Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#198033
Regelmatig lees ik berichten dat wild en vis eerst in de vriezer moet i.v.m. parasieten. Kan iemand mij vertellen om wat voor parasieten het gaat? Ik zou het graag willen weten omdat het bij het leverbot verhaal toch ook anders zat dan uit overlevering bleek, dus misschien is het nu ook wel helemaal niet nodig. Ik ben gewoon nieuwsgierig

Evelyn
Door evelyn02
#198512
Op internet vond ik het volgende:


Esther van Praag, Ph.D.


Deze kosmopolitische parasiet wordt hoofdzakelijk bij in het wild levende konijnen (Graphidium strigosum


Oryctolagus cuniculus), en bij Leporiden, zoals hazen (Lepus europaeus, L. capensis) gevonden. Het konijn is waarschijnlijk de oorspronkelijke gastheer, daar deze de besmetting met G. strigosum beter verdraagt dan de haas, bij wie deze parasiet ernstige maagletsels veroorzaakt. Men neemt aan dat het aanwezig zijn van deze worm in een hazenkolonie afhankelijk is van in de omgeving levende konijnen. De verhouding tussen Graphidium strigosum en Trichostrongylus retortaeformis wordt aangehaald bij wilde konijnen. Huiskonijnen worden geïnfecteerd door het eten van groenvoer of hooi die met de larven besmet is.
Er is niet veel over de biologische aspecten en levenscyclus van deze parasiet bekent. De eieren meten ongeveer 95*50 m en worden in het morulastadium afgescheiden. Bij gunstige milieuomstandigheden, komen de larven na ongeveer 10 uur broeden uit. Het L2 stadium wordt binnen 2-3 dagen bereikt. De tot het L3 stadium ontwikkelde larven zijn besmettelijk en migreren via het gras al naar gelang de periode van de dag: naar het uiteinde van een halm bij schemer, naar de grond als zij blootgesteld worden aan zonlicht en hitte, en uiteindelijk door hun gastheer met het gras worden opgenomen. De volwassen mannelijke en vrouwelijke wormen zijn rood, met veel longitudinale lijnen en transversale streepjes. De mannetjes zijn ongeveer 12 mm lang, terwijl de vrouwelijke wormen ongeveer 16 mm lang zijn. Het mannetje bezit verder nog paarsgewijze slanke naaldvormige uitsteeksels en een goed ontwikkelde copula bursa (geslachts orgaan).


Maar zou de zuurgraad van de maag niet zo laag zijn dat de parasieten helemaal geen schijn van kans hebben te overleven?
Ik kan het wild natuurlijk best invriezen maar weet ik dan zeker dat de parasiet gedood wordt?

Eevlyn
Evelyn
Gebruikersavatar
Door sylvia
#198524
Toevallig was er pas iets op animal planet (dacht dat het die zender was)

Dat wolven tijdens de zalmtrek zalm vangen en eigenlijk alleen de kop opeten, en dat ze dit doen omdat erin de zalm een parasiet zit die zalmkoorts veroorzaakt .
De meeste kans op besmetting is door het eten van het zalmenlichaam en met de kop is de kans op besmetting vrij klein.
Dus op de één of andere manier hebben wolven door dat je beter dat lichaam maar niet op kunt eten.


Vissen en zeker zoetwatervissen staan erom bekend parasieten bij zich te hebben die je liever niet levend inje hond hebt zitten dus invriezen is dan een goeie optie.
Door Lizzy
#198538
De meeste parasieten worden door invriezen gedood. Dit geldt dus bijv. niet voor alle virussen, maar wel voor parasieten.

Van http://www.barfclub.nl, handleiding tot barf, vis:

Ook rauwe zalm en zoutwaterforel, vooral die uit de Pacific Oceaan, kan besmet zijn met parasieten. Deze kunnen de hond erg ziek maken en de hond kan, indien deze niet behandeld wordt, zelfs sterven. De meeste zalm die wij in de winkel kunnen kopen komt echter uit Noorwegen of Zweden. Zalm uit de Pacific moet om de parasieten te doden 3 weken ingevroren worden. Aangezien ook kweekzalmen in Noorwegen en Schotland geplaagd worden door parasieten (niet met dezelfde problematiek als de Pacific Ocean zalm), vries ik ook deze zalmen eerst drie weken in alvorens ze aan de honden te geven. Dit is waarschijnlijk niet noodzakelijk.

Meer over de parasiet in de zalm: http://www.vetmed.wsu.edu/ClientED/salmon.asp

Hier kun je dus lezen dat de parasiet niet/niet altijd in de maag van de hond wordt gedood.

Hier kun je meer vinden over zoetwater parasieten (zoals bijv. karperluis enzo): http://www.visenwater.nl/pdf/venw_magaz ... terfte.pdf

Hier kun je bijv. meer lezen over parasieten in wild: http://www.rivm.nl/infectieziektenbulle ... nella.html

en meer over de keuring van wild:

http://www.cacique.nl/warenkennis/vlees ... 20wild.htm

En daar zit 'm een beetje de kneep. De keuring van wild is mij niet geheel duidelijk. Misschien kun je wild wel zo geven, zonder eerst in te vriezen. Behalve hert dus ???. En ja, misschien overleven de meeste parasieten niet. Maar sommige overleven dus wel in de hondenmaag (zoals die in zalm maar ook lintworm).
Door evelyn02
#198579
Lizzy, ik reageer niet om te zeuren hoor, maar om het te proberen te begrijpen. Als ik het stukje over de zalm goed lees, wordt de zalmenziekte veroorzaakt door een rickettisia-soort. Dat zijn geen virussen en ook geen bacterien dus het is niet zeker dat dat invriezen helpt, gezien de eerste zin van je antwoord. Maar dat zal waarschijnlijk wel uitgezocht zijn. Maar het gaat daar dus niet om de worm zelf.
Voor de Trichinella is invriezen wel zinvol gezien het stukje van het RIVM. Maar is het nodig voor de zure maag van de hond? Bij de lintworm is er wel een speciale tussenfase die kan overleven in de maag. Zou het trouwens zo zijn dat die tussenvorm even goed overleeft in het zure milieu van een hond die met vers vlees gevoerd wordt? Ben daar toch wel erg nieuwsgierig naar. Je zou eigenlijk moeten weten hoe vaak een worminfectie voorkomt bij honden die langere tijd met vers vlees gevoerd worden t.o.v. honden die brokken eten.
Over het eten van wild ga ik uit nieuwsgierigheid toch eens contact opnemen met het RIVM.
In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie.
natuurlijk ga ik eerst mijn haas invriezen voor de zekerheid hoor.
Door Lizzy
#198591
evelyn02 schreef: Lizzy, ik reageer niet om te zeuren hoor, maar om het te proberen te begrijpen.
Nee, dat weet ik toch. Ik vind het alleen maar goed dat je het vraagt. Het is altijd goed om iets tot de bodem uit te zoeken want sommige dingen zijn 'ingesleten' ideeen.
Als ik het stukje over de zalm goed lees, wordt de zalmenziekte veroorzaakt door een rickettisia-soort. Dat zijn geen virussen en ook geen bacterien dus het is niet zeker dat dat invriezen helpt, gezien de eerste zin van je antwoord.
Bij mijn weten helpt invriezen wel. Ik begrijp alleen niet zo goed wat je bedoelt nu want ik bedoelde alleen te zeggen dat de meeste parasieten dood gaan met invriezen en dat dat niet voor alle virussen geldt...
Maar dat zal waarschijnlijk wel uitgezocht zijn. Maar het gaat daar dus niet om de worm zelf.
Nee, bij mijn weten gaat het om een bacterie in een parasiet. Ik heb begrepen dat invriezen wel helpt, maar nu breng je me aan het twijfelen ;D
Voor de Trichinella is invriezen wel zinvol gezien het stukje van het RIVM. Maar is het nodig voor de zure maag van de hond? Bij de lintworm is er wel een speciale tussenfase die kan overleven in de maag. Zou het trouwens zo zijn dat die tussenvorm even goed overleeft in het zure milieu van een hond die met vers vlees gevoerd wordt? Ben daar toch wel erg nieuwsgierig naar. Je zou eigenlijk moeten weten hoe vaak een worminfectie voorkomt bij honden die langere tijd met vers vlees gevoerd worden t.o.v. honden die brokken eten.
Hele goeie vraag. Ik weet alleen het antwoord niet. We weten alleen dat honden ook besmet kunnen raken en ik weet ook niet of door het zure maagzuur er ook niet zo nu en dan 1 kan slippen... Voor veel van dit soort dingen geldt ook "voor de zekerheid".
Over het eten van wild ga ik uit nieuwsgierigheid toch eens contact opnemen met het RIVM.
In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie.
natuurlijk ga ik eerst mijn haas invriezen voor de zekerheid hoor.
Ik denk dat dat een heel goed idee is! Zij zouden het met zekerheid kunnen weten, zou ik denken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 03 nov 2004, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#198593
Ik wist zeker dat ik het ergens gelezen had en jawel hoor ;D:

Salmon feed on snails that carry a fluke that contain a bacteria that is harmful if ingested by dogs. This complicated process is called "salmon poisoning" and occurs if a dog eats salmon raw. The salmon may be fresh caught, or found by the dog in refuse piles. Any part of the raw salmon can contain these flukes and bacteria, but the head and "guts" contain the most....and are the discarded parts that dogs usually find near fishing areas and campgrounds. Freezing, cooking, and smoking kill this bacteria.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg174334
Door evelyn02
#198594
Lizzy schreef: Ik denk dat dat een heel goed idee is! Zij zouden het met zekerheid kunnen weten, zou ik denken.
Ga er zeker achter aan vooral om mijn nieuwgierigheid te bevredigen. Ik weet wel dat het ene virus b.v. veel sterker is dan het andere (als je een bebloed laken hebt is na een paar dagen er nog steeds kans op hepatitisinfectie maar niet meer op HIV-infectie).
Door Ordell
#198748
Het heeft volgens mij niks te maken met zalm, of parasieten in zoetwatervissen of wat fabeltjes die hun eigen leven gaan leiden, maar wel met de echinococcus granulosus, een soort van wormbesmetting waarover je alles kan lezen op bijvoorbeeld pagina 164 t/m 176 van Billinghurst.
Ook andere schrijvers waarschuwen hiervoor, in het Engels hydatid tapeworms, deze wormen komen vaak voor en vormen ook een gevaar voor de mens.

Voor vlees wat uit het slachthuis komt is het geen probleem, daar wordt voldoende op gecontroleerd, daar is de kontrole voldoende. Bij wild ligt dat anders. Vandaar het invriezen gedurende een bepaalde tijd.
Door Lizzy
#198751
Ordell schreef: Het heeft volgens mij niks te maken met zalm, of parasieten in zoetwatervissen of wat fabeltjes die hun eigen leven gaan leiden, maar wel met de echinococcus granulosus, een soort van wormbesmetting waarover je alles kan lezen op bijvoorbeeld pagina 164 t/m 176 van Billinghurst.
Ook andere schrijvers waarschuwen hiervoor, in het Engels hydatid tapeworms, deze wormen komen vaak voor en vormen ook een gevaar voor de mens.

Voor vlees wat uit het slachthuis komt is het geen probleem, daar wordt voldoende op gecontroleerd, daar is de kontrole voldoende. Bij wild ligt dat anders. Vandaar het invriezen gedurende een bepaalde tijd.

Zeker niet. De salmon poisoning (parasieten bij vissen waaronder zalm en forel) is echt heel wat anders als de echinoccocus. Zie ook de URL's hierboven.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door