Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jasmijn
#1983316
ik vroeg me af hoeveel je nou van welk orgaan moet voeren.
ik zie hier en daar wel dingen staan maar als ik die richt lijnen dan weer wil opzoeken kan ik ze niet vinden.
ik weet nu wel dat je zeg maar 50g lever en 25g nier per 10 kilo lichaamgewicht voer, maar hoeveel hart en pens dan?
Door Antonia
#1983322
jasmijn schreef: ik vroeg me af hoeveel je nou van welk orgaan moet voeren.
ik zie hier en daar wel dingen staan maar als ik die richt lijnen dan weer wil opzoeken kan ik ze niet vinden.
ik weet nu wel dat je zeg maar 50g lever en 25g nier per 10 kilo lichaamgewicht voer, maar hoeveel hart en pens dan?

Ik houd voor mijn honden de volgende leidraad aan.
In het menu houd ik voor orgaan een percentage van 20% aan. Van die 20% bestaat ongeveer de helft uit vuile pens. Van de resterende 10% verdeel ik over de andere organen, waarvan ongeveer 3% lever en de rest nier, tong en hart.
Laatst gewijzigd door Antonia op ma 04 apr 2011, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#1983338
Het luistert echt niet zo nauw hoor! Neem gewoon de totale hoeveelheid voer die je in een week geeft, bepaal het percentage orgaan dat je wilt geven (15-20% van het totaal als je pens voert; 10-15 als je geen pens voert). Van die 15-20% doe je dan ongeveer de helft pens, en de rest verdeel je over de andere organen.

Zelf voer ik iets van 18% orgaan, waarvan 7% pens en 11% rest (verdeeld over drie soorten, namelijk hart, lever en nier). Die percentages heb ik niet bewust gekozen; ik vind het gewoon makkelijk om iedere dag gelijke hoeveelheden te voeren, en dan kom ik op die percentages uit. Max krijgt bv. 400 gram vleesbot, 200 gram spiervlees  en 200 gram orgaan of groente per dag. 2 x per week krijgen ze hier pens, 2 x per week groente, 1 x hart, 1 x lever en 1 x nier - allemaal dus in dezelfde portiegrootte, omdat ik dat zo makkelijker kan onthouden; is dus pure gemakzucht. Nou, en als ik dan 2 x 200 gram pens uitreken op een weektotaal van 5600 gram, dan blijkt dat ongeveer 7 % te zijn. 1 x 200 gram hart/lever/nier blijkt dan ongeveer 3,5 % te zijn, oftewel samen ongeveer 11 %.

Ik dacht in het begin ook dat ik die organen nooit op een rijtje kreeg, maar echt, het komt niet op de gram nauwkeurig aan!
Door Lizzy
#1983352
Ik weet niet wie dat de wereld heeft ingeholpen, dat orgaanvlees ook nog eens per percentages uitgerekend moet worden maar jammer is het wel! Het is gewoon nergens voor nodig om tot dat niveau te gaan. Je neemt gewoon 20% orgaanvlees. Daarvan geef je 10% pens. En die andere 10% verdeel je over hart, nier, lever en andere organen die je nog hebt/voert. Voila, gedetailleerd genoeg!
#1983425
Lizzy schreef: Ik weet niet wie dat de wereld heeft ingeholpen, dat orgaanvlees ook nog eens per percentages uitgerekend moet worden maar jammer is het wel! Het is gewoon nergens voor nodig om tot dat niveau te gaan. (...)
Het staat o.a. in de rekenhulp, maar ook wordt regelmatig benoemd dat je tussen de 2-4% lever moet geven om enerzijds genoeg te geven, zonder over te doseren.
Ik kan me voor stellen dat het voor jou niet nodig lijkt eea te specificeren, maar zal dat niet komen doordat jij inmiddels al lange tijd op het oog kunt voeren, terwijl als je net begint je dat gevoel voor verhoudingen nog moet ontwikkelen?
Door jasmijn
#1983724
oke ik denk dat ik het een beetje begin te snappen.
de helft van je orgaan vlees is pens en de anderen helft is hart, nier, lever en tong.
en daar in maakt het dan niet heel erg uit hoeveel je van wat geeft als je maar in iedergeval van hart, nier en lever een deel geeft.
dus van 20% organen 10% pens en dan die anderen 10% verdeel over 3 of 4 anderen dingen.

nou had ik nog een paar vraagjes, kippen magjes worden toch niet als pens berekend he of kan je dat wel doen?
en als je bijvoorbeeld boekmaag voerd kan je dat dan ook als pens rekkenen of is dat ook weer een ander soort orgaan?
en heeft het wel zin om boekmaag te voeren of kan je dan beter pens doen?
Door Lizzy
#1984102
Nou, niet in mijn rekenhulp die ik gebruik. Het is gewoon niet nodig om het zo gedetailleerd te berekenen. En het maakt het wel gecompliceerder, dat zie je maar aan het aantal vragen dat hier over is gesteld. En ja Jasmijn, jij begrijpt het helemaal :-*

Kippenmaagjes en pens is beide orgaanvlees. Ik heb nooit boekmaag gevoerd dus daar kan ik je niet bij helpen.
#1984114
Pens en boekmaag wordt in Duitsland als min of meer hetzelfde beschouwd. In feite gaat het ook om hetzelfde, alleen is wat de koe gegeten heeft in de boekmaag al verder verteerd dan in de pens. Of omgekeerd. Heu? :baby:

Maar zonder gekheid, dit is de volgorde:

1.Rumen (pens)
De eerste maag, ook wel de pens genoemd.
De koe slikt het gras zonder kauwen in.
Als de pens vol is, komt het gras bij beetjes terug in de mond waarop het fijn gekauwd wordt : de koe herkauwt.
Daarna wordt het weer ingeslikt en komt in de volgende maag.

2.Reticulum (netmaag)
De tweede maag, ook wel netmaag genoemd.
Hier wordt de herkauwde massa verder verteerd.
Daarna gaat het naar de volgende maag

3.Omasum (boekmaag)
De derde maag, ook wel boekmaag genoemd.
Hier wordt het vocht eruit gehaald.

4.Abomasum (lebmaag)
De vierde maag, ook wel lebmaag genoemd.
Lijkt op een mensenmaag. Hier worden de voedingsstoffen eigenlijk verteerd.
Voedingsstoffen worden opgenomen via de darmwand door het bloed en gaan naar de plaats waar ze benodigd zijn.
De niet gebruikte rest, de afvalstoffen, gaat verder via de ingewanden naar buiten (mest).

In Duitsland wordt door barfleveranciers minstens zoveel boekmaag aangeboden als pens. Maar Duitsers zijn een beetje rare barfers, dus daar durf ik geen conclusies aan te verbinden qua voedingswaarde.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 04 apr 2011, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1984521
Ik voer boekmaag hetzelfde als pens.
Alleen bevat boekmaag veel meer onverteerde 'troep' dan pens.
Die 'troep' zorgt ervoor dat ik het best af en toe wil voeren, maar niet standaard ter vervanging van pens.
Ik vind pens meer waarde hebben zeg maar.
Door jasmijn
#1984751
oke dankje, dan weet ik dat ook weer.
ik wou de boekmaag niet als vervanging van pens gebruiken maar misschien als aanvulling of zo.
maar ik denk dat ik dat nu niet doe.

maar dat van die maagjes, ik weet dat het orgaan vlees is maar kan het ook bij pens gerekend worden of is het net zo iets als het hart, lever en nier?
Door Nadia
#1984757
marjan23 schreef: Ik hou ook 50 gr lever per 10 kg lichaamsgewicht aan. Is dat niet nodig dan?
Nee hoor. Tis prima als je het doet, maar het hoeft niet. Het orgaan verdelen blijft bij velen een lastige issue. Was bij mij ook.
Ik voer nu 5 verschillende orgaan delen: hart, lever, nier, maag, testen (en dan hersenen/tong wat in de koppen van konijn/lam zit)

De eerste 3 vind ik het belangrijkste, die voer ik dan ook het meeste.
Ik voer 2 dagen orgaan. Dus wat doe ik?

Dinsdag voer ik altijd hart, hier komt dan de ene week maag bij de ene week testen
Zaterdag voer ik altijd lever + nier

Kain krijgt 800gram orgaan op een week. Das 400gram pens, de rest heb ik evenredig verdeeld in 100 gram.

Dus DI week 1: 100gr hart 100 gr maag DI week 2: 100gr hart 100gr test
ZA: 100gr lever 100gr nier.

Edit: Maagjes kun je niet rekenen als pens, pens is echt van een herkauwer (koe, schaap, hert) Maagjes van een kip/kalkoen etc hebben alleen zaadjes/graan gehad om te verteren.
Hoe ik het reken? Zie hierboven. In de zelfde categorie dus als hart lever, tong, nier, test etc etc etc.
Laatst gewijzigd door Nadia op di 05 apr 2011, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wendy71
#1985933
marjan23 schreef: Ik hou ook 50 gr lever per 10 kg lichaamsgewicht aan. Is dat niet nodig dan?
Ik doe dat ook, idem met nier, daar geef ik nog minder van, iets van 10 gram per 10 kg lichaamsgewicht.
Ik doe dat omdat mijn lever en nier niet van biologische dieren komt , er zouden dus meer afvalstoffen in de leven en nier zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door