Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tripkippiej
#1980921
Ik kan er nergenst op i-net echt een duidelijk antwoord op vinden,

Zijn er dingen die zwangere katten NIET mogen hebben?
Of juist dingen die extra goed zijn tijdens zwangerschap?

Ik hoor het graag van jullie!

Groetjes,
Romana
Door boskat
#1981481
Uhh ik denk alles wel.
Als je barf enz voert, gewoon de barf,neem ik aan,
Ik heb mijn toen zwangere kat gewoon kvv gegeven,omdat ze dat ook al kregen,verder eigenlijk niks extra`s
Maar misschien kan een ander je er meer over vertellen.
Door tripkippiej
#1981858
Het voedingspatroon waar ze het een jaar al prima op doen is het volgende;
Porta 21 Adult brokjes staan er 24u per dag
Daarnaast krijgen ze 1 a 2 keer KVV Tinlo 'sochtends en soms ook 's avonds
Tussendoor krijgen ze 's middags een BARF-product; Kuikens, eend/kip-nekken, orgaantjes & eend/kip-karkassen. dat is zo ongeveer hetgene dat ze graag eten.

Heb ook rat, kwartel & verschillende vis geprobeerd; maar daar keken ze niet naar om...

Nu zijn er ook Porta Kittenbrokjes vermengd met de Adult brokjes en krijgen ze regelmatig wat vitamine-pasta en/of Cosma snackies.

als ik dit zo lees vraag ik me af of ze wel iets extra's nodig hebben haha :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1982098
Welkom!

Af en toe een vers dingetje geven is natuurlijk geen barf voeren. Barf is het menu helemaal zelf samenstellen uit allerlei rauwe dingen van verschillende dieren en onderdelen daarvan.

Zolang je brokjes hebt staan, zullen ze nooit 100% rauw eten. En die bak brokken hoeft er echt niet altijd te staan, ook niet voor kittens.
tripkippiej schreef:
als ik dit zo lees vraag ik me af of ze wel iets extra's nodig hebben haha :D
Ja.
Brok weg, kvv meer opvoeren.
Als je losse dingen bijgeeft, liever spiervlees en eventueel wat vleesbotjes (bij voorkeur dieren die niet in de kvv zitten). Als het percentage losse dingen die je bijgeeft boven de 30% uitkomt, ga dan rekening houden met verhoudingen van een zelf samengesteld menu.

Ze zijn al aan de smaak van vers gewend, dus de grootste horde is al genomen.
Het is niet logisch dat ze de kwartel niet lekker vonden. Probeer eens een kale kwartel zonder veren en zonder darmen (haal je bij Herby of de poelier voor mensen) en hak deze in kleine stukjes en hamer hem plat.

Vitaminepasta staat bol van de suiker en granen, niet meer geven. Dat is niet zo goed voor ze. Die Cosma dingen, zijn dat van die gevriesdroogde snoepjes? Zonee, ook niet meer geven. Dan is dat namelijk hetzelfde als brok.

Je hoeft ook geen brok te geven voor toekomstige baasjes ivm kittens. Dat is nergens voor nodig. Op rauw afspenen geeft gezondere en grotere kittens, die meer kunnen hebben. Als toekomstige baasjes alsnog brok willen voeren, kunnen die zelf de overstap naar brok maken.
Door *Flip*
#1983052
helemaal met koekje eens!!

de eerste keer dat ik dit topic las dacht ik: "wilde kattinnen zullen ook niet ineens anders gaan jagen, dus zal Barf wel prima zijn." In tegenstelling tot mensen die alles chemisch eten of ombouwen tot eten wat er niet voor bedoeld is, gelden er geen regels tegen rauwe kaas en vlees ed voor katten (behalve: nooit varkensvlees!!) zijn er (volgens mij) geen 'zwangerschaps-dieet-regels'.

en toen las ik: "Het voedingspatroon waar ze het een jaar al prima op doen".... B*kken lekker aan het asiel geven en volledig over op KVV/Barf. Volgende keer kan je dan schrijven: "het voedingspatroon waar ze het het beste op doen"   :D

"prima" is hier niet voldoende  ;)

Lees je in op dit forum en evt op andere sites/boeken. Het is allemaal niet moeilijk, maar zoveel beter voor je beestje. Mijn kater zal altijd brokken eten als hij de kans krijgt. Dan wel 's avonds met een harde buik miepend op schoot, kattenbak vol sch**tend, want het kan geen nachtje meer binnen blijven, plots waterbakken leeg slurpen (deze staan er normaal voor de sier). Helaas legt hij zelf de link niet tussen het beroerde gevoel en de brokken vd buren (waar hij sporadisch bij kan). Net als kleine kinderen weten katten niet wat er het beste voor hun is, gelukkig zijn wij er nog  :biggrin2:
Door tripkippiej
#1988465
Bedankt voor jullie reactie's!

Het is zeker de bedoeling om volledig over te gaan stappen op Barf & Tinlo,
maar middenin de zwangerschappen (2 dames), kan ik niet plots overstappen.
Dit kan teveel stress/verandering opleveren voor het lichaam & de kittens.

Volgens de ingredienten die ik op i-net kan vinden voer de vitamine-pasta kan ik eigenlijk zelf niet echt iets slechts ontdekken; oftewel hebben ze die niet vernoemd:
Ingredients:
Vegetable by-products, oils and fat (30.8%, fish oil 8.6%), yeasts, lactose derivative with TGOS (1%).
Additives:
Vitamin A (100.000 IU/kg), vitamin D3 (10.000 IU/kg), vitamin E (1.890 mg/kg), vitamin B1 (19.9 mg/kg), vitamin B2 (19.9 mg/kg), vitamin B6 (16.6 mg/kg), vitamin B12 (300 mcg/kg), vitamin C (333 mg/kg), biotin [vitamin H] (1.665 mcg/kg), vitamin K3 (9.9 mg), zinc [as zinc sulphate, monohydrate] (98 mg/kg).

Iemand daar nog een aanvulling op?

Groetjes,
Romana & de 2 zwangere britjes
Gebruikersavatar
Door koekje
#1988555
Een kat is een carnivoor en kan dus niets met plantaardige bijproducten, gist en lactose-derivaten. Deze worden niet verteerd en zijn een extra belasting voor de spijsvertering en de alvleesklier. Itt tot rauw, wat wel en natuurlijk verteerd wordt.
Ik ben niet thuis is hoeveelheden vit A voor katten, maar voor zwangere mensen is een teveel niet aan te raden.
Ik wil je aanraden verschillende artikelen hier op barfplaats te lezen, ook in de hondenafdeling.

Tijdens een zwangerschap bij een zoogdier staan de organen meer onder druk. Biologisch gezien is een zwangerschap een parasitaire levensvorm. Juist in dat geval is het echt aan te raden zo goed en natuurlijk mogelijk te voeren.
Het voordeel van zwangere vrouwtjes-zoogdieren is dat ze sneller geneigd zijn veel en alles te eten, doe hier je voordeel mee. Overstappen op rauw (mag ook kvv zijn voor het gemak) geeft geen schade aan de nog ongeboren kittens.

En ja, er zijn genoeg nestjes geboren uit een brokkenmoeder en met brokken afgespeend. Deze kittens zien er alleen niet beter uit (happige vachten), zijn kleiner en minder gespierd en stinken. Vergeet ook niet dat kittenstront niet lekker ruikt, brokkenkittenstront is niet te harden. Denk ook aan je eigen neus en daardoor je eigen welzijn  :P
Door *Flip*
#1988565
tripkippiej schreef:
Volgens de ingredienten die ik op i-net kan vinden voer de vitamine-pasta kan ik eigenlijk zelf niet echt iets slechts ontdekken; oftewel hebben ze die niet vernoemd:
vitaminen zijn op zich niet slecht, teveel aan vetoplosbare vitaminen wel. Deze kunnen niet uitgescheiden worden met de urine en worden afgebroken en in lever/vetten op geslagen. Het ligt er ook nog aan onder welke vorm de vitaminen toegediend worden, de ene zal goed opneembaar zijn, andere weer helemaal niet, daar heb je dan veel meer van nodig voor hetzelfde effect, ballast voor het lichaam. (brokken werken zo met eiwitten en koolhydraten, in vlees zitten geen koolhydraten, dus een carnivoor heeft die ook niet nodig voor zijn energie).

Ik geloof niet dat iemand precies weet hoeveel van welke vitaminen er tijdens welk deel van de dracht precies nodig zijn.
Vitaminen toevoegen aan een compleet dieet kan dus meer schade aan brengen dan goed zijn.
Het verhaal van vitamine A is voor huisdieren gelijk aan mensen, te kort kan een open ruggetje geven, te veel kan neurale afwijkingen geven. "baat het niet dan schaadt het niet" gaat hier dus zeker niet op.

Om deze redenen is het belangrijk optimaal te voeren, zoals koekje al zegt: brokken zijn dat zeker niet! Bij een volledig dieet heb je zeker geen extra toevoegingen nodig, enkel meer voeren wanneer er meer energie nodig is is dan voldoende.
Door tripkippiej
#2016361
De dames zijn inmiddels bevallen.

Jullie een idee of de geboortegewichten van de kittens te maken kan hebben met Barf/KVV?

Kitten 1e nestje: 110gr

2e nestje:
105 gr
132gr
124gr
125gr

Ook waren er in het 2e nestje nog  2 kittens, maar die hebben we niet kunnen redden.
1 daarvan was zeker 140-150 gr, de ander rond de 110 schat ik.
Het 1e kitten kreeg ze er met moeite uit; de rest hebben we met de keizersnede moeten halen..

Nu vraag ik me dus echt af of dat te maken kan hebben met de goede voedingsstoffen van KVV/Barf..
Het zijn flinke gewichten, zeker het 2e nestje dat bestond uit 6 kittens. Daarvan liggen de geboortegewichten gemiddeld toch wel rond de 80-90gram..
Door *Flip*
#2016631
tripkippiej schreef: Het voedingspatroon waar ze het een jaar al prima op doen is het volgende;
Porta 21 Adult brokjes staan er 24u per dag
Daarnaast krijgen ze 1 a 2 keer KVV Tinlo 'sochtends en soms ook 's avonds
Tussendoor krijgen ze 's middags een BARF-product; Kuikens, eend/kip-nekken, orgaantjes & eend/kip-karkassen. dat is zo ongeveer hetgene dat ze graag eten.

Heb ook rat, kwartel & verschillende vis geprobeerd; maar daar keken ze niet naar om...

Nu zijn er ook Porta Kittenbrokjes vermengd met de Adult brokjes en krijgen ze regelmatig wat vitamine-pasta en/of Cosma snackies.

als ik dit zo lees vraag ik me af of ze wel iets extra's nodig hebben haha Cheesy

Bedankt voor jullie reactie's!

Het is zeker de bedoeling om volledig over te gaan stappen op Barf & Tinlo,
maar middenin de zwangerschappen (2 dames), kan ik niet plots overstappen.
Dit kan teveel stress/verandering opleveren voor het lichaam & de kittens.

Volgens de ingredienten die ik op i-net kan vinden voer de vitamine-pasta kan ik eigenlijk zelf niet echt iets slechts ontdekken; oftewel hebben ze die niet vernoemd:
Ingredients:
Vegetable by-products, oils and fat (30.8%, fish oil 8.6%), yeasts, lactose derivative with TGOS (1%).
Additives:
Vitamin A (100.000 IU/kg), vitamin D3 (10.000 IU/kg), vitamin E (1.890 mg/kg), vitamin B1 (19.9 mg/kg), vitamin B2 (19.9 mg/kg), vitamin B6 (16.6 mg/kg), vitamin B12 (300 mcg/kg), vitamin C (333 mg/kg), biotin [vitamin H] (1.665 mcg/kg), vitamin K3 (9.9 mg), zinc [as zinc sulphate, monohydrate] (98 mg/kg).

Iemand daar nog een aanvulling op?

Groetjes,
Romana & de 2 zwangere britjes
omdat je de poezen tijdens de zwangerschap overgezet hebt kan je echt niet weten of het aan het voedsel ligt.
80-90gram voor kitten is normaal hoor, richtlijnen lopen tot 110gram en richtlijnen zijn de veel voorkomende, daar kan dus prima van afgeweken worden.

Hebben ze eerder nestjes gehad? Was de geboorte misschien enkele dagen te laat? Wat voor een soort/raskatten zijn het?
Wat heb je aan barf gevoerd en hoeveel? Heb je de vitaminenpasta bijgevoerd? Heb je nog steeds brokjes staan? Zo nee, hoe lang al niet meer?
Hebben beide poezen hetzelfde gegeten? De gewichten van de 2 nestjes verschillen namelijk wel.

Over het algemeen zullen pups en kittens op vers trager, maar symmetrischer groeien. Uiteindelijke grootte is afhankelijk van omgeving & genen.


Edit: zie dat het britse kortharen zijn, hoe groot was de vader & hoe groot zijn de moeders?
hoeveel nestjes zijn er nu? 1e nestje 110 gram en dan spreek je 2x over het 2e nestje met verschillende gewichten.
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 20 mei 2011, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tripkippiej
#2017730
Het 2e gedeelte over het 2e nestje ging over 2 kittens van haar die we er na de keizersnede niet doorheen hebben weten te krijgen ondanks hartmassage etc etc

Het enigste verschil van voedingspatroon tussen de dames, is dat de witte brit met het grote nestje veel meer Barf eet dan de andere dame.
De shaded is meer van het KVV en brokken.

De shaded is met keizersnede geholpen toen ze op dag 66 zat.
De witte op dag 67 omdat de weeën niet sterk genoeg waren/doorzette.

Shadeds zijn over het algemeen iets kleiner dan de Effen britjes, dus dat geld voor zowel paps en mams van het 1e nestje met 1 kitten.
Zowel de witte dame als haar liefdespartner zijn beiden aardig groot van stuk.

Het verbaasde me vooral bij de witte dame dat haar kittens toch behoorlijke gewichten hadden, voor een nestje van (met de 2 dode kittens) 6 kittens, vandaar dat ik nieuwschierig geworden was.

Beide dames stonden al op KVV & Barf voordat zij naar de dekkater gingen,
echter ben ik het wel steeds meer gaan opvoeren.

Morgen krijg ik een flinke bestelling van Lupa & Caroba binnen met de bedoeling om ook nieuwe producten/dieren te proberen om er achter te komen wat ze nu écht wel of echt niet willen eten.
Van daaruit kan ik verder gaan en de brok achterwege gaan laten!

Ook komt er morgen een nieuw poesje bij; zij is nu alleen brok gewend maar zal toch geleidelijk aan ook de overstap gaan maken :-)
Door *Flip*
#2017792
hoe gaat het nu met de kittens (foto's  :D )


het is echt niet om je aan te vallen hoor, maar zoals koekje al zei: af en toe een barf hap is geen barf.
Als je op 1 april nog continu brokken had staan, was je nog niet aan het barfen. Mocht je al wel ruim 3mnd barfen (voordat de poesen naar de kater gingen) dan zal je nu wel moeten weten wat ze wel/niet lekker vinden, omdat je gevarieerd moet voeren. wat heb je tot nu toe gevoerd buiten kip, eend en kuiken?
Je zegt ook dat Shaded meer van KVV en brok is, dus geen barf.  (welke KVV?)

Buiten het wel/niet barfen, als ik het zo lees zijn de bevallingen bij geen van beide normaal opgang gekomen. Ik denk dan dat er iets anders aan de hand is dan voeding. Kitten kunnen in de 1e weken gemakkelijk 100gram per week groeien, als de dracht dan 3 of 4 dagen langer duurt, dan kan dat al gauw 50gram per kitten extra zijn.

Ik raad je wel af om brokken en kvv/barf tegelijk te voeren. Brokken zorgen ervoor dat de pH van de maag stijgt naar 6, dat is bijna neutraal. Om bot goed te kunnen verteren hebben ze een maag pH van 1-2 nodig, wat ze bereiken door rauw te eten.
Overzetten is gemakkelijker met blik, mengen met KVV, dat is ook beter dan de combinatie van brok.
Mocht je toch brok bij willen voeren, laat altijd min 8u tussen de brok en vers maaltijd zitten.

Wat voorn poesje krijg je erbij?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door