitgespoelde/schone pensen verkocht.
Meestal kom je daar dus mee in aanraking. Ik moet zeggen dat zo'n hele pens best in stukken te snijden is.
De geur die daarna aan mijn handen blijft hangen vind ik wel erg vies, maar dat is gelukkig maar even.
Ook voor je honden in gespoelde pens prima, want al dat voorverteerde spul bestaat (zeker in de winter) grotendeels uit koeienbrok en kuilgras en een beetje is prima voor je hond, maar hij hoeft er echt geen grote stukken van te eten.
Komt het van koeien uit natuurgebied ofzo, dan denk ik dat een vuile pens wel wat meerwaarde heeft met de grassen en kruiden.

En anders idd gemalen, per kilo in lappen of eens heel uitproberen van een andere leverancier.
Succes de volgende keer  :biggrin2:
Door *Natasja*
#1987937
Ik geef het alleen nog maar gemalen, ik stond (buiten) kokhalzend de bakken voor de honden te vullen, om over het portioneren nog maar te zwijgen. En ik heb heel veel voor mijn honden over, maar dit ging me toch een beetje te ver.
Door henneke
#1987945
ik vind pens echt niet zo stinken , nu heb ik wel over het algemeen biologische pens en die meurt toch minder dan de ander .
Door pallas
#1987946
Na de overstap op bio pens is de lucht hier veel beter te harden ;)
Sterker nog, stinkt helemaal niet meer.
Door miik
#1987963
Ik heb er ook niet zo'n moeite mee. Ik kan meestal aan geite/herte of lamspens komen via een jager, soms zijn ze dan nog warm zelfs (en dus erg vers).  Ik knip het buiten in stukken, ik hoef het niet in mn keuken te hebben ;)
En ik trek van die wegwerp plastic/latex handschoenen aan (grote doos bij de Action).
Wat je zou kunnen doen is als je het binnen krijgt het eerst een uur in de vriezer zetten. Als het koud is dan ruikt het een stuk minder, en als het licht bevroren is dan snijd het ook makkelijker.
Door Lida. S
#1987965
Bio-pens zou ik ook wel willen, maar hoe kom ik er aan. En gesneden pens is voor mij helaas niet de beste oplossing. Wel voor de stank, maar niet voor de portemonnee. Ik had nu ca 40 kg pens voor 10 euro bij het slachthuis. En dat is ook wel prettig als je met 7 honden zit (bijna allemaal afdankertjes) Ik wil de honden niets te kort doen, maar als het niet nodig is geef ik liever ook niet teveel uit. Dus een dag in de week lekker goedkoop eten is ook welkom. Maar ik kan nu zeker 2 maanden vooruit, en eind van de maand krijg ik ook nog eens 10kg lams pens, dus ik hoef me geen zorgen te maken voor juli/augustus. Bedankt voor jullie medeleven en de tip van handen 'wassen' met tandpasta. Lida
Door Roef & Hidde
#1987979
ik voer ook alleen gemalen pens(gevalletje jeugdtrauma door verplicht rolpens moeten eten :puke:)
én ze eten het buiten,maar eerlijk is eerlijk eigenlijk ruikt het naar koe en stal én zo vies is dat helemaal niet (ben op de boederij op gegroeid)
Door TMG1961
#1987982
Ik heb er geen last van, vindt het nog meevallen met de stank, doet me aan vroeger denken. Heb meestal geiten of lamspens en af en toe lappen runderpens. Ik knip alles met de schaar in stukken, gaat beter dan met een mes.
Door Martine-Tom
#1987989
Men neme niveacreme (zo'n blauw blik), 2 watjes en een paar latex handschoenen.
Doop de watjes in de creme en steek ze in je reukorgaan.
Trek de handschoenen aan.
Leg je mes/schaar klaar.
Leg al je zakjes/bakjes klaar.
Pak de pens uit zijn verpakking en begin met knippen/snijden.
Snel in de zakjes en in de vriezer.

Klaar :biggrin2:

Ik vond het ook meevallen overgens.
Ik heb gewoon een hekel aan het gevoel van vlees, rauw vlees aan mijn handen dus ik doe alles met handschoenen.
Scheelt een berg.
Watjes in mijn neus was ik van plan maar vond het niet nodig.
Ik had gespoelde lamspens, geitenpens en runderpens.
Vuilepens heb ik ook...maar dan gemalen.
Door Lida. S
#1988003
Super!! Watjes met nivea creme in m'n neus. Het is dat de vriezer vol zit met pens, maar ik kan niet wachten om het uit te proberen. Schone pens valt echt wel mee. Die geur heeft nog wel wat 'romantisch'. Dat ben ik met sommige van jullie wel eens. Maar die vuile pens -3 stuks -  (was echt vers van de koe), wat was dat vies. De groten 'moeten' van mij werken voor de kost, dus die geef ik echt een grote lap. Voor de kleintjes wilde ik het gemalen kopen, maar nu met "de nivea watjes tip" durf ik het nog wel een keertje te proberen. Als de groten weer pens krijgen (dinsdag) zal ik er een stukje afhalen en dat klein snijden voor de kleintjes. Ik zal de pot nivea en watten alvast in de schuur zetten. Lida
Door jara
#1988011
Ik snijd het wanneer het half bevroren is....ruikt het gewoon bijna niet.. Wanneer ik een hele pens heb trek ik wel even latex handschoentjes aan anders ruik ik het de hele avond/volgende dag nog.
Echt vies ruiken vind ik het niet, maar geef het bij voorkeur wel s'avonds het is nou ook iet een geur die ik s'ochtends net uit bed nou meteen vol in mijn reukorgaan hoef te hebben  :P
Door Mevroi Kruim
#1988186
Ik heb meestal zeer verse pens, uitgeschud maar niet gespoeld. De koe wordt 's ochtends geslacht en 's middags haal ik de pens op. Die ruikt wel naar pens maar ik vind het niet heel erg stinken. Snijden doe ik met een paar stevige Marigold-huishoudhandschoenen en een heeeeeel scherp groot mes. Hier geen reigers dus alles kan ik lappen van ongeveer een pond, dat scheelt.
Ouwe pens stinkt wel idd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door