Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1981156
hallo allemaal!

eindelijk is mn vriezertje gevuld (en uiteraard nu al te klein) en kan ik wat serieuzer met Reus zijn barf-carriere beginnen. nou vraag ik met het volgende af, ik heb 2 zalmkoppen en een kwartel liggen. dat is allemaal wat zwaarder als wat Reus normaal krijgt, hij krijgt zo tussen de 150 en 200 gram per dag, laatste tijd in 1 maaltijd s avonds en een gedroogd snackje als ontbijt. kan ik hem zo'n zalmkop of die kwartel (die weegt zo rond de 4 ons) in 1 keer geven, en dan de volgende dag gewoon wat minder voeren, of doe ik er beter aan ze door de helft te doen? zo ja, hoe doe ik dat het handigst?

alvast dankjewel!
#1981216
Ik doe het af en toe wel de daghoeveelheid verdubbelen hier, met een lamskop met pens bv.
De volgende dag krijgen ze dan alleen wat groente met een ei-tje en miss wat yoghurt.

Die kwartel is ook zo goed als compleet en qua ontlasting moet dat ook geen probleem zijn.
Alleen kan zo'n zalmkop wel heel vet zijn voor zijn ontlasting, zeker zo'n dubbele hoeveelheid.
Persoonlijk zou die wel in 2en knippen.
Met een snoeischaar en schaar vind ik dat het makkelijkste gaan.
Een kwartel kun je met een gewone schaar in 2en knippen.
#1981232
Ik kwam een tijdje geleden dit topic tegen op het forum, geheel over het delen van zalmkoppen. Successss!  ;)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 996.0.html
Mocht de link niet werken kan je bij zoeken het volgende intypen: zalmkop delen, iemand tips? (volgens mij was dat de titel)

Ben benieuwd hoe hij het vindt en hoe JIJ het vindt; volgens mij is het een smerig gezicht en een gek geluid. hihih (je kan wel merken dat ik nog niet barf hahah)

Groetjes!
#1982137
De kwartel zou ik in 2 knippen/hakken. Precies in het midden, zodat je 2 gelijke delen krijgt. En dan hopen dat je niet de darmen en galblaas in 2 hakt (vinden ze hier enorm vies en ik ook).
Je kan ook eerst inkerven en filet en borstbeen in 2 doen. Dan de organen opzij (of eruit) en dan verder ook de rug door.
Als de veren vervelend zijn, kan je hem pluimen of villen.
Meer informatie over pluimen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 740.0.html

Villen (velletje eraf stropen met veren en al) kan het makkelijkste als volgt (ik heb vorige week nog zo een duif gevild):
Leg de vogel op zn rug, met borst en filet naar boven. Zorg ervoor dat de vogel redelijk ontdooid is.
Kerf met een scherp mes de borstfilet in de lengte een stukje in, zodat de huid open is. Het vlees hoeft niet totaan het borstbeen open te zijn.
Weerszijden van de snee het velletje pakken en een beetje losmaken (veertjes opzij, vlees beetje lospeuteren).
Pak nu een velletje en trek dat van de vogel af; met 1 hand trekken en met de andere de vogel vasthouden.
Trek snel, maar rustig en stevig en vrij dicht op de huid, in tegengestelde richting van de veren. Soort van harsen.
Vleugels en poten zijn moeilijker te villen, maar kleine stukjes die daar blijven zitten kunnen geen kwaad. Voeten kan je eraf hakken.
Kop vil ik nooit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door