Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ien
#1986394
Wij voeren onze hond (kruising flatcoated retriever x smooth collie)  nu gedeeltelijk kvv en barf maar ik wil helemaal over op barf.

Dus ik ben flink aan het sparen om voldoende variatie in diersoorten in m'n diepvries te krijgen  ;D
Ik heb een bestelling geplaatst bij SW en die komt volgende week binnen. Dus lijkt me wel zo gemakkelijk om dan alles meteen goed te proportioneren..

Maar daarvoor kan ik nog wat tips gebruiken  omdat ik 's ochtens altijd vroeg weg ben, voert mijn man onze hond en hij is van het gemakkelijke type en maakt het liefst een pakje smuldier open om te voeren  ::) Daarom zoek ik naar een manier om het vlees/organen zo te proportioneren dat het voor hem gemakkelijk is om het juiste uit de diepvries te halen.  D

Is het bijvoorbeeld te doen om een paar soorten orgaanmix te maken waarin meerdere orgaansoorten zitten waarvan het niet uitmaakt welke hij geeft. Dus dat hij gewoon een zakje met een dagportie orgaanmix kan pakken zonder te hoeven kijken of het wel de goede is?
Voor spiervlees zal dit wel niet kunnen denk ik  :-\


Hebben jullie tips hiervoor?
Door nienk
#1986407
Wellicht kan je naar 1 keer per dag voeren gaan? ik doe dat nu met Reus ook, hij krijgt s ochtends een gedroogd konijnenoor of eendennek, en dan s avonds zijn eten van de hele dag. dat is voor mij makkelijker, en ik heb het idee dat Reus het er ook beter op doet.

anders inderdaad dagporties maken en labellen wat op welke dag gegeven moet worden, dan kan je het voor je spiervlees ook doen.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1986431
Je kan bijvoorbeeld alle porties voor 1 week in een tas in de vriezer zetten, als de tas aan het einde van de week leeg is heb je die week compleet gevoerd.

Bij veel honden werkt het wat ontlasting enz betreft het beste als ze iedere dag vleesbot en orgaan of spiervlees krijgen.
Maar dat is een kwestie van uitproberen.

Je zou ook nog bijvoorbeeld per week, of per 2 weken, 1 tas vleesbot en 1 tas orgaan - spiervlees kunnen maken.
Per dag uit ieder tas 1 zakje halen, eventueel een zakje of bakje groentenmix erbij als je dat ook voert en klaar.

Succes!
Door Too
#1986448
HannekeKjell schreef: Je kan bijvoorbeeld alle porties voor 1 week in een tas in de vriezer zetten, als de tas aan het einde van de week leeg is heb je die week compleet gevoerd.

Bij veel honden werkt het wat ontlasting enz betreft het beste als ze iedere dag vleesbot en orgaan of spiervlees krijgen.
Maar dat is een kwestie van uitproberen.

Je zou ook nog bijvoorbeeld per week, of per 2 weken, 1 tas vleesbot en 1 tas orgaan - spiervlees kunnen maken.
Per dag uit ieder tas 1 zakje halen, eventueel een zakje of bakje groentenmix erbij als je dat ook voert en klaar.

Succes!
Dat vind ikzelf een heel fijne manier ; ik voer de katten 2x daags en heb een zak met 7x vleesbot, zak 5x spiervlees en 2x home made orgaanmix.. is t op dan is de variatie gegarandeerd
Voor hondjelief zou daar nog een paar porties groen bij komen en een eitje of 2
Door ien
#1986459
Oh ja dat is denk ik wel te doen: een tas maken voor een hele week waaruit hij elke dag een zak bot, een zakje orgaan en een zakje vlees kan halen. Of het orgaan en spiervlees al bij elkaar in een zakje dan hoeft hij per dag maar 2 zakjes er uit te halen. zolang hij het maar per week uit dezelfde zak haalt dan zou het goed moeten komen met de verhoudingen/variaties.

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1986463
Moet hij voeren of moet hij het uit de vriezer halen?

Als hij alleen maar hoeft te voeren dan kun je het toch zelf al uithalen  om te laten ontdooien. En dan gewoon klaar zetten per portie.

Dat moet ik hier doen voor 2 honden. Mijn vriend voert wel, maar ik moet het wel goed klaarzetten.
Door ien
#1986475
Onze hond krijgt 's avonds de botten en 's ochtends de rest. En hij is gewend om 's ochtends als hij hem voert meteen het eten voor de dag erna uit de diepvries te halen. Dat vindt hij het gemakkelijkst omdat hij het zo niet vergeet.

Maar ik denk dat we maar eens moeten proberen om de menu's per week in een tas te doen, zolang hij in die week uit diezelfde tas voert, moet het goed gaan  ;)
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1986476
Zo doe ik het ook maar dan 's avonds. Hondjes eten daarna eten voor de volgende dag uit de vriezer  :biggrin2:

Een tas is idd handig, zelf doe ik het in een krat die in de vriezer past. Maar het idee is hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1986485
Ik doe het ook zo, niet in een tas want dat past niet  :biggrin2:
Maar ik heb binnen de vriezer waar dan voor die week voorraad ingaat en in de schuur de vriezer met voorraad.
Vind het erg fijn werken, hoef maar 1x per week na te denken.

Mijn oudje eet iedere dag compleet en dan maak ik gewoon pakketjes per dag die compleet zijn.
Dat vind ik ook handig, maar wel iets meer werk.
Door Leonike
#1986562
Ik leg ook per week klaar, is 1 keer wat meer werk, maar levert een hoop plezier op.
Dan haal ik er gewoon per dag (een dag van te voren) vleesbot, spiervlees en orgaan of groente uit.
De katten krijgen 2x per dag eten, de hond zijn we nu aan het overzetten naar 1 keer, ze krijgt 's ochtends steeds minder.
Zal wel een snackje ofzo blijven, aangezien de katten ook iets krijgen.

Ohja, zodra ik voorraad binnen krijg, portioneer ik gelijk.
Van grotere karkassen gaan per stuk in de vriezer, die knip ik (lees, knipt mijn vriend  ::)) wel in stukken voor het voeren.
(groot stuk voor de hond, kleine stukken voor de katten)
Door Fige
#1986633
Wij maken voor 3 a 4 weken porties klaar. Je bent er een middagje mee bezig, maar met een kopje thee of een wijntje erbij is dat heel gezellig werken!
Door mysmoothcollies
#1986840
Even of topic: ik heb zelf 2 smoot collies/kortharige collies & ben erg benieuwd naar hoe jou kruising eruit ziet  ;D :D ;) Foto-tjes???? ::)
Door ien
#1987078
mysmoothcollies schreef: Even of topic: ik heb zelf 2 smoot collies/kortharige collies & ben erg benieuwd naar hoe jou kruising eruit ziet  ;D :D ;) Foto-tjes???? ::)
haha kan ik me voorstellen want het kan heel wisselend zijn met de kruisingen, hij komt uit een vrij groot nest en ze waren allemaal zwart. Onze hond is kortharig maar er waren ook langharigen bij in het nest.
Maar ik zal nog even kijken hoe ik foto's kan plaatsen  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door