Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#1985936
Jeppe is maandag geopereerd aan een darmobstructie. Nu heb ik blikvoer meegekregen van de DA, maar dat lust hij niet. Wat zouden jullie nu adviseren om te geven?
De darm is open geweest, dus ik wilde niet meteen rauw voeren, i.v.m. de bacterien.  Ik wilde dus eerst gekookt vlees geven, een paar dagen, en dan langzaam steeds rauwer geven. Wat is jullie advies??
Laatst gewijzigd door Nynke op wo 06 apr 2011, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wendy71
#1985950
Wat zegt de da erover?
Misschien kan je wat kip koken..

Ik zou de da even bellen als ik jou was, dalijk geef je iets wat hem niet bekomt.
Ik heb ook een hond die een darmverstopping heeft gehad, maar bij hem is de darm niet *open* geweest.
Mijn hond heb ik na de operatie een hele poos KVV gegeven, zo'n 6 weken, daarna zijn we weer voorzichtig begonnen met hele zachte botten te geven en altijd iets van pens/spiervlees erbij.

Ik weet niet of dit bij jouw hondje kan aangezien zijn darm open heeft gelegen, ik zou toch even een belletje wagen naar de da, veel sterkte en succes! :-*
Door orinake
#1986013
Nynke F schreef: ik moet vanmiddag ter controle naar de DA en zal het hem voorleggen, maar juist deze is van de oude stempel en zal geen rauw adviseren verwacht ik  :-\ :-\
Als je geen rauw mag geven vraag dat of gekookte kip/vis eventueel met groentjes mag :)
Door flin
#1986015
ik zou zelf even alleen vlees voeren en dan idd even gekookt;
de meeste bacterien zitten aan de buitenkant vant vlees, die kill je dan, (neem grote stukken om even te koken, en snij die daarna eventueel met 'n schoon mes)
helemaal ontkomen aan bacterien gaat niet gaan, (niet alleen met voer) maar minimaliseren op deze manier wel, + je voert 't binnenste rauw

tis kiezen tussen 2 'kwaden':
gekookt (door en door) lijkt minder makkelijk te verteren, en met alles rauw, zou je wat veel bacterien kùnnen hebben

kvv, heeft 't nadeel dat 't gemalen is; mochten daar al een flink aantal start- bacterien inzitten, moet je volgens mij alles doodkoken (buitenoppervlakte van gemalen vlees is veel groter dan 'n stuk vlees)

succes en beterschap
#1986042
Ik sluit me bij Flin aan.

Beginnen met kip/kalkoen/witvis, daarna misschien wat orgaanvlees toevoegen (kan je ook gewoon koken), ik zou het zelfs gemalen of in kleine stukjes geven. Je kan ook groentes geven, die zou ik lekker met het vlees meekoken, misschien voor de smaak ook een teentje knoflook meekoken.

Dit zou ik toch wel ruim 3-4 weken doen. Als dat allemaal goed verteerd en de wond is van binnen genezen zou ik beginnen met het geven van rauw gemalen vlees, zodra dat goed verteerd, platgeslagen karkasjes (kip/parelhoen/kwartel) en stukken vlees. En zodra dat helemaal goed gaat qua vertering kan je weer gaan barfen, als je dit aandurft. Ik zou ivm de verstopping wel een heel laag percentage bot geven en dan langzaam meer geven, totdat je ziet dat je het juiste percentage geeft.

Is het nu helemaal duidelijk wat de oorzaak was van de verstopping?
#1986074
Nog een opmerking, ik lees net even je topic in de medische hoek terug en het is dus eigenlijk nog steeds een beetje gissen wat de oorzaak is geweest, het zouden de eendenvoetjes kunnen zijn, of simpelweg te veel bot (qua % dan hè).

Ik heb doordat ik nu een klein hondje heb, gemerkt dat je zo'n klein hondje al snel te veel bot geeft (in verhouding), waardoor de ontlasting ook te hard wordt. Ik zou dus vanaf nu geen gedroogde snackjes meer geven met bot, ook niet als hij beter is. En het botpercentage heel laag houden, zo laag dat zijn ontlasting altijd wat vochtiger/zachter is. En ik zou ook altijd een schepje groentes toevoegen aan zijn barfmaaltijd.

Yuka had ook vaak moeite met poepen en had keiharde keutels in het begin, ik heb het botpercentage drastisch naar beneden gebracht en nu poept ze keurige vochtige en zachtere drolletjes.

Dit zijn natuurlijk tips voor als hij weer helemaal herstelt is en weer volledig barft  ;)
Door Nynke
#1986118
Nadia schreef: Ik meen dat gekookt vlees moeilijker is om te verteren dan niet gekookt vlees voor de hond ..  :-\
Gevoels matig zou ik het ook koken dat wel..
Dat zou wel kunnen natuurlijk, maar ik ben juist, omdat de darm open geweest is, bang om hem nu de eerste tijd rauw te geven, i.v.m. de bacteriën  :-\ :-\

De DA kwam met gekookte kip met rijst  :P :P  maar de rijst ga ik maar niet aan beginnen  ;)
Door rosmin
#1986178
Na (helaas) 2x ervaring met darmoperatie bij onze honden gaven we vooral gekookte kip , maar zonder de rijst die de DA standaard adviseerde. Het vocht waar het in gekookt was deden  we over het speciale lichtverteerbare blikvoer zodat de smaak wat lekkerder werd. En vaak kleine beetjes eten geven verdeeld over de dag. De darm + peristaltiek heeft echt tijd nodig om te herstellen.
Gebruikersavatar
Door nova
#1986531
Bacterien??
En wat denk je dan van de darmflora die altijd aanwezig is dat zijn beesten in overvloed. Als het goed is heb je ook AB voor de hond  , die rekent af met  die bacterien

Bindi heeft na haar darmoperatie gemalen kipkarkas gekregen en spiervlees, rauw niks gekookt.
na 2 weekjes weer op normaal menu  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door