Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Kaar
#198139
Wij moeten Abbaio nu vitamine c gaan geven omdat er in zijn urine aktieve ontstekingscellen zijn aangetroffen. (gelukkig geen AB meer want die heeft hij al heel vaak gehad en de laatste keer 2 weken terug).
Daarnaast stand yoghurt, Yakult en dat soort dingen.
Ik begreep dat juist vit.c in tabletvorm door een hond heel moeilijk wordt opgenomen.
Zijn er verschillen in merken?
Ik kreeg al een advies om Ester C te nemen.
Door Lizzy
#198140
Nee, je moet hem zeker geen Ester C geven. Ester C is namelijk een niet-zure vitamine C en ik neem aan dat je vitamine C moet geven om de urine aan te zuren? Ik neem aan dat de urine te alkalisch is? (wat is de pH waarde)?

Groetjes, Lizzy
Door Kaar
#198147
De ph was 9.
Ik moet die idd geven om de urine aan te zuren.
Welke raad jij aan?
Door Lizzy
#198166
OEF! Dat is wel heeeel erg alkalisch! Ik raad je aan zure vitamine C te nemen oftewel ascorbinezuur (da's dus de zure vitamine C). Maar ik vrees dat vitamine C niet voldoende is om de urine aan te zuren. Daarom zou ik zelf (als ik jou was) ook cranberry capsules gaan kopen en dit aan hem geven. Samen met vitamine C. Deze samen zijn een krachtige hulp bij het aanzuren van de urine. Geef je ook versvlees of zelf samengestelde verse/rauwe maaltijden? Ik raad je dat namelijk zeer aan! En geef vooral even geen voedingsmiddelen die de urine alkalisch maken (geen zuivel, geen graan en dus vooral vlees. Vlees zuurt namelijk de urine ook aan).
Door Kaar
#198173
Hoi Lizzy,
Dank je wel, daar ga ik morgen gelijk op af! Hier heb ik heel veel aan.
Ik wil tenslotte wel het goede geven en niet iets geven wat al helemaal niet opgenomen wordt , daar heb je niks aan.
Ik geef Abbaio verder vers vlees en groenten en fruitmixen (elke dag zoveel mogelijk afwisseling erin zodat hij zoveel mogelijk krijgt)
Abbaio eet inmiddels al kippennekken, kalfsribben, geitenvlees, vis en lam.
Heb je (sorry, ik blijf je vragen geloof ik) misschien ook een advies voor hoeveel Abbaio mag hebben van de cranberrie capsules?
Het is een 8 maanden oude Flat Coated Retriever die 27 kilo weegt.
Door Lizzy
#198181
Het hangt erg af van het merk cranberry capsules dat je geeft.... Het ene merk schrijft voor volwassen mensen bijv. 3 keer per dag 2 capsules voor terwijl de andere capsule 1 keer per dag 1 capsule voorschrijft (zit meer in, is geconcentreerder). Dus zou ik willen adviseren: koop de capsules en laat ons de aanbevolen hoeveelheid (voor volwassen mensen) even weten.

Ik blijf erbij dat struviet-gruis vermoed. En dat in combinatie met een ontsteking. Dat zie je vaker bij jonge honden. Mogelijk (niet uit te sluiten!) moet je toch een antibioticakuur gaan geven.... (als het niet over gaat).
Door Kaar
#198185
Okee, dan geef ik je morgen door welke we hebben. Gelukkig zijn we hier zo rijk dat we wel 2 reformwinkels in de buurt hebben, dan weet je zeker dat als de een het niet heeft de ander het wel heeft.

Wat wordt er verder gedaan met struvietgruis naast anti biotica?
(hebben we alsnog een kuur, maar dan dus meer daarop gericht).
Is er ook een oorzaak waarom dat zou kunnen ontstaan?
Door Lizzy
#198191
Goed idee, we horen het morgen wel.
Wat wordt er verder gedaan met struvietgruis naast anti biotica?
Het aanzuren van de urine, dus precies wat jij gaat doen (en veel DA's geven speciale brokken, maar dat is je reinste troep! en veel slechter als vers/rauw vlees, ook voor struviet).

Vaak is een oorzaak niet aan te wijzen. Het begint meestal met een ontsteking, waardoor (door de bacterieen) de urine alkalisch wordt, waardoor bacterieen "lekker" kunnen groeien. En vooral jonge honden hebben hier last van.
Gebruikersavatar
Door Binno
#198226
Kaar schreef: Wat wordt er verder gedaan met struvietgruis naast anti biotica?
Bij onze vorige rottie die ook al vanaf pup blaasgruis had (struviet) en blaasontstekingen (zij had een PH waarde van 8 op dat moment) kregen we inderdaad behalve een AB-kuurtje voor de ontsteking, een speciaal brokkendieet voor struviet... :-X en verder DL-methionine (aminozuur??) en Infludine. Maar vraag me niet wat dat juist was. :-\
We hebben ook Urogenicur (homeopatisch) gebruikt. http://www.simicur.nl/htinct.htm#UROGENICUR
Gebruikersavatar
Door Hitam
#198532
En je kunt ook appelazijn gebruiken om de urine aan te zuren. Maar kijk maar eerst even hoe ver je komt met de vit C en de Cranberry.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door