Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1986949
Een jaar geleden heb ik mij hier aangemeld om meer informatie te lezen over rauw voeren. Tot dat moment gaven wij  onze toen 9 maanden oude Leonberger (Fedor)  carnibest en brok. Omdat wij een kat met suikerziekte hebben en Fedor ook nog eens regelmatig dunne ontlasting had van brokken, wilden wij van brokken af. Ik ben me toen meer gaan verdiepen in rauw voeren. Ik ben uitgekomen bij NRV en dat bevalt prima. Hij eet goed, de katten weigeren het, maar krijgen nu natvoer van schesir, porta 21 en bozita.

Ik ben wat de hoeveelheden betreft begonnen (eind juli vorig jaar) met:
4550 spier, 1050 bot, 1120 orgaan, 280 overig en pens aparte maaltijd. Daarnaast nog af en toe groenten, fruit, yoghurt, kefir. Fedor woog toen ongeveer 59 kilo

In eerste instantie ging dit prima, maar Fedor kreeg steeds vaker waterdunne diaree. Ik ben toen gaan kijken wanneer hij dat had en dat was mn na kopvlees en orgaan. Ik ben toen meer bot gaan geven (botmix of lamsrib/kippennekken). Dat had geweldig resultaat. De ontlasting werd stukken beter. Af en toe wat breiig, maar het spoot er niet meer uit zoals vaak het geval was.
Ik ben toen op de volgende hoeveelheden uitgekomen (vanaf ongeveer februari):
5400 spier, 1550 bot, ca 800 botmix en 1100 orgaan. Daarnaast nog groenten, fruit, yoghurt, kefir.

Een forse hoeveelheid meer, maar hij at het met smaak op. We begonnen alleen het idee te krijgen dat hij ondanks de forse hoeveelheid niet verder meer aankwam (wat nog wel zou moeten met zijn nu anderhalf jaar) en juist afviel. De weegschaal bevestigde dat. Hij was in ongeveer 8 a 10 weken 3 kilo afgevallen en woog nog maar 59,2 (kwam van 62 kilo eind januari). We besloten een mestonderzoek te laten doen op wormen en andere parasieten. Vandaag werd ik door de dierenarts gebeld. Er waren geen wormen of andere parasieten, maar ze vond het verhaal niet helemaal pluis en had ook de verteringsenzymen laten testen. Daar kwam uit dat de amylase en de trypsine veel te laag waren. Vanavond dus bloedonderzoek en een gesprek over hoe en wat.

Nu ben ik mij even in gaan lezen op internet en kom overal tegen dat de voeding lichtverteerbaar en vetarm moet zijn. Ook kom je overal tegen dat brokken van Hills of Eukanuba dan de beste oplossing zijn. Ik wil graag vlees blijven geven (heb iets tegen brokken) en anders toch iedergeval KVV. Alleen nu kom ik er niet helemaal uit. Ik weet niet wat ik nu als beste vleessoorten kan gaan geven. Hij krijgt kip (bot/filet/nekken etc), paard, rund (vlees en strot), lam (vlees en ribben) en kalf. Daarnaast dan lever, hart en nier gemalen er doorheen anders eet hij het niet. verder nog runderpens. Wat kan ik nu het beste gaan doen qua voeding als het EPI blijkt te zijn??

Het is een heel verhaal geworden, maar ik had hier verder nog niets gepost, dus dan nu deels voorstellen en het verhaal in 1.
#1986998
Welkom op Barfplaats  :)

Wat ontzettend vervelend dat je hond EPI (b)lijkt te hebben.  :(
Er zijn verschillende mensen op BARFplaats met een hond met EPI en zij zijn ook gewoon vers blijven voeren.

Carnibest en Duck hebben allebei een kvv met pancreas en als je "pancreas" invoert bij de zoekfunctie dan vind je behoorlijk wat topics hierover,
ook over zelf samenstellen en EPI.
Succes met Fedor, hopelijk valt het allemaal mee.
Door sella
#1987420
Mijn overleden oudduitseherder had ook epi.
Ik heb hem tot zijn dood op barf gehad.
Met een minder percentage bot, daar hebben ze moeite mee te verteren.
Je kan kalfspancreas geven, maar ik moest zoveel voeren wilde hij goed verteren, dat ik op humane pancreas suplementen uitkwam.
Lam en geit zijn te vet.
Je moet denken aan kip, paard, mager rund, vet verwijderd dus, haas, hert, konijn.
Als het beter gaat, lees minimaal 6 maanden geen diarree, dan kan je proberen eend of parelhoen toe te voegen.
Alles zo biologisch mogelijk zoveel als je portomonee toelaat.
Daar zit minder afvalstoffen in, en daar blijft het systeem rustiger op.

Sterkte met je lieverd
#1987424
Bedankt voor de reacties.

Maandag of dinsdag komt de uitslag van de bloedtest ws binnen, dus dan weten we zeker of het wel of niet is. Is het geen EPI (wat ik hoop), dan vermoed ik zelf toch iedergeval een reactie op rund, want steeds na rund of runder/kalfs kopvlees gaat hij aan de race (lees spuitpoep). Op orgaan reageert hij ook moezaam, dus dat is al in kleine beetjes verdeeld per dag over de week gezien, want een orgaandag met wat bot is drama.

Toch ging het met meer bot eigenlijk wel heel erg goed (tot we het afgelopen week van een andere leverancier hadden, omdat de bestelling van Herby nog niet binnen was). Daarmij had hij meest vaste onlasting en soms iets breiig, maar niet waterdun. De kleur komt ook niet overeen met de symptomen van EPI, evenals de hoeveelheid. Hij poept niet heel veel en de kleur is normaal. Het enige is dat hij steeds honger heeft en steeds wat afvalt ondanks verhogen van de hoeveelheid eten. Daarnaast is natuurlijk de amylase en de trypsine in de ontlasting als veel te laag gemeten.  Dat schijnt alleen ook wel voor te komen bij overgevoeligheidsreacties.

We gaan het horen begin volgende week!
#1988034
Als hij EPI heeft, dan kun je gewoon vers blijven voeren. Je moet echter wel uitkijken voor vette vleessoorten en dus ook voor bot, bot bevat veel vet (merg). Dus een gewoon percentage bot (hoeft meestal niet heel laag) en niet te vette diersoorten. Lam is dus erg vet en dat vervang je beter door een minder vet vleessoort. Wild is bijv. ook erg goed. En verder denk ik dat je zeker moet proberen om verse pancreas bij te gaan voeren. Ze verkopen dat bijv. bij het Islam Centrum in R'dam.

Ik heb ooit een artikel gemaakt voor de barfplaats bieb over EPI: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg768706. Daar staat ook o.a. hoeveel pancreas je moet voeren.
#1988039
Je bent me net voor Lizzie. Duidelijk stuk.

Mijn hond heeft deze week ook de diagnose EPI gekregen. Sinds gister krijgt hij zymoral en het lijkt alsof hij zich al beter voelt. (zal wel aan mij liggen, ik wil het zo graag)
Mijn hond is bijna 12 en afgevallen van 11.2 in zijn glorie tijd tot 10.6 kg vorig jaar juni naar 9.85 kg nu. De TLI score was niet echt duidelijk: 390. Met 399 is de diagnose duidelijk.

Ik ga in geen geval brokken voeren. Romeo heeft tot zijn 5de jaar brokken gehad en hij vond ze vreselijk smerig, plus diarree plus jeuk. Dus nee brokken geen optie, discussie met da gesloten.

Bij IC is pancreas verkrijgbaar in emmers van 5 kg, 3,95 per kg.
Reisje naar R'dam voor mij volgende week.

Sterkte met Fedor!
#1992494
Fedor heeft gelukkig GEEN EPI.

Bloeduitslagen waren allemaal goed. Ook geen verhoogde ontstekingswaarde etc. Da stelde een endoscopie voor om ontstekingen in de darmen uit te sluiten. Vond ik niet zo'n goed plan, aangezien het bloed ook geen ontstekingen aantoonde. Toen vond hij ook maar dat ik over moest stappen op hypo allergeen brokken van Hills, Royal Canin of Eukanuba, want als je barf of NRV voert krijg je tekorten zei hij. Direct duidelijk gemaakt dat er hier geen brok in komt en dat ik op dit moment even op KVV van Carnibest zit (wat prima gaat) en dat er langzaam aan weer dingen toegevoegd zullen gaan worden. Ik vermoed toch dat het de rund is, dus dat ga ik eerst even uitsluiten. Daarna weer langzaam opbouwen naar volledig NRV (met af en toe fruit of groenten). Da was uitgepraat nadat ik zei dat er geen brok hier in huis komt!

Wij zijn dus blij!! Ik wil wel iedereen bedanken voor de tips die ik heb gekregen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door