Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door steff
#1983111
Kreeg net een mailtje van een goede kennis dat een van haar 2.5 maand oude malamute pups dood was door verstopping. De dierenarts heeft een autoptie gemaakt en vond een volledige, onverteerde kippenek in de darmen.
de dierenarts zei dat kippenekken niet gevoert mogen worden aan pups.

Wat moet ik daar van denken?!
Laatst gewijzigd door steff op ma 04 apr 2011, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door steff
#1983118
Senta schreef: Wat ontzettend triest dat zo'n jonge hond overleden is dat vooropgesteld.
Maar je begrijpt denk ik ook wel dat we meer info nodig hebben.
Was de pup vers afgespeent en kende het al botten verteren? Wat waren de percentages die gevoerd werd?
Was de kippennek bewerkt? (Gedroogd, gerookt of gekookt)
zal navragen, denk in elk geval wel dat ie op vers is afgespeend en denk ook dat het rauw was
Door Veerle-scrappyToo
#1983146
:-\  ik weet niet of ik er goed aan doe om dit te volgen...bij onze pup komt er ook nog vaak een stuk onverteerd bot mee via de stoelgang dus ik knip alles nog in stukken, sla eendenekken nog plat met de hamer.  Puur uit schrik dat er een verstopping zou komen.  En als je dan dit soort verhalen leest...
Ik hoop dat je meer informatie kan geven en het te achterhalen is waarom het mis is gelopen voor deze arme pup  :'(
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1983148
sla al het botwerk dan plat, je pup verteerd het duidelijk nog niet goed, in stukken knippen is leuk hoor maar grote kans dat dat zo wordt doorgeslikt..
Veerle-scrappyToo schreef: :-\  ik weet niet of ik er goed aan doe om dit te volgen...bij onze pup komt er ook nog vaak een stuk onverteerd bot mee via de stoelgang dus ik knip alles nog in stukken, sla eendenekken nog plat met de hamer.  Puur uit schrik dat er een verstopping zou komen.  En als je dan dit soort verhalen leest...
Ik hoop dat je meer informatie kan geven en het te achterhalen is waarom het mis is gelopen voor deze arme pup  :'(
triest van de andere pup... :'(
Door Veerle-scrappyToo
#1983157
vanaalst schreef: sla al het botwerk dan plat, je pup verteerd het duidelijk nog niet goed, in stukken knippen is leuk hoor maar grote kans dat dat zo wordt doorgeslikt..
triest van de andere pup... :'(
Ik knip om de 0.5 - 1 cm en enkel tot het bot door is, het hangt nog volledig aan elkaar door het spiervlees.  Stukken die te groot blijven omdat het bot verschuift of bvb de scharnieren van een kippevleugel krijgen meerdere knippen zodat het zeker niet te groot is. De kippevleugels zijn eigenlijk de hardste botten blijkbaar tot nu toe
Als ik er op sla krijg je soms nog scherpere punten daarom dat ik eerder knip...
Toch beter slaan??
Gebruikersavatar
Door nova
#1983195
Hier wordt  vaak genoeg gewaarschuwd om puppen  delen te voeren die groter zijn als de bek.  :-\
Maar,  een hele kippenek in de darm,  bedoelde de DA de slokdarm  misschien?? , want  dan zou ik nog kunnen denken dat de luchtpijp dichtgedrukt is
Door Lizzy
#1983355
Vreselijk voor de pup :'(. De pup is dus een week of 9? Dan zou ook een hele kippennek prima door de maag verteerd moeten zijn, ook al heeft pup 'm in 1 keer ingeslikt. Er is dus duidelijk iets mis gegaan maar ja, de vraag is dus wat? Want mij reizen er ook vragen zoals "was de pup bot gewend" en "was pup verder wel helemaal in orde".
Door steff
#1983385
Lizzy schreef: Vreselijk voor de pup :'(. De pup is dus een week of 9? Dan zou ook een hele kippennek prima door de maag verteerd moeten zijn, ook al heeft pup 'm in 1 keer ingeslikt. Er is dus duidelijk iets mis gegaan maar ja, de vraag is dus wat? Want mij reizen er ook vragen zoals "was de pup bot gewend" en "was pup verder wel helemaal in orde".
de pup is 11 weken en heeft niets anders gegeten dan vers raw vlees. dan zou ik ook denken dat een kippenek geen probleem mag zijn om te verteren ook al heeft de pup dit in 1 keer ingeslikt.

De eigenaar is erg verdrietig en wil er duidelijk niet verder over praten op dit moment.
Het is me niet erg duidelijk uit haar verhaal of de pup nu effectief door die nek is gestorven of door iets anders.
ze weten het zelf ook niet denk ik.

ik vraag me af waaraan een pup dan precies sterft als ie verstopt zit? dat moet toch dagen zoniet weken duren vooraleer ie sterft door verhongering dan.

ze vertelde ook nog dat de pup dus futloos was en ze naar de dierenarts was geweest, die vond via een foto iets in de darmen, hij dacht aan een stuk onverteert bot. De eigenaar heeft dan vaseline olie gegeven om zo het stuk door te laten stromen, maar een tijd later is ie overleden.
geen idee wat vaselineolie is, misschien is ie daaraan wel overleden.
Door marjan23
#1983404
VASELINE-OLIE
Smeer vaseline-olie op kleine mechanismen of raderwerken zoals deze van naaimachines of
uurwerken. Anderzijds dient ze als roestwerende laag op metalen (bv. metalen delen van
gereedschappen). Een specifieke toepassing is het gebruik van vaseline-olie als smeermiddel bij
het boren in glas.

Dit is wat ik er tot nu toe over gevonden heb. Vaseline is een chemisch product, lijk mij niet dat ze dit de hond gegeven hebben....
Door steff
#1983419
marjan23 schreef: VASELINE-OLIE
Smeer vaseline-olie op kleine mechanismen of raderwerken zoals deze van naaimachines of
uurwerken. Anderzijds dient ze als roestwerende laag op metalen (bv. metalen delen van
gereedschappen). Een specifieke toepassing is het gebruik van vaseline-olie als smeermiddel bij
het boren in glas.

Dit is wat ik er tot nu toe over gevonden heb. Vaseline is een chemisch product, lijk mij niet dat ze dit de hond gegeven hebben....
:confused1:
Door orinake
#1983492
Arme pup,
echter stel ik me toch wel de vraag of de kippennek wel de oorzaak was...
Was er niet meer aan de hand?
Was de pup suf door de verstopping of door iets anders?

Zelfs men zieke Jelcka (die ingeslapen is op 13 weken wegens ongeneeselijk ziek) had nooit problemen met bot dat niet verteerde, en zij was afgespeeld op deels brok deels vers...

De uitspraak van die DA dat je geen kippennekken mag geven aan een pup... ik denk dan dat het een brokkenDA is... die doen wel vaker zo'n uitspraken. Zo deed ik een DA bijna een crisis krijgen toen Isack (toen 5 maanden) zijn plan mocht trekken met een kippenbout, want OHNEE BOT en OHNEE RAUWE KIP...
Isack is hier gekomen op 5 maanden en direct op vers gezet en het is de gezondste hond die ik heb...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1983593
steff schreef:

ik vraag me af waaraan een pup dan precies sterft als ie verstopt zit? dat moet toch dagen zoniet weken duren vooraleer ie sterft door verhongering dan.

.
Bij verstopping sterf je niet door verhongering o.i.d. maar omdat de spijsvertering met bijbehorende peralstiken gewoon doorgaan kan de darm geperforeerd raken en/of scheuren met alle gevolgen (inwendige bloedingen/buikvliesonsteking enz.) van dien. Omdat de delen na de verstopping "droog" komen te staan, sterven deze vrij snel af, vandaar dat bij een vermeende verstopping snelheid geboden is.

Ik ben ook van mening dat een rauw gevoerde pup een kipnek gewoon had moeten kunnen verteren en weet ook niet waarom deze onverteerd de maag gepasseerd heeft. De grote is in deze niet van belang aangezien een nek al uit kleine segmenten bestaat en een Malamutepup van 11 weken al een flinke pup is.
Ik vermoed dat er meer of andere zaken speelden die nu niet bekend zijn en dat maakt het moeilijk er iets echt inhoudelijks over te zeggen.
Al moet ik zeggen dat ik het voeren van "vaseline-olie" niet echt hoopvol vind klinken, :-X

Neemt natuurlijk niet weg dat het verschrikkelijk is dat de pup is overleden :'(
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 04 apr 2011, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door steff
#1983699
had eigenlijk een vraagteken moeten zetten achter de titel, ik wou gewoon weten of dit uberhaupt mogelijk was, maar blijkbaar is zowat iedereen er over eens dat er meer aan de hand is dan verstopping door die kippenek. Wat ik persoonlijk ook denk.

vrees een beetje dat ik nooit het echte verhaal zal kennen.
heb haar in elk geval gezegd dat dit voorval zeker geen reden is om geen kippenekken meer te voeren aan haar andere honden en pups.

voel me een beetje schuldig eigenlijk. In estland is barf nog totaal niet bekend, we moeten echt pupkopers en andere hondenliefhebbers motiveren om niet enkel maar pap te geven aan hun honden en rauw bot en vlees te voeren.
Nu het blijkbaar is misgegaan denken ze natuurlijk onmiddellijk aan die rauwe kippenek.
Zeker als een dierenarts rauwe nekken afraad zullen mensen hier dat niet snel in twijfel trekken, best jammer is dat.
Door Veerle-scrappyToo
#1983733
nova schreef: Hier wordt  vaak genoeg gewaarschuwd om puppen  delen te voeren die groter zijn als de bek.  :-\
Maar,  een hele kippenek in de darm,  bedoelde de DA de slokdarm  misschien?? , want  dan zou ik nog kunnen denken dat de luchtpijp dichtgedrukt is
Ik denk dat er meer problemen zouden zijn bij onze schrokop pup als ik gewoon en grote karkas zou geven die hij zelf moet knagen.  Denk dat hij krak-krak-krak zou doen en doorslikken vanzodra hij denkt dat het in zijn keelgat past.  Dan zouden er pas grote stukken binnen gaan...  Ik knip en sla dus liever zodat ik zeker ben dat het geen te grote stukken zijn.  't Is een rottweilerpup dus toch ook best wat formaat...  alhoewel een malamutpup zeker ook zijn formaat mee heeft?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door