Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ireen
#198718
Hoi allemaal.

Guus, 5 maanden, heeft sinds gisteren diarree. Nu heeft hij heeft ook nog bloed gepoept! (ik barf sinds een kleine week)
Zijn peop leek vanmorgen oke, dus had ik hem een kalfsbot gegeven..... Nu had hij toch weer diaree, toch
weer, en gemengd met helder rood bloed. Bij mensen betekent dat dat er aan het einde van de darmen iets kapot is, een adertje gesprongen ofzo.

Alles moet er nu maar uit. Of is braken gevaarlijk? Hij heeft vanaochtend een kalfsrib gehad omdat zijn poep beter was. Nu toch weer diaree met bloed.Ik wil Guus laten braken, ? Iemand adviseerde zout! behhhhh.

Hij kokte net in de auto (reisziek?) en ik wil hem
helepen......... Zijn adem na het kokken leek wel op een beerput!

Hij heeft 38.2 en zijn buik is gewoon palpabel. Hij is verder wat temide, maar loopt nog gewoon.

Als ik naar de Da ga, wat kan hij dan doen? Bovendien ben ik bang dat hij een erg ouderwetse DA is..., maar als Guus echt ziek is... Kan een botje geperforeerd zijn?

O ja, hij drinkt geen water... bijna niet. Ook niet bij het barfen.....

Heeft iemand zoiets meegemaakt?

Groet Ireen
Laatst gewijzigd door ireen op wo 03 nov 2004, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#198725
Ehhh, als ik heel eerlijk ben, dan begrijp ik niet echt wat de problemen exact zijn....

Hij heeft dus diarree. Sinds gisteren. En sinds vandaag zit er bloed bij?

Vraag: hoe erg is de diarree, water? Overigens kan dit dus ook een virus zijn. Hoeft niets met voeding te maken te hebben. Kan natuurlijk wel. Wat heeft hij gisteren gegeten? Kan hij overigens iets van straat gepikt hebben? Want het eerste waar mensen aan denken wanneer ze zelf gaan samenstellen is "oh, misschien is het het bot dat ik gegeven heb" maar veel waarschijnlijk is dat hij iets goors van straat heeft gegeten.... Hoewel alles natuurlijk kan hoor. Je hoort mij niet zeggen dat het onmogelijk bot kan zijn.

Waarom moet hij braken? Wil je dat hij braakt of moet hij braken maar lukt het hem niet? Als je wilt dat hij braakt, mag ik vragen waarom? Ik vind dat namelijk helemaal geen goed plan. Als er iets mis is met zijn darmen (vandaar rood/helder bloed) dan heeft het totaal geen zin om hem zijn maaginhoud te laten uitbraken. Goed, als ik het verkeerd begrepen heb, mijn excuses!

Over het kotsen: rook zijn adem naar poep? Ik vind dat geen goed teken trouwens... Dat zou kunnen duiden op een verstopping. En hoewel dat tegenstrijdig klinkt, verstopping en diarree tegelijkertijd, is dat niet direct onmogelijk. Soms hebben honden een verstopping maar poepen ze het laatste beetje dat in de darm zit nog uit.

Dat bijna niet drinken: wanneer je vers/rauw voert is het heel normaal dat een hond bijna niet drinkt.

Wat betreft de dierenarts: waarom zou je niet naar de DA durven? Je laat je door je DA toch niet vertellen hoe jij je hond moet voeren? En een DA hoort jouw hond toch gewoon te helpen als ie ziek is? Als je twijfels hebt: gewoon gaan en je VOORAL kritisch opstellen en je VOORAL niks wijs laten maken (en je niet naar huis laten sturen met brokken!).
Door Lizzy
#198726
Heeft jouw hond de diarree er geprobeerd uit te persen? Perst hij sowieso? Wanneer heeft hij voor het laatst een vaccinatie gehad? Bel desnoods je dierenarts even en vraag of er misschien wat heerst.

Wanneer een hond diarree met bloed heeft, dan denk ik dat je beter even niet te heftige kost kan geven en dus geen botten.
Door ireen
#198735
Lizzy,

Wat het probleem is?

hahaha, wellicht maak ik probleem hoor! Kort en bondig heb je het goed samengevat. Hij heeft sinds twee dagen diarree en sinds vanmorgen bloed erbij.

Ik heb net wat waterdunne poep opgevangen en geef dat bij de DA af. Hij is niet ernstig ziek ofzo.

Eigenlijk resumerend"gewoon diaree met wat bloed.

Ik laat me zeker niet wegsturen met een ander voedingsadvies! Ik laat me zeker niet omlullen tot meteen antibiotica!

~Zou een (huishoud)sponsdeeltje tot verstopping kunnen lijden? Lijkt me onwaarschijnlijk eigenlijk....

Hij was wagenziek, denk ik achteraf!. Ik dacht als hij braakt, hoeft dat kalfsbot niet door zijn darmen......., minder kans op verdere beschadiging....

Volgens mijn dochter ruikte het een beetje naar poep. Ik vond het iegenlijk ook ruiken naar een vieze wind, een beetje zurig...

Maar hij drinkt nu nog niet, ook niet na twee dagen diarree.....

Ik ga me kritisch opstellen bij de DA. iets wat ik heel moeilijk vind hoor......

Ik heb steeds minder het gevoel dat het een botje is, gelukkig.

Die spons, DIE zit mij dwars.

Echt persen deed hij niet.
Vaccinatie is al weken binnen.

Verder ga ik vasten een dag met Guus.

Groet Ireen en bedankt voor je snelle reactie. Ik ga nu eten koken om om half zeven op het spreekuur te zijn....

Groet Ireen
Door ireen
#198736
Ik heb zijn bek nog eens opengetrokken en geroken in zijn bek. Het ruikt een beetje naar pens!

Niets gegeten verder vandaag overigens.

Ireen
Door Lizzy
#198740
Ik heb geen idee of huishoudsponsjes tot verstopping kunnen leiden....! Ik hoop van niet, maar ik zou het zeker met de DA overleggen! Sterkte bij de DA en laten we hopen dat het niks ernstigs is. Ik zal voor je duimen en ik hoop dat we nog even van je horen (hoe het afloopt).
Groetjes, Lizzy
Door ireen
#198801
Hoi Lizzy en anderen

Ik kom net van de DA!!!

Mijn vermoedens lieten mij niet in de steek, maar jongens!! Wees trots op me. Ik heb mijn rug gerecht! En dat om zoiets simpels als een spuitje.

De DA onderzoekt Guus, palpeert zijn buik, luistert naar de peristaltiek en vindt niets verontrustends. Diarre, zie je vaak bij jonge honden , komt heeeeeel veeeel voor zegt de DA.
Hij is wel zichtbaar geschrokken van mijn opmerking dat Guus een spons kapot heeft gemaakt in stukjes! Hoe ik zo stom kon zijn (daar kwam het wel op neer) om hem een spons te geven, dat was doodsoorzaak nr 1 van de jonge honden!

(ja ik heb expres een spons laten liggen in de garage en Guus een spons gegeven)

De Da draait zich om na het palperen en zonder overleg maakt hij een spuitje klaar. Terwijl hij er mee bezig is (en ooverigens gewoon doorgaat met het klaarmaken) zeg ik dat ik liever niet wil dat Guus antibiotica krijgt.
Op mijn vraag wat hij nu wil gaan geven, geeft hij geen antwoord en hij heeft Guus zijn vel al bijna beet.....

Zal ik het nog spannender maken?

"Het is geen antibiotica"en gaat gewoon verder.
Ik zeg nogmaals, maar wat IS het dan? Geen antwoord. Hij gaat verder en zijn spuit is klaar. Hij komt richting Guus.............
Ik zeg, "als het een simpele diarree is, wil ik het liever eerst oplossen zonder een spuitje, maar als ik nu weet wat u wilt geven als het geen antibiotica is, wat is het dan wel...?"
"muscovan". (als ik het goed gehoord heb)
"Ik heb het geloof ik toch liever niet, ik wil het liever eerst nog een dagje aankijken."
"WAT DOET U HIER DAN ALS IK HEM TOCH NIET MAG BEHANDELEN...!!!"
"Sorry maar ik wil er eerst nog even een nachtje tegenaan kijken. Ik wil liever niet zoveel medicijnen geven. Muscovan zei U? wat doet dan dan?"
"Het legt de darmen stil".

"" Maar als het een spons is wat een verstopping veroorzaaakt, heeft het stilleggen van de darmen dan wel een gunstig effect op de hond"?
"Heeft u er verstand van ofzo?"
"nee""
"Bent u dokter"?"
"Nee hoor ik ben maar een simpele operatie-assistente".

Hij gaat zichtbaar verbaasd toch maar achter zijn compu zitten en pruttelt nog wat na. Ik vraaag nog wat over het middel, maar ik krijg weinig sjoeger.
Ik zei ook, als het zoveel voorkomt die diarree, niet alle honden met twee dagen diarree krijgen toch meteen een spuitje? Wij krijgen toch ook niet meteen een spuitje als we diarree hebben? Sorry, misschien zit ik er naast en ik zal morgenavond weer komen als hij nog diiarree heeft (ik ging bijna overstag hoor)".

Met alle artikelen over DA en hun inkomsten uit toeleveranciers van medicijnen...... Ik kreeg meteen zo'n gevoel van. Hij baalt dat ik geen spuitje wil voor Guus. Hoe meer hij omzet van dat spul, hoe beter het is
voor zijn inkomsten. Of is dat onjuist van mij geconcludeerd?

Nou ja. Ik ben naar huis gegaan zonder spuitje.

Toch blijft er een kans bestaan dat het de spons is die Guus de diarree geeft. Verstopping dus. Maar hij voelt niets ernstigs, maar hij sluit het niet uit.

De ontlasting onderzoekt hij nog.

Ik los het liever eerst zelf op. Zonder medicijnen. Als het echt de spuigaten uitloopt, dan kom ik weer. Toch?

Diarree bij jonge honden. Het komt zo vaak voor.
En hup, er zit al een spuit in! Dat KAN toch niet zomaar zonder overleg?
Zijn reactie toen ik zei dat ik liever geen spuitje had (zonder overleg), was echt op zijn zachts gezegd 'eigenaardig'.

Ik ga per direct opzoek naar een jonge moderne DA in groningen en omstreken. Wie biedt?

Overigens heb ik lekker niets gezegd over Barf!!! Hij vroeg wel of Guus nog wat gegeten had en ik heb gezegd, wat rauw vlees vanochtend. Geen reactie
verder.


Groetjes Ireen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door