Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#1983873
Tom is een dag of 10 geleden geholpen.
Hij had 1 bal die groter was en niet goed ingedaald, dat is de voornaamste reden dat ik het heb laten doen.
Het speelde ook mee dat het een fel en energiek hondje is en ik had stiekum de hoop dat dat minder zou worden.
Tot 5 dagen geleden ging het goed, hij was iets rustiger leek het wel, hij snuffelde minder en ook minder manne-plasjes.

Maar als pupje vloog hij regelmatig uit naar fietsers en hardlopers, na hard trainen had ik dat er al uit gekregen...en nu is het ineens weer terug ??? :(
Het lijkt weer iets minder te worden omdat ik er weer bovenop zit maar het is echt zeker 2 keer zo erg als voor zijn castratie.
Hij is ook ineens bang van situaties waar hij al lang niet meer bang was, gister ging hij volle vaart achteruit toen we in het park 2 grotere zwarte honden tegen kwamen....die honden deden niks, zijn 2 oude dames die wat snuffen en op het gemakje het park door sukkelen, zo ken ik hem niet...

Gister kwam er een vriendje van hem langs en gingen we spelen op het schoolplein, Tom liep los, hij bleef wat in mijn buurt hangen en toen zijn vriendje wegrende rende hij er achteraan en gromde tegen zijn vriend, toch wel gemeen grommen want hij trok zijn lippen op.
Ik heb het heel even aan gezien maar hij wilde echt in de andere hond gaan hangen dus toen heb ik hem geroepen en kwam hij gelijk naar mij toe.

Hij luisterd wel beter naar mij lijkt, zodra hij iets doet en ik roep hem komt hij gelijk, maar hij maakt wel vaker misstappen dan voor zijn operatie...

Is het nou gewoon een kwestie van stug doortrainen en is het wat onzekerheid of heb ik echt een probleem nu?

Hij is nu 16 maanden en een kleine hond dus hij is helemaal volgroeid, dat hij geholpen moest worden wist ik al maar ik heb dus bewust gewacht tot hij volwassen zou zijn (of iig ouder dan de standaard 6 maanden) omdat hij als pup zo onzeker was en het leek me gewoon niet goed om hem dan zo jong te laten helpen.

Het is nu net of we een jaar terug in de tijd zijn, toen was hij ook zo onzeker, alleen dat agressie stukje ken ik niet van Tom...
Niet in deze context iig, hij wil wel uitvallen naar andere honden die zelf als eerste agressief zijn of een bepaald type hond (de ADHD achtige honden zeg maar) maar deze...hij speelde daar vorig jaar altijd mee...
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1983876
het is 10 dagen geleden, wel heel erg kort om daar voor naar de castratie te wijzen...dat ie zo reageerde op de andere hond komt misschien wel door de castratie maar meer omdat ie zich nog niet helemaal happy voelt en de narcose telt ook mee he, wat voor narcose heeft ie gehad?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1983882
Ook mijn idee. 10 dagen is te kort na de castratie om daar nu al effecten van te zien. Wat Ellen al zegt, wellicht voelt hij zich niet lekker door de operatie an sich, maar dit komt niet door het wegvallen van de hormonen, want daar heeft hij er nu nog genoeg van.
Door Martine-Tom
#1983884
vanaalst schreef: het is 10 dagen geleden, wel heel erg kort om daar voor naar de castratie te wijzen...dat ie zo reageerde op de andere hond komt misschien wel door de castratie maar meer omdat ie zich nog niet helemaal happy voelt en de narcose telt ook mee he, wat voor narcose heeft ie gehad?
Oeh geen idee...
Op de factuur staat:
0.3 ml methadon + vetranquil .03 ml/ml
braunule vasocan 0.8 mm -22 kg blauw

En dan nog amoxiciline en rimaldyl maar daarvan weet ik dat het geen narcose is.
Bovenstaande zegt me helemaal niks.

De eerste dagen na de castratie was hij rustig maar wel gewoon actief, wilde spelen niks aan de hand.
Maar sinds een dag of 4 is het dus weer raak.
Blaffen naar fietsers, achter hardlopers aan gaan...
opzich is hij makkelijk te corrigeren maar het is wel opvallend dat het ineens weer zo "slecht" gaat terwijl ik er net zoveel uit getraind had...
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1983887
toen die van mij gecastreerd was, is ie een hele tijd van slag geweest, heel bizar was dat, hij was zelfs de weg kwijt!!
dat heeft echt een tijd geduurd voor ie weer de oude was....
hij is denkelijk wat in de war van de narcose en alles erom heen, voelt zich misschien wat onzeker van het gebeuren...
en tja dat ie zijn tanden laat zien is normaal hondengedrag, opzouten ben nog niet helemaal boven jan en als die hond daar lak aan heeft dan is het niet raar dat ie het op een andere manier duidelijker zou maken...
zou hem rustig houden..
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 04 apr 2011, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#1983969
Ik denk dat ik gewoon weer ga doen wat ik deed toen hij mini was...
Veel aandacht geven, stimuleren, vertrouwen geven en veel trainen, van werken krijgt hij veel zelfvertrouwen en hij vind het leuk én hij word er ook nog eens geestelijk moe van ;)

Die andere hond is een beetje apart verhaal, het is een schat van een hond maar hij is nogal vermenselijkt, zijn bazin dicht hem allerlei menselijke eigenschappen toe waardoor hij dus geen hondentaal praat en idd snel over grenzen van honden heen gaat daarbij is hij nog enorm dominant ook...
Ik denk dat ik die hond maar even omzeil...

Ik hoop vanavond zijn beste vriend tegen te komen, eens kijken hoe dat gaat, op het gemakje, die hond is toch altijd aangelijnd en Tom los dus als hij zich dan niet op zijn gemak voelt kan hij weg.

Ik moet zeggen dat ik het toch wel heftig vind hoor, deze gedragsverandering.
Maar goed, donderdag gaan we op de hulphondentraining dus hopelijk kunnen die me ook helpen met hem weer de goede kant op te sturen!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1984563
Is misschien nog vroeg om nu al aan de castratie te denken, maar ik heb hetgeen jij beschrijft meegemaakt met mijn eigen hond na chemische castratie dmv een suprelorin implantaat. Aan de riem begon hij ineens weer heel heftig uit te vallen, iets wat daarvoor al lang niet meer deed. Ook naar volwassenen die hem wilde aaien viel hij uit.
Door Martine-Tom
#1984657
Ik denk ook niet echt dat het met de castratie zelf te maken heeft, hormonaal gezien zeg maar, dat hij nu al merkt dat hij geen of minder hormonen heeft ofzo.
Maar het moet gewoon iets te maken hebben met de operatie, mss inderdaad de verdoving, mss dat ik hem daar achter liet, mss voelt hij zich gewoon niet lekker...
Het is té toevallig dat het zo kort op de castratie weer zo fout gaat.

Op sommige vlakken is hij ten goede veranderd, hij luisterd beter als ik hem roep, hij plast niet meer zoveel, hij snuffelt minder, hij blaft minder in huis en het alleen zijn gaat beter, en hij heeft minder de neiging om op blaffende honden te reageren.
Niet allemaal persee gerelateerd aan de castratie maar het zijn allemaal dingen die vooruit zijn gegaan zo rond deze periode.

Maar dat blaffen naar fietsen/hardlopers/kinderen en zijn vriendje "aanvallen" is echt weer begonnen een dag of 5 na de castratie, dat moet dan toch op 1 of andere wijze daarmee van doen hebben?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1984672
tuurlijk dat kan, maar na 5 dagen is het of de narcose waar ie last van heeft, of hij voelt zich gewoon helemaal niet happy na de castratie...dan kan hij zeker anders reageren tegenover honden die in zijn buurt zijn of de drukte om hem heen....
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1985615
martine-tom schreef: Op sommige vlakken is hij ten goede veranderd, hij luisterd beter als ik hem roep, hij plast niet meer zoveel, hij snuffelt minder, hij blaft minder in huis en het alleen zijn gaat beter, en hij heeft minder de neiging om op blaffende honden te reageren.
Niet allemaal persee gerelateerd aan de castratie maar het zijn allemaal dingen die vooruit zijn gegaan zo rond deze periode.
Wat betreft de eerste 3 dingen die je noemt, zou het toch zeker zo kunnen zijn dat hij nu al nauwelijks testosteron meer heeft.
Dus waarom zou het andere niet hormoon gerelateerd kunnen zijn?
Door Lil
#1985716
Een onzekere hond wordt na de castratie nog onzekerder doordat de hormonen wegvallen. Uitvallen door onzekerheid zie je vaker (even los gezien van een castratie).
Dit kun je eruit trainen c.q. als de hond zekerder wordt dan verdwijnt het gedrag.

Ik twijfel of het nu door het niet lekker voelen komt of door de castratie. Na ongeveer 14 dagen wordt de hormoonspiegel lager. Dat is een gemiddelde, dus misschien kan het ook na 10 dagen al. Of een combi van niet lekker voelen en al iets minder hormonen. Geen idee.
Door Martine-Tom
#1985720
*Dorothea* schreef: Wat betreft de eerste 3 dingen die je noemt, zou het toch zeker zo kunnen zijn dat hij nu al nauwelijks testosteron meer heeft.
Dus waarom zou het andere niet hormoon gerelateerd kunnen zijn?
Ik heb geen idee waarom dat niet zou kunnen ;)

Zelf had ik het idee dat hij merkt dat zijn testosteron iig afneemt en aan die verandering moet wennen.
Dat hij merkt dat die ene reu hem nu minder op de zenuwen werkt dan dat die deed en dat snapt hij niet en gaat nu overcompenseren ofzo.

Vanmorgen ging het iets beter gelukkig.
De hond waar hij zo gemeen tegen deed kwamen we tegen en hij deed weer normaal.
De meeste fietsen liet hij ook links liggen en blafte niet, tot er een paar pubers door het park scheurden (fietsverbod!) ik riep hem en kreeg aandacht maar die rotjongens gingen lopen gillen en toen was ik zijn aandacht kwijt en vloog hij erop af :-[ Hoefde maar 2 keer te roepen voor hij weer kwam dus dat viel dan weer mee.

Maar toen was de toon weer wel gezet jammer genoeg, hij viel nog 2 keer uit naar fietsers, terwijl hij er mss wel 40 genegeerd had...
Het lijkt wel of hij weer iets gebalanceerder word, maar ik moet hem zeker 2 keer zoveel corrigeren als ik voor de operatie deed...
Door Martine-Tom
#1985723
Lil schreef: Een onzekere hond wordt na de castratie nog onzekerder doordat de hormonen wegvallen. Uitvallen door onzekerheid zie je vaker (even los gezien van een castratie).
Dit kun je eruit trainen c.q. als de hond zekerder wordt dan verdwijnt het gedrag.

Ik twijfel of het nu door het niet lekker voelen komt of door de castratie. Na ongeveer 14 dagen wordt de hormoonspiegel lager. Dat is een gemiddelde, dus misschien kan het ook na 10 dagen al. Of een combi van niet lekker voelen en al iets minder hormonen. Geen idee.
Hij is in het verleden idd een onzekere aanvaller geweest.
Bijten deed hij nooit wel borstelen en tanden bloot gooien.
Dat was de reden dat ik hem niet eerder castreerde.
Het ging de laatste maanden stukken beter, vol vertrouwen liep hij op grote honden af, geen probleem.
Afgelopen zondag kwamen we smorgens 2 grote zwarte honden tegen en voor het eerst in maanden ging hij in de achteruit en staart tussen zijn poten...

Mss scheelt het dat hij 1 bal had die niet goed was, geen idee of die al dan niet hormoon produceerde maar hij was te groot en niet ingedaald. Mss dat dat de reden is dat zijn hormonen al sneller afnemen dan gemiddeld?
Afgelopen zondag was het dus voor het eerst dat ik echt opvallende verandering zag en dat was 10 dagen na de operatie.
Door Martine-Tom
#1985736
Ik wil het graag weten omdat het of angst is of agressie en beiden vereisen net een andere aanpak.
Na de vorige posting vermoed ik toch dat het angst is.
Het is een heel gevoelig hondje en als ik angst op de verkeerde manier aan zou pakken zou het wel eens heel fout uit kunnen pakken...

Ik ga er vanaf nu vanuit dat het angst is, we gaan maar weer werken aan zijn zelfvertrouwen ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1985856
angstagressie is heel moeilijk te trainen, lukt wel maar valt niet mee..
daarbij zie ik niet zoveel in het achterna jagen van fietsers en joggers wat dat met de castratie te maken heeft......dat heeft te maken met succes hij rent erachter aan en hun fietsen ed door......dat heeft niks met hormonen te maken....
als balletjes niet zijn ingedaald werken die zeker nog!
oke, niet vruchtbaar maar ze scheiden zekers hormonen uit!
meestal zijn honden met niet ingedaalde ballen seksueel snel geprikkeld met alle gevolgen vandien....
eentje van mij, daar waren allebei zijn balletjes niet van ingedaald, gelukkig geen uitspattingen van zijn kant maar hem wel laten castreren...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door