Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1987601
Onze Ringo is een kater van 6 jaar oud.
Hij heeft ongeveer een paar maanden continue problemen gehad met spuugen.
De ene dag kotst hij 6 keer en dan gaat het weer een dagje goed en de andere dagen blijft het soms zo.

De dierenarts heeft hem op van alles getest en kon niets vinden.
Ik wacht nu nog op een uitslag van de dierengeneeskunde daar mocht hij kosteloos meedoen met een onderzoek naar FIP.

Ik heb zoveel soorten voer geprobeerd en niets hielp.
Het spuugen werd wel iets minder, ik gaf hem elke keer wiskas kip en dat hield hij binnnen en ze hypoalergenic brokken kotste hij weer uit.
Maar goed op wiskas alleen kan hij niet leven.
Dus ik dacht waarom geef ik hem niet net als de hond ook alleen kvv.

Ik weer naar de dierenwinkel en die gaf me carnibest kitten ( de rest had ze niet meer) maar Ringo is de laatste tijd veel afgevallen dus ik dacht dan kan hij weer wat aansterken.
Ik moest de carnibest wel vermengen met een paar wiskas brokjes zodat hij er aan begon.
Hij heeft vanaf gisterenmiddag niet meer gespuugd en heeft vanacht ze bakje weer leeggegeten en vanochtend ook weer.
Straks ga ik hem even wegen om te kijken of hij nou eindelijk weer eens wat aangekomen is.
Hij weegt de laatste twee weken 3.3 kilo schommelt af en toe door het vele spuugen.

Ik durf hem alleen nog niet een eitje ofzo te geven want ben bang dat hij weer begint met spuugen.
Eerst dit maar eens een tijdje proberen en duimen dat het goed gaat.
#1987829
Eet hij de CB wel?
Het is denk ik de bedoeling dat hij niet verder afvalt, ruim 3 kilo is niet veel voor een kater (al heb je er natuurlijk ook kleintjes tussen zitten). Dat hij helemaal bij de dokter is doorgelicht is een goed teken, hij heeft waarschijnlijk geen gekke of erge dingen onder de leden. Katten zijn wel makkelijke kotsers. Haarballen zijn vaak ook een oorzaak van veel overgeven.
Ik denk dat het verstandig is hem 4x per dag te voeren. Zo kan hij zich niet overeten (veroorzaakt ook overgeven) en heeft hij meer tijd om wat aan te zetten.

Voerwisselingen en extra dingen toevoegen (idd ei of wat extra bot) zou ik even niet doen. Een kleingesneden halve kipfilet zou wel mogen, ter afwisseling. Vis zou ik nu ook niet geven, want dat is nogal vet.
Als hij straks een maand ofzo weinig tot niet meer heeft overgegeven, kan je langzaam zijn menu eens uitbreiden. Nu eerst even rust in zn maag. Je mag natuurlijk wel afwisselen in de smaken van CB. Wel uitkijken met eend-smaak; eend is een vettere diersoort.
#1987851
Bedankt voor de tip, ik wou morgen nieuw voer halen maar dan laat ik idd de eend staan.

Hij eet de CB wel op ja alleen mix ik er een paar stukjes wiskas blikvoer door dan smult hij het op.

Ik geef hem denk ik zo'n 10 x per dag hele kleine beetjes te eten want hij schrokt anders alles op.
Alleen als ik naar me werk ga dan krijgt hij een beetje meer dan normaal zodat hij die uurtjes door komt.

Ik heb nog twee katten maar die zitten gewoon op Royal canin outdoor brokjes.
Jenny is vegetarier die lust geen vlees, die is bij mij geboren heb haar moeder ook die heet Senna.
Senna eet soms een beetje vlees maar de CB laat ze ook voor wat het is.
Jenny heeft het nooit op die wil het gewoon niet die eet alleen haar brokken en verder niets zelfs rosbief ofzo eet ze niet.
Alleen op poezenmelk is ze dol maar dat krijgt ze maar 1 keer in de zoveel tijd.

Ringo onze kater woog voordat hij ziek werd 4.1 kilo maar goed als je 6 keer per dag spuugt dan hou je niet tegen dat hij mager word.
Maar goed ik juich nog niet want hij heeft weleens vaker twee dagen niet gespuugd en daarna begon het weer.

Ik ga eerst dit volhouden en dan als het goed is idd een kipfiletje kopen voor hem voor erbij.
#1987861
Als de moeilijke eter wel kattenmelk lust, kan je dat voor haar gebruiken als smeermiddel.
Brokken weghalen en als het weer etenstijd is en ze dus honger heeft, beetje CB (1/4 dagportie) in een bakje doen en een flinke scheut kattenmelk erbij en dat aan haar voorschotelen. Grote kans dat ze het opeet. Zoniet, dan bakje weer terug in de koelkast en wachten tot de volgende maaltijd. Dit niet te lang volhouden; bij weinig tot niet eten ontstaat er na 24 uur kans op leververvetting.

Rauwe rosbief mag je wel voeren; in kleine stukjes gesneden is makkelijker om te eten.
Rosbief die mensen op hun brood kunnen doen is niet geschikt voor katten. Dit is namelijk gezouten/gepekeld. Katten hebben hele gevoelige nieren en zout en pekel is daar funest voor.

Alle katten zijn trouwens obligaat carnivoor; zonder vlees en dierlijke dingen gaan ze dood. Er zijn veel aminozuren die essentieel zijn voor katten, de bekendste is taurine. Bij brokken zitten er veel granen en andere niet-dierlijke dingen in. Meestal wel een gedeelte van dierlijke oorsprong (denk aan veren, klauwen en hoeven en afgewerkt vet), maar dat wordt samen met de niet-dierlijke component doodgekookt. Daarna worden er chemische vitamines en aminozuren aan toegevoegd; de omgekeerde wereld dus. En brok bevat echt veel te weinig vocht voor een goede nier- en blaaswerking voor de kat (op langere termijn).
Door de hoeveelheid granen en plantaardige stoffen is het zetmeelgehalte in brok erg hoog. Katten kunnen dit niet afbreken in hun speeksel en spijsverting, dus blijft er een dikke laag plak op de tanden achter en geeft het grote en stinkende en slappe drollen.
Blik bevat meer vocht en minder tot geen plantaardige dingen, maar dat is ook platgekookt en later met chemische vitamines bewerkt.

Katten op vers overzetten is niet altijd even makkelijk, maar de aanhouder wint en er zijn altijd wel creatieve mogelijkheden te bedenken om de overstap te vergemakkelijken. Lees ook de sticky KVV & KATTEN (is linkje, kan je op klikken).
#2024801
Mijn oudste kat had ineens ook last van spugen. Hele brokjes kwamen er gewoon uit, zo zielig.

Ben nu alweer maanden over op kvv (zelf gemalen) en sindsdien spuugt ze helemaal niet meer. Jah, heel soms, maar dan heeft ze alleen een haarbal, dus eten blijft er gewoon in.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door