Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#1985628
Onze Rana is inmiddels alweer 6 maanden en aangezien we geen puppies willen, willen we haar laten sterriliseren of castreren zoals dat ook wel bij teefjes heet. Nu heb ik mijn eerste teefje ooit na de tweede  loopsheid laten sterriliseren en met Manu hebben we bewust afgewacht om te kijken of het nodig was hem te laten castreren en met 2,5 was zijn gedrag dusdanig dat hij er zo een beetje om vroeg.

Ik heb begrepen dat het beter is om voor de eerste loopsheid te sterriliseren om de kans op tumoren te voorkomen. Maar heb ergens nog wel de overtuiging dat de hormomen die aangemaakt worden ook nodig zijn voor de hond om volwassen te worden.....

Wat vinden jullie hiervan?
#1985633
Ik weet het werkelijk niet. Je hoort zoveel verschillende verhalen: steriliseren vóór de eerste loopsheid omdat het risico op baarmoederkanker dan kleiner is, steriliseren ná de eerste loopsheid omdat het risico op botkanker dan kleiner is...

Onze Laika hebben we met 8 maanden laten castreren, omdat ze een stille loopsheid leek te hebben (een van onze reuen zat de hele dag boven op haar, en zij was erg, ahum, inschikkelijk, zullen we maar zeggen). Aangezien we van ons langzalzeleven geen pups wilden, hebben we haar meteen maar laten helpen. Ze is inmiddels twee en ik heb niet de indruk dat haar groei negatief beïnvloed is door de vroege castratie. Ik had in Spanje ook een kennis met wie ik iedere dag ging wandelen en die had twee teefjes die allebei al met drie maanden waren gesteriliseerd, en dat waren ook goed en gezond ogende dames (toen 6 en 3 jaar oud, als ik het me goed herinner).

Maar nogmaals, ik weet het niet.

Of Laika's vroege sterilisatie van invloed is op haar volwassen worden, durf ik niet te zeggen. Het is een boxer, die blijven tot op hoge leeftijd knettergeschifte projectielen, naar het schijnt... ;D ;D ;D
Door Lizzy
#1985685
El_Kato schreef: Onze Rana is inmiddels alweer 6 maanden en aangezien we geen puppies willen, willen we haar laten sterriliseren of castreren zoals dat ook wel bij teefjes heet. Nu heb ik mijn eerste teefje ooit na de tweede  loopsheid laten sterriliseren en met Manu hebben we bewust afgewacht om te kijken of het nodig was hem te laten castreren en met 2,5 was zijn gedrag dusdanig dat hij er zo een beetje om vroeg.

Ik heb begrepen dat het beter is om voor de eerste loopsheid te sterriliseren om de kans op tumoren te voorkomen. Maar heb ergens nog wel de overtuiging dat de hormomen die aangemaakt worden ook nodig zijn voor de hond om volwassen te worden.....

Wat vinden jullie hiervan?
Dat eerste is niet waar, dat tweede wel.

Ik vind het werkelijk een schande, dat jonge honden nog steeds gecastreerd worden voor de eerste loopsheid. Dierenartsen zouden dit niet moeten willen en gewoon niet moeten doen, punt. Het is overgewaaid uit Amerika maar ook in Amerika gaan er steeds meer geluiden op dat dit eens afgelopen moet zijn. En dan krijg je dit soort websites: http://www.stop-msn.com/dangers.html

Om tumors te voorkomen, kun je prima wachten tot na de eerste of tweede loopsheid zelfs. En honden hebben die hormonen inderdaad niet voor niets en deze hormonen helpen de hond om evenwichtig en gezond groot te worden. Je vergroot zo bijv. de kans op botkanker, door vroeg-castratie. Honden groeien sowieso skelet-technisch niet goed uit, wanneer je ze te vroeg castreert. De botten van de hond groeien ook langer/verder door.

Kortom, wat ik er van vind is dat een hond nooit voor de eerste loopsheid gecastreerd zou mogen worden. Ik vind trouwens dat honden die voor de 1ste loopsheid gecastreerd zijn infantiel zijn en blijven. Overigens komen er ook steeds nieuwe geluiden dat gecastreerde honden vaker gedragsproblemen hebben. Dus je kunt je afvragen of castreren sowieso eigenlijk wel een goed idee is. Ik zie niet waarom je een teef laat castreren als je geen puppy's wenst. Gewoon niet laten dekken. Dan krijg je ook geen puppy's.

In dit onderzoek kun je lezen dat iets als agressie toe neemt na castratie bij zowel reu als teef: http://www.caninesports.com/SNBehaviorB ... apShot.pdf
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 06 apr 2011, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1985837
Bora is hier op 9 of 10 maanden geholpen. Voor de eerste loopsheid. Dit had een medische reden.
Ik weet wel dat ik dit niet weer zou doen, als het niet nodig is.
Qua grote en breedte is ze netjes uitgegroeid, maar het blijft een pup.
Qua gedrag is ze niet echt volwassen geworden, dit merk ik ook in haar werk. Ze wil heel graag werken, maar haar spanningsboog is zo klein, dat ze heel snel afgeleid wordt. Ook is ze nog steeds enorm speels, iets wat ik van de rest van mijn eigen honden en van mijn ouders (totaal 8) niet ken.
Tis op zich wel leuk hoor, zo'n clown in huis. Het houdt de oudste bijvoorbeeld ook wel jong. Maar qua training etc kan ik er heel weinig mee.

Ik weet dus niet hoe dit zou zijn geweest als ik haar later zou hebben laten helpen, maar tussen haar en de overige 7 zie ik dus een enorm verschil.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door