Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#1977496
Hoi iedereen !!

Ik zit met het volgende probleemje ! Mijn jongste poes Izzy wil absoluut geen rauw
spiervlees of ander vlees eten, wat goed is voor tanden omdat ze er op zou moeten knagen.
Nu krijgt ze dus Kvv maar daar hoeven ze ook hun best niet voor te doen.
Nu vroeg ik me af hoeveel mensen er echt de tanden van hun kat poetsen en hoe ze dat doen.
Ik wil namelijk wel dat ze een schoon bekkie houdt uiteraard ! Dus adviezen hierover zeeeer gewild !
Ik ben dus niet uit op nòg meer tips om haar wèl spiervlees aan het eten te krijgen maar
adviezen en manieren om het gebit schoon te houden zonder dat ze hoeven te kauwen op dingen...
Door Limpy
#1977504
Mijn katten zouden mn vingers afkluiven....  :-\ ik doe het dus niet.

Als ze geen barfhapjes blieven zou je misschien gedroogde dingen kunnen proberen.
Er zijn bv runderspiervleesstaafjes verkrijgbaar, anders gedroogde kipfilet (oa bij de c1000 bij de hondensnacks)

Wil ze ook echt geen kippennekjes, kwartels of kuikentjes?
Door flin
#1977513
je zou 't kunnen proberen met 'n gaasje, (uit de ehbo-doos)
om je vinger winden en voorzichtig proberen....

'k borstel katzels hier regelmatig met 'n tandenborstel (de vacht dus hé),
en dan vinden ze 't ook leuk om met die borstel in de bek te rommelen , maar 'k vrees dat dit weinig doet  ;D
Door mirdj
#1977574
Hier krijgen ze zeer grof gemalen kvv (ik maal zelf) waar dus nog wat grotere stukjes bot en af en toe een stuk vel door heen zit, ze zijn dus gedwongen om te kauwen. Max kan ik wel een stuk spiervlees of af en toe een nek geven, maar Snoepie weigert dit te eten. De grof gemalen kvv eet hij dus wel inclusief de stukjes bot en het vel. Een paar weken geleden stonk hij nog een beetje uit z'n bekkie en nu dus totaal niet meer. Misschien is dat nog een optie om te overwegen.
Door *Yvje*
#1978232
Dankje jullie voor de reacties, nee ze eten dus echt geen kuikens, nekjes, heb echt zo veel geprobeerd !
Ik vond het met een gaasje ook het meest makkelijkst klinken, en dan van dat Virbac mondwater.
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen ! Zelf malen vind ik geen optie, ik vind het juist fijn zo en
ze eten het eindelijk goed, daarnaast zou ik me dan erg moeten verdiepen in hoeveel van wat en
daar heb ik gewoon nu niet zo veel in dus het poetsen van de tanden is het handigst.

Ik moet volgende maand voor entingen naar de DA, zal dan eens vragen of ie het eff voor kan doen !
Door Limpy
#1978249
En gedroogde snacks dan?
Ik geef de 2 oosterlingen (de 2 europezen hier "snoepen" niet) soms wel eens gedroogde runderspiervleesstaafjes (van CB of ander merk zonder toevoegingingen) of gedroogde kipfilet v/d c1000 of gedroogde pensstaafjes (moet je wel katten hebben die dat lekker vinden  :biggrin2:) of een gedroogde...ehm ...stierenl*l...bullepees?
Daar moeten ze ook goed op knagen nl wat weer goed is voor de kiezen.
Door Borke
#1978258
Ik heb iemand gekend die de tanden van haar kagen poetste met een elektrische tandenborstel ongelofelijk!
Ik zou het niet geloven als ik het niet zelf had gezien...
Geen idee hoe ze dat had aangeleerd, maar het waren allemaal her kaatsers dus niet van kitten af aan!
Door *Yvje*
#1978524
Hahaha.. nou, zodra ik mijn eigen elektr. tandenborstel aanzet rennen ze al weg hier !
Zie me dus nog niet zo snel hùn tanden ermee poetsen hoor !  ;D

De gedroogde snacks zal ik zeker gaan halen, is het proberen zeker waard !
Door Too
#1979118
Limpy´s aai-assistente schreef: En gedroogde snacks dan?
Ik geef de 2 oosterlingen (de 2 europezen hier "snoepen" niet) soms wel eens gedroogde runderspiervleesstaafjes (van CB of ander merk zonder toevoegingingen) of gedroogde kipfilet v/d c1000 of gedroogde pensstaafjes (moet je wel katten hebben die dat lekker vinden  :biggrin2:) of een gedroogde...ehm ...stierenl*l...bullepees?
Daar moeten ze ook goed op knagen nl wat weer goed is voor de kiezen.
Dat vinden ze hier best een 'dreuge kluif', als poes nog even moet wennen aan gedroogde vleesjes de chickenstrips van Boxby [voor kleine honden] zijn wat zachter -1 van de 2 zuigt ze naar binnen de ander doet alsof t kauwwerk is  ;)]
Door Limpy
#1979126
Dan doet pekke zijn bijnaam eer aan (kliko) want hij kaant zo´n lap in 2 minuten weg.  ;D

Die boxy-dingen lusten ze hier niet, van het merk "antos" heb je soortgelijke zachtere dingen die volgens de heren wel lekker zijn, vooral de eend.
Zij hebben ook net iets meer smaakjes dan boxby, ik haal ze bij de intratuin.
Door Too
#1979143
;D ;D, zoveel katten, zoveel.... er wordt hier overigens maar heel zelden gesnackt [ik snap dat aan de 'honden-kant' ook nooit  ;)]  een stevig stuk droog is al gauw een hele maaltijd.
ze krijgen eten en wanneer ik t leuk vind om te 'clickeren'  ::) krijgen ze flinters van een gedroogd dingetje in ruil voor een truc
laatst heb ik heel fijne flinters gevonden -die zijn dus helemaal niet geschikt voor t poetsen/knagen-  Chick'nSnack van Flamingo
Door Loeka
#1979844
Limpy´s aai-assistente schreef: Dan doet pekke zijn bijnaam eer aan (kliko) want hij kaant zo´n lap in 2 minuten weg.  ;D

Die boxy-dingen lusten ze hier niet, van het merk "antos" heb je soortgelijke zachtere dingen die volgens de heren wel lekker zijn, vooral de eend.
Zij hebben ook net iets meer smaakjes dan boxby, ik haal ze bij de intratuin.
Wat geeft jij dan van Antos? Ik keek op hun site, maar ze hebben wel 'tig' dingen.... :-\
Door *Yvje*
#1987217
Nou, heb inmiddels dus ook gedroogt geprobeert maar het gaat er niet in hoor !
Ben bang dat ik toch echt maar zelf moet gaan poetsen !
Kan al vast wel bij de praxis dikke handschoenen gaan kopen ! Haha..
Ze vinden het beiden vreselijk als je aan hun bekkie zit om in de mond te kijken..
Door *Flip*
#1987274
*Yvje* schreef: Nou, heb inmiddels dus ook gedroogt geprobeert maar het gaat er niet in hoor !
Ben bang dat ik toch echt maar zelf moet gaan poetsen !
Kan al vast wel bij de praxis dikke handschoenen gaan kopen ! Haha..
Ze vinden het beiden vreselijk als je aan hun bekkie zit om in de mond te kijken..
Het kan helpen als je begint met zelf malen, dan steeds grover.
De geur van een lap vlees is (voor een kat) ongetwijfeld anders dan die van KVV. En wennen/overschakelen is een schone zaak bij katten ;)

edit: zie net dat je niet wilt malen. Welke KVV voer je? Misschien een proberen zonder rijst & oliën?
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 08 apr 2011, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#1987287
Loeka schreef: Wat geeft jij dan van Antos? Ik keek op hun site, maar ze hebben wel 'tig' dingen.... :-\
Oeps, late reaktie, sorry. Tis de chicken d´light v/d antos, verpakkinkje van 100 gram.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door